2018-03-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Sydsvenskan 10/1

”Margareta Strand Karlsson, rektor på Alfredshällskolan sa under onsdagen till SVT Nyheter att familjen var i "djup kris". Men bilden spretar. Rektorn på den andra skolan, Ann-Louise Raquette Berlin, menar att familjen visserligen hade det tufft på grund av flickornas tillstånd, men att det trots allt fungerade mycket bra och att hon inte fick några oroväckande signaler.
– Vi har haft möten med framförallt pappan med jämna mellanrum för att följa upp, och det har fungerat bra. Pappan har varit jättenöjd med undervisningen, lärarna har varit jättenöjda, och hon [den äldsta flickan] har presterat mycket väl.”

En gång till.
Citera
2018-03-25, 21:58
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Men i det här fall orkade barnen faktiskt att tillgodogöra sig omfattande hemundervisning samt presterade bra i de ämnen de hade. De orakade att vara i poolen och de hade teoretiskt orkat att vara med på julbord i Gbg. (Vem passade de när föräldrarna var där?). Då tycker jag att det är mycket konstig att man inte kan försöka att vara i skolan 1-2 timmar i veckan, eller när det går.
Det är något som kardinalt inte stämmer. Hur kan man tillgodogöra sig hemundervisning 4 dagar i veckan och inte klara att vara i skolan enskilda timmar någon gång. Förutom skolavslutningen???
Det har förmodligen varit svårt att få iväg barnet till skolan. Och väl i skolan tillgodosett sig undervisningen. Kan vara väldigt komplicerat.
Citera
2018-03-25, 21:58
Medlem
Citat:
”Sedan 2016 fick den äldre flickan besök av lärare fyra dagar i veckan, eftersom hon led av vad som beskrivs som någon form av kronisk trötthet.
Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.

Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

När jag läsar detta igen, så blir det ju tydligt att skolan inte uppfattade att M* visade några symptom när föräldrarna önskade hemundervisning.

Jag var ganska överraskat när jag hittade det här.

http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/Information_om_ME_for_skola.pdf
Och ordningen!
Det finns enligt dokumentet (jag har inte läst hela och inte kollat upp författaren) ett
1. Akut stadium vid ME
2. Ett tidigt återhämtningsstsdium och
3. Ett återhämtningsstadium
Och att skolgången kan anpassas till dessa (i fall 2 och 3).

Mycket här i tråden som jag har läst tidigare hördes ut som om saker och ting bara kan bli sämre hela tiden (förutom de få som blir frisk). Det här låter annorlunda. Dessutom: det konstiga är att A och M passar inte i det här. Antingen skulle de vara i fas 2, då hade de orkat bara lite hemundervisning eller i stadium 3 och då bör de vara tillbaka i skolan - och om bara för laborationer eller liknande.

Jag har sett detta, författaren är norsk arbetsterapeut. Möjligen har det reviderats något sedan mordet, minns inte att det stod något om återgång till skolan. Oansvariga rekommendationer, som alltså kommer ifrån patientföreningen. Inte från sjukvård eller skolhälsovård. Förstår att Mats Reimers som är barnläkare och engagerad mot pseudovetenskap har reagerat. Och därefter fått alla ME patienter emot sig, i flock. Ett märkligt samband är att han också förföljts och smutskastats av scientologer (KFMR).
Citera
2018-03-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag tror INTE denne läkare tänkte att det skulle anvädas för hemundervisning.
Jag kan, för att du ska sluta fråga, gissa på att föräldrarna angav att de behövde ett intyg till arbetsgivaren för att gå ned i arbetstid/jobba hemifrån.

Måste man lämna ett läkarintyg till arbetsgivaren för att få gå ner i arbetstid om man har ett sjukt barn?
Citera
2018-03-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det har förmodligen varit svårt att få iväg barnet till skolan. Och väl i skolan tillgodosett sig undervisningen. Kan vara väldigt komplicerat.

??? Detta köper jag när det gäller vardagen. Att dessa föräldrarna inte hade fått sina barn till skolan någon eftermiddag i veckan när man ändå jobbade hemifrån, nej, det köper jag inte.

Föräldrarna vile ha barnen hemma. Det är det jag tror. Komplett - förutom skolavslutningar. Frågan är om de fick vara där själva? Vore ju bra.
Citera
2018-03-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ogillar psykiatrisk behandling (och Mats Reimers).

Ogillar patientföreningen för ME psykiatrisk behandling?
Citera
2018-03-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Vad vet du om det? Du verkar bara kunna tänka bakåt utifrån det som skedde. Du verkar utgå ifrån då föräldrarna dödade barnen, letar dig bakåt i tiden och fastnat för att undervisning i hemmet är anledningen till morden och då är det skolans fel. Förstått dig rätt?
Kan du inte se den ringaste chans att barnen verkligen inte klarade att delta i den vanliga undervisningen och att undervisning i hemmet kanske var det rätta beslutet? H & O kanske var förtvivlade över att flickorna inte klarade att leva ett liv som andra i den åldern, vilket kan lagt sten på börda vad än anledningen till att det gick som det gick var.

