2018-03-25, 08:06
  #3349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
"spiltans förvaltare investerar ca 7% i just omxs30", jaha och??

Alltså jag förstår inte hur du kan gå in i en diskussion när du har ett enormt kunskapsunderläge? Jag har arbetat i branschen länge och jobbar just med att utbilda förmedlare och rådgivare i dessa frågor. Du behöver inte förklara Spiltan, jag känner halva personalstyrkan på Spiltan. Men tack för en helt meningslös info. Du behöver inte heller svara på detta för allt du skriver vet jag sedan 15 år tillbaka... (Av det som faktiskt stämmer)

Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Om jag skulle köpa en fond för att få Sverigeexponering så hade jag köpt någon av dessa:

Didner & Gerge Aktiefond
Spiltan investmentbolag
PriorNilsson Sverige
Spiltan Sverige
Lannebo Sverige
Carnegie Sverige (Eventuellt)
Norron Active

Har kanske glömt någon men ingen indexfond mot Sverige är ett bra val. Sedan finns det dåliga indexfonder och OK indexfonder mot Sverige. Men jag köper inga fonder som är OK, jag köper bara bra fonder.

Där har vi dig igen, grabben som inte kan ett smack, du har värdelösa fonder och en värdelös portfölj och känner du halva gänget på Spiltan sen 15 år tillbaka så har du jobbat som städare hos dem, inget annat. Du saknar utbildning och har aldrig utbildat vare sig förmedlare eller rådgivare utan värdelösa säljare på sin höjd, det märks bara på dina värdelösa tips.

Inte en enda av dem fonderna du har listat är bra, inte ens OK, samtliga har en sharpekvot under 1. Sluta sprida dynga, vill man ha en dem bästa fonderna med exponering mot Sverige (till den risken du förespråkar) kan man välja valfritt av nedanstående:

- Öhman Sweden Micro Cap
- C Worldwide Sweden Small Cap 1A
- Swedbank Robur Ny Teknik

Dem här tre i en portfölj eller som singlar toppar alla dina ovannämnda ur alla perspektiv!

Vill man vara stabilare och undvika högriskfonder med hävstång (som alla ovan nämnda är) så brukar storbankerna ha bra alternativ.

Vi tar en till.

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Du ska ha din buffert i depån och inte i ditt ISK helt klart, pga skatteskäl som jag inte orkar förklara.

Jag har min buffert främst i Spiltan räntefond Sverige i depån så sätt in din buffert på nån kort räntefond eller liknande.

Om du inte orkar förklara ska du knipa istället, så får vi som orkar stå för förklaringen. För det första, om man gör som du gör så går man alltid back då Spiltan Räntefond Sverige i regel inte slår inflationen + skatten oavsett om du parkerar kapitalet på depå eller ISK.

För det andra, den här fonden (är den absolut bästa i risklass 1) har avkastat 4,6% senaste 3 åren så om du stoppade in 1 miljon kronor i den för 3 år sen via depå och plockade ut allt idag skulle du betala 46.000*0,3 = 13.800 kr i skatt. Hade du placerat samma belopp i samma fond under samma period via ISK skulle du betalat motsvarande (1miljon * 0,0027) + (1 miljon * 0,00375) + (1 miljon * 0,00447) = 2700+3750+4470 = 10.920 kr i skatt. PS. Under förutsättning att du inte sätter in mer kapital under den här perioden på din ISK så skulle du alltså tjäna ca 20% mer bara i rena skattepengar på att parkera kapitalet på ISKen kontra depån, helt klart.

Kikar vi på 1 år, är det mer fördelaktigt med depå, etc. Det beror alltså på vad man vill ha, i regel väljer man alltid ISK om man vill ha mer flexibla uttag och automatiserad deklaration då den prismässiga skillnaden i rena riksdaler kan anses försumbar i jämförelse med en depålösning.

