Innan filmen från lagret dök upp i nyheterna, så hade jag bilden framför mig av en hypermodern och högteknologiskt anläggning. Det var precis den bilden man fick framför sig när PostNord påstod sig ha skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och skulle beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen.
I filmen så ser man en simpel lagerlokal med postburar och stora pappkartonger fulla med försändelser. I lagerlokalen så befinner det sig svartklädd personal som manuellt plockar i och ur varje försändelse. Mitt i bland dem så kan man se en tulltjänsteman som klämmer, vrider och vänder på ett paket.
I början av filmen så kan man se personalen böja sig ner i postburarna och plocka försändelserna en och en. För denna enormt obekväma arbetsställning som garanterat ger men för livet i form av förslitningsskador, så skulle alla dessa arbetare ha accepterat den enorma lönen 19 000 :- i månaden (citat från kimdah2002).
En annan sak med filmen är att den skulle kunna ha filmats någonstans där Samhall huserar. Det är då verkligen ingen fart på gubbarna/tanterna som arbetar i lokalen.
Om någon undrar varför det tar sådan tid för paketet att anlända, så kan ni titta på just den detaljen i filmen.
Ytterligare en länk till filmen som hela svenska folket borde se.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket