2018-02-12, 20:05
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Facit säger ja.

Åkessons siffror var innan förra valet ungefär bara de som senare skulle rösta SD. Om hans förtroendesiffror plötsligt ligger avsevärt över SDs har det inträffat ett paradigmskifte.Det skulle innebära att Åkesson har börjat få vänner bland andra partier, det vill säga att han närmar sig att klippa isär dagens cordon sanitaire.

Eller så är det i själva verket ca. 25% som funderar på att rösta SD och dessa har vågat ange att de sympatiserar med Åkesson, men inte att de kommer rösta på SD.

Intressant. Han fick 10% i dec 2013 och apr 2014. Under den tidrn låg SD mellan 9.5% och 10%.

Tycker dock att det låter ganska osannolikt att väljarna skulle våga ha förtroende för Jimmie, men inte våga uppge att de kommer att rösta på SD.

Det visar kanske att SD har extremt mycket utrymme att växa. Har svårt att tro att någon har förtroende för Jimmie, men för Jimmies hjärtefråga...
2018-02-12, 20:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Den där beräkningen kan du ju inte göra, eftersom du inte har något facit för februari. Du antar helt enkelt att opinionen netto legat helt stilla under perioden, men det vet du ju inget om, eller hur?

Jag skulle också använda skops båda septembermätningar och ta ett medelvärde, vilket ger 8,7%. Fortfarande ett väldigt stort fel, visst. Skop gjorde dock uppenbarligen en omviktning efter valet, då deras novembermätning gav SD 11.8%, så av den anledningen tror jag inte att du kan göra felskattningen du gjort och applicera på dagens mätning.

Helt riktigt. Det var också därför jag tydligt poängterade i mitt inlägg att jag lekte med tanken...

Något facit under mellanvalsperioderna existerar av förståeliga skäl aldrig. Men eftersom Skop (och många, många andra institut) konstant har underskattat SD vid val, så kan man troligen med visst fog utgå från att deras underskattning också lever kvar under mellanvalsperioden. På samma sätt som man kan utgå från att Sentio ligger betydligt närmare under mellanvalsperioderna eftersom de varit i särklass mest träffsäkra på att mäta SD vid valen.

Att Skop korrigerat sina mätmetoder strax efter valresultatet - i detta fallet november 2014 - betyder ju inte att de inte kan hamna lika fel igen under resten av 2014, 2015, 2016, 2017 och fram till valet den 9 september 2018, eftersom vi kommer allt längre ifrån korrigeringen som gjordes efter valet 2014. Men att göra en sådan enkel "omräkning" blir inte tillförlitlig även om den tydligt kan visa vilken riktning det lutar åt. Och just nu lutar det utan tvekan åt att Skop - precis som så många andra - underskattar SD, liksom vid tidigare valår.

Med stor sannolikhet så ligger Sentios 22-23% för SD just nu allra närmast verkligheten. Vilket i och för sig inte är några ljusår ifrån Skops senaste mätning om man tar hänsyn till deras tidigare underskattning och gör en justering...
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-12 kl. 20:16.
2018-02-12, 20:22
Medlem
Mellbergans avatar
Hittills tyvärr, så är det bara en opinionsmätning detta året(!) som visat uppgång för SD. Det var Inzio januari där SD enbart ökade 0.1 procentenheter.

Ingen bra start på året för SD. Låt oss nu hoppas på bättre resultat i övriga opinionsmätningar denna månaden.
2018-02-12, 20:36
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Hittills tyvärr, så är det bara en opinionsmätning detta året(!) som visat uppgång för SD. Det var Inzio januari där SD enbart ökade 0.1 procentenheter.

Ingen bra start på året för SD. Låt oss nu hoppas på bättre resultat i övriga opinionsmätningar denna månaden.

Sitt still i båten, det är ingen orsak till oro. Den enda orsaken till att SD inte ökar i OU stavas Moderaterna; efter glädjeyran över fått bort AKB har de dessutom fått stabila Kristersson som ledare, en man som är ovanligt tydlig och häxans motpol i ledarstil. Detta kombinerat med att M slänger fram förslag efter förslag som är ren SD-politik då det gäller invandring och kampen mot brottsligheten gör att de tagit tillbaka många flyktiga SD-röster. Verkligheten talar dock emot M och det krävs inte många steg i fel riktning för att de ska inse att M är samma syltryggar som tidigare: Kristersson är Stridshingstens lärjunge, precis som AKB var. Om bara Åkesson nu kan visa framfötterna och vara hårdare och mer resolut än M kommer det ordna sig till valet. Och siffror under 20% för SD idag är rent trams, det som är verkligt i OU är att de inte ökar som tidigare. Min bedömning är att SD landar på 25% i valet om inte Åkesson blir ännu vekare än nu; om folk får intrycket att SD och M bedriver samma politik kommer SD förlora på det i varje sammanhang.
2018-02-12, 21:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Intressant. Han fick 10% i dec 2013 och apr 2014. Under den tidrn låg SD mellan 9.5% och 10%.

