2018-03-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag fick inte känslan att Moa var kontrollerad av pappan. Känner inte till hur det var med kompisar. Men eftersom Moa gick i skolan innan så kan hon inte vara så kontrollerad. Men däremot på nåt sätt ändå lite ” ja” på din fråga.
Hon blev avbruten då och då av föräldrarna men inte på det knölaktiga sättet alls. Men en sak jag reagerade på är att hon berättade i ett sammanhang att dom inte trodde på Jesus men på nåt annat. Och jag frågade inte vad dom trodde på. Oskar var där. Moa var en glad flicka. Där kanske hejdade hon sig om att berätta vidare pga hans närvaro.
Nu kommer säkert spekulationerna igång om Scientologer. Jag vet inget om det. Båda Oskar och Hanna var intelligenta människor. Även känslomässig intelligens. För mig är Scientologer är utåt intelligenta men egentligen korkade människor. Möjligtvis som ung kan några ha blivit intresserade av det. Nu menar jag i allmänhet. Men människor utvecklas under livet, förhoppningsvis.
Moa brydde sig om skolläxor. Jag kan tänka mig när det blev tal om hemundervisning hemma så blev hon väldigt orolig över att komma efter.

Har du någon gång träffat barnen utan föräldrar?
Att ett barn berättar att man inte tror på Jesus, MEN på något annat är ju anmärkningsvärd i sammanhanget.
Citera
2018-03-27, 10:16
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst skulle det kunnat finnas en för oss okänd dödlig sjukdom hos flickorna som gjorde att föräldrarna inte kunna se någon framtid.

Men om vi försöker analysera lite vad som kommit fram:

*bägge flickorna hade samma sjukdom

* De hade skrivit i avskedsbrevet att de inte såg någon framtid med livskvalitet på grund av döttrarnas sjukdom. Det kan betyda att döttrarna inte var på väg att dö utan kunde ha ett långt liv framför sig, men med nedsatt förmåga att leva fullt ut. Kanske som de hade haft det under hösten?

* Föräldrarna hade flera gånger åkt till Tyskland för ljusbehandling. För vilka sjukdomar kan detta tänkas ha effekt? Ja inte några som också beskrivs som dödliga. Brukar ges mot vissa hudsjukdomar, mot depressioner och som försök mot ME. Ibland mot vissa muskel och ledbesvär.

* sjukdomen måste vara genetisk eftersom bägge syskonen drabbades
Samtidigt kan sjukdomen inte vara kopplad till någon dominant ärflighetsgång eftersom föräldrarna var friska.

*sjukdomen kan inte bero på någon smittsam infektion eller förgiftning - då hade flickorna drabbats samtidigt, inte som nu med några års mellanrum men vid samma ålder.

* sjukdomen ska vara fysisk ej psykisk

* sjukdomen kan inte tydligt upptäckas av omgivningen då Moa i affären såg normal ut

* sjukdomen påverkar inte intellektet och förmågan att följa undervisningen

* det finns ingen effektiv behandling mot sjukdomen eftersom föräldrarna sökte med ljus och lyckta efter hjälp.

*sjukdomen hos barnen har beskrivit som "kronisk trötthet", "en form av kronisk trötthet" och också på något sätt fått omdömet "ofattbar" av rektorn.

Om det bara handlar om en enda sjukdom som ska passa in i allt detta blir det lite svårt. Nästan den enda som passar in i pusslet överallt blir diagnosen ME. Men då faller tesen om att det är en dödlig sjukdom som gjorde att föräldrarna "dödade de barn som ändå snart skulle dö".
Antingen stämmer inte den tesen eller så måste andra pusselbitar bytas ut.

Kan det vara så enkelt som att Anorexia/Självskadebeteende drabbade töserna ?
Med tanke på att jag läste någonstans att Agnes var så svag och yr runt tredje advent
att hon fick ha stöd och hjälp när hon förflyttade sig ?
Citera
2018-03-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Kan det vara så enkelt som att Anorexia/Självskadebeteende drabbade töserna ?
Med tanke på att jag läste någonstans att Agnes var så svag och yr runt tredje advent
att hon fick ha stöd och hjälp när hon förflyttade sig ?

Hon var i alla fall fint på sin skolavslutning som var efter den tredje advent, antar jag. Utan hjälp att gå verka det som.
Citera
2018-03-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Börjar mer och mer tro, när nya diagnoser på flickorna poppar upp, på BehindRayban: att barnens diagnoser är att flytta fokus från det verkliga problemet, Oskars situation på LU. Som hen skriver, kanske till och med några inverkar för att göra det.

