2018-03-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Nej på 8m håll och 4m upp ger 30 graders vinkel. En kropp gående särskilt i kyla och motvind är minst 10 grader framåtlutad jämfört med uppsträckt på obduktionsbordet. Om man dessutom kan tänka sig att OP hann huka sig något vid första skottet så är 45 grader ganska rimligt och träffpunkten exakt där OP föll och rikoschetten just där Belich berättat att hon hittade kulan genom en solkatt från den då i söder lågt stående solen.

Var inte rikoschetten mitt i blodpölen?
Citera
2018-03-24, 20:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anders Björkman verkar paralyserad efter skotten, som han blivit svårt chockad. Tycker han han borde kunnat lämna mer info om skeendet norr om Dekorima precis före MOP. Men det troligaste är att chocken tillsammans med berusningen gjorde honom till ett inte helt uppmärksamt vittne. Jag tror inte ett ögonblick på honom i en konspiration .

Förmodligen fick han sitt livs chock, ja.
Citera
2018-03-24, 20:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man kommer bakifrån och sträcker fram revolvern mot ryggen på OP, det behöver man väl knappast vara elitgymnast för att göra.
Kan du länka till den sammanställningen som du referar till där PU gör samma bedömning som du gör?
Skottet på LP går in lägre på vänster sida än vad det går ut på höger och hon sätter sig omedelbart. Ja det är bara att låta fantasin flöda.
Citera
2018-03-24, 20:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anders Björkman verkar paralyserad efter skotten, som han blivit svårt chockad. Tycker han han borde kunnat lämna mer info om skeendet norr om Dekorima precis före MOP. Men det troligaste är att chocken tillsammans med berusningen gjorde honom till ett inte helt uppmärksamt vittne. Jag tror inte ett ögonblick på honom i en konspiration .

Jag misstror inga vittnen, med undantag för SE.
Tror att alla andra vittnen önskar mest av allt att de hade varit någon annan stans den kvällen.
Citera
2018-03-24, 20:18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilka är dessa vittnesmål?
Vid det här laget förstår jag att det är förenat med livsfara att upprepa något av dem eller gå in på närmare detaljer. Ända tills för tio år sedan var jag ändå ganska hoppfull och godtrogen även mot det nu alltmer desperata PU.
Citera
2018-03-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Skottet på LP går in lägre på vänster sida än vad det går ut på höger och hon sätter sig omedelbart. Ja det är bara att låta fantasin flöda.

Nu tänker jag att första skottet går mot OP, det bör väl vara rimligt att det är OP som är huvudmålet.
Citera
2018-03-24, 20:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Var inte rikoschetten mitt i blodpölen?
Varför märka ord? När kulan rikoschetterat mot träffpunkt i gatan måste den väl kallas rikoschett där den hittas.
Citera
2018-03-24, 20:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nu tänker jag att första skottet går mot OP, det bör väl vara rimligt att det är OP som är huvudmålet.
Jag uttryckte mig otydligt. Menar att om OP skulle ha träffats av första skottet blir träffen på LP mycket märklig, om man ser på vinklarna. OP verkar inte ha varit huvudmålet, han verkar ha varit det enda målet.
Citera
2018-03-24, 20:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag misstror inga vittnen, med undantag för SE.
Tror att alla andra vittnen önskar mest av allt att de hade varit någon annan stans den kvällen.

Läser Anna Hages bok som med smärtsam tydlighet visar att MOP tärde hårt på henne. Anders Helin gick hårt åt henne i rättegången och Arne Liljeros var inte något som helst stöd, trots att han kallat henne . Berättelsen visar också på hur försiktiga journalister och privatspanare bör vara när de närmar sig vittnen.
Citera
2018-03-24, 20:37
Medlem
Citat:

Gör en rekonstruktion vet jag. Som sagt är det helt onaturligt att skotten skulle utföras så att man först skjuter i högt läge snett neråt snett vänster genom OP för att sedan på den snabba tiden sänka vapnet i höfthöjd innan LP hunnit vända sig och bränna ett skott från höfthöjd mot snett uppåtriktat mot henne. Logiskt sett borde även andra skottet då komma från högt läge och ännu mer så om LP hinner böja sig ned.

Första skottet är säkert avsett för OP men missar av okänd anledning.
Citera
2018-03-24, 20:38
Medlem
hehehos avatar
långskott, man kan tolka en passage i "devil incarnate" som Ibrahim Fatha dödades för att han visste för mycket om MOP.
Senast redigerad av heheho 2018-03-24 kl. 20:44.
Citera
2018-03-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Gör en rekonstruktion vet jag. Som sagt är det helt onaturligt att skotten skulle utföras så att man först skjuter i högt läge snett neråt snett vänster genom OP för att sedan på den snabba tiden sänka vapnet i höfthöjd innan LP hunnit vända sig och bränna ett skott från höfthöjd mot snett uppåtriktat mot henne. Logiskt sett borde även andra skottet då komma från högt läge och ännu mer så om LP hinner böja sig ned.

Första skottet är säkert avsett för OP men missar av okänd anledning.

En van skytt borde ha lättare att parera en rekyl än en ovan skytt, sedan blir det svårt att avgöra mellanrummen tidsmässigt på skotten med hjälp av vittnesuppgifterna.
Jag förutsätter att du gjort en rekonstruktion själv också.
Senast redigerad av Sumer 2018-03-24 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in