2018-03-24, 22:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Därför man kan prata i termer av kompetent. Påminner gärna om att HH påstod att han valt sina livvakter för att de var duktiga skyttar. Chefen för livvakttstyrkan höll på att skatta ihjäl sig åt det.

Måttstockarna kan vara olika.

Kompetent är någon med övning och förmåga att hålla sig kall under stor press och har mycket lite att göra med prickskjutning.
Jag skrev proffs men skulle väl använt ordet kompetent då för det var så jag menade.
Citera
2018-03-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nä då. Kämpa på bara.
Kan du ge oss mer information om mordet ?

Jag har tycker jag utifrån de fakta som är kända en hyfsad uppfattning vad PU äntligen jobbar med och vad som är felslut och felskär i debatten. Tidagare PU har mest varit buttra gubbar och kärringar som inte velat gå till botten med vissa saker.

Det har nog gått relativt snabbt att skapa en bild av vilket avsnitt och vilken del av det avsnittet som är fruktsam för PU att jobba med men frågan är om det efter så lång tid räcker för att hinna åtala skyldiga.
Citera
2018-03-24, 22:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Fy fan vad tragiskt att vi återigen möljar detta skit istället för andra intressantare saker. Dessutom finns det absolut ingenting som talar för att den officiella versionen inte stämmer på denna punkt. Mer konstigt hur man kan få ihop det till ett naturligt flöde med att första skottet var ett vådaskott - helt vansinnigt. Varför skapa förvirring kring något så onödigt?
Jo, det är bara att du inte vet om det. Och du litar mer på folk i media än anonyma personer på flashback (vilket är helt naturligt).
Citera
2018-03-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag skrev proffs men skulle väl använt ordet kompetent då för det var så jag menade.

HHs "livvakter" var ju proffs eftersom de fick betalt för att vara livvakter men jag vet inte om de var så kompetenta för det men de verkar ha varit kompetenta för mord på obeväpnade i vart fall.
Citera
2018-03-24, 23:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
HHs "livvakter" var ju proffs eftersom de fick betalt för att vara livvakter men jag vet inte om de var så kompetenta för det men de verkar ha varit kompetenta för mord på obeväpnade i vart fall.
Förstår inte vad du menar. Glöm orden proffs och kompetent så kallar vi det "impulsdåd av en tok med vapenvana" och "planerat attentat av person med tillräckliga kunskaper och nerver".
Citera
2018-03-24, 23:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
OK jag tror att med analys av helheten, dvs hela förloppet så har PU kommit till samma slutsats som mig numera.

Att OP skjuts med första skottet leder till akrobatiska rörelsemönster från GM som är svåra om inte omöjliga att replikera för att gå ihop och osannolika att någon faktiskt utfört spontant och utan att någon uppfattat att det såg konstigt ut när GM vrider sig som en orm.

Det ursprungliga antagandet kommer inte från analys av förloppet utan från förutfattade meningar som en hel del annat utredningen och inte minst Sonny producerat.

Minns att KP sa att man begärt nya tekniska analyser, gått igenom vittnesmål mm och numera har en stor förhoppning inte bara att lösa det utan helst att åtala.

Vad annars skulle det kunna ha tillfört?

Jag håller mig till helheten när jag tänker att då Olof Palme är offret så klipper GM honom först. Ett skott från dryg dm rakt in i ryggen som förstör ett antal livgivande organ.

Ser inte så mycket akrobatik i att vrida revolvern åt höger . Lisbeth Palme böjer sig,mot den skjutne maken vilket gör att gm missar skottet med en hårsmån .

Ja, Sonny Björk med boxarblicken. Han letar i fem timmar på förmiddagen utan att hitta den kula som Elisabeth Belich finner ett dygn senare. Tillsammans med chefen Wincent Lange är SB en person vars agerande runt MOP får mig att höja på ögonbrynen .

WL är den som avbryter mordnattens brottsplatsundersökning efter bara en dryg halvtimme. Han är också ansvarig för att inte utöka den undermåliga avspärrningen av mordplatsen. Sedan sitter jag och tittar på "Förebudet med Jägar-Nisse som spetznas och vem dyker upp då? Ingen mindre än WL.
Citera
2018-03-24, 23:48
Medlem
mvagrippas avatar
Hans Holmer hade en del märkliga uttalanden . Ibland verkar han dela ut profetior. Ofta med ett teatraliskt utspel . Kan begrundas mer än en gång.

