Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-28, 17:43
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Så här ska det ju låta!

https://twitter.com/gustavkassel/status/978583215144390656

Vänd på steken! Använd fiendens attacker till egna paroller! Fantastiskt bra.

Det är riktigt smartför det blir slagstarkt, provocerar motståndare och dom som håller med tycker det är humoristiskt!
Citera
2018-03-28, 17:47
Medlem
Att få invandrarna att återvända hem löses genom att strypa/minska bidragen och erbjuda ekonomisk kompensation till de som återvänder frivilligt.
Citera
2018-03-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Här är intervjun med Kasselstrand i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/kasselstrand-stanger-dorren-for-sd-vildarna/

Han för sig bra som vanligt. Han avfärdar Hagwall, Gamov, Wigh m.fl som blivit utsparkade ur SD och säger att de inte är aktuella för AfS. Däremot är han intresserad av aktörer som fortfarande finns kvar i SD (och andra partier).

Mycket mycket bra.

För guds skull, nu måste vi öka stödet för AFS, för om de får 4%+ i undersökningar (jag vet inte var gränsen går) så kommer de troligen få vara med i valdebatter. Kasselstrand skulle kötta !!
Citera
2018-03-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Mycket mycket bra.

För guds skull, nu måste vi öka stödet för AFS, för om de får 4%+ i undersökningar (jag vet inte var gränsen går) så kommer de troligen få vara med i valdebatter. Kasselstrand skulle kötta !!
Nope.
Citera
2018-03-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det kostar en förmögenhet att administrera utvisningar. Det är en massa diplomatiska kontakter med skitländer, flygplan som ska chartras, väktare som ska åka med, det finns en besynnerlig process med verkställighetshinder där ombud skickar in skrivelser i sista stund som ställer allt på ända etc etc. Att framställa det som en enkel lösning att repatriera och utvisa är faktiskt populism i dess ursprungliga betydelse. Överhuvudtaget framstår hela iden med ett återvandringsverk som oseriös. Att man skulle ha två separata myndigheter som arbetar med migration och återvandring?!! wtf liksom.

Att Sverige skulle kunna utvisa hundratusentals människor är alltså rena fantasierna, det kommer aldrig gå att bedriva något slags politiskt regeringssamarbete om dessa frågor med ett parti som framhärdar med detta. Däremot finns det självklart ett stort värde i att Sverige kommer igång med sina jävla utvisningar nån gång och först och främst ser till att 100 procent av de som ska utvisas pga brott faktiskt gör det. Det är inget annat än en skam att en rättsstat i västeuropa bara tar en sådan sak med en axelryckning. Sen måste vi komma igång med de som får avslag i den nuvarande processen. Sen kanske man kan börja jaga de som är här helt illegalt.

Bara att man kommer igång med verksamheten sänder signaler att det inte finns något att hämta här och förhoppningsvis får det lycksökare att söka sig till andra länder.

För att inte tala om var alla dessa människor ska förvaras. Redan idag är förvaren hos Migrationsverket så fulla att polisen får släppa folk som de tar. Häktena är också överbelastade.

Det skulle krävas en kraftig utbyggnad av förvar för att ökad utvandring ska fungera. Därför är det en glädjekalkyl att tro att Sverige kan få ut några hundratusen närmsta åren. I bästa fall kan man börja planera för något som man möjligen kan göra i framtiden.
Det är bara acceptera att närmsta åren så kommer det inte ske några större antal som lämnar Sverige, inte ens om AfS kom in i riksdagen idag och hade +10%.

Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
Att få invandrarna att återvända hem löses genom att strypa/minska bidragen och erbjuda ekonomisk kompensation till de som återvänder frivilligt.

Ekonomisk kompensation finns redan idag, ett återvandringsbidrag. Det AfS vill göra är att öka det bidraget, om jag förstår rätt.
Citera
2018-03-28, 18:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Mycket mycket bra.

Jag tror inte SD fick vara med i TV-debatter innan dom kom in i riksdagen? Men MP fick vill jag minnas?
Kanske någon med bättre minne som vet mer om detta?
Citera
2018-03-28, 18:05
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
För att inte tala om var alla dessa människor ska förvaras. Redan idag är förvaren hos Migrationsverket så fulla att polisen får släppa folk som de tar. Häktena är också överbelastade.

Det skulle krävas en kraftig utbyggnad av förvar för att ökad utvandring ska fungera. Därför är det en glädjekalkyl att tro att Sverige kan få ut några hundratusen närmsta åren. I bästa fall kan man börja planera för något som man möjligen kan göra i framtiden.
Det är bara acceptera att närmsta åren så kommer det inte ske några större antal som lämnar Sverige, inte ens om AfS kom in i riksdagen idag och hade +10%.

