Citat:
"spiltans förvaltare investerar ca 7% i just omxs30", jaha och??
Alltså jag förstår inte hur du kan gå in i en diskussion när du har ett enormt kunskapsunderläge? Jag har arbetat i branschen länge och jobbar just med att utbilda förmedlare och rådgivare i dessa frågor. Du behöver inte förklara Spiltan, jag känner halva personalstyrkan på Spiltan. Men tack för en helt meningslös info. Du behöver inte heller svara på detta för allt du skriver vet jag sedan 15 år tillbaka... (Av det som faktiskt stämmer)
Alltså jag förstår inte hur du kan gå in i en diskussion när du har ett enormt kunskapsunderläge? Jag har arbetat i branschen länge och jobbar just med att utbilda förmedlare och rådgivare i dessa frågor. Du behöver inte förklara Spiltan, jag känner halva personalstyrkan på Spiltan. Men tack för en helt meningslös info. Du behöver inte heller svara på detta för allt du skriver vet jag sedan 15 år tillbaka... (Av det som faktiskt stämmer)
Citat:
Om jag skulle köpa en fond för att få Sverigeexponering så hade jag köpt någon av dessa:
Didner & Gerge Aktiefond
Spiltan investmentbolag
PriorNilsson Sverige
Spiltan Sverige
Lannebo Sverige
Carnegie Sverige (Eventuellt)
Norron Active
Har kanske glömt någon men ingen indexfond mot Sverige är ett bra val. Sedan finns det dåliga indexfonder och OK indexfonder mot Sverige. Men jag köper inga fonder som är OK, jag köper bara bra fonder.
Didner & Gerge Aktiefond
Spiltan investmentbolag
PriorNilsson Sverige
Spiltan Sverige
Lannebo Sverige
Carnegie Sverige (Eventuellt)
Norron Active
Har kanske glömt någon men ingen indexfond mot Sverige är ett bra val. Sedan finns det dåliga indexfonder och OK indexfonder mot Sverige. Men jag köper inga fonder som är OK, jag köper bara bra fonder.
Där har vi dig igen, grabben som inte kan ett smack, du har värdelösa fonder och en värdelös portfölj och känner du halva gänget på Spiltan sen 15 år tillbaka så har du jobbat som städare hos dem, inget annat. Du saknar utbildning och har aldrig utbildat vare sig förmedlare eller rådgivare utan värdelösa säljare på sin höjd, det märks bara på dina värdelösa tips.
Inte en enda av dem fonderna du har listat är bra, inte ens OK, samtliga har en sharpekvot under 1. Sluta sprida dynga, vill man ha en dem bästa fonderna med exponering mot Sverige (till den risken du förespråkar) kan man välja valfritt av nedanstående:
- Öhman Sweden Micro Cap
- C Worldwide Sweden Small Cap 1A
- Swedbank Robur Ny Teknik
Dem här tre i en portfölj eller som singlar toppar alla dina ovannämnda ur alla perspektiv!
Vill man vara stabilare och undvika högriskfonder med hävstång (som alla ovan nämnda är) så brukar storbankerna ha bra alternativ.
Vi tar en till.
Citat:
Om du inte orkar förklara ska du knipa istället, så får vi som orkar stå för förklaringen. För det första, om man gör som du gör så går man alltid back då Spiltan Räntefond Sverige i regel inte slår inflationen + skatten oavsett om du parkerar kapitalet på depå eller ISK.
För det andra, den här fonden (är den absolut bästa i risklass 1) har avkastat 4,6% senaste 3 åren så om du stoppade in 1 miljon kronor i den för 3 år sen via depå och plockade ut allt idag skulle du betala 46.000*0,3 = 13.800 kr i skatt. Hade du placerat samma belopp i samma fond under samma period via ISK skulle du betalat motsvarande (1miljon * 0,0027) + (1 miljon * 0,00375) + (1 miljon * 0,00447) = 2700+3750+4470 = 10.920 kr i skatt. PS. Under förutsättning att du inte sätter in mer kapital under den här perioden på din ISK så skulle du alltså tjäna ca 20% mer bara i rena skattepengar på att parkera kapitalet på ISKen kontra depån, helt klart.
Kikar vi på 1 år, är det mer fördelaktigt med depå, etc. Det beror alltså på vad man vill ha, i regel väljer man alltid ISK om man vill ha mer flexibla uttag och automatiserad deklaration då den prismässiga skillnaden i rena riksdaler kan anses försumbar i jämförelse med en depålösning.
Vill man inte gå back men vara supertrygg ändå så kan man parkera kapital via Nordnet/Avanza ISK mot obligationsfonden Carnegie Corporate Bond A som har gett en tillräckligt positiv avkastning varje år sen starten tidigt 90-tal, då motverkar man både inflationen + skatten och får en slant över. Utöver det får man även en bonus; större flexibilitet och snabbare uttag, man slipper huvudbry kring manuell deklaration och kan även undvika städare som låtsas vara förvaltare och utbildningssamordnare =)