2018-03-28, 07:39
Medlem
Hur länge är tanken att de håller paketet efter att man betalat momsen? gått fem dagar nu sedan jag betalade och har inte fått en fungerande tracking eller någonting.
Citera
2018-03-28, 08:09
Medlem
Kollar i brevlådan var dag. Nu har tolv dagar gått sen jag swishade. Skickade ett mejl för några dagar sen, men inget svar.
Citera
2018-03-28, 08:24
Medlem
Ubbe66s avatar
Sitter samma båt! Helvete Hade iaf en bra chat med nån Axel på Postnörd, jag drog en rant om Regeringen som styr har skapat denna röra! Han höll med klockrent då han själv har drabbats!
Citera
2018-03-28, 08:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
"Totalt har svenska staten fått in 2,8 miljoner kronor i momsintäkter"

Om man nu är snäll och ser detta som en intäkt, vilket är väldigt kreativt att göra.

Så 2.8 miljoner minus vad nu allt detta har kostat samhället i form av löner, lagerlokaler, returfrakter etc? Även om man är snäll och ser momsen på 2.8 miljoner som en intäkt så lär det vara brakförlust för samhället. Till vilken nytta?

Sedan får jag inte deras matematik att gå ihop öht. De säger att de har aviserat 400 000 paket, och de har ca 500 000 liggandes som inte har blivit aviserade än. Det blir då totalt ca 30 000 om dagen i snitt då. Men de säger att de idag fortfarande får in 50 000 om dagen, så snittet lär ligga över 50 000 för i början så angav de att de inte var någon större skillnad. Så något stämmer inte, det är något de inte säger, för siffrorna de anger går inte ihop, och det är inte ens nära.
Du blandar ihop momsen med avgiften. Man har fått in ca 6 miljoner i moms som går till staten sedan har postorder fått in 12 miljoner som går till löner, lager och andra omkostnader. Enligt Postnord så ha man under samma tid gjort av med 15 miljoner så första månaden gick ca 3 miljoner back. Nästa månad lär väl gå med vinst då man för då har man förhoppningsvis fått upp farten lite och att alla paket som anländer löses ut snabbt och man får in mer i avgift. Alla som har beställt paket den senaste månaden har ju varit medvetna om och kalkylerat med att få betala moms och avgift så returerna bör minska till ett minimum om en månad.
Citera
2018-03-28, 08:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Nu är PostNord desperata, den här filmen dök upp i dag.

Jobba som terminalarbetare på PostNord
Det gäller nog främst terminalen i Växjö där man skall anställa några 100 nya medarbetare för att ta hand om ehandelspaket. Dock blir den terminalen betydligt modernare än den i Örebro även om man uppdaterar den också efter semestern.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-28 kl. 08:46.
Citera
2018-03-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Kollar i brevlådan var dag. Nu har tolv dagar gått sen jag swishade. Skickade ett mejl för några dagar sen, men inget svar.

Men hur är det ens möjligt? de tar betalt av folk men skickar inte ut försändelserna?

Det är helt orimligt att det år 2018 ska ligga paket på något jävla postlager i 12 dagar utan att skickas.

Nog för att de fått i uppdrag att ta in avgiften, men de har väl förfan ett uppdrag att leverera post också.
Citera
2018-03-28, 08:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Absolut. Det är medellönen på företaget för den typ av jobb som bemanningsföretaget ska utföra som gäller. Det finns inget att förhandla om.detta enligt det kollektivavtal som bemanningsföretagen går under. Knepigt kan jag hålla med om och det kan som i vårt eget fall innebära att man får betala en inhyrd 33000:- i månaden under hyrperioden och sen vid en eventuell anställning sjunker lönen till 25000:-
Skulle tro att alla sorterarna går enligt detta https://www.arbetsformedlingen.se/download/18.724f561b1291295b6a580006976/1513945771246/nystartsjobb_arbetsgivare.pdf

Arbetsförmedlingen och Postnord har bestämt vilken ersättning som utgår och man "hyr" sedan in dom via ett bemanningsföretag som har ett avtal med arbetsförmedlingen och får en liten ersättning för det. Det rör sig således inte om några fullbetalda jobb utan man ser en win-win-win situation för både AF och PN och staten genom att sysselsätta nyanlända istället för att betala ut bidrag.
Citera
2018-03-28, 08:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Men hur är det ens möjligt? de tar betalt av folk men skickar inte ut försändelserna?

