Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det var den han hänvisade till och refererade till alla hans följare. Den polls of polls viktar ju upp de sämsta instituten, det är bara propaganda.
Men han sa för helvete ordagrant
"Marcus Oscarsson på TV4 kör ju alltid i sina program snittet från samtliga opinionsinstitut", då utgår jag naturligtvis från att han menar TV4 Väljaropinion (från GU) och inget annat.
Jag tittar inte på TV4 men så mycket vet jag att de får en poll of polls gjord åt sig av GU och att den har ersatt Novus i TV4 Nyheter, och då är det rimligen Oscarsson och Pihlblad som redovisar den. Så vad är det ni dillar om? Är det INTE den som Oscarsson redovisar i TV? Eller läser han först upp TV4 Väljaropinion och sen en egen snarlik mätning som han ritat på en servett?
Citat:
Det är inte TV4 väljaropinion Oscarsson redovisar i sina tv-program, han redovisar snittet av alla opinionsinstitut. Vad TV4 väljaropinion med Anders Philblads(Novus) i spetsen redovisar skiter jag fullständigt i.
Vadå Novus? De har väl inget med saken att göra. TV4 Väljaropinion ÄR snittet av alla institut. Håll isär begreppen nu, jag kan tillstå att det är upplagt för förvirring på grund av femtielva saker som heter "väljaropinion".
1 "Svensk väljaropinion" är en sammanvägning som görs för SR Ekot av Sifo. Den gjordes tidigare av Novus.
2 "Novus svensk väljaropinion" är en nästan identisk sammanvägning som görs av Novus för Omni för att Sjöström är konstig eller nåt. Han gav ju först bort skiten till Sifo och sen blev han typ avundsjuk och skulle minsann göra en likadan själv?
3 "TV4 väljaropinion" är namnet på den poll of polls som statsvetenskapliga institutionen på GU gör åt TV4 efter att de slutade köpa mätningar av Novus, som då bytte kund till SVT.
4 "TV4/Novus väljarbarometer" hette TV4:s gamla Novusmätning som flyttat till SVT. Den brukade redovisas av Pihlblad med Sjöström som gäst eller i förinspelad intervju.
Vad ni verkar hävda är att Oscarsson har ytterligare en poll of polls som inte är nr 3 i listan ovan. Well, då är det väl bara att gratulera TV4 till det mest förvirrande upplägget någonsin. Kanske Oscarsson, Pihlblad, Kristofersson och Lindmarker kan ha varsin sammanvägning och sända samtidigt i rutan splittad i 4?