2018-03-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Varför märka ord? När kulan rikoschetterat mot träffpunkt i gatan måste den väl kallas rikoschett där den hittas.

Inte meningen att märka ord. Jag har inte heller full koll på terminologin. Jag förstod det du beskrev först som att kulan hade studsat mot betongplattan mitt i blodpölen. Rimligtvis borde det märket i ditt exempel vara ca 3 m bort. Jag måste ha missförstått allt.

Menade du att belich-kulan hittades tre meter bort från blodpölen?

Vet någon vad punkten kulan studsar mot heter? Rikosch? Rikoschpunkt?

Edit:
Var det så att belichs kula hittades i tunnelbaneuppgångens galler? Det måste vara runt tre meter från blodpölen. Om man då drar en linje från kulan genom en punkt 140 cm över blodpölens mitt så hamnar man uppe på Skandiahusets utskjutande tak. Det måste vara så du menar? Ja då stämmer det.
Senast redigerad av biooid 2018-03-24 kl. 21:16.
Citera
2018-03-24, 20:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En van skytt borde ha lättare att parera en rekyl än en ovan skytt, sedan blir det svårt att avgöra mellanrummen tidsmässigt på skotten med hjälp av vittnesuppgifterna.
Jag förutsätter att du gjort en rekonstruktion själv också.
Det har inte med rekylen att göra, utan skottvinklarna. Samt inte minst den sammantagna bilden av vittnesuppgifterna såklart.
Citera
2018-03-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
långskott, man kan tolka en passage i "devil incarnate" som Ibrahim Fatha dödades för att han visste för mycket om MOP.

Du inser att författaren till boken du tjatar om var ett barn när Palmemordet skedde och att han i sin första bok också skriven i första person tog inspiration från en farbror. Det är alltså fiktion med inspiration från verkliga händelser han sysslat med inte verklighet.

Vad sa vi om metoden att tolka in saker i skönlitteratur. Är det en konstruktiv väg att lösa brott?
Citera
2018-03-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Se på slängen som går ned över det maskinskrivna namnet.

BTW- just idag är jag så godmodig att jag erkänner min för kärlek för konspirationsteoretiskernas bakgårdar .
Visst är det så, Guns namnteckning är identisk på båda dokumenten, medans
Milan Valverius, Jovan Rajs & Kari Ormstads namnteckningar inte är identiska
på dokumenten.

Är det möjligt att skriva sin namnteckning exakt likadant två eller flera gånger,
borde det inte spricka någonstans i namnteckningen?
Citera
2018-03-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det har inte med rekylen att göra, utan skottvinklarna. Samt inte minst den sammantagna bilden av vittnesuppgifterna såklart.

Tiden mellan skotten måste också ha betydelse och den tycker jag blir svårbedömd.
Sedan är skottet mot LP svårbedömt, hur stod hon i förhållande till gm
Var det ett dåligt skott , ville han döda LP, sköt han bara iväg ett skott osv
Senast redigerad av Sumer 2018-03-24 kl. 21:01.
Citera
2018-03-24, 21:03
Medlem
Citat:
En van skytt borde ha lättare att parera en rekyl än en ovan skytt, sedan blir det svårt att avgöra mellanrummen tidsmässigt på skotten med hjälp av vittnesuppgifterna.
Jag förutsätter att du gjort en rekonstruktion själv också.

Testat ja med lösplugg och det blev helt bakvänt och inget naturligt. Motsatsen att under rörelsen att höja blev vinklarna och rörelserna naturliga.

Cianellis postade länkar visa skott med 2 sek mellanrum i två närliggande (utan dramatisk höjdförflyttning) vinklar ... som referens

Sneddar man upp bakom och har vapnet till sidan och höjer det blir det ett naturligt flöde vådaskott och snabb uppföljning... och så vitt man kan bedöma rätt vinklar där kulorna hittades.
Citera
2018-03-24, 21:08
Medlem
LP träffas av det första skottet och gick något framför OP, hur ska LP då kunna träffas av den första kulan om GM
avlossar det första skottet bakom LOP?
Borde inte OP träffats av första kulan oxå då OP täcker den möjligheten att den tangerar LPś rygg?
Rekonstruktion på det!
Senast redigerad av sovvandring 2018-03-24 kl. 21:17.
Citera
2018-03-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Testat ja med lösplugg och det blev helt bakvänt och inget naturligt. Motsatsen att under rörelsen att höja blev vinklarna och rörelserna naturliga.

Cianellis postade länkar visa skott med 2 sek mellanrum i två närliggande (utan dramatisk höjdförflyttning) vinklar ... som referens

Sneddar man upp bakom och har vapnet till sidan och höjer det blir det ett naturligt flöde vådaskott och snabb uppföljning... och så vitt man kan bedöma rätt vinklar där kulorna hittades.

Jag tycker det blir underligt att först skjuta en totalmiss för att sedan skjuta ett perfekt skott.
Då blir det också i mitt tycke lättare att tänka sig en mer amatörmässig gm som har tur i det andra skottet.
Citera
2018-03-24, 21:19
Medlem
När det ändå postas filmlänkar.

Vissa har påstått att det är stor skillnad mellan 9 mm, 38 och 357. Och att 357 är öronbedövande.

Samma manhurin med 357 ammo och trumma samt 9 mm trumma. Är det nån märkbar skillnad.

Alla som gjort lumpen vet hur 9 mm ock gamla k-pisten lät.
https://www.youtube.com/watch?v=rvE6inYlTlU
Citera
2018-03-24, 21:22
Medlem
När ni pratar skottordning så kanske ni inte ska glömma att OP hade två hål i slipsen vilket tydligen förklaras med att den var vikt. OP var för mycket gentleman för att gå runt så, så någonting måste ha hänt för att den ska trassla till sig.

Betyder det att GM måste ha rört vid honom på något sätt innan skottet?
Senast redigerad av biooid 2018-03-24 kl. 21:34. Anledning: vi -> ni
Citera
2018-03-24, 21:25
Medlem
Citat:
Jag tycker det blir underligt att först skjuta en totalmiss för att sedan skjuta ett perfekt skott.
Då blir det också i mitt tycke lättare att tänka sig en mer amatörmässig gm som har tur i det andra skottet.

Nej då vet man inte mycket. Ruggligt underlag, anspänning, mål i rörelse, kalla fingrar? Nej agerandet är "kompetent". Det är bara på bio proffs träffar flera mål på två sekunder perfekt.

En amatör hade blitt så skärrad att lika väl kunde tappat puffran eller skjuits sig i foten. Undre de förhållandena är det kompetent och målinriktat utfört liksom reträtten.
Citera
2018-03-24, 21:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Tiden mellan skotten måste också ha betydelse och den tycker jag blir svårbedömd.
Sedan är skottet mot LP svårbedömt, hur stod hon i förhållande till gm
Var det ett dåligt skott , ville han döda LP, sköt han bara iväg ett skott osv
Mördaren brydde sig inte ett skit om LP (ett av få tillfällen då man är glad av att bli nonchalerad). Det är av intresse att ta reda på hur de tre personerna stod och rörde sig, men det har ingen särskild betydelse när det handlar om skottordningen. Om någon kan komma med ett konkret tecken på att OP sköts av första skottet så låt höra, och då menar jag inte att "det vore mest logiskt att skjuta Olof först".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in