2018-03-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det här förstår jag inte. Föräldrarna kontaktade skolan i juni att Moa blev sjuk. Pianolektionerna blev inställda och man angav sjukdom som orsak. Det var i maj. Hur kan M har blivit sjuk under sommarlovet? Och när man ser symptom hos sitt barn, så är väl inte riktig hemundervisning det alla första man tänka på. Att man dra i gång det innan ett läkarintyg är på plats som kommer då 2 månader senare, tycker jag är konstig.

Jag har funderat mycket över det du skrev, som tidigare, att det var H som var mest orolig för barnas sjukdom. Och nu säger du att det är H som drev på hemundervisning. Vet du varför?

Förstår jag dig rätt att du eller någon du känner som kände familjen inte såg något tecken som helst att någon av föräldrarna skulle ha en depression? Så OH jobbade hela 2017 som vanlig, förutom de 10% han drog ned i sluten av november? Ingenting på jobben som kunde ha varit pressande?
Möjligt att hon kan ha varit sjuk någon gång i Juni men skolan slutar i Juni ! Ja jag förstår inte hur skolpersonal har beslutat detta med hemundervisning under sommarlovet utan någon rehabplan öht.Tror pianolektionerma slutade i Maj Juni för terminen ?! Osäker men det var väl till hösten som hon inte skulle fortsätta på grund av sjukdom...
Senast redigerad av Elli09 2018-03-28 kl. 22:19.
Citera
2018-03-28, 22:19
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hur vet du att de varit överens att hemundervisning var det bästa ?! Vad som händer bakom lykta dörrar vet ingen inte ens anhöriga.Vad som sägs och görs utåt är kanske inte hela sanningen.Jag tror jag skrev någon gång i början på tråden att många ifrågasatte både sjukdom och hemundervisning på grund av att det märktes inget utåt på töserna mer en att Agnes kunde vara lite hängig och glåmig.Men vilka tonåringar är inte det ?
Det är bra att skolan och deras handhavande i denna fråga utreds och det kommer med största sannolikhet fler utredningar !
Funktionsnedsättning syns ofta inte på utsidan. Men vilket omfång det har blir istället väldigt påtagligt i skolmiljön. Flickornas svåra sjukdom=funktionsnedsättning.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-28 kl. 22:47.
Citera
2018-03-28, 22:22
Bannlyst
En orsak till att Moa fick hemundervisning tidigt efter hennes insjuknande kan ha varit för att föräldrar och skola kan ha haft en känsla av att de pressat Agnes för mycket och att detta hade försämrat hennes möjligheter till tillfrisknande. Nu ville man inte göra samma misstag en gång till utan snabbare ge Moa det som de trodde skulle hjälpa henne. Det är rimligt att tro sig att föräldrar tillsammans med skola försökte göra sitt bästa för att hantera situationen.
Citera
2018-03-28, 22:24
Bannlyst
Citat:
Möjligt att hon kan ha varit sjuk någon gång i Juni men skolan slutar i Juni ! Ja jag förstår inte hur skolpersonal har beslutat detta med hemundervisning under sommarlovet utan någon rehabplan öht.Tror pianolektionerma slutade i Maj Juni för terminen ?! Osäker men det var väl till hösten som hon inte skulle fortsätta på grund av sjukdom...

Hur vet du att skolan inte hade någon plan?
Citera
2018-03-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Alldeles så - visst. Men vem eller vilka initierade resp. insisterade på, den för stunden och i framtiden, så saliggörande hemundervisningen...
Det är inte säkert att någon insisterade, man kanske bara konstaterade. Med sorg i hjärtat kanske man kom fram till ett gemensamt beslut att för att alls orka lära sig något i skolan så måste tyvärr hemmet bli skolan. Jag tror att flickorna fick tröstas mycket för att dom inte fick träffa sina klasskamrater. Men som en liten tröst så fick kompisarna komma och hälsa på när flickornas sjukdom och ork tillät besök. Men det måste ha varit ett svårt beslut att nöja sig med särskild undervisning i hemmet på grund av sjukdom. Stackars familj.
Citera
2018-03-28, 22:27
Medlem
Citat:

”Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.

Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Men varför denna hemundervisning??? Särskild med tanka på att symptomen inte verka har varit så svåra. Men om OH tyckte att flickorna inte var så sjuka, så reste han ändå med A till Tyskland för konsultation. Då tar man det ändå ganska allvarligt eller?
Citera
2018-03-28, 22:37
Medlem
Citat:
Hur vet du att de varit överens att hemundervisning var det bästa ?! Vad som händer bakom lykta dörrar vet ingen inte ens anhöriga.Vad som sägs och görs utåt är kanske inte hela sanningen.Jag tror jag skrev någon gång i början på tråden att många ifrågasatte både sjukdom och hemundervisning på grund av att det märktes inget utåt på töserna mer en att Agnes kunde vara lite hängig och glåmig.Men vilka tonåringar är inte det ?
Det är bra att skolan och deras handhavande i denna fråga utreds och det kommer med största sannolikhet fler utredningar !

Vem ifrågasatte?
Citera
2018-03-28, 22:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inte säkert att någon insisterade, man kanske bara konstaterade. Med sorg i hjärtat kanske man kom fram till ett gemensamt beslut att för att alls orka lära sig något i skolan så måste tyvärr hemmet bli skolan. Jag tror att flickorna fick tröstas mycket för att dom inte fick träffa sina klasskamrater. Men som en liten tröst så fick kompisarna komma och hälsa på när flickornas sjukdom och ork tillät besök. Men det måste ha varit ett svårt beslut att nöja sig med särskild undervisning i hemmet på grund av sjukdom. Stackars familj.

Självklart konstaterades saker. Både det ena och det andra. Först en aningens liten hosta, sen; i stort sett dödsdom - i vart fall allvarlig sjukdom. Därefter, som en beställning på donken - hemundervisning. Slutligen, ond bråd död - stackars barn...

Fick inte barnen träffa sina klasskamrater ? Varför då ?
Citera
2018-03-28, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
”Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.

Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Men varför denna hemundervisning??? Särskild med tanka på att symptomen inte verka har varit så svåra. Men om OH tyckte att flickorna inte var så sjuka, så reste han ändå med A till Tyskland för konsultation. Då tar man det ändå ganska allvarligt eller?

Det här med intygen får nog snart börja betraktas som mer än en trådsanning..
Citera
2018-03-28, 22:46
Bannlyst
Citat:
Självklart konstaterades saker. Både det ena och det andra. Först en aningens liten hosta, sen; i stort sett dödsdom - i vart fall allvarlig sjukdom. Därefter, som en beställning på donken - hemundervisning. Slutligen, ond bråd död - stackars barn...

Du får det att låta som om det var lätt. Vad får dig att tro att det va lätt?
Citera
2018-03-28, 22:53
Medlem
Citat:

Dom fick säkert träffa sina kompisar, när dom orkade och det var möjligt.
Citera
2018-03-28, 22:57
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Du får det att låta som om det var lätt. Vad får dig att tro att det va lätt?

Lätt ? Om du syftar till morden - den slutgiltiga lösningen så ... tja.. inte tror jag att beslut och resultat var lätta att fatta. Det blev nödvändigt. Det framgår helt klart. Knappast för en återkommande cancer, knappast för hosta och påtvingad sjukdom, knappast för ett andefattigt arbetsliv. Nåt annat ligger bakom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in