Citat:
Ursprungligen postat av
Duality
- MGTOW: "Åt helvete med kvinnor, de förstör mannens liv så vi skiter i dem."
- Red Pill: "Kvinnor är lömska och onda, vi lär oss hur man manipulerar dem och sätter dem på plats."
- Incels: "Kvinnor är djur och ska våldtas samt berövas deras rättigheter i samhället."
Incels är ju bittra personer som inte lyckats hitta någon partner och därför vänder frustrationen utåt. Kan inte påstå att jag har mycket till övers för dessa. MGTOW är en ganska splittrad rörelse, dels Incels som försöker sätta en politisk prägel på sin personliga situation, dels vad som i första hand verkar vara libertarianer som tolkar världens genom ett könsperspektiv.
Bland vissa redpillare finna givetvis ett kvinnohat. Men tycker det är dumt att låta det definiera rörelsen eftersom det finns så mycket mer att hämta från den.
Hamnade i en diskussion med en kompis och hans flickvän bara några dagar sedan när vi talade om förtrycket av kvinnor i Mellanöstern och jag påstod att det kan finnas mer i en situation än vad det först verkar. Visst, kvinnor kanske inte får köra bil själv. Men de slipper också utsätta sig många jobbiga situationer. Att inte kräva eget ansvar för sitt liv är ett sätt att kräva omhändertagande. Och beroende på tid och plats är det inte alls säkert att det ena är överlägset det andra.
Tvärtom är det ofta en ganska sexistisk och nedlåtande syn på kvinnan när man talar om henne som förtryckt eftersom man då ignorerar hennes förmåga att påverka sitt liv.
Istället är det generellt sett så att vi satt ett högre värde på kvinnor än på män, då i betydelsen att kvinnor ansetts mer skyddsvärda. Om individer som anses som mer värdefulla samtidigt ses som förtrycka kanske vi bör börja omvärdera våra tankar om vad som utgör förtryck.
Har ett minne som återkommit många gånger. Jag bodde i en fattig liten bondby i Asien och kunde på kort avstånd studera familjerna i byn. Enligt feministisk teori var dessa kvinnor förtryckta. Men det var inte det jag såg. Istället var det männen som slet hund på fälten under en stekhet sol, kvinnorna var inomhus i skuggan och tog hand om barnen. Inget av könen hade enkla liv, men att det skulle finnas någon form av strukturerat förtryck av kvinnor var inget jag kunde acceptera.