2018-03-28, 00:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
He,he jo eller til dom olika verktygen i sin egen verktygslåda. Den kan jag anvenda till det, den kan jag anvenda till det.. och så vidare.

Jo, jag tänkte på dom också, men till dem kan man ju utveckla ett känslomässigt förhållande, trots allt
Citera
2018-03-28, 00:28
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok, då vet vi det. Verkar vara ett sammanträffande trots allt.

Men varför kan jag inte se video? Är det någon skum/hemlig betalvägg eller vad?

Borde inte vara något problem att se videoen, jag har ingen prenuminering eller liknande.
Det kommer reklam i videoen innan själva videoen kanske du bara inte väntat till reklamen är färdig, skickar link igen, hoppas det funkar:

https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-elskerinde-afsloerer-intime-detaljer-det-taendte-han-paa
Citera
2018-03-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men hon ringer efter han sagt allt detta, inte han?
Eller tänker du span från hans håll och hon hade komplett otur att serveras som på ett silverfat?

Den här australienska tjejen som vittnade sa att dom packade ihop 16.30 och då gick Madsen ut med sin telefon ... kanske SMSade?

Varför skulle Kim ringa PM helt apropå när festen snart skulle starta?

Jag tror att PM SMSade Kim om sin lucka i kalendern och då ringde Kim upp 16.38 och tackade ja till the-inbjudan.

Då stämmer det i min bok.
Citera
2018-03-28, 00:38
Medlem
Hittar inte aftonbladets rapportering från rättegången! Kan följa nån annan men har vant mig vid den...fattar inte var den är
Citera
2018-03-28, 00:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xoleraz
Tack för ditt svar. Men mina fråga gällde FYSISK tortyr, kroppsliga skador och sexuella övergrepp/kannibalism när Kim Wall var LEVANDE. Alltså FYSISKA delar. Inte PMs psykologiska njutning. Enligt rättsläkaren utlåtande verkar ju Kim inte plågats fysiskt mycket alls. (om man bortser från om hon levde när hon fick halsen avskuren) I vilket fall som helst verkar ju inte PM FYSISKT plågat Kim när hon fortfarande levde? Om så är fallet, skänker det ju lite tröst för sinnet att hon inte tvingades uppleva allehanda hemskheter vid liv, utan att hon var död under majoriteten av PMs eskapader.
Missat att du gjort fleral tillägg.
"I en supplerende udtalelse om læsionerne omkring kønsdelene og inde i kønsdelene har retsmedicinerne forklaret, at læsionerne skønnes påført under eller kort tid efter dødens indtræden. Det kan ikke specificeres nærmere, dog er der næppe tale om timer, siger eksperterne." bt

"Der er påvist blodudtrædninger på stiksårene. Det kan betyde, at der fortsat har været cirkulation. At døden muligvis ikke har været helt indtrådt." Live seoghör

"Anklageren spørger igen ind til stikkene i og udenpå vagina, som er forårsagte omkring dødens indtræden. retsmedicineren fortæller, at der er fundet blodudtrædninger. Og derfor kan de konkludere cirkulation, mens de er opstået.
"Og med det kan man konkludere, at det ikke er sikkert, at hun har været helt død endnu?"; spørger anklageren. "Ja", siger retsmedicineren." Live seoghör

Jag tror man ska ha en vissa reservationer i åtanke när man pratar om vad i vilken grad Kim plågats om det så är rispor med kniv.

Det som poängterats är att på vissa specifika sår kan man med säkerhet se att det funnits en blodcirkulation.
Där fokuserar givetvis ÅK eftersom han vill påvisa att det är av sexuell art inkl. medtagen skruvmejsel och annat - dvs planerat.

Vi vet att det är mycket svårtbedömt pga förruttnelse, partering och att saltvatten gjort sitt - vilket rättsläkaren är mycket tydligt med. De kan ju inte konretisera vad som hänt mer än konstatera kvävning. Likdelarna hittades vid olika tidpunkter vilket har försvårat undersökningen.
Här ser jag det mer relevant med termer som vad man med säkerhet kan se.
Vilket då i sig krossar PMs påståenden.
Citera
2018-03-28, 00:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
I klippet längre ner på denna sida i VG , syns sovbänkarna i mässen med galondynor o kuddar. Under syns som lådor där bör spännremmarna suttit. Uppe längs taket går stålrör, var det remmar kvar på dem också?