Vill man inte gå back men vara supertrygg ändå så kan man parkera kapital via Nordnet/Avanza ISK mot obligationsfonden Carnegie Corporate Bond A som har gett en tillräckligt positiv avkastning varje år sen starten tidigt 90-tal, då motverkar man både inflationen + skatten och får en slant över. Utöver det får man även en bonus; större flexibilitet och snabbare uttag, man slipper huvudbry kring manuell deklaration och kan även undvika städare som låtsas vara förvaltare och utbildningssamordnare =)
Citera
2018-03-25, 23:27
  #3350
Medlem
Frozzzts avatar
Har lite funderingar på att möblera om min portfölj:

Nuvarande:
40% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% Swedbank Robur Access Asien
15% Swedbank Robur Ny Teknik
15% Nordnet Superfonden Sverige
10% AMF Aktiefond Småbolag
5% SPP Aktiefond USA

Min plan:
40% MS INVF Global Opportunity A
15% MS INVF Asia Opportunity A
15% Swedbank Robur Ny Teknik
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Öhman Sweden Micro Cap
5% SEB Nordamerikafond Småbolag.

Sparhorisont: 5år +
27 år gammal, (Investeringar på börsen är ca 30% av mina tillgångar just nu), benägen att ta risk. Investerar i snitt 10-15 000 i månaden.

Åsiker?
Citera
2018-03-26, 11:08
  #3351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Där har vi dig igen, grabben som inte kan ett smack, du har värdelösa fonder och en värdelös portfölj och känner du halva gänget på Spiltan sen 15 år tillbaka så har du jobbat som städare hos dem, inget annat. Du saknar utbildning och har aldrig utbildat vare sig förmedlare eller rådgivare utan värdelösa säljare på sin höjd, det märks bara på dina värdelösa tips.

Inte en enda av dem fonderna du har listat är bra, inte ens OK, samtliga har en sharpekvot under 1. Sluta sprida dynga, vill man ha en dem bästa fonderna med exponering mot Sverige (till den risken du förespråkar) kan man välja valfritt av nedanstående:

- Öhman Sweden Micro Cap
- C Worldwide Sweden Small Cap 1A
- Swedbank Robur Ny Teknik

Dem här tre i en portfölj eller som singlar toppar alla dina ovannämnda ur alla perspektiv!

Vill man vara stabilare och undvika högriskfonder med hävstång (som alla ovan nämnda är) så brukar storbankerna ha bra alternativ.

Vi tar en till.



Om du inte orkar förklara ska du knipa istället, så får vi som orkar stå för förklaringen. För det första, om man gör som du gör så går man alltid back då Spiltan Räntefond Sverige i regel inte slår inflationen + skatten oavsett om du parkerar kapitalet på depå eller ISK.

För det andra, den här fonden (är den absolut bästa i risklass 1) har avkastat 4,6% senaste 3 åren så om du stoppade in 1 miljon kronor i den för 3 år sen via depå och plockade ut allt idag skulle du betala 46.000*0,3 = 13.800 kr i skatt. Hade du placerat samma belopp i samma fond under samma period via ISK skulle du betalat motsvarande (1miljon * 0,0027) + (1 miljon * 0,00375) + (1 miljon * 0,00447) = 2700+3750+4470 = 10.920 kr i skatt. PS. Under förutsättning att du inte sätter in mer kapital under den här perioden på din ISK så skulle du alltså tjäna ca 20% mer bara i rena skattepengar på att parkera kapitalet på ISKen kontra depån, helt klart.

Kikar vi på 1 år, är det mer fördelaktigt med depå, etc. Det beror alltså på vad man vill ha, i regel väljer man alltid ISK om man vill ha mer flexibla uttag och automatiserad deklaration då den prismässiga skillnaden i rena riksdaler kan anses försumbar i jämförelse med en depålösning.