Det är helt orimligt att det år 2018 ska ligga paket på något jävla postlager i 12 dagar utan att skickas.

Nog för att de fått i uppdrag att ta in avgiften, men de har väl förfan ett uppdrag att leverera post också.
Uppdraget är ju att leverera posten skyndsamt vad det nu innebär, det kan ju vara 2 dagar eller 2 veckor eller 2 månader beroende på hur mycket dom skyndar sig :-)

När jag beställt saker från Kina har det ibland tagit 7 dagar och ibland 70 dagar och jag vet inte varför det tar så olika lång tid, bara att acceptera tydligen att paketen ibland blir liggandes på någon terminal i väntan på ett flyg som har plats för dom...
Citera
2018-03-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skulle tro att alla sorterarna går enligt detta https://www.arbetsformedlingen.se/download/18.724f561b1291295b6a580006976/1513945771246/nystartsjobb_arbetsgivare.pdf

Arbetsförmedlingen och Postnord har bestämt vilken ersättning som utgår och man "hyr" sedan in dom via ett bemanningsföretag som har ett avtal med arbetsförmedlingen och får en liten ersättning för det. Det rör sig således inte om några fullbetalda jobb utan man ser en win-win-win situation för både AF och PN och staten genom att sysselsätta nyanlända istället för att betala ut bidrag.
Så trollet - trollar som vanligt "Skulle tro".

Källa tack, och inte troll tro?
Citera
2018-03-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Uppdraget är ju att leverera posten skyndsamt vad det nu innebär, det kan ju vara 2 dagar eller 2 veckor eller 2 månader beroende på hur mycket dom skyndar sig :-)

När jag beställt saker från Kina har det ibland tagit 7 dagar och ibland 70 dagar och jag vet inte varför det tar så olika lång tid, bara att acceptera tydligen att paketen ibland blir liggandes på någon terminal i väntan på ett flyg som har plats för dom...

Mitt paket är inte ens ifrån kina, utan usa.. men det är drabbat av det här moms-spektaklet.

Och det ligger i sverige, så jag tycker inte alls det "bara är att acceptera" att det dröjer veckor.

Precis som en i några inlägg tidigare som väntat 12 dagar sedan han betalade momsen, har jag mejlat postnord och frågat, men de svarar inte ens.
Citera
2018-03-28, 09:02
Medlem
Lian.Vendls avatar
Tycker alla som läser denna tråden ska beställa nån jävla 5kr-skitgrej på ebay typ 10-20 ggr i månaden. Om vi är ett par tusen som gör detta och slänger alla brev från PN så skapar vi en hyfsad merkostnad för dom. Det kan dom gott ha.
Citera
2018-03-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Undrar vad konsekvenserna i Sverige blivit ifall en affär satt upp en skylt, -"Vi säljer inte till negrer eller araber"?

Det är ju precis så idag många kinesiska handlare agerar, -"Does not skip to Sweden"!

Detta är väl definitivt något för DO (diskrimineringsombudsmannen) att ta tag i, och agera snabbt som fan?

Sverige har tydligen påtagit sig rollen att spela försökskanin för hela EU.

I detta läge ligger nog lösningen på problemet att "de stora", alltså eBay och Aliexpress förklarar Sverige som en Paria-stat, och totalt vägrar skicka något alls till oss!
Liksom en affär satt upp en skylt, -"Vi säljer inte till negrer eller araber"?

Det hade varit mycket enkelt och med sanningen överensstämmande att förklara, -"På grund av störningar av leveranser och till följd av detta upprepat missnöje bland kunder har vi beslutat att ej skicka några varor till Sverige"!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-28 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in