Åklagaren verkar ju vara inne på att stegen ställts upp mellan bänkarna, och att K har blivit fastspänd på den.I så fall blir det snett lutande mot stålröret.
Har fler fattat det så?

Samtidigt har det varit mest blodansamling rakt nedanför tornet, eller hur? Hur går det ihop? I mässen har inte redogjorts för blod?
Hoppas detta klarnar vid krimteknikerns genomgång nästa vecka.

Klippet här , som killen som sov där 3 dygn innan filmat inuti båten, 0.34 ser man tydligt lådor under bänkar och rören i taket

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/A2q24x/madsens-eks-kolleger-diskuterte-hvor-man-kunne-skjule-lik
Faktiskt så att man kan tycka att det vore logiskt med krimteckniker o rättsmedicin först, innan diverse vittnen kommer med sina grejer.
Citera
2018-03-28, 00:49
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilket ju inte är synonymt med att PM hade tillgång till den informationen när han övergick till version tre, vilket i sammanhanget är helt avgörande. Den biten måste redas ut, ordentligt.
Fast det är ju också så att Madsen var med och medverkade när den händelsen ägde rum. Om han minns eller blir påmind när han läser fup, är en teknikalitet som mest berör advokatens framtid. PM talar som vanligt nästan sanning. Visserligen var det en annan kvinna o en annan gång men det kunde hänt med Kim...
Citera
2018-03-28, 00:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nja. Han saknade ju sin fru så att det gjorde ont i kroppen - enligt honom själv. Han skrev att han höll på att lära sig saker av sin fru. (Typ vanligt mänskligt beteende.. (gick inte så bra)). Han har säkert haft många fina stunder med Deirdre också och tycker om henne.

Hans pappa däremot var en källa till irritation och hat och hans mor kände han ju inte. Plus att han var bitter på dem för att han inte hade fått en normal barndom.

Svårt att sakna personer som har svikit en på det grymmaste och låtit en att "klara sig själv" - vilket Madsen uppenbarligen inte gjorde särskilt väl.

Skillnaden mellan Madsens föräldrar och exempelvis Deirdre var att Madsen hade rätt att förvänta sig omsorg av föräldrarna. Deirdre däremot var hans kompis, men det var inget som förpliktigade henne att vara det. Hon var det endast därför att hon verkligen ville.

Kände han inte sin mor? Var finner man dom uppgifterna? Eller ska du precisera kände?
Pappan var militärisk och sträng, och uppfostran har förmodligen satt sina spår. Kanske även kvinnohatet och den dåliga självkänslan. Förnedrad av kvinnor kanske och förlöjligad, och att han kände sig mindre värd. Han uppfattades som en person med dåligt självförtroende vilket är lite typiskt för personligheter som Madsen.
Pappans kronjuvel alltså som kom att bli en sadistmördare.

Citat:
Efter et par år hos moren og dennes nye kæreste, flytter lille Peter hjem til sin gamle far.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-08-26-her-er-portraettet-af-peter-madsen

Citat:
För att förstå Peter Madsen måste man förstå hans far, säger Thomas Djursing. I boken "Raket-Madsen
Senast redigerad av Moosky 2018-03-28 kl. 00:58.
Citera
2018-03-28, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den här australienska tjejen som vittnade sa att dom packade ihop 16.30 och då gick Madsen ut med sin telefon ... kanske SMSade?
Varför skulle Kim ringa PM helt apropå när festen snart skulle starta?
Jag tror att PM SMSade Kim om sin lucka i kalendern och då ringde Kim upp 16.38 och tackade ja till the-inbjudan.
Då stämmer det i min bok.
Ja, fast PMs mobil var väl återskapad fram till kl 20.23 den dagen?
Intervjun det skulle handla om är inte småpotatis för PMs del då det handlade om rymdkapplöpningen.
Hon har redan intervjuat fiendeläger (längre tillbaks tidsmässigt) och kunde inte avsluta artikeln förrän hon fick intervjun med PM.
I samma veva har ju allt gått emot honom med raketuppskjutningen.
Han beskrivs ju av många att vara i bad mood - jag tänker stress (troligen ursinnig inombords om han nu hatade CS) och sen trigger alltså när man beslutar sig att aktualisera en längre tids pervers fantasi.
Ringde hon då i all denna röra så hamnade hon mitt i skottlinjen som serverad på silverfat. Ungefär som Lisa att hon hamnade i sårbart läge som ensam och sist ut och en predator på jakt.
Citera
2018-03-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aslanisyourfriend
Såklart gör han det, det är ju hans jobb och alla andra åklagare skulle ju också försöka lägga fram alla relevanta bevis och trycka på de uppgifter och fakta som de anser styrker målet. Det är ju ett helt normalt tillvägagångsätt och viktigt i ett rättssäkert samhälle att åklagaren gör allt h*n kan för att driva åtalet i hamn (på samma sätt som en bra försvarare gör allt h*n kan för att undvika fällande dom för klienten).

