2018-03-28, 08:24
Medlem
Det allt tydligare hur hur smart Oskar ändå måste ha varit. Inte bara med momsen. Slug kanske man kan kalla honom. Han valde symptom på flickorna som aldrig skulle kunna ifrågasättas eller ens detekteras. Ett läkarintyg på ME/CFS måste ha gjort honom belåten. Efter att ha läst denna tråd, ffa på slutet, får den diagnosen aldrig ifrågasättas. Ändå påstår Danderyds Sjukhus att mer än hälften av ME/CFS patienterna de fått remitterade lider av något annat och därför rekommenderar att flera läkare med olika kompetens måste fastställa den. Gissar att så inte var fallet för någon av flickorna. Av någon anledning så var det viktigare att flickorna inte fick assistans i skolan utan måste hållas hemma. Avskedsbrev med förklaringen att vi-orkar-inte-längre-pga-av-flickornas-sjukdomar är en self promoted glorifiering.

Ja, det här fallet i Bjärred kommer att debatteras i många år och mycket pga av att allmänheten kommer misstro budskapet i brevet och ifrågasätta om ME/CFS är en diagnos som utnyttjas. Det kommer, tyvärr, bara att slå ännu hårdare mot de som verkligen lider av sjukdomen. Det viktiga är att mor- och farföräldrar till flickorna sett med egna ögon sina barn berätta inför en kamera att de var överens. Naturligtvis kommer de se motivet som en rationalisering men kan åtminstone få bevis på att båda föräldrarna drabbats av samma vaneföreställning. Unikt.

Vi kommer ju inte få mera fakta att bygga tråden på men kan åtminstone vara överens om att vi tror olika. Kommer det ytterligare någon som ”häromdagen pratade med en person som jag tror kände pappan ganska väl” etc så får vi nog bara låta oss (o)roas.
Citera
2018-03-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Varför frågade du Hanna om varför Agnes som du bara träffat en gång, var hemma från skolan men inte om Moa som du kände mycket mer?
Moa berättade om Agnes först. Inte Hanna. Då ställde jag frågan varför. Jag märkte på Hanna att när hon sa ”kronisk trötthet” så skämdes hon en aning. Det är en mycket ovanlig åtgärd att låta ett barn stanna hemma från skolan. Moa uppvisade aldrig några symtom på nåt. Därför tror jag att allt detta var Oskars tankar. Hans idéer. Hanna förstod det men gjorde inget åt det. Oskar var den starke.
Citera
2018-03-28, 08:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Moa berättade om Agnes först. Inte Hanna. Då ställde jag frågan varför. Jag märkte på Hanna att när hon sa ”kronisk trötthet” så skämdes hon en aning. Det är en mycket ovanlig åtgärd att låta ett barn stanna hemma från skolan. Moa uppvisade aldrig några symtom på nåt. Därför tror jag att allt detta var Oskars tankar. Hans idéer. Hanna förstod det men gjorde inget åt det. Oskar var den starke.

Oskar hade inför en kollega beklagat sej över hemsituationen. Vad tror du att han menade med det?
Citera
2018-03-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Oskar hade inför en kollega beklagat sej över hemsituationen. Vad tror du att han menade med det?
Vet inte. Om allt inte var perfekt så var det säkert besvärligt för honom. Sen är det så och jag känner inte till det men om nu Hanna hade metastaserad bröstcancer som några har sagt här och barnen är förtvivlade så hade han självklart det inte lätt.
Citera
2018-03-28, 09:15
Medlem
Citat:
Vet inte. Om allt inte var perfekt så var det säkert besvärligt för honom. Sen är det så och jag känner inte till det men om nu Hanna hade metastaserad bröstcancer som några har sagt här och barnen är förtvivlade så hade han självklart det inte lätt.
Men en sak är definitiv. Han mådde inte bra psykiskt. Långt innan familjen utplånades
Citera
2018-03-28, 09:19
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
.... Sen är det så och jag känner inte till det men om nu Hanna hade metastaserad bröstcancer som några har sagt här och barnen är förtvivlade så hade han självklart det inte lätt.

Hanna friskförklarades från sin bröstcancer för 13 år sedan. Inga nya episoder sen dess, enligt Elli09 och en del andra med kontakter till familjen.
Citera
2018-03-28, 09:29
Medlem
Citat:
Men en sak är definitiv. Han mådde inte bra psykiskt. Långt innan familjen utplånades

Tack för din rapportering, verkar vara en rimlig bild av familjesituationen. Deras tro på ”något annat än Jesus” kan ha spelat in. Och då kunde förstås inte O varken erkänna psykiska problem eller ta emot psykiatrisk behandling.
Citera
2018-03-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det allt tydligare hur hur smart Oskar ändå måste ha varit. Inte bara med momsen. Slug kanske man kan kalla honom. Han valde symptom på flickorna som aldrig skulle kunna ifrågasättas eller ens detekteras. Ett läkarintyg på ME/CFS måste ha gjort honom belåten. Efter att ha läst denna tråd, ffa på slutet, får den diagnosen aldrig ifrågasättas. Ändå påstår Danderyds Sjukhus att mer än hälften av ME/CFS patienterna de fått remitterade lider av något annat och därför rekommenderar att flera läkare med olika kompetens måste fastställa den. Gissar att så inte var fallet för någon av flickorna. Av någon anledning så var det viktigare att flickorna inte fick assistans i skolan utan måste hållas hemma. Avskedsbrev med förklaringen att vi-orkar-inte-längre-pga-av-flickornas-sjukdomar är en self promoted glorifiering.