Frågan är hur man undersöker Oskars arbetssituation? Fick ett PM i går från en annan i tråden som också tyckte det var väldigt viktigt. Vi pratar om soc etc som skulle kunnat hjälpt barnen men en arbetsgivare, chef, personalhälsan, skulle kunnat agera för att hjälpa någon som mår så dåligt som Oskar måste ha gjort. Om han fått professionell hjälp så hade han kunnat tänka klart.
Vad säger att just Oskars arbetssituation är det verkliga problemet?
Arbetssituationen är en del av problemet, som jag ser det.
Särskilt med tanke på det PM som du sedan refererar. Nu vet jag ju inte om det är ditt referat som spelar ett spratt eller om andemeningen i meddelandet är att O blivit illa behandlad på något sätt (alltifrån "nonchad" till rent ut mobbad eller illa sedd) och nu, med facit i hand ligger en pinsam stämning över alla. Om det är så att någon eller flera eller alla på institutionen känner att det är något galet i deras kollegiala sätt att umgås, då borde de ha en rejäl sits med krislag och proffsiga personalpersoner. Även om allt detta bedrövlig inte hänt så är det något sjukt med den institutionen - det är vad jag tror att PM- skickaren känner och mår dåligt av.
Eller så är det jag som har svårt med ditt referat.

Jag har skummat morgonens inlägg och börjar känna mig uppgiven. Helst skulle jag vilja lämna tråden för det blir bara för mycket.
Min tanke nu är att det är omöjligt att börja väga iakttagelser mot varandra, att försöka lista ut en "sanning" dem emellan. Särskilt efter Missan27s berättelser så har jag börjat tänka att alla berättelser är lika "sanna". Till och med pianotantens upplevelser är genuina. Det är nämligen så mångfacetterat vi alla lever med olika människor. Situationer bestämmer reaktioner och de är givna i stunden. Problemet blir efterhandstolkningarna, de ursprungliga är mer genuina.
Det handlar inte om att O till exempel var en splittrad personlighet eller liknande, utan att vi får en splittrad samling händelser som ska fogas ihop till något helt. Vilket ju är omöjligt.
Helheten är större än summan av de ingående delarna ....
("Tjatmoster!" - jag vet .... )
(Om jag nu kan bli förstådd)
Citera
2018-03-27, 10:35
Medlem
Jag har träffat Moa ensam. Klart att det är lite anmärkningsvärt att hon uttryckte sig så.
Jag svarar på en annan fråga nu; det var ungefär för ett halvt år före hon dog jag träffade henne sist. Men en omöjlighet att hon akut skulle insjukna i kronisk trötthetssyndrom för det är inte en akut sjukdom om den överhuvudtaget existerar. Möjligt att skolpersonalen uppfattade henne som trött men nej, hon var inte trött. Hon var lite betryckt möjligtvis av nåt. Hennes läggning var glad, pratsam och bry sig om läxor. Känslig fin väldigt fin flicka. Känsligheten kan göra att skolpersonalen uppfattade henne jag vet inte vad.
Citera
2018-03-27, 10:37
Medlem
Ingen anorexia heller
Citera
2018-03-27, 11:31
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jag har träffat Moa ensam. Klart att det är lite anmärkningsvärt att hon uttryckte sig så.
Jag svarar på en annan fråga nu; det var ungefär för ett halvt år före hon dog jag träffade henne sist. Men en omöjlighet att hon akut skulle insjukna i kronisk trötthetssyndrom för det är inte en akut sjukdom om den överhuvudtaget existerar. Möjligt att skolpersonalen uppfattade henne som trött men nej, hon var inte trött. Hon var lite betryckt möjligtvis av nåt. Hennes läggning var glad, pratsam och bry sig om läxor. Känslig fin väldigt fin flicka. Känsligheten kan göra att skolpersonalen uppfattade henne jag vet inte vad.
Vill bara inflika där att det kan gå väldigt snabbt att bli dålig i ME. När symtomen väl kommer. Man kan helt plötsligt sämre orka med det som man med enkelhet gjort innan. Skillnaden blir markant. Dock får man inte diagnosen med en gång. Då utredningen tar lång tid. Och det är ingen akutsjukdom i den bemärkelsen.
Kan ge mig själv som exempel. (Igen) Från att med lätthet kunna springa 1,5 mil, till att med svårighet gå uppför en stentrappa utomhus i parken och då behöva vila ett par gånger i trappan. Tog det inte många veckor.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-27 kl. 11:37.
Citera
2018-03-27, 13:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Eller så tyckte de, att det var skonsammare för dem att stilla somna in, istället för att låta dem genomlida en utdragen plågsam väg mot samma ändstation, orsakat den eventuella sjukdom som ingen i denna tråd vet ett jävla skit om.
...annat än att den rubriceras som "ofattbar".