I det här fallet är ju dessa filmer oerhört relevanta för motivet och som en del av helhetsbilden. Sambandet blir väldigt uppenbart när man har en personen som dött och sedan upptäcker man att personen har blivit spetsad (varav åtminstone en spettning när kroppen hade blodcirkulation och fortfarande inte död och många fler spettningar). Därefter häktar man den enda personen som har vart i närheten kring dödens inträffande och som upptäcks ha ett stort intresse av att titta på filmer med spetsade kvinnor och kvinnor som får huvudena avhuggna. Därför är det rimligt att åklagaren därför dels visar filmerna för att visa på omfånget och för att verkligen understryka, det är ingen slump att man hittar en spetsad och dödad kvinna (ev. även genom att bli dödad genom att få huvudet avskuret) och en person som funnits med den här personen som innan färden sökt på "beheading girl agony" och har mängder med filmer om kvinnor som blir spetsade och dödade på film. Man kan sedan lägga ihop 1 +1.

Det är det som åklagaren gör i det här fallet genom att understryka att det här inte råkar vara en slump(hade det vart en olycka så är sannolikheten att den enda personen i närheten när hon dör är en person som har ett stort intresse för spettade kvinnor långt bortom allt rimligt tvivel. Hur man genom en olycka råkar bli spettad på en ubåt vet jag inte ). Det är ju det åklagare gör (som tur är). En Åklagare ska så långt som det är möjligt försöka presentera alla tillgängliga bevis och fakta i fallet och försvararens uppgift är att så långt som möjligt undvika fällande dom (mer eller mindre). Alltså går det till precis som det ska. Och det är ganska uppenbart att madsen både hade motivet och möjligheten till detta. Det är liksom ingen slump att en spettad kvinna dör på madsens ubåt och att man sedan hittar mängder av filmer om kvinnor som blir spettade på hans hårddisk.

Exakt. Åklagaren arbetar systematiskt framåt och betar av sin indiciekedja bit för bit.
Citera
2018-03-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Hittar inte aftonbladets rapportering från rättegången! Kan följa nån annan men har vant mig vid den...fattar inte var den är
Här är den. Om du skrollar ned artikeln så kommer direktrapportering längst ned, under text & bilder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/zLbLjO/madsens-kollega-han-pratade-om-att-bega-det-perfekta-brottet
Citera
2018-03-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, fast PMs mobil var väl återskapad fram till kl 20.23 den dagen?
Intervjun det skulle handla om är inte småpotatis för PMs del då det handlade om rymdkapplöpningen.
Hon har redan intervjuat fiendeläger (längre tillbaks tidsmässigt) och kunde inte avsluta artikeln förrän hon fick intervjun med PM.
I samma veva har ju allt gått emot honom med raketuppskjutningen.
Han beskrivs ju av många att vara i bad mood - jag tänker stress (troligen ursinnig inombords om han nu hatade CS) och sen trigger alltså när man beslutar sig att aktualisera en längre tids pervers fantasi.
Ringde hon då i all denna röra så hamnade hon mitt i skottlinjen som serverad på silverfat. Ungefär som Lisa att hon hamnade i sårbart läge som ensam och sist ut och en predator på jakt.

Ja, då kom hennes samtal som en skänk från ovan för Madsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in