Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Börjar mer och mer tro, när nya diagnoser på flickorna poppar upp, på BehindRayban: att barnens diagnoser är att flytta fokus från det verkliga problemet, Oskars situation på LU. Som hen skriver, kanske till och med några inverkar för att göra det.
Frågan är hur man undersöker Oskars arbetssituation? Fick ett PM i går från en annan i tråden som också tyckte det var väldigt viktigt. Vi pratar om soc etc som skulle kunnat hjälpt barnen men en arbetsgivare, chef, personalhälsan, skulle kunnat agera för att hjälpa någon som mår så dåligt som Oskar måste ha gjort. Om han fått professionell hjälp så hade han kunnat tänka klart.
Vad säger att just Oskars arbetssituation är det verkliga problemet?
Arbetssituationen är en del av problemet, som jag ser det.
Särskilt med tanke på det PM som du sedan refererar. Nu vet jag ju inte om det är ditt referat som spelar ett spratt eller om andemeningen i meddelandet är att O blivit illa behandlad på något sätt (alltifrån "nonchad" till rent ut mobbad eller illa sedd) och nu, med facit i hand ligger en pinsam stämning över alla. Om det är så att någon eller flera eller alla på institutionen känner att det är något galet i deras kollegiala sätt att umgås, då borde de ha en rejäl sits med krislag och proffsiga personalpersoner. Även om allt detta bedrövlig inte hänt så är det något sjukt med den institutionen - det är vad jag tror att PM- skickaren känner och mår dåligt av.
Eller så är det jag som har svårt med ditt referat.
Jag har skummat morgonens inlägg och börjar känna mig uppgiven. Helst skulle jag vilja lämna tråden för det blir bara för mycket.
Min tanke nu är att det är omöjligt att börja väga iakttagelser mot varandra, att försöka lista ut en "sanning" dem emellan. Särskilt efter Missan27s berättelser så har jag börjat tänka att alla berättelser är lika "sanna". Till och med pianotantens upplevelser är genuina. Det är nämligen så mångfacetterat vi alla lever med olika människor. Situationer bestämmer reaktioner och de är givna i stunden. Problemet blir efterhandstolkningarna, de ursprungliga är mer genuina.
Det handlar inte om att O till exempel var en splittrad personlighet eller liknande, utan att vi får en splittrad samling händelser som ska fogas ihop till något helt. Vilket ju är omöjligt.
Helheten är större än summan av de ingående delarna ....
("Tjatmoster!" - jag vet .... )
(Om jag nu kan bli förstådd)