2018-03-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Mått så dåligt idag över Madsens personlighet å hur störd han är. Alltså teatralisk å koll på detaljer, går i falsett mani för att få svara prata i rätten. Ljuger utan att blinka.

Försök tänka som så att Madsen inte kan rå för hurdan han har blivit pga hans horribla uppväxt. Personlighetsstörningar är inget man "väljer" att ha och de formas tidigt i ens liv (under småbarnsåren).

Jag kanske inte är den rätta människan att ge det rådet, eftersom jag själv glömmer bort detta stup i kvarten ;-)
Citera
2018-03-28, 23:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Rättsläkare har redan varit där, men det blev väldigt mycket "nja, kanske" och liknande. Hon tillförde egentligen ingenting. Hade varit bra om en till rättsläkare hade vittnat och berättat i sakfrågor. Har för mig att en till sån ska vittna, oberoende av vad den första mesen sa (eller INTE sa). Hon var så otroligt rädd att säga fel, verkade det som.

Har vi lyssnat på samma rättsläkare? Hon gick ju igenom varenda skada och dess omfattning från obduktionsprotokollet. Hon var tydlig i sin objektivitet och gav precist svar på alla frågor; att det blev så mycket av ”går inte att bedöma säkert men inte heller utesluta”, beror ju inte på henne utan att kroppdelarna legat i saltvatten och varit åverkade.
Citera
2018-03-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Stämmer, det var en överläkare som var inkallad för att prata allmänt om CO- förgiftning, samt en psykiater som skulle prata allmänt om hur
Mentalundersökelse går till.
Båda inkallade nu, under rättegången. Inget substantiellt alls för rätten att prioritera, och avvisade helt riktigt dessa två.

Ja att vilja kalla in en psykiatriker föll ju verkligen platt. Precis som att rätten inte vet hur en mentalerklaering går till... Men det har säkert att göra med att man bedömt honom som pervers samt inte minst farlig. Han är som sagt livrädd för en forvaringsdom.
Citera
2018-03-28, 23:44
Medlem
Citat:
Stämmer, det var en överläkare som var inkallad för att prata allmänt om CO- förgiftning, samt en psykiater som skulle prata allmänt om hur
Mentalundersökelse går till.
Båda inkallade nu, under rättegången. Inget substantiellt alls för rätten att prioritera, och avvisade helt riktigt dessa två.

Att bortförklara det Rättspsykiatriska utlåtandet som Madsen fick är ren Utopi, det går helt enkelt inte. Händer inte.

Den var dessutom mycket övertydligt skarp. Madsen är mycket Farlig.
Citera
2018-03-28, 23:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Får vi verkligen hoppas. Bevisen och/eller indicierna hopar sig. Men man vet aldrig. Risken finns att PM endast får 12 års fängelse (första-gångs-mord i Danmark). Ett orimligt lågt straff för ett sånt brott i så fall...
Jag tror nog man kommer att lyssna till psykiatrikerns uppfattning om hans farlighet. Hans totala verklighetsfrånvaro har genomsyrat rättegången.
Citera
2018-03-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tror nog man kommer att lyssna till psykiatrikerns uppfattning om hans farlighet. Hans totala verklighetsfrånvaro har genomsyrat rättegången.

Om jag inte helt missminner mig kollade Åklagaren en extra gång, inför åtalet, att just förvaringsdom kunde vara ett straff som kunde ådömas Madsen. Han fick det bekräftat att det kunde det.

Det hoppas jag det blir.
Citera
2018-03-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Ja hans narcissistiska drag har han ju visat upp som i en öppen bok! Herregud, och han fattar ingenting själv av det. Men vi tackar för att han pladdrar på och ömkar sig själv.
Citera
2018-03-28, 23:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Alla människoliv som går till spillo av olika anledningar är tragiska, men vad det har med mitt inlägg om KW att göra förstår kanske bara du.

Lagen ska definitivt inte göra skillnad. Att alla människor är lika värda, det är en fras som inte betyder ett skvatt. Vem kom på den egentligen? Oftast är det i Sverige en felöversättning av att "alla människor har samma värdighet", vilket betyder något helt annat.

Ett exempel: Ta någon du älskar, sätt denna bredvid en mördare (kanske mördat någon i din familj). Du får hypotetiskt valet att antingen skjuta den du älskar eller mördaren, annars dör du och person X skjuter båda. Låt mig gissa: du tar alltså fram ett mynt och kör "krona eller klave", eftersom alla människor är lika värda. Nej, det gör du fömodligen inte - eller hur?
Lika värde hänför sig till kristendomen, rätt spridd över världen. Det är inte vad vi är värda i en annans ögon som räknas. Vi har alla fått våra liv på lika vilkor och är lika inför Gud, det är grunden till tanken om allas lika värde, som också definieras i FNs konvention om de mänskliga rättigheterna. Du har inte rätt att avgöra om mitt liv är mer eller mindre värt än någon annans. Därför har du inte rätt att förstöra eller avsluta mitt liv utifrånxdina värderingar.
Det finns tänkare o filosofer som vela t lansera andra synsätt men i vår del av världen ligger det här fortfarande till grund för vår moral, etik och våra lagar.
Citera
2018-03-28, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
De här önskemålen kom ju försvaret med först idag. Det var väl ingen rättsläkare utan en läkare kunnig om just CO-förgiftning? Domaren anser väl att det räcker med rättsläkaren som redan vittnat, hon är ju där som en objektivt sakkunnig, inget annat.
Reagerade ur ungefär samma vinkel.
Om nu PM vidfasthållit sin version ända sen i oktober så kan man undrar varför hon akut under rättegång ska ta en reservdag i anspråk nu.
Citera
2018-03-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja hans narcissistiska drag har han ju visat upp som i en öppen bok! Herregud, och han fattar ingenting själv av det. Men vi tackar för att han pladdrar på och ömkar sig själv.