Att inte anmäla situationen till soc om familjen är i djup kris är oförsvarligt. Fadern verkar ju dessutom spridit rykte om sjukdom, förtvivlan och uppgivenhet.
Citera
2018-03-25, 22:08
Medlem
Citat:
Att inte anmäla situationen till soc om familjen är i djup kris är oförsvarligt. Fadern verkar ju dessutom spridit rykte om sjukdom, förtvivlan och uppgivenhet.
Vem borde ha anmält situationen till soc?
Citera
2018-03-25, 22:08
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja och troligast kunde de lärare som då ofta var i hemmet för att undervisa A också styrka Moas mående.
Ja. De hade ju följt familjen ett bra tag.
Jag har i dagarna omvärderat en hel del angående hemundervisning pga egen erfarenhet och på nära håll sett hur bra mitt barns rektor är. Hur mån han ör om mitt barn. Och även om mig som mitt barns mamma.
Att vara rektor i en sådan situation är mycket svårt. Jag har haft mycket tur med mitt barns rektor. Det finns andra skolor där barn inte får så mycket stöd.
Agnes rektor då hon först fick hemundervisning, som senare blev Moas rektor har haft det svårt. De två rektorerna har förmodligen arbetat tillsammans för familjen. Och blivit duperade av pappan i familjen. Med det menar jag att det inte blev tagen någon kontakt med soc.
Det går inte att se saker i svart eller vitt.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-25 kl. 22:13.
Citera
2018-03-25, 22:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men i det här fall orkade barnen faktiskt att tillgodogöra sig omfattande hemundervisning samt presterade bra i de ämnen de hade. De orakade att vara i poolen och de hade teoretiskt orkat att vara med på julbord i Gbg. (Vem passade de när föräldrarna var där?). Då tycker jag att det är mycket konstig att man inte kan försöka att vara i skolan 1-2 timmar i veckan, eller när det går.
Det är något som kardinalt inte stämmer. Hur kan man tillgodogöra sig hemundervisning 4 dagar i veckan och inte klara att vara i skolan enskilda timmar någon gång. Förutom skolavslutningen???

Det är precis det här jag inte heller får ihop.
Ditt referat om stegen i sjukdomen ME var väldigt intressant.
Jag har inte heller tidigare kunnat förstå hur Moa så snabbt kunde få en ME-diagnos, om det nu var fallet, och inte heller hur detta måste betyda att hon helt och hållet slutade besöka skolan, ens en enda gång i veckan?

Om föräldrarna framförde önskemål om hemundervisning i juni och i mitten på augusti - men utan att kunna presentera ett läkarintyg som grund för att detta rekommenderades Moa. Hur kunde då skolan hinna med att organisera upp denna hemundervisning och fatta beslut innan terminen började?

Hade Moa varit riktigt sjuk och under utredning där det redan från början framgick att hon inte klarade att gå i skolan hade väl ett intyg från Moas barnläkare kunnat presenteras tidigare?

"Under pågående utredning av barnet Moa framkommer tidigt att skolnärvaro inte är möjlig varför undervisning i hemmet på heltid starkt rekommenderas." Ett sådant intyg behöver ingen diagnos.

Dock verkar det som detta intyg satt långt inne och var svårt att få fram för föräldrarna.
Man undrar ju varför - både varför det var så svårt att få fram, varför det överhuvudtaget skrevs och till vilket ändamål det var avsett samt varför det var så viktigt för föräldrarna att Moa fick all undervisning hemma.
Citera
2018-03-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Frågan är vad ett barn vid en given tidpunkt klarar av" - ja i relation till den sjukdom som barnet har.
Inte vad vilket random barn som helst klarar av i den vanliga skolmiljön - utan just vad det här sjuka barnet kan klara av på grund av sin sjukdom.

Den frågans svar torde baseras på medicinska undersökningar och utredningar och framgå i läkarintyget. Det var väl antagligen dessa sjukdomsfynd och fynd på bristande funktioner pga sjukdom som låg på diskussionsbordet när beslut om hemundervisning fattades.

Annars fattade ju skolan hemundervisningsbeslut på helt andra grunder än flickornas sjukdom - och det har vi väl inte kunnat visa på hitintills.

Jaha, en diagnos skriven i sten. Brukar det stå i läkarintyg för barn, att undervisning endast får ske i hemmet? för doktorn vet bäst. I så fall kan ju rektorn och skolpersonalen förklaras oskyldiga.
Ska vi leka hänga doktorn istället för skolan, för att få lite omväxling?
Citera
2018-03-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Måste man lämna ett läkarintyg till arbetsgivaren för att få gå ner i arbetstid om man har ett sjukt barn?

Beror nog på arbetsgivaren, åtminstone jobba hemifrån med lön. Gav det som ett exempel på diverse olika läkarintyg som önskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in