Ekonomisk kompensation finns redan idag, ett återvandringsbidrag. Det AfS vill göra är att öka det bidraget, om jag förstår rätt.

Finns massvis med tomma lagerlokaler, lador m.m. som kan byggas om till tillfälligt förvar. Det är inga lyxhotell vi snackar om. Det blir alltså relativt billigt och går fort.

Bara man vill så finns det lösningar. Ingen förväntar sig att man ska skeppa hundratusentals personer över en natt. Man måste börja någonstans.

Med din attityd så kan vi ju lika gärna ge upp redan nu för allt är ju omöjligt enligt dig. Pajas
Citera
2018-03-28, 18:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Finns massvis med tomma lagerlokaler, lador m.m. som kan byggas om till tillfälligt förvar. Det är inga lyxhotell vi snackar om. Det blir alltså relativt billigt och går fort.

Bara man vill så finns det lösningar. Ingen förväntar sig att man ska skeppa hundratusentals personer över en natt. Man måste börja någonstans.

Med din attityd så kan vi ju lika gärna ge upp redan nu för allt är ju omöjligt enligt dig. Pajas
Borde även finnas många gamla militärförläggningar som står tomma. Försvaret är ju i princip avskaffat.
Citera
2018-03-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror inte SD fick vara med i TV-debatter innan dom kom in i riksdagen? Men MP fick vill jag minnas?
Kanske någon med bättre minne som vet mer om detta?

NyD fick 1991 iaf, och de hade bildats februari 1991.
https://www.youtube.com/watch?v=K9Q5xAjAfSs

Men du har rätt i att varken SD eller MP fick vara med:

Citat:
Men det räcker inte att ha opinionssiffror över fyra procent och en rimlig chans att ta plats i riksdagen. År 1988 fick Miljöpartiet inte vara med i SVT:s slutdebatt och de demonstrerade utanför Cirkus med en likkista märkt ”yttrandefrihetens död”. De kom in i riksdagen ändå. År 1991 fick Ny demokrati vara med och kom också in.
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2010/05/11/sd-stangs-ute-fran-srs-och-tv4s-valdebatter/

Dock finns möjligheten:

Citat:
– Inga partier är uteslutna per definition och vi grans*kar fortlöpande alla partierna. Vår grundläge är att riksdagspartierna bjuds in till partiledar*utfrågningar och slutdebatt.

Men han lämnar en liten glänta i dörren:
– Vi ska titta närmare på läget i slutet av maj för att få en samlad bild. Vi vill se hur den politiska debatten utvecklas och jag vill gärna se SCB:s siffror som kommer den 10 juni.
– Om vi ska göra undantag från grundregeln ska Sverige*demokraterna ha ett starkt opinionsläge, spela en stark roll i politiken och vara relevanta i debatten.

SD fick 3,9% i SCB undersökningen i maj.
Hade de fått mer hade de kanske fått vara med?
Citera
2018-03-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME

Problemet är snarare de som tror på glädjekalkyler och lever i någon fantasi. Man måste vara realistisk. Det vill jag också att politikerna ska vara. Inga löften som aldrig i praktiken kan hållas.
Som att man kan skicka ut personer som tidigare varit dömda för brott. Kommer aldrig hända. Inte i en demokrati.
Det antal folk pratar om som kan få lämna landet är inte verklighetsförankrat.
Lador, har du tänkt att förvaren ska ha träväggar? Brandrisken? Känns ju robust och säkert. Även modifikation av lagerlokaler tar tid och ska hålla en viss standard. Det är inte djur vi pratar om.

Jag är absolut öppen för AfS om de kommer med förslag som de kan vissa fungerar i praktiken. Annars låter man som många andra partier som lovar guld och gröna skogar, men som man vet är nonsens.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Borde även finnas många gamla militärförläggningar som står tomma. Försvaret är ju i princip avskaffat.

Det är ett bra förslag, men att börja använda gamla militäranläggningar går emot AfS version av en starkare försvarsmakt. Då de vill satsa rejält på försvaret. Allt gammalt militärt, som har en chans att fungera, ska borde inneha soldater och inte migranter. Jag är dock tveksamt hur mycket gammalt militärt som går att inneha folk i. Det mesta är sålt eller i behov av kraftig upprustning.
Senast redigerad av Jasonlives 2018-03-28 kl. 18:20.
Citera
2018-03-28, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Problemet är snarare de som tror på glädjekalkyler och lever i någon fantasi. Man måste vara realistisk. Det vill jag också att politikerna ska vara. Inga löften som aldrig i praktiken kan hållas.
Som att man kan skicka ut personer som tidigare varit dömda för brott. Kommer aldrig hända. Inte i en demokrati.
Det antal folk pratar om som kan få lämna landet är inte verklighetsförankrat.
Lador, har du tänkt att förvaren ska ha träväggar? Brandrisken? Känns ju robust och säkert. Även modifikation av lagerlokaler tar tid och ska hålla en viss standard. Det är inte djur vi pratar om.

