2018-03-27, 16:30
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Även dom räknar fel... Avgiften som går till Postnord är inte 75 utan 60 kr resten är moms. Om man räknar med att man i genomsnitt får in 14 kr per paket i mams + 15 kr moms på avgiften så får man in 29 kr i moms per paket vilket totalt blir ca 6 miljoner.

Eftersom volymerna har minskat från 150.000 till ungefär 60.000 paket om dagen och i stort sett alla paket som kommer nu är beställda efter avgiften infördes så kommer alla att betala in momsen då dom var medvetna om den när man la beställningen.

Man blir ju dessutom av med över 200000 paket nästa vecka från lagret med en gång när dom skeppas tillbaka till Kina med båt. Sedan fyller man på nästa container o.s.v så mängden paket kommer att minska i lagret efterhand.

Hejsan Kimdah2002, jag ser att du kommenterar en hel del i tråden. Har du några som helst källor till dina påståenden? T ex att man nu enbart får in 60 000 paket om dagen, eller att man slutat sortera och ger alla en straffavgift?
Jaså inte det nej men okej, fortsätt du och trolla i tråden !
Citera
2018-03-27, 16:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Detta bevisar ju bara att dom införde det nya system alldeles för snabbt, utan någon riktigt plan hur dom skulle kunna hantera alla paketen.
Jag tippar på att majoriteten av dom 500 000 paket som dom ännu inte hunnit gå igenom, aldrig kommer hinna gås igenom och skickas tillbaks till Kina utan att kund fått någon AVI. Bara detta kommer leda till ännu mera skriverier i media, hur dåligt Postmord sköter sig.
Orsaken till varför dom införde momsen så snabbt var ju för att finansdepartementet hotade med att postnord annars skulle få stå för den uteblivna momsen själva. Det hade verkligen ätit av PostNord chefernas bonus så då fick dom bråttom...
Citera
2018-03-27, 16:34
Medlem
Citat:
Detta bevisar ju bara att dom införde det nya system alldeles för snabbt, utan någon riktigt plan hur dom skulle kunna hantera alla paketen.
Jag tippar på att majoriteten av dom 500 000 paket som dom ännu inte hunnit gå igenom, aldrig kommer hinna gås igenom och skickas tillbaks till Kina utan att kund fått någon AVI. Bara detta kommer leda till ännu mera skriverier i media, hur dåligt Postmord sköter sig.

Framför allt kommer det garanterat leda till våldsamma protester från Kina, att PN, Tullverket och Sverige bryter mot internationella överenskommelser om postutdelning.
Har själv fått hittills 3 st sådana fakturor från PN jag inte tänker betala, detta trots de är märkta som gåva.

Vet inte hur sosseregeringen skall lösa detta, så nära innan valet?
Dessutom vägrar redan massor av säljare idag skicka något alls till skitlandet och paria-staten Sverige?
Citera
2018-03-27, 16:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hejsan Kimdah2002, jag ser att du kommenterar en hel del i tråden. Har du några som helst källor till dina påståenden? T ex att man nu enbart får in 60 000 paket om dagen, eller att man slutat sortera och ger alla en straffavgift?
Jaså inte det nej men okej, fortsätt du och trolla i tråden !
Straffavgift för vadå att man inte hämtar ut sitt paket? Det har jag ändring påstått vad jag vet. betalar man inte in momsen går paketet tillbaka till kina utan att man behöver betala något för det
Citera
2018-03-27, 16:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Framför allt kommer det garanterat leda till våldsamma protester från Kina, att PN, Tullverket och Sverige bryter mot internationella överenskommelser om postutdelning.
Har själv fått hittills 3 st sådana fakturor från PN jag inte tänker betala, detta trots de är märkta som gåva.

Vet inte hur sosseregeringen skall lösa detta, så nära innan valet?
Dessutom vägrar redan massor av säljare idag skicka något alls till skitlandet och paria-staten Sverige?
Om du vet med dig att moster Hui Li Peng skickat gåvor till dig skall du givetvis inte betala någon avgift o moms på dom
Det är uppenbarligen fel från PN sida.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-27 kl. 16:40.
Citera
2018-03-27, 16:39
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Då har Postnord begått ett misstag som avgiftsbelagt paketet, har varan sitt ursprung i Estland så skall det passera utan avgift och moms då det kommer från ett EU land. Klaga så får du säkert tillbaka dina pengar.

Klagat flera gånger, dom rör sig inte en millimeter, tänkte klaga om några veckor igen för att se om dom har mjuknat upp en aning och blivit mer ödmjuka.
Citera
2018-03-27, 16:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Klagat flera gånger, dom rör sig inte en millimeter, tänkte klaga om några veckor igen för att se om dom har mjuknat upp en aning och blivit mer ödmjuka.
Överklaga och skicka in orderbekräftelsen som visar att varan är inköpt och skickad från Estland, ge dig inte förrän du fått rätt...
Citera
2018-03-27, 16:43
Medlem
Citat:
Om du vet med dig att moster Hui Li Peng skickat gåvor till skall du givetvis inte betala någon avgift o moms på dom
Det är uppenbarligen fel från PN sida.

Sverige tror man kan agera totalt oberoende av andra länder.
Vad blir nästa steg?

Kanske att bygga en 40 km hög mur runt Sverige, för att skydda oss mot CO2 utsläpp från Kina?
Citera
2018-03-27, 16:52
Medlem
-tramS-s avatar
Yes! Nu fanns det plötsligt bild på det paket jag fick sms/avi om förra veckan. 77.78 kr totalt. Fast ser nu att paketet har avsändaradress Tallin, Estland. Även EE sist i numret. Är det verkligen rätt att kräva moms och avgift då? Betalade innan jag såg det.
Citera
2018-03-27, 16:54
Medlem
Citat:
Vad är det för bolag som har skickat varan?

Borde gå att hitta någon blankett för att överklaga på Postnords hemsida.
Citera
2018-03-27, 16:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Ja, blir intressant, jag har väl handlat ett par tre år eller så, några hundra paket. Inget enda har kommit bort

Beställde 7 paket 13 feb, fått 4 sms, så om jag inte märker av dessa paket alls, så lär det bero på den här ändringen...
Citera
2018-03-27, 17:00
Medlem
OM ALLA BARA SLUTAR MATA TROLL

200 000 som har betalat i genomsnitt 14 kr i moms. 200 000 X 14 = 2.8 miljoner. Sedan 200 000 X 15 = 3 miljoner i moms på avgiften. 200 000 X 60 = 12 miljoner till Postnord. Postnords kostnader 15 miljoner. Så dom ligger lite back kanske just nu, men inga överdrivna summor. Kostnaderna är såklart alltid högre i början.

200 000 som inte har betalat. Totalt 400 000 skickade AVI.

Sedan "en halv miljon" ca 500 000 som inte har skickats AVI på.

Vilket ger ca 0.9 miljoner försändelser från utanför EU på ungefär en månad.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
...klarat av att skicka ut 400 000 avi...
...en halv miljon där man inte klarat av att sända ut räkningar till kunder...

2.8 låter såklart som mycket pengar, men beror på att folk har beställt saker från innan avgiften infördes. Inflödet lär ha minskat kraftigt efter nästan fyra veckor. Ganska mycket av det som kom i februari tycks ha åkt på avgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in