Vill man inte gå back men vara supertrygg ändå så kan man parkera kapital via Nordnet/Avanza ISK mot obligationsfonden Carnegie Corporate Bond A som har gett en tillräckligt positiv avkastning varje år sen starten tidigt 90-tal, då motverkar man både inflationen + skatten och får en slant över. Utöver det får man även en bonus; större flexibilitet och snabbare uttag, man slipper huvudbry kring manuell deklaration och kan även undvika städare som låtsas vara förvaltare och utbildningssamordnare =)

Hur placerar du din egen buffert?
Citera
2018-03-26, 11:17
  #3352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Har lite funderingar på att möblera om min portfölj:

Nuvarande:
40% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% Swedbank Robur Access Asien
15% Swedbank Robur Ny Teknik
15% Nordnet Superfonden Sverige
10% AMF Aktiefond Småbolag
5% SPP Aktiefond USA

Min plan:
40% MS INVF Global Opportunity A
15% MS INVF Asia Opportunity A
15% Swedbank Robur Ny Teknik
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Öhman Sweden Micro Cap
5% SEB Nordamerikafond Småbolag.

Sparhorisont: 5år +
27 år gammal, (Investeringar på börsen är ca 30% av mina tillgångar just nu), benägen att ta risk. Investerar i snitt 10-15 000 i månaden.

Åsiker?

Räknar du med en bostad i dessa tillgångar? Annars låter 30% i fonder väldigt lite och inte alls riskbenäget, så jag utgår från att du inkluderar bostad. Hur blir din fördelning om du exkluderar den?

Tycker du ska ha minst 70/30 fonder/räntor iaf, ända upp till 90/10 om du klarar risken utan att paniksälja i -50% krasch

Förövrigt hade jag hellre haft den första portföljen men det är bara jag som är dum i huvudet och föredrar indexfonder med låga avgifter.
Citera
2018-03-29, 17:28
  #3353
Medlem
Har länge funderat på ta in Spiltan globalfond investmentbolag som ett komplement till min globala indexfond. Någon som sparar i den fonden eller tror om utvecklingen kan gå lika bra globalt som deras svenska variant? Förra året avkastade den 8 procent, under index alltså. Sen har den stått och stampat på samma nivåer nästan sen tidigt höstas.
Citera
2018-03-30, 14:07
  #3354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Har länge funderat på ta in Spiltan globalfond investmentbolag som ett komplement till min globala indexfond. Någon som sparar i den fonden eller tror om utvecklingen kan gå lika bra globalt som deras svenska variant? Förra året avkastade den 8 procent, under index alltså. Sen har den stått och stampat på samma nivåer nästan sen tidigt höstas.

Nej tror den kommer fortsätta gå under index och sen med en avgift på nästan 0,7% går den fetbort. Ta en vanlig indexfond ist
Citera
2018-04-04, 16:04
  #3355
Medlem
Länsförsäkringar har startat en ny fastighetsfond. "Länsförsäkringar fastighet Europa"

https://www.lansforsakringar.se/privat/spara-placera/fonder/fastighet-europa/

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/839253/lansforsakringar-fastighet-europa
Citera
2018-04-06, 10:17
  #3356
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Länsförsäkringar har startat en ny fastighetsfond. "Länsförsäkringar fastighet Europa"

https://www.lansforsakringar.se/privat/spara-placera/fonder/fastighet-europa/

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/839253/lansforsakringar-fastighet-europa

Vad tror vi om denna? Har aldrig ägt ngåot som förvaltas av LF tidigare.
Citera
2018-04-07, 18:13
  #3357
Medlem
messiasibids avatar
Swedbank Ny Teknik
SEB Östeuropa småbolag
Handelsbanken Kinafond
Tundra Vietnam fund
Tundra sustainable frontier fund
Citera
2018-04-08, 21:49
  #3358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Swedbank Ny Teknik
SEB Östeuropa småbolag
Handelsbanken Kinafond
Tundra Vietnam fund
Tundra sustainable frontier fund

Hoppas du trollar. Annars ett tips, köp billigt sälj dyrt. Sen så har du så dålig spridning du kan ha. 0 exponering mot america som står för över 50% av börsvärdet. 0 mot västeuropa förutom robur ny teknik som i stort bara täcker norden och väldigt nischad mot 1 bransch med jätte hög risk, det har ju alla dina val iofs.