3/3-86 Aftonbladet
"Jag vägrar ha livvakt"
"Sverige är idag i ett slags chocktillstånd. Det är viktigt att tänka efter när den akuta sorgen gått över. Vi måste besinna oss, annars kan vi förlora stora värden i vår demokrati.
Dagen efter omringad av PO Karlsson, Per Jörlin och de andra skinnklädda VD1snutarna

21maj SVT
"Massmedia kräver att vi tar en mördare" t

28maj Presskonferens -medverkande HH, Sverker Åström och Claes Zeime.
"Det är offret som har valt själva mordplatsen"
"Nu är det ju så att jag spelar ett högt spel, förr eller senare får ni facit"
"Vi hävdar från vår sida att det var proffs som låg bakom det här och skälet att vi säger det
är flera. Det är valet av vapen, attentatets utförande och det kallhamrade uppträdandet efter
attentatet"
"Vi har erfarenhet av att leta i annat sammanhang. Förra året misslyckades vi att hitta en bil
mitt i Stockholms hamn trots att vi letade väldigt intensivt"

12juni Debatt-artikel, DN
"När ett samhälle som vårt med alla det öppna samhällets alla fördelar får ett knivhugg i ryggen, då måste illgärningsmannen gripas och lugnet återställas. För det är inget pris för högt!
"jag är optimist. Inte för att slippa kritik idag. Utan för att också få andra att tro på morgondagen,"
"Det inte bara Olof Palme som fått en kula i bröstet. Hela det svenska samhället har fått ett knivhugg i ryggen"
"Inte något samhälle torde ha kraften och tålamodet att invänta resultatet av en utredning av mordet på landets statsminister när det börjar dra ut på tiden. Då måste också samhället skaffa sig Alibi"

6/7-86 sommar intervjuad av röda Annika Hagström i radions P1

"om jag berättar för dig och lyssnarna vad vi tänker göra skulle du slippa spela fler skivor i det här programmet. Du skulle få extra sändningstid. Då kunde jag avgå direkt efter programmet och lägga mig i hängmattan, för då var det kört. Då skulle vi inte klara det här.
-Tidigare sa du till mig att när det här är över slutar jag som polis. Menar du verkligen det?,frågar AH.
"Ja, jag känner så idag. Jag vet inte om jag känner så när allt är slut, men idag tycker jag att det här är jag beredd att satsa allt för.Sen tycker jag att det borde finnas nå´t annat att göra"
-Varför menar du att du måste sluta som polis?
"Det är väl något slags reaktion mot hur tungt och besvärligt det här jobbet är. Det är inte ett friår jag är betjänt av utan att se världen med andra ögonen än polisögon.
-Mördaren har ögonen på dig. Har du ögonen på honom?
"Ja, ibland tror jag det" [b]HH tror sig se mördaren?!?B]
-känner du dig som en idrottsman?
"Ja, jag tror jag vet hur motståndaren ser ut"
-Tala om det då!
"Nej, det kan jag inte . Men jag har en bild av honom.

25/8 Dagens Nyheter
"Lösningen ¨på det här mordet kommer att styra svenska folkets syn på skydd och säkerhet. Det är ju en viss skillnad om en välorganiserad statsgerilla!!! eller om en ensam galning mördar statsministern.

29/8 Arbetet
Direkt fråga till Holmer om han vet vem mördaren är:
"Den frågan kan jag tyvärr inte besvara. Jag kan bara säga att att jag säger vad som överhuvudtaget är möjligt"

2/9 Expressen
Jag känner djup samhörighet med mina medarbetare i Palmerummet. De är hängivna,vänliga och effektiva. Jag undrar ibland om man kommer tacka dom en dag för vad dom fått utstå. Om man kommer att förstå?

870305 SVT MAGASIN
"Jag måste ha ansvar för vad som hände i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan"

870526 SVT magasin m Göran Elwin och Annika Hagström och Mosander i studiepubliken.

-Vad har du för förtroende för samhällsapparaten? frågar, Jan Mosander
"rättsapparaten har jag inte samma förtroende för som förut. Därför att när den satte på verklligt prov i samband med den här utredningen kollapsade den ju till slut. Och i det spelade jag naturligtvis själv en roll men jag har också sett vad andra kunnat åstadkomma"
Om sin avsättnig säger HH:
"Jag har hela tiden varit medveten om att det är ett antal personer som lett fram till det slutliga avgörandet så att säga.
Citera
2018-03-24, 23:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag håller mig till helheten när jag tänker att då Olof Palme är offret så klipper GM honom först. Ett skott från dryg dm rakt in i ryggen som förstör ett antal livgivande organ.