Tycker dock att det låter ganska osannolikt att väljarna skulle våga ha förtroende för Jimmie, men inte våga uppge att de kommer att rösta på SD.

Det visar kanske att SD har extremt mycket utrymme att växa. Har svårt att tro att någon har förtroende för Jimmie, men för Jimmies hjärtefråga...

Jag tror precis tvärtom. Att uppge att man har förtroende för en politiker är inte i närheten lika skamfyllt som att uppge att man tänker rösta på dennes parti.

Jag tror Sentio ligger rätt bra till i OU ang SD. 22-23% vid ett val idag. Då visar denna förtroendeundersökning rätt lika, precis som 2014.
2018-02-12, 21:27
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Märklig logisk slutsats du drar angående hur stort SD är. Titta på övriga partier o deras partiledare så kanske du fattar vad jag menar.

Tänk lite för en gångs skull. Du tror väl inte plötsligt att SD är ett parti som andra?

Sjuklövern (d.v.s. de sju idiotpartierna som i samförstånd gjort Sverige till ett muslimskt helvete med våldtäkter, dagliga mord och bombattacker samt uppåt 1 miljon människor utan utsikter till självförsörjning) uttalar samtliga att SD är huvudmotståndare, helt uteslutna att samarbeta med och förtjänta av all klander så ofta som möjligt.

För enfaldiga sjuklöver-röstare finns sju snarlika alternativ, partierna samarbetar med varandra hur som helst. Alliansen lämnar frivilligt över makten och låter kommunisterna utgöra regeringsunderlag (DÖ), Löfvén flörtar hej vilt med C och FP inför nästa mandatperiod, MP-företrädare önskar uttryckligen att samarbeta med borgerliga partier, vidriga Lööf/Björklund säger sig kunna samarbeta med vilket parti som helst utom SD, etc, etc.

Ovanstående gör att Åkesson får mycket få ströröster från andra partiers sympatisörer samtidigt som den vedervärdiga gyttjan av sjuklöverröstare delar ut sina förtroenden åt alla håll (utom till Åkesson),
2018-02-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tänk lite för en gångs skull. Du tror väl inte plötsligt att SD är ett parti som andra?

Sjuklövern (d.v.s. de sju idiotpartierna som i samförstånd gjort Sverige till ett muslimskt helvete med våldtäkter, dagliga mord och bombattacker samt uppåt 1 miljon människor utan utsikter till självförsörjning) uttalar samtliga att SD är huvudmotståndare, helt uteslutna att samarbeta med och förtjänta av all klander så ofta som möjligt.

För enfaldiga sjuklöver-röstare finns sju snarlika alternativ, partierna samarbetar med varandra hur som helst. Alliansen lämnar frivilligt över makten och låter kommunisterna utgöra regeringsunderlag (DÖ), Löfvén flörtar hej vilt med C och FP inför nästa mandatperiod, MP-företrädare önskar uttryckligen att samarbeta med borgerliga partier, vidriga Lööf/Björklund säger sig kunna samarbeta med vilket parti som helst utom SD, etc, etc.

Ovanstående gör att Åkesson får mycket få ströröster från andra partiers sympatisörer samtidigt som den vedervärdiga gyttjan av sjuklöverröstare delar ut sina förtroenden åt alla håll (utom till Åkesson),
Så har det nog varit tidigare. Men om vi ska tro opinionsundersökningarna finns det nu ett antal väljare som lämnar SD för att återgå till S eller M främst. De kan nog ha kvar ett visst förtroende för SD, eller Jimpan personligen (hur otrolig den än kan låta ). Värden förändras. Att skamfaktorn på SD är speciellt hög på normala arbetsplatser tror jag inte riktigt på längre. Det går inte att jämföra mot för några år sedan.
2018-02-12, 22:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så har det nog varit tidigare. Men om vi ska tro opinionsundersökningarna finns det nu ett antal väljare som lämnar SD för att återgå till S eller M främst. De kan nog ha kvar ett visst förtroende för SD, eller Jimpan personligen (hur otrolig den än kan låta ). Värden förändras. Att skamfaktorn på SD är speciellt hög på normala arbetsplatser tror jag inte riktigt på längre. Det går inte att jämföra mot för några år sedan.

