2018-03-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fullt med folk på Facebook som berättar att man får betala moms för paket som kommer från Holland från Belgien från Polen. Tydligen så har de anställda inte fått någon lektion I vilka länder som är med i EU och inte.

Det det där är ENORMT komiskt. I jakten på statliga finanser så gör det tydligen inte så mycket om man tänjer lite kvaliteten
Citera
2018-03-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu är det ju inte Postnord som beslutat om att man skall betala moms från första kronan och avgiften har funnits de senaste 50 åren så jag vet inte varför man börjat klaga nu på något som man alltid behövt betala tidigare...

Citat från PostNords egen sida....

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen

Fem frågor om nya momsen
Vad blir den nya avgiften?
– För försändelser med ett deklarerat värde under 1 500 kronor blir avgiften 75 kronor. För försändelser med ett deklarerat värde över 1 500 kronor kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor. Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Avgiften är Ny. Ny Ny Ny Försändelser under 220 kr var gratis enligt PostNord och allamän paraxis

Du trollar som vanligt och tror att det ska bli sant för att du upprepar det 367473 ggr i tråden.
Citera
2018-03-28, 10:53
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fullt med folk på Facebook som berättar att man får betala moms för paket som kommer från Holland från Belgien från Polen. Tydligen så har de anställda inte fått någon lektion I vilka länder som är med i EU och inte.
Såklart dom inte har.
PN's flyktingarbetare jobbar på samma sätt som schimpanser plockar frukt.
Är det en försändelse = skriv in telefonnumret och skicka sms-krav.
Oväsentligheter som avsändarland klarar dom ändå inte av läsa.

Monkey see monkey do approachen helt enkelt.
Citera
2018-03-28, 10:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Citat från PostNords egen sida....

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen

Fem frågor om nya momsen
Vad blir den nya avgiften?
– För försändelser med ett deklarerat värde under 1 500 kronor blir avgiften 75 kronor. För försändelser med ett deklarerat värde över 1 500 kronor kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor. Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Avgiften är Ny. Ny Ny Ny Försändelser under 220 kr var gratis enligt PostNord och allamän paraxis

Du trollar som vanligt och tror att det ska bli sant för att du upprepar det 367473 ggr i tråden.
Om du läser texten sakta och funderar på vad det står så begriper du... Den tidigare avgiften var 125 kr och någon praxis existerar inte enligt Tullverket vilket Postnord ej heller har kunnat påvisa så därför gäller moms från första kronan som Finansdepartementet har beslutat om.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-28 kl. 11:01.
Citera
2018-03-28, 11:10
Medlem
Citat:
Om du läser texten sakta och funderar på vad det står så begriper du... Den tidigare avgiften var 125 kr och någon praxis existerar inte enligt Tullverket vilket Postnord ej heller har kunnat påvisa så därför gäller moms från första kronan som Finansdepartementet har beslutat om.

Jag läser långsamt långsamt ... på PostNords sida.......

den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Hur långsamt jag än läser så står det "cirka 220" som undre gräns för när man tog ut avgift

"Cirka" innebär ju att det inte var ett definerat värde utan en parxis.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-28 kl. 11:13.
Citera
2018-03-28, 11:12
Medlem
För mig, så var det så här tidigare. Fastnade pkt i tullen så tog dom endast ut moms och ingen avgift. Postnord däremot tog både moms och en avgift. Oftast var det USA pkt som blev fångade. Men även Thailand och Indien pkt har jag betalat för. Ju större pkt, ju oftare fick jag betala.
Citera
2018-03-28, 11:16
Medlem
Citat:
Du klarar inte av att förstå citat:
"Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor."

Notera: "en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor."

Alltså en höjning för försändelser upp till cirka 220 kr.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-28 kl. 11:21.
Citera
2018-03-28, 11:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
För mig, så var det så här tidigare. Fastnade pkt i tullen så tog dom endast ut moms och ingen avgift. Postnord däremot tog både moms och en avgift. Oftast var det USA pkt som blev fångade. Men även Thailand och Indien pkt har jag betalat för. Ju större pkt, ju oftare fick jag betala.
En förklaring till varför du inte upplevde att du betalade någon avgift var att avgiften för hanteringen var inbakad i frakten från början du fick då bara en momsfaktura när paketet tullades in. DHL, TNT UPS m.fl. hanterar det oftast så då det snabbar upp hanteringen då man inte behöver vänta på betalningen när paketet kommit fram man får betalt redan när man betalar frakten. Momsen skall ju ändå betalas in till staten så det är inget fraktbolaget tjänar något på.
Citera
2018-03-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har skickat mejl till Ali och eBay och vi får väl se ifall det fungerar?

Svensk översättning till engelska.

Sverige har tydligen påtagit sig rollen att spela försökskanin för hela EU, när det gäller att försvåra privat import och köp från Kina.
Alltså göra det så dyrt och komplicerat som möjligt, och dessutom med flera månaders fördröjningar!

I detta läge ligger nog lösningen på problemet att "de stora", alltså eBay och Aliexpress förklarar Sverige som en Paria-stat, och totalt vägrar skicka något alls till oss!
Liksom en affär satt upp en skylt, -"Vi säljer inte till negrer eller araber".

Det hade varit mycket enkelt och med sanningen överensstämmande att förklara, -"På grund av störningar av leveranser och till följd av detta upprepat missnöje bland kunder har vi beslutat att ej skicka några varor till Sverige"!

Detta vore säkert något som skulle fungera på den svenska regeringen!

om nu kinesiska handlare vägrar att skicka varor till Sverige så får du skicka ett brev till den kinesiska DO och klaga

t
Citera
2018-03-28, 11:27
Medlem
Jag har beställt en massa saker från USA och då har mitt postombud ICA hanterat allting i butiken. Jag fattar inte varför paket från Kina ska behöva hanteras på en annan ort. I mina ögon så ser det ut som att någon vill jävlas för att handeln med Kina ska upphöra.
Citera
2018-03-28, 11:32
Medlem
Citat:
En förklaring till varför du inte upplevde att du betalade någon avgift var att avgiften för hanteringen var inbakad i frakten från början du fick då bara en momsfaktura när paketet tullades in. DHL, TNT UPS m.fl. hanterar det oftast så då det snabbar upp hanteringen då man inte behöver vänta på betalningen när paketet kommit fram man får betalt redan när man betalar frakten. Momsen skall ju ändå betalas in till staten så det är inget fraktbolaget tjänar något på.

Fel fel, fel. Mina saker från Kina kom med fri frakt via ChinaPost->PostNord och fastande i Tullen på Arlanda, de tog ut moms då varans värde var 400 kr, inga mer avgifter tillkom, eller bakades in, endast moms behövde betalas. Sedan dök sakerna upp i brevlådan efter någon vecka.

Tullverket har alltid lagt på moms och tull aldrig några extra avgifter.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-28 kl. 11:41.
Citera
2018-03-28, 11:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag har beställt en massa saker från USA och då har mitt postombud ICA hanterat allting i butiken. Jag fattar inte varför paket från Kina ska behöva hanteras på en annan ort. I mina ögon så ser det ut som att någon vill jävlas för att handeln med Kina ska upphöra.
Det borde ha fungerat kan man tycka men man räknade med att ca 50% av de paket som kom efter den 1/3 aldrig skulle lösas ut, ICA ombuden hade då fått lagra dom i 14 dagar och det har dom inte plats med helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in