Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Det kostar en förmögenhet att administrera utvisningar. Det är en massa diplomatiska kontakter med skitländer, flygplan som ska chartras, väktare som ska åka med, det finns en besynnerlig process med verkställighetshinder där ombud skickar in skrivelser i sista stund som ställer allt på ända etc etc. Att framställa det som en enkel lösning att repatriera och utvisa är faktiskt populism i dess ursprungliga betydelse. Överhuvudtaget framstår hela iden med ett återvandringsverk som oseriös. Att man skulle ha två separata myndigheter som arbetar med migration och återvandring?!! wtf liksom.
Du har helt rätt i svårigheterna som finns och jag tror AfS är väl medvetna om dessa och att de vill ändra lagstiftningen men framför allt attityden i migrationssystemet. Stora hinder finns idag med nuvarande system. Om vi börjar med en jämförelse med ombud som i sista sekund ansöker om verkställighetshinder så är det en möjlighet som inte finns i andra delar av rättssystemet. En fängelsedömd kan tex inte undvika sitt fängelsestraff genom att i sista sekunden ansöka om verkställighetshinder eller resning. Det är orimligt att en asylsökande kan hålla sig undan utvisning och söka på nytt, gång på gång och varje gång under ansökningsprocessen ta del av svensk välfärd. Jämför med om en brottsdömd skulle hålla sig undan ett fängelsestraff och efter några år få en helt ny rättegång, och kunna upprepa den processen i årtionden och samtidigt leva i samhället med svenska förmåner.
Däremot går det att förändra systemet och det är vad jag tror att AfS vill göra. Åtminstone om man läser deras partiprogram så får jag intrycket av att de vill göra nedanstående åtgärder:
Exempelvis så kan Sverige, tillsammans med andra europeiska länder, införa ekonomiska sanktioner och bidragsstopp till länder som inte tar emot sina medborgare.
Sverige kan även införa internering på obestämd tid för de utvisade som vägrar att samarbeta för att åka hem. Och den interneringen ska givetvis inte hålla migrationsförvarsstandard utan svensk fängelsestandard, dvs inga mobiltelefoner, inget internet, inga träningsmöjligheter, inga tv-spel osv. Många kommer hellre återvända hem frivilligt än att sitta under sådana förhållanden.
Det går också att kombinera ovanstående med ekonomisk ersättning för de som åker hem frivilligt. Morot och piska i kombination alltså .
En ytterligare metod att kombinera med dessa åtgärder är att helt enkelt deportera de utvisade till tredjeländer. Israel har framgångsrikt använt sig av den metoden. Det helt enkelt till så att Sverige betalar ett annat land, vanligen ett afrikanskt, för att ta emot Sveriges utvisade. Väl på plats så får även den utvisade en startsumma i sitt nya afrikanska hemland.
Däremot blir även jag sjukt trött på varenda idiot på Flashback och i kommentarsfält som skriver saker i stil med "
Det är bara att fylla herkulesplan och släppa av dem i hemlandet med fallskärmar höhö."
AfS vill inte ändra rådande praxis eller bara ändra några lagar. De vill förändra hela attityden till problemlösning, den mest uppenbara symbolen för detta är deras lansering av ett
Återvandringsverk.