En sjukdom tråden försummat att penetrera: HIV/AIDS. - Eller: Vilken sjukdom kan familjen ha velat kamouflera som "ME/CFS", "MRSA"?
Citera
2018-03-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vad säger att just Oskars arbetssituation är det verkliga problemet?
Arbetssituationen är en del av problemet, som jag ser det.
Särskilt med tanke på det PM som du sedan refererar. Nu vet jag ju inte om det är ditt referat som spelar ett spratt eller om andemeningen i meddelandet är att O blivit illa behandlad på något sätt (alltifrån "nonchad" till rent ut mobbad eller illa sedd) och nu, med facit i hand ligger en pinsam stämning över alla. Om det är så att någon eller flera eller alla på institutionen känner att det är något galet i deras kollegiala sätt att umgås, då borde de ha en rejäl sits med krislag och proffsiga personalpersoner. Även om allt detta bedrövlig inte hänt så är det något sjukt med den institutionen - det är vad jag tror att PM- skickaren känner och mår dåligt av.
Eller så är det jag som har svårt med ditt referat.

Jag har skummat morgonens inlägg och börjar känna mig uppgiven. Helst skulle jag vilja lämna tråden för det blir bara för mycket.
Min tanke nu är att det är omöjligt att börja väga iakttagelser mot varandra, att försöka lista ut en "sanning" dem emellan. Särskilt efter Missan27s berättelser så har jag börjat tänka att alla berättelser är lika "sanna". Till och med pianotantens upplevelser är genuina. Det är nämligen så mångfacetterat vi alla lever med olika människor. Situationer bestämmer reaktioner och de är givna i stunden. Problemet blir efterhandstolkningarna, de ursprungliga är mer genuina.
Det handlar inte om att O till exempel var en splittrad personlighet eller liknande, utan att vi får en splittrad samling händelser som ska fogas ihop till något helt. Vilket ju är omöjligt.
Helheten är större än summan av de ingående delarna ....
("Tjatmoster!" - jag vet .... )
(Om jag nu kan bli förstådd)

Uppgiven, är rätta ordet. Det mesta i tråden handlar om barnens sjukdomar. En diagnos, vilken som helt, kan aldrig avspegla hela motivet till varför tre människor är mördade och en tagit livet av sig.

Jag vilade från tråden ett tag (omskrivning för avstängd) och läste det som skrevs i början, första dagarna, och såg t.ex BehindRayban med nya ögon. Lät initierad och klarsynt. Jag ser fortfarande ”pianotantens” iakttagelse som (mycket) trovärdig. Nyanserad. Hon har erfarenhet av barn i samma ålder och har träffat Moa under flera år och kan säkert också jämföra föräldrars engagemang. Dessutom kan hon identifieras IRL om någon, t.ex polisen, vore intresserad.

Lägg ingen vikt vid mitt PM. Kanske jag bara är stolt att äntligen få ett? Hen håller med mig som uttryckt ”oro” över Oskars situation på jobbet och tycker, som jag, att tråden fastnat i barnens sjukdomar.

Jag har även funderat över Hannas arbetssituation men tycker inte hon verkar lika ”ambitiös”. Nöjer sig med halvtid i flera år. Oskar däremot är en tydlig akademisk karriärist och har dessutom ansökt om professur.

Du vet mer om den akademiska forskarkarriären än jag. Egentligen är jag inte intresserad av den men kan den, eller hur O:s chefer och kollegor agerat, kunnat påverka O:s sinnesläge?
Citera
2018-03-27, 13:32
Medlem
Jag tror på vetenskap och därför tror jag inte på ME diagnosen. Finns diagnosen inom offentliga sjukvården?
Jag tror att Oskar blev mer och mer deprimerad . Men inte pga barnens sjukdomar. Flera saker som samlades på hög har gjort honom väldigt dålig tror jag. El. bara så
Citera
2018-03-27, 13:34
Medlem
Vad tyst det blev ett kort tag, när spekulationerna kring sjukdomen upphörde för en kort stund.
Det är som om vi inte kan titta bakom detta. Som om ett dödlig sjukdom kunde förklarar detta åtminstone delvis. Och om den inte finns. Kanske ingen sjukdom hos M* och A* - inget annat än trötthet som mest? Vad är då kvar av förklaringarna?
Citera
2018-03-27, 13:37
Medlem
Citat:
Jag tror på vetenskap och därför tror jag inte på ME diagnosen. Finns diagnosen inom offentliga sjukvården?
Jag tror att Oskar blev mer och mer deprimerad . Men inte pga barnens sjukdomar. Flera saker som samlades på hög har gjort honom väldigt dålig tror jag. El. bara så

Var tror du orsaken till depressionen kan vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in