Ja, det här fallet i Bjärred kommer att debatteras i många år och mycket pga av att allmänheten kommer misstro budskapet i brevet och ifrågasätta om ME/CFS är en diagnos som utnyttjas. Det kommer, tyvärr, bara att slå ännu hårdare mot de som verkligen lider av sjukdomen. Det viktiga är att mor- och farföräldrar till flickorna sett med egna ögon sina barn berätta inför en kamera att de var överens. Naturligtvis kommer de se motivet som en rationalisering men kan åtminstone få bevis på att båda föräldrarna drabbats av samma vaneföreställning. Unikt.

Vi kommer ju inte få mera fakta att bygga tråden på men kan åtminstone vara överens om att vi tror olika. Kommer det ytterligare någon som ”häromdagen pratade med en person som jag tror kände pappan ganska väl” etc så får vi nog bara låta oss (o)roas.
Kanske han inte var så slug utan tvärtom så dum att han lät fällan slå igen om honom?
Min förhoppningsvis sista spekulation i denna tråd (hej-vild, som vanligt):
Något hände med A för några år sedan och föräldrarna fick bekymmer, vände sig till läkare och pratade med vänner som de litade på.
Vännerna föreslog mental "träning", men A blev inte bättre. Föräldrar sökte förklaring hos husläkare, grubblade på vaccin, fästing och annat som grunden till det hela. Fick ingen diagnos, A blev bara tröttare och surare eftersom ingen brydder sig om hur hon verkligen kände sig. O vände sig till mer avancerad mental träning "ljusterapi" i Tyskland - en metod som fortfarande är/var under utveckling (bevars!)
Inget halp! O blev mer och mer desperat, började själv fundera på var i hans speciella vårdkedja det brast, varför denna (obstinata) dotter inte kunde behandlas. Kunde inte tala klarspråk med vänner, kolleger, andra föräldrar; blev onåbar för vettiga förslag. Sedan började hela glasbubblan krakelera, men han tappade helt förnuftet, möjligen ivrigt påhejad av felvalda vänner

Korr: hade skrivt fel, men rättade: det ska handla om A hela vägen!
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-28 kl. 10:54. Anledning: Korr
Citera
2018-03-28, 10:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hanna skulle aldrig göra sina barn illa. Man måste känna henne för att förstå det. Oskar var mycket annorlunda än Hanna. Som Tom Cruise ungefär. Stark på nåt sätt. Blir såna dåliga pga en djup allvarlig depression kan dom bli farliga. Åtminstone i Oskars fall var det så.

Först och främst - tack för alla dina inlägg som hjälpt oss här på vägen. Väldigt uppskattat att du tar dig tid.

Liknelsen med Tom Cruise är ju tankeväckande - scientologernas mest kände medlem.
Likaså att det helsvenska paret inte trodde på Jesus, gör ju många inte, men det stämmer även för SC.
OHs systers åsikter och medlemskap i en grupp mot psykiatrisk behandling, också delats ju också av SC.
OH hade enligt uppgift föreläst om skatter och moms i SCs lokaler.
OH och HB hade besökt SC enligt en lika obekräftad uppgift.

Tror du att det är möjligt att de tillhörde SC?
Det skulle ju delvis förklara det vi helt enkelt inte kan förstå.
Citera
2018-03-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Först och främst - tack för alla dina inlägg som hjälpt oss här på vägen. Väldigt uppskattat att du tar dig tid.

Liknelsen med Tom Cruise är ju tankeväckande - scientologernas mest kände medlem.
Likaså att det helsvenska paret inte trodde på Jesus, gör ju många inte, men det stämmer även för SC.
OHs systers åsikter och medlemskap i en grupp mot psykiatrisk behandling, också delats ju också av SC.

Perfekt!
Allt det som du tog upp finns med på min egen lista.
Citera
2018-03-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Jag skulle gärna vilja veta det också. Men vet inget om det. Jag är själv ateist. Jag ångrar nu att jag inte ställde frågan om vad dom trodde på
Citera
2018-03-28, 10:36
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna vilja veta det också. Men vet inget om det. Jag är själv ateist. Jag ångrar nu att jag inte ställde frågan om vad dom trodde på
Det får du inte göra. Det hör inte till god ton att fråga barn om sådana saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in