2018-03-28, 13:05
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är expert på att falla på eget grepp. Vem är beställare till garageföretaget Sentio?
Nu tillhör jag inte de som ser en konspiration bakom varje hörn men din agenda luktar skit varje gång du yttrar dig.

Sentio är Norges och nordens största opinionsinstitut och Yougov är från Storbritannien.

Det är mycket seriösa och väl ansedda företag i branschen, som uppmäter ett korrekt stöd för Sverigedemokraterna i val efter val. Nu säger man 23,0% och 22,4% för Sverigedemokraterna, medan Sifo och Ipsos säger 15,7% och 15,9%. Vansinne när alla känner till den enorma underskattningen som visat sig val efter val. Det skiljer som sagt 7,3 procentenheter mellan bästa och sämsta institut.
2018-03-28, 13:09
Medlem
Mac-Arthurs avatar
[quote=Mellbergan|63626769

Förmodligen väntar SD nu bara på att Alliansens gemensamma partiprogram ska komma. Sedan hoppas jag att liknande krav ska komma.[/QUOTE]

Det viktigaste i sammanhanget är dock att S-vetsaren med sina K-amrater färsvinner efter valet!

Och att det går så bra för SD, som allt verkar tyda på.

Resten löser sig nog mer eller mindre elegant...
2018-03-28, 13:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
2018 blir första gången Inizio mäter inför ett riksdagsval, så det är ju riktiga breaking news du levererar här när du säger att de har "uppenbara mätfel som visat sig i val efter val om och om igen". Först blåljuger du och sen sätter du raketmotor på lögnen genom att få det att låta som att det har hänt i typ 20 riksdagsval på rad. Herregud vad trött man blir på alla vidriga mytomaner som hänger i SD:s kjoltyg. Sluta sabba för SD, as. Ta det uppdämda behovet av att ljuga och dra vidare till Ung vänster där den sortens förhållningssätt till fakta är norm. Schas.

Vad är det för fel i huvudet på en person som dig? Har du någon sorts psykopati eller megaloman personlighetsstörning? Skriv inte till folk du stör dig på, det är inte svårt. Ta din medicin och gå och lägg dig.

Det jag skriver gälla ALLA institut som ger siffror som 15,7% och 15,9%. Det spelar ju ingen som helst roll vem det är som ger siffror långt under månadssnittet på 18,6% som även det är en välkänd stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat, gång efter gång. Om man då visar siffror som 15,7% så säger det sig självt att det är en grotesk underskattning och att man är helt fel ute.

Att du inte förstår det säger mest om dig och ditt psyke, som inte verkar stå rätt till. Vem vill ha dig? Ingen.
2018-03-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sentio är Norges och nordens största opinionsinstitut och Yougov är från Storbritannien.
Har du tappat verklighetskontakten helt och släppt loss mytomanin i full blom nu?

"Sentio är Norges och Nordens största opinionsinstitut"??

Jaha, få se då:

Omsättning 2016 / resultat efter avskrivningar 2016:

Kantar Sifo Sverige: 451 MSEK / 32 MSEK
Kantar TNS Norge: 278 MNOK / 33 MNOK
Sentio Research Norge: 9,5 MNOK / -0,4 MNOK
Sentio Research Sverige: 0,6 MSEK / 0,2 MSEK

Norska Kantar har alltså 29 gånger (tjugonio) större omsättning än norska Sentio, och svenska Sentio (en brevlåda i Östersund) omsätter drygt en halv miljon, motsvarande en okej årslön för 1 person. Sentio tillhör de mindre även i Norge, en dvärg bredvid jättar som Norstat och Kantar.

Och för att föregripa ytterligare potentiella mytomanfantasier från lögnfabriken mellan dina öron: Nej, Sentio är inte "störst" på något annat sätt heller. De har inte större kunder, de har inte mer prominenta kunder, de är inte mest kända.

Citat:
Vad är det för fel i huvudet på en person som dig? Har du någon sorts psykopati eller megaloman personlighetsstörning? Skriv inte till folk du stör dig på, det är inte svårt. Ta din medicin och gå och lägg dig.

Det jag skriver gälla ALLA institut som ger siffror som 15,7% och 15,9%. Det spelar ju ingen som helst roll vem det är som ger siffror långt under månadssnittet på 18,6% som även det är en välkänd stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat, gång efter gång. Om man då visar siffror som 15,7% så säger det sig självt att det är en grotesk underskattning och att man är helt fel ute.

