2018-03-04, 13:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Att bara skicka SMS verka lite osäkert. Paket från Sverige brukar PostNord avisera med brev om man fått SMS, men inte hämtat ut grejerna efter en vecka. Men man kan inte räkna med att de gör så med Kina-paketen.

Jag tror att jag ändrar mitt telefonnummer till mitt hemnummer när jag beställer nästa gång. SMS kommer inte alltid fram. Dessutom använder jag en stenålderstelefon utan internet. Kan ändå inte betala på ett enkelt sätt.
Ja signaturen mulpac talade om hur det fungerade för några inlägg sedan.

Nej du behöver inte betala med din mobil du får en länk till en sida på internet i ditt sms och du kan lika gärna använda din padda eller dator för att sköta det. Betalar du när avin kommer så tar det ytterligare några dagar innan paketet skickas ut då betalningen hanteras av bankgirot.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-04 kl. 13:41.
Citera
2018-03-04, 13:59
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr0Smith
Nu har jag fått ett sms från posten att dom vill att jag ska betala 85,22kr.
Kan jag på något vis få reda på vilket paket det gäller?
Jag har ca 7 paket på väg från Kina. Vissa är viktiga och vissa är inte viktiga. Därför skulle jag bara vilja betala för dom som är viktiga och låta resten gå tillbaka till Kina.

Kolla om du hittar något nummer från säljaren som du kan identifiera paketet med.

Fick en avi denna vecka och undrade vilket paket det var, eftersom jag väntade på flera. Knappade in ett nummer som jag fått av säljaren och hittade faktiskt det paketet på PostNords spårningssida, trots att det egentligen inte var registrerat och spårbart hela vägen. Det stod bara att det låg på mitt utlämningsställe, ingen mer info. På avin jag fick fanns alltså inte det kinesiska numret, bara PostNords eget.

Numret jag fick av säljaren och det som står på etiketten börjar med UN och slutar med CN. Det står "untracked" där.

Nu var det inte så viktigt i det här fallet. Ingen avgift. Men jag undrar också hur jag ska göra om jag får meddelanden att jag ska betala en avgift utan att veta vilket paket som avses.
Citera
2018-03-04, 14:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Kolla om du hittar något nummer från säljaren som du kan identifiera paketet med.

Fick en avi denna vecka och undrade vilket paket det var, eftersom jag väntade på flera. Knappade in ett nummer som jag fått av säljaren och hittade faktiskt det paketet på PostNords spårningssida, trots att det egentligen inte var registrerat och spårbart hela vägen. Det stod bara att det låg på mitt utlämningsställe, ingen mer info. På avin jag fick fanns alltså inte det kinesiska numret, bara PostNords eget.

Numret jag fick av säljaren och det som står på etiketten börjar med UN och slutar med CN. Det står "untracked" där.

Nu var det inte så viktigt i det här fallet. Ingen avgift. Men jag undrar också hur jag ska göra om jag får meddelanden att jag ska betala en avgift utan att veta vilket paket som avses.
I betalningslänken du får så har du Postnords nummer (https://moms.postnord.se/UB009711363SE) det står säkert på avin också du kan då ringa till Postnord och fråga om mer information.

Eller kan du räkna baklänges på det belopp du skall betala in och få fram vad du betalt för varorna och på så sätt veta vilket paket det är (troligtvis).

Låt säga att Postnord vill ha 172:- av dig då räknar du bara (172-75)/0.25 = 388 kr
Citera
2018-03-04, 14:08
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja signaturen mulpac talade om hur det fungerade för några inlägg sedan.

Nej du behöver inte betala med din mobil du får en länk till en sida på internet i ditt sms och du kan lika gärna använda din padda eller dator för att sköta det. Betalar du när avin kommer så tar det ytterligare några dagar innan paketet skickas ut då betalningen hanteras av bankgirot.

Hela proceduren kommer att ta förfärligt lång tid, men jag beställer inget från Kina som jag behöver i morgon. PostNord får utöka sina lagringsutrymmen ännu mer. De får skylla sig själva när de har tagit fram ett så osmidigt, dyrt och tidsödande system. De kunde ha väntat lite och funderat på något enklare.
Citera
2018-03-04, 14:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hela proceduren kommer att ta förfärligt lång tid, men jag beställer inget från Kina som jag behöver i morgon. PostNord får utöka sina lagringsutrymmen ännu mer. De får skylla sig själva när de har tagit fram ett så osmidigt, dyrt och tidsödande system. De kunde ha väntat lite och funderat på något enklare.
Det var ju inte Postnords fel att det blev som det blev dom ville ju ha kvar fribeloppet på 22EUR skyll på Tullverket eller kanske ännu hellre på Magdalena Andersson som drev på den lösning vi har nu.

Nu har man ju anställt 175 nya medarbetare och iordningställt ett lager för ca 1.000.000 försändelser så man har en buffert på en vecka ungefär, frågan är om det räcker eller om man måste jobba övertid...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-04 kl. 14:14.
Citera
2018-03-04, 14:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
I betalningslänken du får så har du Postnords nummer (https://moms.postnord.se/UB009711363SE) det står säkert på avin också du kan då ringa till Postnord och fråga om mer information.

