2018-03-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Sverige tror man kan agera totalt oberoende av andra länder.
Vad blir nästa steg?

Kanske att bygga en 40 km hög mur runt Sverige, för att skydda oss mot CO2 utsläpp från Kina?

Sverige agerar ihop med andra länder http://www.ehandel.se/Tullverket-till-toppmote-i-Kina-ska-losa-globalt-e-handelskaos,12129.html

t
Citera
2018-03-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
Sverige agerar ihop med andra länder http://www.ehandel.se/Tullverket-till-toppmote-i-Kina-ska-losa-globalt-e-handelskaos,12129.html

Undrar vad konsekvenserna i Sverige blivit ifall en affär satt upp en skylt, -"Vi säljer inte till negrer eller araber"?

Det är ju precis så idag många kinesiska handlare agerar, -"Does not skip to Sweden"!

Detta är väl definitivt något för DO (diskrimineringsombudsmannen) att ta tag i, och agera snabbt som fan?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-27 kl. 17:48.
Citera
2018-03-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Yes! Nu fanns det plötsligt bild på det paket jag fick sms/avi om förra veckan. 77.78 kr totalt. Fast ser nu att paketet har avsändaradress Tallin, Estland. Även EE sist i numret. Är det verkligen rätt att kräva moms och avgift då? Betalade innan jag såg det.
Det beror på. Vissa verkar tro att landskoden på försändelse-id har med var försändelsen är skickad ifrån. Landskoden anger vilket postverk/postföretag som har tagit mot försändelsen från avsändaren. Om en försändelse slutar med landskoden 'SE' så anger det bara att Postnord är det avsändande postföretaget. Försändelsen behöver inte ens passera Sverige på vägen till mottagaren (då Postnord har ett dotterbolag Direct Link runt om i världen).
Som ett exempel kan man t ex ta tyska posten som har dotterföretag i Singapore. När de skickar post till Sverige så kommer försändelse-id att sluta på 'DE' trotts att det skickats från Singapore och ej passerar Tyskland.
Men även om din försändelse skulle passerat Estland på vägen hit så klistrar estländska posten på en klisterlapp om att försändelserna inte uppfyller reglerna för den inre marknaden. Och för att göra det ännu mer komplicerat så kan denna klisterlapp vara klistrad på försändelsen, men även endast på postsäcken som innehåller försändelsen.
Citera
2018-03-27, 18:30
Medlem
Mike.Andersens avatar
Innan filmen från lagret dök upp i nyheterna, så hade jag bilden framför mig av en hypermodern och högteknologiskt anläggning. Det var precis den bilden man fick framför sig när PostNord påstod sig ha skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och skulle beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen.

I filmen så ser man en simpel lagerlokal med postburar och stora pappkartonger fulla med försändelser. I lagerlokalen så befinner det sig svartklädd personal som manuellt plockar i och ur varje försändelse. Mitt i bland dem så kan man se en tulltjänsteman som klämmer, vrider och vänder på ett paket.

I början av filmen så kan man se personalen böja sig ner i postburarna och plocka försändelserna en och en. För denna enormt obekväma arbetsställning som garanterat ger men för livet i form av förslitningsskador, så skulle alla dessa arbetare ha accepterat den enorma lönen 19 000 :- i månaden (citat från kimdah2002).

En annan sak med filmen är att den skulle kunna ha filmats någonstans där Samhall huserar. Det är då verkligen ingen fart på gubbarna/tanterna som arbetar i lokalen.

Om någon undrar varför det tar sådan tid för paketet att anlända, så kan ni titta på just den detaljen i filmen.

Ytterligare en länk till filmen som hela svenska folket borde se.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket
Citera
2018-03-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Innan filmen från lagret dök upp i nyheterna, så hade jag bilden framför mig av en hypermodern och högteknologiskt anläggning. Det var precis den bilden man fick framför sig när PostNord påstod sig ha skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och skulle beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen.

I filmen så ser man en simpel lagerlokal med postburar och stora pappkartonger fulla med försändelser. I lagerlokalen så befinner det sig svartklädd personal som manuellt plockar i och ur varje försändelse. Mitt i bland dem så kan man se en tulltjänsteman som klämmer, vrider och vänder på ett paket.

I början av filmen så kan man se personalen böja sig ner i postburarna och plocka försändelserna en och en. För denna enormt obekväma arbetsställning som garanterat ger men för livet i form av förslitningsskador, så skulle alla dessa arbetare ha accepterat den enorma lönen 19 000 :- i månaden (citat från kimdah2002).

En annan sak med filmen är att den skulle kunna ha filmats någonstans där Samhall huserar. Det är då verkligen ingen fart på gubbarna/tanterna som arbetar i lokalen.