Att du inte förstår det säger mest om dig och ditt psyke, som inte verkar stå rätt till. Vem vill ha dig? Ingen.
Oj, det var visst en öm tå att bli avslöjad som den desinformationsfontän du är. Du är ju tamejfan en fullblodspropagandist som hade platsat på Pravdas redaktion. Men det kommer fortsättningsvis att upprepas varje gång du försöker komma undan med att ljuga dig blå, känn dig helt trygg med det.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-03-28 kl. 13:53.
2018-03-28, 17:46
Avslutad
Citat:
Han inkluderade Inizio, då får han stå till svars för det.

Jag kan inte förklara varför det skiljer 7 procentenheter, eftersom jag inte har insyn i de berörda institutens verksamhet, och framför allt inte allihop samtidigt.

Detsamma gäller dig och därför kan inte du heller förklara det. Nej, "Bluu bläää agenda skojarinstitut blööö pk" är inte en förklaring, det är spekulation. Eftersom du själv endast har spekulation att erbjuda så kan du lägga ner "gotcha"-attityden i frågeställandet.

Jag vill minnas att du ganska nyligen skrev att även du tror att Inizio har problem med sin panel?
Varför hakar du upp dig på smådetaljer och beter dig som en skithög?
2018-03-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag vill minnas att du ganska nyligen skrev att även du tror att Inizio har problem med sin panel?
Absolut, Inizios panel tycks ha imploderat. Vad har den kritiken med det här att göra? Du menar att det är en helt binär fråga där man antingen dyrkar Inizio eller tycker de är sämst i universum, och om man tycker det sistnämnda så måste man tvunget hålla med om allt dravel som påstås om dem även när det inte är sant?

Det jag hakar upp mig på är ingen "smådetalj", det ingår i ett mönster, ett tjatigt bullshitnarrativ sprängfyllt av desinformation och överdrifter, och då lackar man till slut ur på de värsta brölmegafonerna. Det senare inlägget om att Sentio är Norges och Nordens största opinionsinstitut var kanske också en "smådetalj"? Nej, det var det inte. Det handlar om vuxna personer som hittar på saker som små barn. Fabulerar som Stina på Saltkråkan. Det är så pinsamt att jag själv får skamkänslor av att läsa det.

Återigen: Nolltolerans för postmodernism på högra sidan av mittstrecket. Propagandister som hittar på egna sanningar ska rökas ut som den ohyra de är. Lögnare är inte fredade för att de råkar vara på rätt sida. De är lika mycket fiender som Ung vänster-packet.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-03-28 kl. 18:18.
2018-03-28, 18:29
Medlem
8711s avatar
Ja, då kan vi Sverigedemokrater med förnuftet i behåll vänta in nästa mätning. Om inte Skop kommer denna månad och om ingen extramätning kommer vilket sker ibland så är mars månad nu komplett. Isåfall är Demoskop antagligen som vanligt månadens första mätning i april
2018-03-28, 18:45
Avslutad
Citat:
Absolut, Inizio panel tycks ha imploderat. Vad har den kritiken med det här att göra? Du menar att det är en helt binär fråga där man antingen dyrkar Inizio eller tycker de är sämst i universum, och om man tycker det sistnämnda så måste man tvunget hålla med om allt dravel som påstås om dem även när det inte är sant?

Det jag hakar upp mig på är ingen "smådetalj", det ingår i ett mönster, ett tjatigt bullshitnarrativ sprängfyllt av desinformation och överdrifter, och då lackar man till slut ur på de värsta brölmegafonerna. Det senare inlägget om att Sentio är Norges och Nordens största opinionsinstitut var kanske också en "smådetalj"? Nej, det var det inte. Det handlar om vuxna personer som hittar på saker som små barn. Fabulerar som Stina på Saltkråkan. Det är så pinsamt att jag själv får skamkänslor av att läsa det.

Återigen: Nolltolerans för postmodernism på högra sidan av mittstrecket. Propagandister som hittar på egna sanningar ska rökas ut som den ohyra de är. Lögnare är inte fredade för att de råkar vara på rätt sida. De är lika mycket fiender som Ung vänster-packet.

Personligen tycker jag att det mest intressanta i 8711:s inlägg var hur det ens är möjligt att det skiljer över 7-procentenheter mellan de högsta visande OI och de lägsta, samtidigt som det inte verkar finnas någon vilja att åtgärda uppenbara fel.

Och det mesta talar väl för att det är framförallt Inizio och SIFO som har problem. Om sedan problemet beror på att nämnda institut kör någon south park inspirerad mätteknik där dom hugger huvudet av en höna och låter den springa över siffror ackompanjerad av en partytrumpet eller om dom har en egen agenda är egentligen en sidodiskussion som alla verkar ha olika åsikter om men ingen egentligen kan ha svaret på.

