2018-03-28, 13:30
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Moa berättade om Agnes först. Inte Hanna. Då ställde jag frågan varför. Jag märkte på Hanna att när hon sa ”kronisk trötthet” så skämdes hon en aning. Det är en mycket ovanlig åtgärd att låta ett barn stanna hemma från skolan. Moa uppvisade aldrig några symtom på nåt. Därför tror jag att allt detta var Oskars tankar. Hans idéer. Hanna förstod det men gjorde inget åt det. Oskar var den starke.

Så H var då undergiven sin styrande man.
Som om O ville ha koll och styra dem alla tre.

Att lura till sig en diagnos på flickorna, sökte han uppmärksamhet? Som om han ville att andra skulle tycka synd om honom som fick utdelning av citroner istället för choklad i sitt liv?
Citera
2018-03-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det vore skönt att då och då försöka rensa ogräs blanda alla rykten och fakta som cirkulerar.
Hanna har haft bröstcancer för 13 år sedan, det måste vara innan familjens flytt till Bjärred.
Hon har klarat sig utan operation, bara med strålbehandling och har inte haft några nya episoder sedan dess. Det påstår Elli09 och en del andra källor som jag anser som tillförlitliga.
Men vi väljer naturligtvis själva vad och vilka vi tror och inte tror på.

Jag förstår att du vänder dig mot det inlägg jag lyfte fram tidigare idag.

Min mening och tro är inte alls att den postaren skulle vara mer trovärdig än dig, Elli09 och de andra källor som du anser vara tillförlitliga. Min avsikt var inte heller att slå fast att det verkligen var så, och jag tror inte heller att det ligger mer rimlig eller sann information i det inlägget, utan ville bara belysa någon av alla olika teorier som kommit fram i tråden sedan den 9/1.

Det har varit många postare som enbart skrivit några inlägg, speciellt i början av tråden och det är mycket möjligt att det finns så kallad troll bland de. Eftersom jag är ny som skribent (ej läsare, har
följt många mordfall under årens lopp) - så kanske jag har svårare att bedöma vilka som är troll, än ni
som hängt med länge och postat många inlägg på forumet.

Dessutom, måste jag erkänna, ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.

Tillägg: Om det anses att mina inlägg är ogräs och behöver rensas bort, tar jag inte alls illa upp.
Kanske det kan vara bra och nyttigt att ta en paus från tråden.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-03-28 kl. 13:52.
Citera
2018-03-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det där med cancern. Någon gjorde i början av tråden ett potpurri om alla versioner av H:s cancer. Vart kommer uppgiften ifrån nu? Någon som känner någon som känner O? Hennes kollega beskrev i början av tråden att cancern var borta sedan länge. Är inte den uppgiften lika trovärdig? Fakta får vi ju aldrig.

Ja, det är inte riktig lätt det här. Olika uppgifter av olika skribenter, massa rykten. Men jag har haft känslan länge att man medveten visade olika ansikter, förmedlade olika budskap. Det gör det ännu svårare. Samt att tråden har sin egen dynamik. Varje gång man försöker att komma bort från barnens sjukdom som förklaring eller ME, så sätter det i gång igen. Och så är man upptagen igen de nästa 5000 inlägg med att diskutera ME eller andra sjukdomer eller altruism.

Så uppgiften om cancern kan beror på att hon har haft det för länge sedan, ett rykte, att hon hade cancer nu eller att någon medveten spred falsk info.
Citera
2018-03-28, 14:51
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tillägg: Om det anses att mina inlägg är ogräs och behöver rensas bort, tar jag inte alls illa upp.

Du ska absolut inte ta åt dig! Jag är inte den som hackar på folk och tar till härskartekniker. Är själv inte så flitig skribent här. Dina åsikter är lika välkomna som alla andras!

Det jag menade med ogräs var inte alls din post utan rykten om Hannas påstådda canceråterfall. En skribent med förtroendekapital på FB och personlig kännedom om familjen påstår att Hanna inte haft någon cancer vid den aktuella tidpunkten. Samma sak påstår en fd kollega och ngn vän till anhörig. Och så verkar det som om vi kommer överens att så var fallet.

Nästa dag dyker upp en vän till en vän vars faster bor i Bjärred som har hört att Hanna visst var cancersjuk och det sätter igång dramatiska spekulationer baserade på det.
Och så går det i vågor, hela tiden.

Jag personligen väljer att tro på de uppgiftslämnare som påstår att Hanna var botad från sin cancer för 13 år sedan och har inte haft ngt nytt återfall, vilket innebär att allt detta inte kunde ha ngn roll i familjens beslut att lämna livet. Men det är upp till var och en att ta ställning.

Fortsätt skriva och ha en bra dag!
Citera
2018-03-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Jag förstår att du vänder dig mot det inlägg jag lyfte fram tidigare idag.

Min mening och tro är inte alls att den postaren skulle vara mer trovärdig än dig, Elli09 och de andra källor som du anser vara tillförlitliga. Min avsikt var inte heller att slå fast att det verkligen var så, och jag tror inte heller att det ligger mer rimlig eller sann information i det inlägget, utan ville bara belysa någon av alla olika teorier som kommit fram i tråden sedan den 9/1.

Det har varit många postare som enbart skrivit några inlägg, speciellt i början av tråden och det är mycket möjligt att det finns så kallad troll bland de. Eftersom jag är ny som skribent (ej läsare, har
följt många mordfall under årens lopp) - så kanske jag har svårare att bedöma vilka som är troll, än ni
som hängt med länge och postat många inlägg på forumet.

Dessutom, måste jag erkänna, ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.

Nej, absolut bra att du skriver och snappar upp tidigare inlägg Du har ju varit med länge o är nästan tråd-veteran.

Paus kan vara bra ibland. Jag fick en fri vecka från tråden och ”roade” mig med att läsa första veckan inlägg. Pust... Jag tryckte på ”Alt/DelCtrl” i hjärnan för att tolka dem så öppet som möjligt OCH jag tyckte, tvärtom mot hur du upplever det, att det var i början av tråden som mera oregisserade inlägg kom. Innan många började fila bort alla kanter på pusselbitarna. Nu passar alla bitar nästan överallt och därför blir det virrigt.
Citera
2018-03-28, 16:40
Medlem
allegragellers avatar
Det är ändå positivt, mitt i alla obesvarade frågor, att skolan ändrar sina rutiner efter ”bjärredfallet” - förhoppningsvis följer alla andra kommuner efter!
https://www.expressen.se/kvallsposten/skolans-atgard-i-bjarred-efter-familjemorden/
Citera
2018-03-28, 17:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det är ändå positivt, mitt i alla obesvarade frågor, att skolan ändrar sina rutiner efter ”bjärredfallet” - förhoppningsvis följer alla andra kommuner efter!
https://www.expressen.se/kvallsposten/skolans-atgard-i-bjarred-efter-familjemorden/

Sjuka barn. Förtvivlade föräldrar. Ingen anledning till orosanmälan. Men det som hände familjen, det beslut föräldrarna tog, var det nog ingen som kunde förutse.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-03-28 kl. 17:13.
Citera
2018-03-28, 17:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sjuka barn. Förtvivlade föräldrar. Ingen anledning till orosanmälan. Det som hände familjen, det beslut föräldrarna tog, var det nog ingen som kunde förutse.
Det kan man inte veta. Ett samtal hade kunnat mynna ut i ett ökat stöd om så endast medmänskligt, vilket hade kunnat göra skillnad.

Är en god princip från skolans sida! Bättre än ingenting. Sedan är det ju så att allt inte går att förutse eller förhindra mendet är en annan sak.
Citera
2018-03-28, 17:24
Bannlyst
Citat:
Moa berättade om Agnes först. Inte Hanna. Då ställde jag frågan varför. Jag märkte på Hanna att när hon sa ”kronisk trötthet” så skämdes hon en aning. Det är en mycket ovanlig åtgärd att låta ett barn stanna hemma från skolan. Moa uppvisade aldrig några symtom på nåt. Därför tror jag att allt detta var Oskars tankar. Hans idéer. Hanna förstod det men gjorde inget åt det. Oskar var den starke.

Du undrade aldrig över varför Moa var hemma från skolan?
Citera
2018-03-28, 17:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det kan man inte veta. Ett samtal hade kunnat mynna ut i ett ökat stöd om så endast medmänskligt, vilket hade kunnat göra skillnad.

Är en god princip från skolans sida! Bättre än ingenting. Sedan är det ju så att allt inte går att förutse eller förhindra mendet är en annan sak.

Visst kan man vara efterklok. Med facit i hand så finns det förmodligen goda idéer.
Citera
2018-03-28, 17:46
Medlem
Citat:
Jag har träffat Moa ensam. Klart att det är lite anmärkningsvärt att hon uttryckte sig så.
Jag svarar på en annan fråga nu; det var ungefär för ett halvt år före hon dog jag träffade henne sist. Men en omöjlighet att hon akut skulle insjukna i kronisk trötthetssyndrom för det är inte en akut sjukdom om den överhuvudtaget existerar. Möjligt att skolpersonalen uppfattade henne som trött men nej, hon var inte trött. Hon var lite betryckt möjligtvis av nåt. Hennes läggning var glad, pratsam och bry sig om läxor. Känslig fin väldigt fin flicka. Känsligheten kan göra att skolpersonalen uppfattade henne jag vet inte vad.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Du undrade aldrig över varför Moa var hemma från skolan?

M var hemma från skolan fom augusti eller hur?
”Ungefär ett halvt år innan före hon dog”. Det är väl tidigare än augusti. Då var hon inte hemma från skolan.
Citera
2018-03-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
M var hemma från skolan fom augusti eller hur?
”Ungefär ett halvt år innan före hon dog”. Det är väl tidigare än augusti. Då var hon inte hemma från skolan.

Om jag förstått rätt hade Moa haft en ökad frånvaro under hela vårterminen vilken väl låg bakom diskussionen om hemundervisning.

Detta enligt en förälder som hade barn i samma klass som Moa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in