Ja, det finns några sådana väljare, uppskattningsvis 4-5% av väljarkåren. Därav skiljer sig Åkessons förtroende, 25%, mot den nivå jag uppskattade som dagens SD-stöd, 20%.
2018-02-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ja, det finns några sådana väljare, uppskattningsvis 4-5% av väljarkåren. Därav skiljer sig Åkessons förtroende, 25%, mot den nivå jag uppskattade som dagens SD-stöd, 20%.
Ja det låter vettigt.
2018-02-12, 22:07
Medlem
Citat:

Sd har alltid tyckt till om invandringen, så gjordes även 1988 men var var ni då ?

Att fler tycker till idag om invandringen är inte det minsta märkligt. Då problemen i ytterområdena ökat med ökad invandring.
Men varför bryr M plötsligt sej om dessa områden där sällan M’s väljare bor ?

M’s väljare bor ju som bekant långt ifrån händelsernas centrum och är till stor del ansvariga till ökningen.
För mej är det märkligt att mitten vänstern (s) inte bryr sej mer om dom skötsamma i ytterområden då deras väljarbas oftast finns just där. Men det lär väl välkomma.

Oavsett detta så tror jag att sd lär minska när fler ska dela på samma kaka.
För mej gör det detsamma. Det huvudsakliga är att ngt görs mot kriminalitet och narkotikahandeln. Där införseln måste stoppas på alla tänkbara plan.
Begås det brott så ska det också utvisas.

En minskning i opinionen för sd lär det bli.Men knappast nån minskning av invandrarkritiker.
Det går inte att ducka över den ökade problematiken.
Dom skötsamma och hårt arbetande invandrarna lär få stanna oavsett riksdagsparti, som i dag är åtta .
Senast redigerad av zebop 2018-02-12 kl. 22:12.
2018-02-12, 22:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

(Min fetning)

Jo du...

Vad tror du händer om du är lärare och en eftermiddag kliver in på lärarrummet - där det redan sitter ett tiotal lärare - och säger att du tröttnat på den förbannade sjuklövern och allt de ställt till med, nu blir det minsann SD för hela slanten? Vad tror du händer om du arbetar på t ex ett ledande företag inom revision, redovisning, skatterådgivning eller en stor reklambyrå i en större stad och på fikarasten börjar tala väl om Åkesson och SD:s politik - och att du nu har bestämt dig för att rösta på SD?

Det handlar inte bara om skamfaktorn, det handlar precis lika mycket om att dina lärarkollegor kommer att frysa ut dig totalt, vägra prata med dig och mobba dig fullt ut tills du slutar. Har sett exakt detta hända med en granne, en adjunkt på ett gymnasium. Erbjöd honom skjuts hem från stan en eftermiddag när vi stött på varandra, i bilen bröt han ihop totalt och berättade vad som hänt. Det var omöjligt för honom att arbeta kvar på sin arbetsplats. Trycket utifrån blev för stort. SD är värre än pestsmittade i vissa kretsar och inom vissa yrken.

Så till alla i denna tråd som inte tror att det finns såväl en skamfaktor som en enorm rädsla och ren fruktan inom många yrken för att uppge att man tänker rösta på SD, det är dags att ni tänker om. Medias mångåriga stigmatisering av Sverigedemokraterna har lyckats och i vissa kretsar nått rejält djupt, det är inget man viftar bort om man är en enkel obetydlig privatperson som arbetar i en stor organisation där SD är lika med kolera.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-12 kl. 23:03. Anledning: Ordföljd + tillägg
2018-02-12, 23:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag tror precis tvärtom. Att uppge att man har förtroende för en politiker är inte i närheten lika skamfyllt som att uppge att man tänker rösta på dennes parti.
Fast så var inte fallet för 4 år sedan. Vad som har förändrats?

Som sagt var förut förtroende ≈ SD.
Nu - förtroende ≈ SD * 1.5

Delvis pga normaliseringen, delvis pga att SD minsann tappade 3-6 procentenheter sedan Kristersson tillträdde. Det visar att SD kan växa om de spelar sina kort rätt/andra spelar dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag tror Sentio ligger rätt bra till i OU ang SD. 22-23% vid ett val idag. Då visar denna förtroendeundersökning rätt lika, precis som 2014.
Du kan inte jämföra förtroende gjord X med 'vem skulle du rösta på' gjord av Y.

Även jag tror att SD ligger på ca 19-23%, men faktum är att förtroende-rösta gapet verkar ha ökat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in