Vad gäller Sentios omsättning så är det fullständigt ointressant om dom är störst eller minst så länge dom fortsätter mäta SD på ett bra sätt. Och det är en sådan liten detalj som det inte känns värt att lägga någon vikt vid.

Jag har läst denna tråd i många år även om jag inte aktivt deltagit så mycket och jag måste säga att du alltid varit en bra motvikt men jag tycker det är tråkigt när du fokuserar på mindre viktiga saker och dessutom är onödigt otrevlig.

Skriver från mobilen så det blir säkert lite snurrigt.
Senast redigerad av trazke 2018-03-28 kl. 18:52.
2018-03-28, 19:05
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Inkluderarde innehållsvärdet av lite extra formuleringar i inläggen, förefaller ändå mer eller mindre tydliga ambitioner riktade mot SD och dess sympatisörer som skithögar - och kan därför i sämsta fall uppfattas som förräderi mot SD!

Oavsett eventuellt dylika perversa ambitioner gör SD sannolikt sitt bästa val ändå...
2018-03-28, 19:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är expert på att falla på eget grepp. Vem är beställare till garageföretaget Sentio?
Nu tillhör jag inte de som ser en konspiration bakom varje hörn men din agenda luktar skit varje gång du yttrar dig.
Sentio "garageföretag"? Nu får du väl även du skärpa dig. Föregaget har sitt ursprung i Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, ett av Norges mest respekterade lärosäten.
http://sentio.no/sv/
2018-03-28, 19:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Har du tappat verklighetskontakten helt och släppt loss mytomanin i full blom nu?

"Sentio är Norges och Nordens största opinionsinstitut"??

Jaha, få se då:

Omsättning 2016 / resultat efter avskrivningar 2016:

Kantar Sifo Sverige: 451 MSEK / 32 MSEK
Kantar TNS Norge: 278 MNOK / 33 MNOK
Sentio Research Norge: 9,5 MNOK / -0,4 MNOK
Sentio Research Sverige: 0,6 MSEK / 0,2 MSEK

Norska Kantar har alltså 29 gånger (tjugonio) större omsättning än norska Sentio, och svenska Sentio (en brevlåda i Östersund) omsätter drygt en halv miljon, motsvarande en okej årslön för 1 person. Sentio tillhör de mindre även i Norge, en dvärg bredvid jättar som Norstat och Kantar.

Och för att föregripa ytterligare potentiella mytomanfantasier från lögnfabriken mellan dina öron: Nej, Sentio är inte "störst" på något annat sätt heller. De har inte större kunder, de har inte mer prominenta kunder, de är inte mest kända.

Oj, det var visst en öm tå att bli avslöjad som den desinformationsfontän du är. Du är ju tamejfan en fullblodspropagandist som hade platsat på Pravdas redaktion. Men det kommer fortsättningsvis att upprepas varje gång du försöker komma undan med att ljuga dig blå, känn dig helt trygg med det.
Men det behöver ju inte vara dåliga för att de är mindre, eller hur? Och Sifos reslutat har väl inte varit mer lysande än Sentios, snarare tvärtom. Så storleken har kanske inte så stor betydelse, trots allt, utan snarare vilka som jobbar där och hur proffsiga de är.
2018-03-28, 21:28
Medlem
Jag försöker att beräkna MÖRKERTALET. Genomsnittet för SD i mars blev 18,6% och mitt eget närproducerade resultat genom ett stort privat nätverk anger 20,4% på SD.

18,6% x 1,1 = drygt 20,4% sålunda. Mörkertalet kan uppgå till hela 10%, what the fuck, detta är hemskt.

Det kompliceras av att ett av dom allra sämsta instituten, SKOP, inte kom med något resultat. Då hade inte 18,6% hållt.

OK, det som nu gynnar SD lite är tilltagande politikerförrakt. Ingen tror längre på valfläsken...Det som missgynnar SD är tomma stolar eller politiska vildar.

Jag tror att samhällsoron för en försämrad välfärd på grund av öppna hjärtan väger tyngst i vågskålen. Jag ser då en svag uppgång för SD under april.

Den blir något fiktiv, katastrofinstituten Inizio (15,7%) och Sifo (15,9%) tvingas för att inte helt tappa ansiktet manipulera upp siffrorna till cirkus 16,0% respektive 16,1%, jag känner detta.

Dom två bästa instituten Sentio (23%) och Yougov (22,4%) kan inte höja, snarare sänka något. Därför hänger mycket på övriga institut för att månadsresultatet för april skall bli smakligt för oss Sverigevänner.

I fortsättningen kommer jag inte att beakta resultat från SKOP och SCB, jag har inget som helst förtroende för dessa Institut när det gäller att mäta valvinden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in