2018-03-24, 21:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du inser att författaren till boken du tjatar om var ett barn när Palmemordet skedde och att han i sin första bok också skriven i första person tog inspiration från en farbror. Det är alltså fiktion med inspiration från verkliga händelser han sysslat med inte verklighet.

Vad sa vi om metoden att tolka in saker i skönlitteratur. Är det en konstruktiv väg att lösa brott?

fel,fel,fel nu är du *helt* ute och cyklar igen, tillbaka till google
"hahha ja, det är tur vi har allas vår trådchef.
Hur känns det att vara så intelligent och överlägset bra."

(Författaren är spökskrivare för en person som är dödende i AIDS (Anthol Vissner) som han träffar under 6 veckor innan denne blir för dålig för att prata. Spökskrivaren menar att det är non-fiction men lite tillspetsat ibland. Innan detta har författaren skrivit en annan bok: Spökrivarens farbor var legosoldat och MI6 vilket författaren luskade ut efter farbroderns mystiska uppmärksammade död. Han skrev sin första bok om farbrodern och vad han lyckades luska fram om hans liv.
I samband med det arbetet kommer han i kontakt med AIDS-patienten som såg upp till hans farbor och efter många om och därför går med på att berätta även sin historia som då blir författarens andra bok: "devil incarnate".
Författaren är numera filmregissör och har gjort en deal med MI6 om att inte diskutera sina två böcker med ett enda ord längre så han svarar inte på intervjuares frågor om dem. (Han pratar gärna om sina filmer).)
Senast redigerad av heheho 2018-03-24 kl. 21:46.
Citera
2018-03-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Mördaren brydde sig inte ett skit om LP (ett av få tillfällen då man är glad av att bli nonchalerad). Det är av intresse att ta reda på hur de tre personerna stod och rörde sig, men det har ingen särskild betydelse när det handlar om skottordningen. Om någon kan komma med ett konkret tecken på att OP sköts av första skottet så låt höra, och då menar jag inte att "det vore mest logiskt att skjuta Olof först".

Jag kan också se det så här oavsett om OP dog av skott 1 eller skott 2 så kan man inte göra så mycket mer av den kunskapen.
Vore betydligt bättre om någon kunnat ge ett bra signalement på gm.
Om man lyckades få tag i mordvapnet.
Om wtgubbarna ger sig till känna och berättar vad de vet osv
Citera
2018-03-24, 21:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag kan också se det så här oavsett om OP dog av skott 1 eller skott 2 så kan man inte göra så mycket mer av den kunskapen.
Vore betydligt bättre om någon kunnat ge ett bra signalement på gm.
Om man lyckades få tag i mordvapnet.
Om wtgubbarna ger sig till känna och berättar vad de vet osv
Saker man kan få ut av att veta skottordningen är t ex att GM förmodligen inte hade något intresse av att mörda det närmsta vittnet och att GM förmodligen var iskall och att han kan ha varit amatör...
Citera
2018-03-24, 22:00
Medlem
Citat:
Saker man kan få ut av att veta skottordningen är t ex att GM förmodligen inte hade något intresse av att mörda det närmsta vittnet och att GM förmodligen var iskall och att han kan ha varit amatör...

Jag anser att om han sköt första skottet mot OP som träffade bra att det var proffsigt, Boboslacke anser skott 2 dödade OP men vi verkar båda anse att gm var proffsig.
Om man bestämmer sig för att döda en statsminister bör man antingen vara iskall eller galen som jag ser det.
Citera
2018-03-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Dina tidsberäkningar är lite svajiga. Han hinner ungefär en billängd mellan skotten. dessutom felkällan i hans angivelser ur andra synvinklar. Nej det går inte att säga eller räkna så. Några hinner se ena skottet andra hinner inte reagera. De som ser båda skotten kan inte alltid säga ordningen och när OP föll. Det gick alltså snabbt. Max 1 sek mellan skotten. På tävling skjuter man kanske 5 skott på 5 sekunder om man kan sin sak i snabbskytte och då har man inte flera mål och inte fulladdad 357. Två snabba skott är alltså mycket kompetent skytte även med en miss. Minns att det skedde i farten under förflyttning också. Jämfört med Lennons baneman som missade med de första skotten på nära håll och träffade turligt med ett som dödade av alla skotten så ser vi vad en ovan skytt åstakommer.
Det blir oerhört svårt att beräkna tiden mellan skotten. Någonstans mellan 1-3 sekunder om man sammanväger vittnesutsagorna.
Vilket skott som var dödande överlåter jag till andra att avgöra. Teorin att Palme sköts med andra skottet är ändå tilltalande.
Citera
2018-03-24, 22:21
Medlem
Barbrogruppen - myt eller sanning?

