2018-03-25, 16:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Precis! Det du beskriver där kan faktiskt innebära att underskattningen av SD har ökat sen förra valet.

Och glöm inte bort kvinnorna! Jag har en känsla av att SD kan få betydligt högre andel kvinnoröster än vad mätningarna visar, men att de flesta kommer att hålla tyst om sitt val. Bland män så är ju SD redan störst och det är väl rätt accepterat bland den manliga delen av befolkningen att sympatisera med SD. Bland kvinnor däremot? Not so much.. Kvinnor förväntas ha större medkänsla och prioritera mjukare frågor. Av tradition röstar kvinnor oftare rödgrönt och de förväntas också att göra det, men det kan också innebära att en ökning av stödet för SD bland kvinnor inte syns.

Jag tror faktiskt inte SD var särskilt överrepresenterat bland män ens i valet 2014. Kvinnor är mer känsliga för social stigmatisering så de ljuger mer till opinionsinstitut än män. Men hur de gör i röstbåset vet ingen, det är bara antagningar att de inte röstar SD eftersom vi har valhemlighet. Kanske består opinionsinstitutens felmarginal till stor del av kvinnor?
2018-03-25, 17:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Annars tröttnar man och med MED och AfS på gång så kommer alternativen att börja äta av SD:s väljarstöd.

OT, men det var ju ditt inlägg också. Jag läste inte din uppsats men läs på tråden om MED. De som påstår sig vara MED där har ingen koppling till SD-väljare. De är en sorts moderater, nyliberala Carl Bildt-moderater. AfS kan ta SD-röster men knappast MED.

OnT: MED kommer inte märkas på SDs resultat i opinionsundersökningar, de kanske påverkar moderaternas stöd. AfS kan däremot ta SD-röster.
2018-03-25, 17:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
En fri fundering...
Iom Afs entre i det politiska klimatet så blir SD kanske mer sett som ett "mindre extremt" eller mer "accepterat", mer "seriöst" och därmed så kan detta locka väljare till SD som tidigare tvekat?
Kan den lilla uppgången i senaste mätningen ha med detta att göra?

OBS - Jag har inget emot afs men har varit fundersam över hur tidpunkten (valår) för deras lansering kan påverka SDs opinionssiffror och inte minst resultat i valet.

Men den kanske blir precis tvärtom att Afs omedvetet och antagligen ovilligt ger SD en skjuts framåt och uppåt. Vad tror ni?

Så är det säkert! Som vanligt kommer media gå bort sig fullständigt och det är rätt troligt att SD kommer att göra ett kanonval även om AFS lyckas ta sig in i riksdagen. Om AFS tar sig in hänger mycket på om media får för sig att de har en chans att sänka SD:s röstandel genom att snacka mycket om AFS. Utifrån deras logik så är 2,5% till AFS detsamma 2,5% förlorade för SD, men jag tror inte riktigt att det funkar så. Speciellt inte i och med att SD kan nå nya väljare som tidigare tyckt att SD varit för extrema tack vare AFS. Sen så är det ju ett faktum att rätt många av de som redan nu bestämt sig för AFS redan har övergivit SD.
2018-03-25, 17:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror faktiskt inte SD var särskilt överrepresenterat bland män ens i valet 2014. Kvinnor är mer känsliga för social stigmatisering så de ljuger mer till opinionsinstitut än män. Men hur de gör i röstbåset vet ingen, det är bara antagningar att de inte röstar SD eftersom vi har valhemlighet. Kanske består opinionsinstitutens felmarginal till stor del av kvinnor?

Intressant teori. Fullt möjligt att det är så. Att kvinnor är mer ängsliga och mer känsliga för social stigmatisering håller jag absolut med om.
2018-03-25, 17:55
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana

Men mina föräldrar trodde inte att Bradleyeffekten fanns längre, trots att jag visade hur fel instituten visade innan förra valet. "Men nuförtiden är det ju inte så kontroversiellt att säga att man röstar på SD". Nähä, inte?

Nej, det är inte lika kontroversiellt att säga det. Men det är kontroversiellt, och alltid någon som kommer att ha en negativ åsikt om det. Så folk ljuger eller håller käft.

En vän till mig sa att han får sparken om det kommer ut.

Många är helt ointresserade av att diskutera politik, men röstar likväl.

Alla Vapenägare och jägare jag diskuterar med kommer rösta på SD pga Vapendirektivet, de har gett upp Nya Moderaterna som anses ha riktigt dålig trovärdighet i dessa frågor. Många Poliser är också tillräckligt öppna för att man ska förstå vart rösten landar. Men de är ju knapt 20000 röster mot Vapenägarnas 700000.

Så, utan alltför stor fantasi skulle man ju kunna se det på ett annat sätt än dina föräldrar. Eftersom det inte är så kontroversiellt längre att rösta på SD, så kanske fler gör det? Men de tänkte inte så gissar jag?

Om 13% kunde rösta på SD när det var tabu, hur många kan inte göra det nu?

Exempelvis min tjej. Hon läser MSB-rapporten om Islam i Sverige, och inser att Mosken på Södermalm - hon jobbar i närheten - är ett tillhåll för riktigt vidriga saker som hon absolut inte vill ska sprida sig.

Hon låter nu värre än mig 2014, och hon delar med sig till nära anhöriga!
Det är en riktig Tsunami som Sjuklövern byggt upp med deras politik.
2018-03-25, 18:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant teori. Fullt möjligt att det är så. Att kvinnor är mer ängsliga och mer känsliga för social stigmatisering håller jag absolut med om.