Jag är absolut öppen för AfS om de kommer med förslag som de kan vissa fungerar i praktiken. Annars låter man som många andra partier som lovar guld och gröna skogar, men som man vet är nonsens.

Nu hat ju inte AfS lovat några siffror, men är du ickemedborgare och begår våldtäkt eller dråp, så åker du 10 ggr av 10 med deras politik. Dessutom vill de villkora medborgarskapet, så att det skall kunna dras in inom en prövoperiod.

Eftersom AfS inte har något inflytande idag så är det ingen idé att avkräva några exakta lösningar. Dessa har de gott om tid på sig att formulera framöver.
Citera
2018-03-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Du har helt rätt i svårigheterna som finns och jag tror AfS är väl medvetna om dessa och att de vill ändra lagstiftningen men framför allt attityden i migrationssystemet. Stora hinder finns idag med nuvarande system. Om vi börjar med en jämförelse med ombud som i sista sekund ansöker om verkställighetshinder så är det en möjlighet som inte finns i andra delar av rättssystemet. En fängelsedömd kan tex inte undvika sitt fängelsestraff genom att i sista sekunden ansöka om verkställighetshinder eller resning. Det är orimligt att en asylsökande kan hålla sig undan utvisning och söka på nytt, gång på gång och varje gång under ansökningsprocessen ta del av svensk välfärd. Jämför med om en brottsdömd skulle hålla sig undan ett fängelsestraff och efter några år få en helt ny rättegång, och kunna upprepa den processen i årtionden och samtidigt leva i samhället med svenska förmåner.

Däremot går det att förändra systemet och det är vad jag tror att AfS vill göra. Åtminstone om man läser deras partiprogram så får jag intrycket av att de vill göra nedanstående åtgärder:

Exempelvis så kan Sverige, tillsammans med andra europeiska länder, införa ekonomiska sanktioner och bidragsstopp till länder som inte tar emot sina medborgare.

Sverige kan även införa internering på obestämd tid för de utvisade som vägrar att samarbeta för att åka hem. Och den interneringen ska givetvis inte hålla migrationsförvarsstandard utan svensk fängelsestandard, dvs inga mobiltelefoner, inget internet, inga träningsmöjligheter, inga tv-spel osv. Många kommer hellre återvända hem frivilligt än att sitta under sådana förhållanden.

Det går också att kombinera ovanstående med ekonomisk ersättning för de som åker hem frivilligt. Morot och piska i kombination alltså .

En ytterligare metod att kombinera med dessa åtgärder är att helt enkelt deportera de utvisade till tredjeländer. Israel har framgångsrikt använt sig av den metoden. Det helt enkelt till så att Sverige betalar ett annat land, vanligen ett afrikanskt, för att ta emot Sveriges utvisade. Väl på plats så får även den utvisade en startsumma i sitt nya afrikanska hemland.

Däremot blir även jag sjukt trött på varenda idiot på Flashback och i kommentarsfält som skriver saker i stil med "Det är bara att fylla herkulesplan och släppa av dem i hemlandet med fallskärmar höhö."

AfS vill inte ändra rådande praxis eller bara ändra några lagar. De vill förändra hela attityden till problemlösning, den mest uppenbara symbolen för detta är deras lansering av ett Återvandringsverk.

Instämmer med föregående talare och tillägger att det kommer att ta tid att rensa upp bland alla hinder som byggts in i systemet. Det har ju under ett antal år byggts in så mycket undantag och särlösningar att det nu är oöverskådligt.

Vi vet ju inte ens hur många utlänningar som finns i Sverige. Skulle någon säga att 30 procent av alla somaliers identiteter är falska eller att 10 procent av dem har dubbla identiteter i Norge eller annat nordiskt land - ja då kanske det är så. Men vi vet inte på grund av det slappa system som byggt upp under den stora oredans tid. Många bor redan de facto hemma i Somalia och låter någon i klanen kvittera ut bidragen.

Men det är viktigt att skicka signalen att sötebrödsdagarna är slut och att repaterieringsfrågan står högt på dagordningen. Det räckte för för Trump att bara tala om att alla illegala skulle deportras till Mexiko för att den illegala migrationen skulle sjunka med ca 70 procent. Signalvärdet var så starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in