Ja. Den narcissistiska sidan avslöjar också hans psykopatiska påfund. I den här miljön dvs en rättegång är han sin egen värsta fiende.

EDIT. Jag kan minnas fel, men jag tror en av hans bröder nämnt just det
Senast redigerad av Remark 2018-03-28 kl. 23:59.
Citera
2018-03-28, 23:57
Medlem
Citat:
Har vi lyssnat på samma rättsläkare? Hon gick ju igenom varenda skada och dess omfattning från obduktionsprotokollet. Hon var tydlig i sin objektivitet och gav precist svar på alla frågor; att det blev så mycket av ”går inte att bedöma säkert men inte heller utesluta”, beror ju inte på henne utan att kroppdelarna legat i saltvatten och varit åverkade.

Jo, så långt är jag med. Tänkte mest på CO-historien. Såg en intervju för en tid sen i media med en professor kunnig i sånt. Han menade att PMs förklaring är fel och det aldrig skulle ha kunnat ske som PM menade.
Citera
2018-03-28, 23:57
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast att du inte kan förstå detta, beror ju på att du själv saknar intellektuell vidd och rörlighet. Jag känner igen mig massor i Madsen! Om någon skulle vilja mig ont, skulle den bara behöva stjäla min hårddisk och lägga ur ett negativt urval av saker jag sökt på, och filmer och klipp som jag sett. Och förtiga de andra 98 procenten som handlar om andra saker...
Känns lite märkligt att någon i total avsaknad av intellektuell vidd och rörlighet tar till de argument du framför, i syfte att försöka förminska en annan skribent. Det ter sig mycket patetiskt men visar också på en människa med avsaknad av självinsikt, som med sådana argument får alla andra skribenter att framstå som hur kloka som helst.
Du kan inte utmana dina förutfattade meningar och förstockade tankemönster i detta mordfall och därmed aldrig öka den mentala flexibiteten. Det är alldeles stendött.
Spelar ingen roll att allt talar mot Madsen, det går inte in.

Jag tycker att det låter väldigt otäckt när du med tyngd beskriver hur du känner igen dig i Madsen, i massor t.o.m skrev du. Du har ju låtit oss förstå att du verkar känna en stark gemenskap med honom och hans sätt att vara. Nästan som att du identifierar dig med honom.

Varför blandar du in din egen hårddisk och att det skulle kunna finnas saker att hitta där om "någon vill dig ont?" Så länge man inte har något olagligt material i datorn eller är misstänkt för något allvarligt så behöver man ju inte oroa sig. Är du kanske orolig för det "negativa urval" du skrev om som kan finnas på din dator, så bör du kanske ta dig en tankeställare. Du känner ju ändå igen dig i Madsen i massor, som du skrev. Själv skulle jag inte bry mig ett skit om någon gick igenom min dator, finns inget där att dölja.

När polisen i Madsens dator hittar extrema filmer med tortyr, sexualsadism, halshuggningar, kvinnor som bränns ihjäl, kvinnor som lemlästas och dödas på riktigt, kvinnor som binds fast, torteras, knivskärs och får halsen avskuren - då är det inte "lite otur" eller att "någon vill honom ont" utan det är ett bevis för hans perversa lustar. Det som tänder honom sexuellt, det som han längtar efter.

Filmer som visar samma extrema tortyr som han utsatte Kim för - då är det inte bara ett "oturligt sammanträffande". Det kanske t.o.m du förstår? Det gör du nog men du intalar dig något annat.
Det var dessa filmer han hade i massor och Kim blev lemlästad precis som kvinnorna i dessa filmer.
Det är inte otur eller en tillfällighet att Madsen har dessa filmer, det förstår alla.
ALLA förstår sammanhanget och sambandet.

INGEN normal människa samlar på sig såna extrema filmer, bara någon som är extremt sexuellt avvikande med förkärlek till tortyr, att spetsa kvinnans kropp och att skära halsen av en henne.
Som Madsen gjorde med Kim. Endast en imbecill dåre kan tro något annat.
Sådana filmer han blivit upphetsad av och fått inspiration av får normala människor att få kraftig ångest, att kräkas, att få panik, bli chockade och springa därifrån.

Därför känns det jävligt obehagligt när du försvarar Madsens alla lögner om filmerna och framförallt känns det, rent ut sagt, ruskigt skrämmande, obehagligt och oroväckande när du "känner igen dig i Madsen i massor". Som i ett manus till en riktigt skrämmande skräckfilm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in