2018-03-28, 09:04
Avslutad
Jag fick en vara som var trasig i januari och säljaren sände en ny. Nu blir jag tvungen att betala 75:- +moms för att få denna vara. Kul
Citera
2018-03-28, 09:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Jag fick en vara som var trasig i januari och säljaren sände en ny. Nu blir jag tvungen att betala 75:- +moms för att få denna vara. Kul
Det är inte roligt, du skulle dock först ha returnerat den trasiga varan till säljaren och fyllt i ett exportdokument sedan när utbytesvaran kom så skulle du hänvisat till det och sluppit betala moms och avgift en gång till. Dock är det ganska bökigt och tar tid så man orkar bara göra det på lite dyrare varor.
Citera
2018-03-28, 09:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Mitt paket är inte ens ifrån kina, utan usa.. men det är drabbat av det här moms-spektaklet.

Och det ligger i sverige, så jag tycker inte alls det "bara är att acceptera" att det dröjer veckor.

Precis som en i några inlägg tidigare som väntat 12 dagar sedan han betalade momsen, har jag mejlat postnord och frågat, men de svarar inte ens.
Beställer man från USA så brukar man kunna anlita DHL, TNT eller UPS då går det oftast snabbt och inga väntetider i tullen heller. Det är ju nästan aldrig gratis frakt från USA oavsett vilket alternativ man väljer så att lägga till 10 kr för en garanterat snabbare frakt lönar sig tycker jag.
Citera
2018-03-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Beställer man från USA så brukar man kunna anlita DHL, TNT eller UPS då går det oftast snabbt och inga väntetider i tullen heller. Det är ju nästan aldrig gratis frakt från USA oavsett vilket alternativ man väljer så att lägga till 10 kr för en garanterat snabbare frakt lönar sig tycker jag.

Det är en helt annan poäng dock?

Nu har jag inte haft möjlighet att välja fraktbolag, eftersom det är en sak ifrån en kickstarter.

Jag trodde att importproblematiken var isolerad till kina-paket, men förseningarna drabbar alla icke eu-paket.
Citera
2018-03-28, 09:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Men vänta nu, försöker du intala mig eller någon annan här att de aktörer som du nämner inte hänger samman och att de inte fattat dessa beslut i samråd med varandra? Jag har minsann inte hört någon protestera. Eller jo, konsumenterna förstås. Det där argumentet är bara trams och det vet du mycket väl. De personer som drabbas av att kineserna ev. skulle sluta sälja till Sverige, rekommenderas att vända sig till postnord som omöjliggör handel för oss övriga som vägrar att betala deras sanslösa avgifter som saknar förankring i verkligheten.
Nu är det ju inte Postnord som beslutat om att man skall betala moms från första kronan och avgiften har funnits de senaste 50 åren så jag vet inte varför man börjat klaga nu på något som man alltid behövt betala tidigare...
Citera
2018-03-28, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Det är en helt annan poäng dock?

Nu har jag inte haft möjlighet att välja fraktbolag, eftersom det är en sak ifrån en kickstarter.

Jag trodde att importproblematiken var isolerad till kina-paket, men förseningarna drabbar alla icke eu-paket.
Ja tyvärr så drabbar förseningarna även paket från Usa där man är van vid att betala moms o avgift och kalkylerar med hyfsade frakttider. Det är sällan det diffar mer än några dagar på en leverans från USA medan det kan diffa månader om man beställer från Kina t.ex.
Citera
2018-03-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Kollar i brevlådan var dag. Nu har tolv dagar gått sen jag swishade. Skickade ett mejl för några dagar sen, men inget svar.

Efter att ha sett hur inefektivt PostNords lager är, så är jag inte ett dugg förvånad. När försändelserna anländer till Örebro så skannar personalen dem. Sedan när adressaten har betalat avgiften, så måste personalen skanna paketen igen för att hitta det som är betalt. Varje dag så växer antalet paket i lagret, vilket gör att det tar ännu längre för PostNord att hitta och leverera paketet.
Citera
2018-03-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Efter att ha sett hur inefektivt PostNords lager är, så är jag inte ett dugg förvånad. När försändelserna anländer till Örebro så skannar personalen dem. Sedan när adressaten har betalat avgiften, så måste personalen skanna paketen igen för att hitta det som är betalt. Varje dag så växer antalet paket i lagret, vilket gör att det tar ännu längre för PostNord att hitta och leverera paketet.