Det är så enligt socialpsykologin, det kan påvisas i replikerbara experiment.
2018-03-25, 18:14
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
I spåren av att den sönderfallande alliansens oklarheter inom migrationsområdet och inbillade skärpning / öppna spjäll eller inte samt S vankelmodiga samarbete med sina massinvandringsvänliga jämlika.

Jag röstar utan entusiasm på SD - inte för att de är bra eller förtjänar det egentligen i nuvarande rättshaveristiska skick, utan för att de är den enda parlamentariska oppositionen - deras hållning och varning för samhällsutvecklingen har konsekvent legat rätt och de förtjänar stöd för att under oerhört motstånd lyckats etablera sig.

Men i längden måstes de bli bättre, intellektuellt hederligare och få värdiga representanter.

Annars tröttnar man och med MED och AfS på gång så kommer alternativen att börja äta av SD:s väljarstöd.

Mycket bra inlägg för berörda!

Kanske vederbörande inte inser hur politiskt viktig SD i verkligheten är, med landets oerhörda problem.

Förhoppningsvis vidtages relevanta åtgärder och att stödet för SD ändå fortsätter att öka inför valet..
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-03-25 kl. 18:16.
2018-03-25, 18:17
Medlem
17,8% i Novus bekräftar den för SD gynnsamma trenden februari--mars. +0.7% var lite mer än vad jag kunde förutse.
Jag har dock redan diskonterat denna höjning i mina beräkningar och håller att SD steg från 19,9% till 20,4%.
Den senaste undersökningen omfattade tiden 19 februari----18 mars och det är högst troligt att den politiska brasan tar ytterligare fyr i april då diesel-skandalen, Hanif Bali-incidenten, sjukvårdskraschen ytterligare har trängt in i huvudena.
Jag tror på en fortsatt försiktig uppgång i april för SD. Det stora dilemmat är nu Inizio, det är skamlöst, dom tvingas i april att korrigera men jag tror det blir halvhjärtat för man VILL inte.

Enligt Novus finns det inte mycket till "övriga" där finns en ökning med 0,4% och inte kan man säga att AFS-spöket gör någon sömnlös om nätterna.

Kritiken mot SD, ja alla partier måste vara toppstyrda men jag medger att SD kunde vara mer toleranta mot oliktänkare. Men jämför med M, den ytterst skandalösa behandlingen av Hanif Bali, sanningens apostel. Så brutalt går väl ändå inte SD fram?

Nåväl ämnet här är SD i opinionsundersökningar, men allt hänger samman. Jag tycker att sänkningen av S går för långsamt och sista dagarna före valet kommer det att ske klumpröstning och valfusk på vårdhem och äldreboenden, är jag rädd för.
Jag ser med tillförsikt fram emot den 9 september.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2018-03-25 kl. 18:37.
2018-03-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det beror väl på om den tidigare skillanden mellan opionsundersökning och valresultat är additiv eller multiplikativ.

Om vi tittar på septembermätningen för Novus 2014 (hittar inte augusti), och ställer det mot valresultatet, så får vi:

Additiv modell: 12,9 - 9,1 = 3,8 .... 17,8 + 3,8 = 21,6 %

Multiplikativ modell: 12,9 / 9,1 = 1,417 ... 17,8 * 1,417 = 25,2 %

Är det någon som på något sätt undersökt om differenserna är additiva eller multiplikativa?

De är proportionerliga så klart! Att lägga på deras tidigare fel duger inte annat än som en motvillig uppräkning under galgen.
2018-03-25, 18:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Nåväl ämnet här är SD i opinionsundersökningar, men allt hänger samman. Jag tycker att sänkningen av S går för långsamt och sista dagarna före valet kommer det att ske klumpröstning och valfusk på vårdhem och äldreboenden, är jag rädd för.
Jag ser med tillförsikt fram emot den 9 september.

Angående det, har SD något pensionärsförbund ännu? Som kan valkampanja på äldreboenden och uppmärksamma S-fusk?
2018-03-25, 18:46
Medlem
Citat:
CrispyKreem Sifo hade 10,3 i sista mätningen innan valet. Deras 15,9 idag skulle omräknat innebära 19,85.

Allt sunt förnuft säger att man ska ignorera det Sifo kommer flåsande men timmarna innan vallokalerna öppnar. I år kan man anta att 25% kommer att ha förhandsröstat långt före valdagen.

Citat:
CrispyKreem Novus slutmätning hade SD på 9,6. Deras 17,8 idag skulle omräknat innebära 23,84.

Så kan man dock absolut inte räkna eftersom Novus metodändring i december 2014 för att komma åt SD-mörkertalet gav SD +3,7 på en månad då snittförändringen bland övriga OI var endast +0,6. Om man vill räkna upp Novus måste man först strippa bort effekten av deras metodändring. Allt annat vore lika fel som att lägga på moms två gånger.

Metodändring ha ha. Nej de kastade på några procent extra för att det inte skulle bli så pinsamt.

Ingen metod i världen kan hitta de miljoner Sd sympatisörer som gömmer sig i stugorna, släcker ner fotogenlampan, drar ut telefonjacket, kollar på displayen nää det är ingen jag känner som ringer.
2018-03-25, 19:44
Medlem
Mycatisonfires avatar
Vänta bara på kommande kulturberikning i sommar. SD kommer säkert öka 5%. Diverse skjutningar & ett o annat upplopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in