Om någon undrar varför det tar sådan tid för paketet att anlända, så kan ni titta på just den detaljen i filmen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket
jag skratta så jag tjöt när jag så inslaget ,i början på inslaget ser man hur det verkliga arbetet fortgår ,men sedan i slutet ser man Bossen står med en liten skanner på fingret och blippar paket ,snacka om skilda världar!
Citera
2018-03-27, 19:04
Medlem
Grankulas avatar
fick hem ett brev om att jag skulle betala 85 kr. Vilket kanske inte är så farligt. Majoriteten av kostnaden kom från deras 75 kronor avgift. Importavgiften var bara på 10 kr. Får se om han skrivit gift eller inte på mitt paket sen. För frågade om han kunde göra det pga de nya reglerna. Han sa då att det inte skulle gå för man var tvungen pga nyaregler att beskriva detaljerat vad paketet innehåll för den kineiska tullen
Citera
2018-03-27, 19:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
fick hem ett brev om att jag skulle betala 85 kr. Vilket kanske inte är så farligt. Majoriteten av kostnaden kom från deras 75 kronor avgift. Importavgiften var bara på 10 kr. Får se om han skrivit gift eller inte på mitt paket sen. För frågade om han kunde göra det pga de nya reglerna. Han sa då att det inte skulle gå för man var tvungen pga nyaregler att beskriva detaljerat vad paketet innehåll för den kineiska tullen
Ja gift funkar bara från en privatperson så hans invändning var helt begriplig
Citera
2018-03-27, 19:34
Medlem
Citat:

Det handlar om inhyrd personal, så de kostar mycket mer än 19 000/månad som du skriver. Personalen må få 19 000/månaden i lön men kostnaden för dem är mycket högre.
Citera
2018-03-27, 20:05
Medlem
Kul att se hur hanteringsavgiften redan har börjat få motsatt effekt för postnord. Som många i tråden sedan länge har räknat ut så kommer det leda till ännu större problem till följd av varor som inte hämtas ut. Kritiken som hittills förts fram i bl.a aktuellt och andra medier är oerhört viktig och jag hoppas innerligt att beslutsfattarna inser vilken oerhörd djup grop som de har grävt åt sig själva.

I samband med att lönen trillat in så fortsätter jag med att lägga ordnar på skräp-artiklar som jag självklart inte tänker hämta och således får samla damm på postnords lager. Veckans tips om ni vill göra samma som mig är följande:

Inspirerande citat som klistras upp på väggen Aliexpress

Och klassikern, emoji-bajskudden aliexpress
Citera
2018-03-27, 20:06
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
jag skratta så jag tjöt när jag så inslaget ,i början på inslaget ser man hur det verkliga arbetet fortgår ,men sedan i slutet ser man Bossen står med en liten skanner på fingret och blippar paket ,snacka om skilda världar!

Jämför det här företaget med PostNord.

https://www.youtube.com/watch?v=fRN2g5Z-hPc

PostNord

Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Det handlar om inhyrd personal, så de kostar mycket mer än 19 000/månad som du skriver. Personalen må få 19 000/månaden i lön men kostnaden för dem är mycket högre.

Jag vet, citerade bara vad ovanstående person kimdah2002 påstod i ett annat inlägg.
Citera
2018-03-27, 20:23
Medlem
Citat:
Jämför det här företaget med PostNord.

https://www.youtube.com/watch?v=fRN2g5Z-hPc

PostNord

Jag vet, citerade bara vad ovanstående person kimdah2002 påstod i ett annat inlägg.
PostNord enligt dess reklam (propaganda)
https://www.youtube.com/watch?v=qHiI8h_74h4

Verklighetens PostNord
Citera
2018-03-27, 20:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Kul att se hur hanteringsavgiften redan har börjat få motsatt effekt för postnord. Som många i tråden sedan länge har räknat ut så kommer det leda till ännu större problem till följd av varor som inte hämtas ut. Kritiken som hittills förts fram i bl.a aktuellt och andra medier är oerhört viktig och jag hoppas innerligt att beslutsfattarna inser vilken oerhörd djup grop som de har grävt åt sig själva.

I samband med att lönen trillat in så fortsätter jag med att lägga ordnar på skräp-artiklar som jag självklart inte tänker hämta och således får samla damm på postnords lager. Veckans tips om ni vill göra samma som mig är följande:

Inspirerande citat som klistras upp på väggen Aliexpress

Och klassikern, emoji-bajskudden aliexpress
Dom returneras ju bara till Kina för pengar som dom som betalar in står för och säljarna i Kina blir förbannade och slutar att sälja helt och hållet till Sverige så vad vinner man på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in