Det där låter helt sjukt.. folk betalar sina avgifter men får inte paketen. Fast de ligger i sverige.

Hur kan detta inte vara på förstasidorna.
Citera
2018-03-28, 09:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Håller med, man jobbar väldigt ineffektivt men eftersom det inte kostar PN något och dom enligt finansdepartementet annars hade riskerat att få betala momsen själva så införde man lösningen snabbt för att rädda chefernas julbonus. Antalet paket man skannar kommer ju att minska när man returnerat hälften till Kina.

Tittar man på det från lite avstånd så är det ju en win-win-win-win situation där man fick en massa nyanlända i arbete istället för att gå på bidrag, staten får in moms utan att göra något och Postnord får mindre att göra i efterföljande led med att dela ut paketen och Ica och andra utlämningsställen blir inte överfulla (paketen ligger ju i Örebro istället) ingen mer än dom som får vänta några dagar extra på sina paket klagar...
Citera
2018-03-28, 09:56
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte Postnord som beslutat om att man skall betala moms från första kronan och avgiften har funnits de senaste 50 åren så jag vet inte varför man börjat klaga nu på något som man alltid behövt betala tidigare...
Fel enligt dig själv, sluta trolla!
Citat:
Det var ju inte Postnords fel att det blev som det blev dom ville ju ha kvar fribeloppet på 22EUR skyll på Tullverket eller kanske ännu hellre på Magdalena Andersson som drev på den lösning vi har nu.

Nu har man ju anställt 175 nya medarbetare och iordningställt ett lager för ca 1.000.000 försändelser så man har en buffert på en vecka ungefär, frågan är om det räcker eller om man måste jobba övertid...
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Notera: "Postnords ...ville ju ha kvar fribeloppet på 22EUR skyll på Tullverket"
Citera
2018-03-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fel enligt dig själv, sluta trolla!

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Notera: "Postnords ...ville ju ha kvar fribeloppet på 22EUR skyll på Tullverket"

Har skickat mejl till Ali och eBay och vi får väl se ifall det fungerar?

Svensk översättning till engelska.

Sverige har tydligen påtagit sig rollen att spela försökskanin för hela EU, när det gäller att försvåra privat import och köp från Kina.
Alltså göra det så dyrt och komplicerat som möjligt, och dessutom med flera månaders fördröjningar!

I detta läge ligger nog lösningen på problemet att "de stora", alltså eBay och Aliexpress förklarar Sverige som en Paria-stat, och totalt vägrar skicka något alls till oss!
Liksom en affär satt upp en skylt, -"Vi säljer inte till negrer eller araber".

Det hade varit mycket enkelt och med sanningen överensstämmande att förklara, -"På grund av störningar av leveranser och till följd av detta upprepat missnöje bland kunder har vi beslutat att ej skicka några varor till Sverige"!

Detta vore säkert något som skulle fungera på den svenska regeringen!
Citera
2018-03-28, 10:14
Medlem
nickeheaads avatar
Beställde förra veckan några små elektronikkomponenter från England (via Ebay) och idag fick jag sms från Postnord med en länk för att betala momsen + admin. Avgiften. Trodde England fortfarande var med i EU? Och ja, paketet (brevet) skickades från England och är säker på att det är ovanstående som ligger hos Postnord, då jag inte har något annat just nu beställt från utlandet.

Hade jag vetat det här, hade jag ju givetvis köpt varorna i Sverige, det är ingen direkt prisskillnad, men har handlat tidigare från denna firma i England och varit nöjd med snabb leverans, servicen och kvalitén.

Sedan av det jag läst i tråden, så dröjer det ytterligare dagar innan Postnord levererar efter man betalt. Känns ju surt i dubbel bemärkelse. Så bara att strunta i att betala och beställa varorna på nytt i Sverige, då jag inte vågar lita på att Postnord levererar i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in