Eller kan du räkna baklänges på det belopp du skall betala in och få fram vad du betalt för varorna och på så sätt veta vilket paket det är (troligtvis).

Låt säga att Postnord vill ha 172:- av dig då räknar du bara (172-75)/0.25 = 388 kr

Tyvärr kan man inte vara säker på att det fungerar. Jag vet inte vilket belopp en säljare har angett på paketet. Har till och med hänt att de angett högre belopp än vad jag har betalat. Dessutom litar jag inte på att PostNords personal tolkar infon på etiketten korrekt. Någon här i tråden har redan råkat ut för tull och skyhög avgift med moms på något som kostade en dollar.
Citera
2018-03-04, 14:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tyvärr kan man inte vara säker på att det fungerar. Jag vet inte vilket belopp en säljare har angett på paketet. Har till och med hänt att de angett högre belopp än vad jag har betalat. Dessutom litar jag inte på att PostNords personal tolkar infon på etiketten korrekt. Någon här i tråden har redan råkat ut för tull och skyhög avgift med moms på något som kostade en dollar.
Nej det var därför jag skrev troligtvis.

Att ange 1$ i värde på ett paket får alla lampor att tändas röda hos tullen det är ett så uppenbart fejk att dom genomskådar det direkt. Har inte säljaren orkat fejka på ett smartare sätt så förstår jag att dom "missförstår" och läser det som $1000 istället :-) för att ge igen...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-04 kl. 14:21.
Citera
2018-03-04, 14:24
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Returfrakten står inte Postnord för det gör den som skickade paketet från början, det är därför många väljer att destruera varorna istället för att få tillbaka dom, det blir helt enkelt för dyrt.

Eller så gör man helt enkelt så att de som jobbar i postsorteringen får ta vad de vill ha...

De 175 personerna är inte anställda av Postnord utan från ett bemanningsföretag Postnord kan bestämma från vecka till vecka hur många dom behöver.

Är rätt säker på att inget företag i Sverige som har hand om post låter sina anställda ta vad dom vill ha även om dom destruerar paketen, men du får gärna komma med källa för ditt påstående.

Postnord har själva gått ut med att alla paket som inte hämtas ut nu, kommer att skickas tillbaks till Kina med båt, sen får kineserna göra vad dom vill med paketen.
Citera
2018-03-04, 14:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Är rätt säker på att inget företag i Sverige som har hand om post låter sina anställda ta vad dom vill ha även om dom destruerar paketen, men du får gärna komma med källa för ditt påstående.

Postnord har själva gått ut med att alla paket som inte hämtas ut nu, kommer att skickas tillbaks till Kina med båt, sen får kineserna göra vad dom vill med paketen.
Aftonbladet kanske inte godtas som källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1aXG4/postnordkalla-paket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina

Det som kommer i retur till Kina hamnar med största sannolikhet i Plastic China Towns
https://www.youtube.com/watch?v=v0Kif9cugQ0
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-04 kl. 14:36.
Citera
2018-03-04, 15:06
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Kunde man få kineserna att sampaketera saker istället för att skicka varje vara en och en så kanske folk fortsätter att beställa då moms och avgift bara utgör en bråkdel av varornas totala pris och jämför man med vad man får betala i butiken här i Sverige så blir det ändå en bra affär.

Exempel:
Inköp av 5 st nätverkskablar CAT6
Kina innan 1/3 5*20 = 100 kr
Kina efter 1/3 5*20+25+75 = 200 kr (Troligtvis anges värdet till $1 så momsen blir 2 kr = 177 kr)
Inköp i butik (Kjelle) 5*129 = 645 kr

Så visst lönar det sig att fortsätta handla i Kina...

På eBay har de flesta säljarna sin egen "store" och brukar lägga allt i samma paket om man köper grejerna vid samma tillfälle (samma shopping basket) Så har det sett ut för mig, utan att ha bett om det. Undantag finns säkert men jag upplever de flesta säljarna som hjälpsamma.
Citera
2018-03-04, 15:22
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Aftonbladet kanske inte godtas som källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1aXG4/postnordkalla-paket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina

Det som kommer i retur till Kina hamnar med största sannolikhet i Plastic China Towns
https://www.youtube.com/watch?v=v0Kif9cugQ0

Läser du ens vad du länkar till? Eller tar du bara första bästa länk du hittar?

Vad den där länken tar upp är anställda inom Postnord som STJÄL post, något som självklart inte är tillåtit hos Postnord...
Citera
2018-03-04, 15:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Läser du ens vad du länkar till? Eller tar du bara första bästa länk du hittar?

Vad den där länken tar upp är anställda inom Postnord som STJÄL post, något som självklart inte är tillåtit hos Postnord...
Var påstod jag att det skulle vara tillåtet jag skrev bara vad som hände med godset...

Alla paket öppnas ju och man sorterar innehållet papper, plast, metall och det vore väl konstigt om det som har något värde inte läggs i en fjärde hög :-) som kanske av misstag försvinner vid dagens slut...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-04 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in