Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Men i det här fall orkade barnen faktiskt att tillgodogöra sig omfattande hemundervisning samt presterade bra i de ämnen de hade. De orakade att vara i poolen och de hade teoretiskt orkat att vara med på julbord i Gbg. (Vem passade de när föräldrarna var där?). Då tycker jag att det är mycket konstig att man inte kan försöka att vara i skolan 1-2 timmar i veckan, eller när det går.
Det är något som kardinalt inte stämmer. Hur kan man tillgodogöra sig hemundervisning 4 dagar i veckan och inte klara att vara i skolan enskilda timmar någon gång. Förutom skolavslutningen???
Det är precis det här jag inte heller får ihop.
Ditt referat om stegen i sjukdomen ME var väldigt intressant.
Jag har inte heller tidigare kunnat förstå hur Moa så snabbt kunde få en ME-diagnos, om det nu var fallet, och inte heller hur detta måste betyda att hon helt och hållet slutade besöka skolan, ens en enda gång i veckan?
Om föräldrarna framförde önskemål om hemundervisning i juni och i mitten på augusti - men utan att kunna presentera ett läkarintyg som grund för att detta rekommenderades Moa. Hur kunde då skolan hinna med att organisera upp denna hemundervisning och fatta beslut innan terminen började?
Hade Moa varit riktigt sjuk och under utredning där det redan från början framgick att hon inte klarade att gå i skolan hade väl ett intyg från Moas barnläkare kunnat presenteras tidigare?
"Under pågående utredning av barnet Moa framkommer tidigt att skolnärvaro inte är möjlig varför undervisning i hemmet på heltid starkt rekommenderas." Ett sådant intyg behöver ingen diagnos.
Dock verkar det som detta intyg satt långt inne och var svårt att få fram för föräldrarna.
Man undrar ju varför - både varför det var så svårt att få fram, varför det överhuvudtaget skrevs och till vilket ändamål det var avsett samt varför det var så viktigt för föräldrarna att Moa fick all undervisning hemma.