Nästa gång ta inte de 5 fonderna som ligger i topp just nu, my 5 cents. Men lycka till!
Citera
2018-04-08, 22:05
  #3359
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Hoppas du trollar. Annars ett tips, köp billigt sälj dyrt. Sen så har du så dålig spridning du kan ha. 0 exponering mot america som står för över 50% av börsvärdet. 0 mot västeuropa förutom robur ny teknik som i stort bara täcker norden och väldigt nischad mot 1 bransch med jätte hög risk, det har ju alla dina val iofs.

Nästa gång ta inte de 5 fonderna som ligger i topp just nu, my 5 cents. Men lycka till!

Jag har bra avkastning senaste åren och I år plus 4%. Ny teknik har otroligt hög sharpkvot och god historik och även viss andel I Amerika. Teknik är den bransch med störst potential och senaste 2 åren gett mig bra avkastning.

Seb östeeuropa har hög sharpkvot och östeuropa är imo betydligt mer intressant än västeuropa, I och med mer attraktivare värderigar med lågt p/e-tal. Kina och Vietnam är betydligt mindre korrelerade till Europa än USA och ger mig en lägre varians I min portfölj. Vietnam är enligt mig en av de mest intressanta marknaden givet dess makroekonomiska situation.
Ett tips: Något som enskilt är enskilt riskabelt har inte alls samma risk I en portfölj med andra tillgångar, I och med dess olika korrelationer.

Jag förstod väldigt omgående att du vill verka cool men du har troligtvis ingen högre utbildning inom finans. För då skulle du vara medveten om att momentum handelsstrategi faktiskt är en effektiv strategi.
Citera
2018-04-08, 23:04
  #3360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag har bra avkastning senaste åren och I år plus 4%. Ny teknik har otroligt hög sharpkvot och god historik och även viss andel I Amerika. Teknik är den bransch med störst potential och senaste 2 åren gett mig bra avkastning.

Seb östeeuropa har hög sharpkvot och östeuropa är imo betydligt mer intressant än västeuropa, I och med mer attraktivare värderigar med lågt p/e-tal. Kina och Vietnam är betydligt mindre korrelerade till Europa än USA och ger mig en lägre varians I min portfölj. Vietnam är enligt mig en av de mest intressanta marknaden givet dess makroekonomiska situation.
Ett tips: Något som enskilt är enskilt riskabelt har inte alls samma risk I en portfölj med andra tillgångar, I och med dess olika korrelationer.

Jag förstod väldigt omgående att du vill verka cool men du har troligtvis ingen högre utbildning inom finans. För då skulle du vara medveten om att momentum handelsstrategi faktiskt är en effektiv strategi.

Så detta är hur din portfölj sett ut de senaste åren? Säger inte att det är dåliga fonder men antar att du satt ihop just denna portfölj senaste veckan. Hur ofta byter du? Så länge du klarar ett ras utan att sälja dina andelar så tror jag långsiktigt du har en bra chans för hög avkastning men gissar du kommer byta redan nästa kvartal i jakt på momentum? Om inte sitt lugnt i båten för kommer gunga rejält!

Visst kalla det effektiv handelsstrategi istället för flockbeteende om det känns bättre.

Ville egentligen bara veta om du valt fonderna efter att tittat topplistan senaste 3 månaderna eller inte, men du verkar insatt och medveten om risknivån på dina val.

Om du gillar Vietnams makro just nu sett dig in i deras mikro o ring köp de enskilda aktierna, tror det var 749 sek courtage. Billigare än Tundras avgift i längden. Screena fonden om du vill ha inspiration. Sen så finns det ju svenska och andra mer lätthandle aktier med nästan enbart exponering mot just Vietnam utan dyrt courtage, tror ju knappast de lär ut att dyra fonder är det bästa alternativet på handels idag? Tundra slår väl inte ens indexet i Vietnam just nu? Sen så har väl p/e talen stuckit i taket sen senaste rusningen så vi får se hur prisvärt det faktiskt är. Korrektion känns ju inte uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in