Ser inte så mycket akrobatik i att vrida revolvern åt höger . Lisbeth Palme böjer sig,mot den skjutne maken vilket gör att gm missar skottet med en hårsmån .

Ja, Sonny Björk med boxarblicken. Han letar i fem timmar på förmiddagen utan att hitta den kula som Elisabeth Belich finner ett dygn senare. Tillsammans med chefen Wincent Lange är SB en person vars agerande runt MOP får mig att höja på ögonbrynen .

WL är den som avbryter mordnattens brottsplatsundersökning efter bara en dryg halvtimme. Han är också ansvarig för att inte utöka den undermåliga avspärrningen av mordplatsen. Sedan sitter jag och tittar på "Förebudet med Jägar-Nisse som spetznas och vem dyker upp då? Ingen mindre än WL.
Det finns flera vittnen som säger att de såg tre personer stå efter första skottet. Det finns flera vittnen som hörde ett skott, hann vända blicken mot platsen, sedan ett skott till, och såg en man falla. Finns det något vittne, eller något annat konkret, som tyder på att OP träffades av första skottet? Du verkar bortse från iakttagelser och skottvinklar bara för att det är mer logiskt att skjuta OP först.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-24 kl. 23:54.
Citera
2018-03-24, 23:56
Medlem
Citat:
Omöjlig om man utgår från vad de upplever men mera möjligt om man relaterar till kunskap och erfarenhet som är mera neutral.
Det finns en del hakar i resonemanget trots allt.
Den största är Lisbeth Palme.
Hon redogör mycket klart för sin upplevelse av händelseförloppet.

Där är det ingen tvekan om vilken kula som var den första.

Dessutom kräver ju hennes egen skottskada att hon vridit sig, vilket hon också gjorde som en reaktion på första skottet. Annars hade hon blivit påskjuten mitt i ryggen.
Citera
2018-03-25, 00:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det finns en del hakar i resonemanget trots allt.
Den största är Lisbeth Palme.
Hon redogör mycket klart för sin upplevelse av händelseförloppet.

Där är det ingen tvekan om vilken kula som var den första.

Dessutom kräver ju hennes egen skottskada att hon vridit sig, vilket hon också gjorde som en reaktion på första skottet. Annars hade hon blivit påskjuten mitt i ryggen.
Hon hörde "smällare" och tänkte att det var barn som sköt smällare och tyckte att det var konstigt, hon skulle just vända sig till OP för att säga det, men då föll han ihop. Han låg på marken efter drygt en halv sekund. Verkar inte som att han träffades av första skottet, även av hennes vittnesmål. Angående träffen på henne, GM gick förmodligen snett bakom OP. En kula från den vinkeln skulle kunna träffa LP på det sättet den gjorde. Vi vet inte heller exakt hur de gick, t ex IM uppfattade det som att LP gick något framför, ja hursomhelst är det inte säkert att de gick exakt rakt i samma vinkel just då.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-25 kl. 00:11.
Citera
2018-03-25, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hon hörde "smällare" och tänkte att det var barn som sköt smällare och tyckte att det var konstigt, hon skulle just vända sig till OP för att säga det, men då föll han ihop. Han låg på marken efter drygt en halv sekund. Verkar inte som att han träffades av första skottet, även av hennes vittnesmål.
Hon hörde en smäll sedan vände hon sig om och såg att ”det hade hänt”. Sedan kom nästa smäll och då brände det till på ryggen.
Det är så hon berättar.
Citera
2018-03-25, 00:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Hon hörde en smäll sedan vände hon sig om och såg att ”det hade hänt”. Sedan kom nästa smäll och då brände det till på ryggen.
Det är så hon berättar.
"Hon hörde smällare, sannolikt två till antalet", står det i förhöret. Hon hann tänka det där om smällare. När hon vände sig mot OP sjönk han ihop. Och det på 0,6 sekunder. Därefter pratar hon om en tredje smäll. Hennes vittnesmål är lite svårtolkat, liksom det mesta hon säger. Det är i alla fall inte glasklart att OP låg på marken 0,6 sekunder efter att hon hörde första smällen. Om man går arm i arm och den ena ligger på marken 0,6 sekunder efter en smäll så lär inte den andra hinna tänka något om smällare samt vända sig om innan dess.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-25 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in