Anders Jallai och Olof Frånstedt diskuterar kring Barbrogruppen, Ebbe Carlsson och Hans Holmér i samband med Palmeutredningen.

https://vimeo.com/27317139
Citera
2018-03-24, 22:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vid det här laget förstår jag att det är förenat med livsfara att upprepa något av dem eller gå in på närmare detaljer. Ända tills för tio år sedan var jag ändå ganska hoppfull och godtrogen även mot det nu alltmer desperata PU.

Jag förstår, men kan du diskutera händelsen då? utan fara för livet?
En rikoschett i blodpölen?
Citera
2018-03-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det blir oerhört svårt att beräkna tiden mellan skotten. Någonstans mellan 1-3 sekunder om man sammanväger vittnesutsagorna.
Vilket skott som var dödande överlåter jag till andra att avgöra. Teorin att Palme sköts med andra skottet är ändå tilltalande.

Omöjlig om man utgår från vad de upplever men mera möjligt om man relaterar till kunskap och erfarenhet som är mera neutral.
Citera
2018-03-24, 22:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag anser att om han sköt första skottet mot OP som träffade bra att det var proffsigt, Boboslacke anser skott 2 dödade OP men vi verkar båda anse att gm var proffsig.
Om man bestämmer sig för att döda en statsminister bör man antingen vara iskall eller galen som jag ser det.
Att missa eller avlossa ett vådaskott kan både ett proffs och en amatör göra,. Samma sak gäller det perfekta skottet i OP:s rygg (där kan en amatör ha tur, men viss vapenvana krävs givetvis). Att inte skjuta mer än ett skott mot OP tyder på samma sak, ett proffs kan ha sett på OP:s fall att skottet var dödande, en amatör kan ha trott att det var dödande osv. Det finns saker som talar både för och emot att det är ett proffs.
Citera
2018-03-24, 22:43
Medlem
Citat:
Att missa eller avlossa ett vådaskott kan både ett proffs och en amatör göra,. Samma sak gäller det perfekta skottet i OP:s rygg (där kan en amatör ha tur, men viss vapenvana krävs givetvis). Att inte skjuta mer än ett skott mot OP tyder på samma sak, ett proffs kan ha sett på OP:s fall att skottet var dödande, en amatör kan ha trott att det var dödande osv. Det finns saker som talar både för och emot att det är ett proffs.
Därför man kan prata i termer av kompetent. Påminner gärna om att HH påstod att han valt sina livvakter för att de var duktiga skyttar. Chefen för livvakttstyrkan höll på att skatta ihjäl sig åt det.

Måttstockarna kan vara olika.

Kompetent är någon med övning och förmåga att hålla sig kall under stor press och har mycket lite att göra med prickskjutning.
Citera
2018-03-24, 22:46
Medlem
intressanta tankar om samarbetet mellan Sverige och USA/NATO.

Wilhelm Agrell - 3/5 - Om Sveriges hemliga allianser (2008-09-13)

https://www.youtube.com/watch?v=AdSwgkkQDg4
Citera
2018-03-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Fy fan vad tragiskt att vi återigen möljar detta skit istället för andra intressantare saker. Dessutom finns det absolut ingenting som talar för att den officiella versionen inte stämmer på denna punkt. Mer konstigt hur man kan få ihop det till ett naturligt flöde med att första skottet var ett vådaskott - helt vansinnigt. Varför skapa förvirring kring något så onödigt?

Jag tror nuvarande PU löst det! Det blir ganska tydligt om man går igenom alternativen ur alla vinklar och möjligheter istället för att anta och förutsätta oliaka saker som att det skapats en utredningssanning av den saken. Liksom att LP "sett" gärningsmannen i ögonen etc.

Men du har rätt att detta liksom det mesta annat egentligen redan är tröskat och avhandlat för flera år sedan.

Vad tycker du är det intressanta vi borde ta upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in