2018-03-24, 13:35
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddiez
På Fejjan låter det som om postnord förhandlat med wish om momsen och inom 3-4veckor ska ta bort avgiften men men sista ordet är väl inte sagt än

länk? låter som nonsens...
Citera
2018-03-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det finns ett undantag ,Tullen sa till mig att produkten måste vara ej brukbar, och att "felet" på produkten måste vara väsentligt , alltså det kommer kosta mer för dig att laga produkten än vad produkten kostar att köpa , ungefär så uttryckte sig Tullen när jag frågade!
Om det gäller varuprov, så har tullen fel. Jag har citerat ur en EU-dom tidigare i tråden.
"Enligt domstolen är ett varuprov ett prov på en vara som syftar till att öka försäljningen och som gör det möjligt att utvärdera varans egenskaper och kvaliteter."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.4/322329.html#h-Gavor-av-ringa-varde-eller-varuprov
Citera
2018-03-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Företag kan inte skicka gåvor. Varan har alltid ett värde i sig oavsett om du fått den gratis eller inte och det är det värdet som man betalar moms på.

Men om du köper t.ex. en modell och så är en del felgjuten så ber du företaget skicka en ersättningsdel, då måste man också betala eller?
Citera
2018-03-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om det gäller varuprov, så har tullen fel. Jag har citerat ur en EU-dom tidigare i tråden.
"Enligt domstolen är ett varuprov ett prov på en vara som syftar till att öka försäljningen och som gör det möjligt att utvärdera varans egenskaper och kvaliteter."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.4/322329.html#h-Gavor-av-ringa-varde-eller-varuprov
Detta gällde gåva !
Citera
2018-03-24, 14:00
Medlem
Citat:
Detta gällde gåva !
Så, gör om "gåvan" till varuprov!
Citera
2018-03-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man skulle kanske genomföra en aktion med att beställa gåvor för 10-15 kr, alltså uppmana säljaren skriva "gift" på paketet.
Det finns massor med småprylar som pennor, läsglasögon, lim o.s.v. i denna prisklass.

Förresten hur påverkas "sosse"regeringen av det nuvarande kaoset, man själv har skapat?
Kan aldrig föreställa mig S vinner några röster, men förlorar massor?
Skulle visserligen själv inte röstat på S även om lägger ned de senaste idéerna, men antar det fanns en hel del sossar i tråden.

sossarna kommer att sopa banan med borgarna de kommer att få upp till 40% i valet

t
Citera
2018-03-24, 14:23
Medlem
Citat:
Så, gör om "gåvan" till varuprov!
varuprov kan inte bestå i en fungerade produkt ,iallafall till en privatperson ,kan en endast vara typ en tygbit eller liknade.
jag har också fått svaret att varuprov kan endast vara mellan företag ,ja jag har frågar flera!
Citera
2018-03-24, 14:26
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man skulle kanske genomföra en aktion med att beställa gåvor för 10-15 kr, alltså uppmana säljaren skriva "gift" på paketet.
Det finns massor med småprylar som pennor, läsglasögon, lim o.s.v. i denna prisklass.

Förresten hur påverkas "sosse"regeringen av det nuvarande kaoset, man själv har skapat?
Kan aldrig föreställa mig S vinner några röster, men förlorar massor?
Skulle visserligen själv inte röstat på S även om lägger ned de senaste idéerna, men antar det fanns en hel del sossar i tråden.

Inte alls, förmodligen.

Varför skulle dom!?

För hur det än är så är det faktiskt Moderat-packet som säkert skriker högst och jublar i ren glädje över dessa nya avgifter.
Alltså dessa drivna affärsmän som vill köpa in billigt - och sälja svindyrt till blåsta svenska kunder för att tjäna kulor a plenty genom att importera från extrema låglöneländer som Kina.
Ren kapitalism i ett nötskal.

För innan har dom (kapitalisterna) ju haft nästintill monopol på handeln Kina - men sedan kom ju kines-firmor som: AliExpress, Wish, Alibaba m fl som började att sälja direkt till privatpersoner utan några gnidna mellanhänder.

Och handlarna blev säkert hyfsat rejält byxis, skitnödiga och direkt nervösa; och deras lobbygrupper började att utöva tunga påtryckningar på statsmakterna (ledda av borgarblaskan Svenska Dagbladet, givetvis).
För så här kan vi ju inte ha det - för vi måste ju tjäna pengar och inget annat!

Och vanliga "Svenssons" fick ju bara uppleva lilla julafton i några ynka år när de billiga Kina-paketen damp ner i brevlådan med jämna mellanrum (och man kände för en gångs skull att man faktiskt gjort ett riktigt kap!)

Men det var roligt så länge det varade som bacillen sade ... men desto gladare är nog det moderata krämar-packet just nu.
Citera
2018-03-24, 14:27
Medlem
Citat:
varuprov kan inte bestå i en fungerade produkt ,iallafall till en privatperson ,kan en endast vara typ en tygbit eller liknade.
jag har också fått svaret att varuprov kan endast vara mellan företag ,ja jag har frågar flera!
Läs min länk, rubrik "Gåvor av ringa värde eller varuprov":

Hur tror du ett kretskort som varuprov är, icke fungerande eller?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-24 kl. 14:29.
Citera
2018-03-24, 14:33
Medlem
Citat:
Läs min länk:

Hur tror du ett kretskort som varuprov är, icke fungerande eller?
Länken går till skatteverket ( orkade inte läsa allt) och detta gäller i Sverige ,inte import!?
Ett kretskort som ej fungerar kan ju godkännas .Tullen sa att de får avgöras fall till fall ,men om man kan tänkas att kretskortet har" värdefulla" komponenter som går att använda så är det inte godkänt som gåva , men jag undrar hur lång Tullen är beredd att gå ner i det kaninhålet!
Citera
2018-03-24, 14:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Men om du köper t.ex. en modell och så är en del felgjuten så ber du företaget skicka en ersättningsdel, då måste man också betala eller?
Nej det behöver du inte, enklast brukar vara att returnera den felaktiga varan och fylla i ett exportdokument där det framgår och att du sedan när du får din hela/lagade vara tillbaka hänvisar till det dokumentet i tullen som då släpper igenom det som en reparation utan avgift eller moms.

Bökigt son f*n men är det en dyrare sak så lönar det sig annars så brukar det vara enklast att betala momsen på nytt...
Citera
2018-03-24, 14:35
Medlem
Citat:
Länken går till skatteverket ( orkade inte läsa allt) och detta gäller i Sverige ,inte import!?
Ett kretskort som ej fungerar kan ju godkännas .Tullen sa att de får avgöras fall till fall ,men om man kan tänkas att kretskortet har" värdefulla" komponenter som går att använda så är det inte godkänt som gåva , men jag undrar hur lång Tullen är beredd att gå ner i det kaninhålet!
Varsågod:
"Enligt domstolen är ett varuprov ett prov på en vara som syftar till att öka försäljningen och som gör det möjligt att utvärdera varans egenskaper och kvaliteter. Begreppet varuprov kan inte allmänt begränsas till något som inte är tillgängligt för försäljning eller endast det första i en rad identiska varuprov som en beskattningsbar person ger till samma mottagare."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in