2018-03-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det är väl 2021 som det blir moms från första kronan inom hela EU.
Bör vara från 1/1 2022:
"After 2021, all goods bought online by EU consumers from sellers outside the EU will also be subject to VAT, in line with current EU sales practices."
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3746_en.htm
Citera
2018-03-24, 11:36
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vilket fraktalternativ ska man välja innan man lägger prylen i kundvagnen? Om man sen vill att de ska sampacka?

Kommer inte ihåg vilka fraktalternativ de hade, tror att man måste välja något snabbare som tillägg. Jag har alltid valt fraktfritt, det alternativ som är standard. Viktigt är att du bockar ur rutan om du vill att allt skickas i samma paket.

Sedan har de en skatteförsäkring också som kostar 2 dollar, dock bara upp till ett visst maxbelopp. Antar att de har tagit bort den nu för svenska kunder.
Citera
2018-03-24, 12:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Inte i deras nya app ''superbilligt'' :-) Många som blandar ihop den vanliga hemsidan fyndiq.se och appen. Betydligt billigare än Classe och Kjelle men sämre utbud än Wish, Ali och Ebay. Det är deras app som är ny och som dom gör reklam för eftersom produkterna är billiga och skickas direkt från Kina men via ett annat EU-land vilket gör att man slipper PostnNords avgifter.
Har inte koll på vad det är riktigt men fått uppfattningen att det är "produkter för under 10 dollar med fri frakt" typ lösnaglar och läppstift och annat ointressant..
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-24 kl. 12:46.
Citera
2018-03-24, 12:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Alldeles riktigt, men vad har PN för bevis på detta då?

Alltså att ett paket märkt "gåva" inte skulle vara det?
Det är ju inte PN som skall bevisa att det inte är en gåva, det är ju den som kommer med påståendet som har bevisbördan i det fallet. PN skickar alla paket som är märkta med "Gift" till Tullverket där man misstänker att det är ett företag som skickat paketet, således om man har tur kan ett och annat slinka igenom...

Enligt Tullverket gäller detta för gåvor som är befriade för moms och därmed avgift:
- värdet på gåvan är 500 kronor eller mindre.
- skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)
- det är en privatperson som ger en gåva till en annan privatperson
- gåvan är för privat bruk.
Citera
2018-03-24, 12:50
Medlem
Citat:
Tror lösningen blir att kineserna skickar gåvor "gift".
Enligt kimdah kommer PN inte ta någon hänsyn till detta, utan påföra "normal" avgift.
Om några månader när kineserna får tillbaka returerna, kommer det bli ett jävla liv.

PN bryter alltså internationella avtal, och vägrar godkänna märkningen "gift"!

Har förresten själv fått avgift redan på paket märkt som gåva, men tänker inte betala.
Jag har fått en inbetalningsavi från Postnord på ett paket som skall vara märkt som gåva, det var iallafall vad säljaren lovade mig.
Just det paketet kommer jag inte hämta ut ,då jag faktiskt inte betalat nått ,det var egentligen ett varuprov som säljare ville skicka till mig ,jag sa till honom att jag inte kommer lösa ut paketet om jag var tvungen att betala Postnords nya avgift ,vilket han förstod.
Citera
2018-03-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jag är fullkomligt övertygad om att man tvingas backa från det uttalandet om det börjar komma 100 000 försändelser varje dygn märkta gift.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag skulle önska att det blev så att det kommer "100 000 försändelser varje dygn märkta gift". Systemet med momsning skulle gå i härdsmälta - politikerna måste se till att folket upplever det hela som legitimt.

Man skulle kanske genomföra en aktion med att beställa gåvor för 10-15 kr, alltså uppmana säljaren skriva "gift" på paketet.
Det finns massor med småprylar som pennor, läsglasögon, lim o.s.v. i denna prisklass.

Förresten hur påverkas "sosse"regeringen av det nuvarande kaoset, man själv har skapat?
Kan aldrig föreställa mig S vinner några röster, men förlorar massor?
Skulle visserligen själv inte röstat på S även om lägger ned de senaste idéerna, men antar det fanns en hel del sossar i tråden.
Citera
2018-03-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ju inte PN som skall bevisa att det inte är en gåva, det är ju den som kommer med påståendet som har bevisbördan i det fallet. PN skickar alla paket som är märkta med "Gift" till Tullverket där man misstänker att det är ett företag som skickat paketet, således om man har tur kan ett och annat slinka igenom...

Enligt Tullverket gäller detta för gåvor som är befriade för moms och därmed avgift:
Tydligen skickar inte PN alla paket märkt gåva till Tullen ,det är ju mitt inlägg tidigare ett bevis på!
Citera
2018-03-24, 12:58
Medlem
Citat:

Men om ett företag skickar en gåva så måste man betala importavgift då eller?
Citera
2018-03-24, 13:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Man skulle kanske genomföra en aktion med att beställa gåvor för 10-15 kr, alltså uppmana säljaren skriva "gift" på paketet.
Wow, superhäftigt!

Btw: Det finns ungefär femtio inlägg med precis samma förslag i tråden, med efterföljande förklaringar. RTFM.
Citera
2018-03-24, 13:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Men om ett företag skickar en gåva så måste man betala importavgift då eller?
Företag kan inte skicka gåvor. Varan har alltid ett värde i sig oavsett om du fått den gratis eller inte och det är det värdet som man betalar moms på.
Citera
2018-03-24, 13:16
Medlem
Citat:
Företag kan inte skicka gåvor. Varan har alltid ett värde i sig oavsett om du fått den gratis eller inte och det är det värdet som man betalar moms på.
Det finns ett undantag ,Tullen sa till mig att produkten måste vara ej brukbar, och att "felet" på produkten måste vara väsentligt , alltså det kommer kosta mer för dig att laga produkten än vad produkten kostar att köpa , ungefär så uttryckte sig Tullen när jag frågade!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-24 kl. 13:19.
Citera
2018-03-24, 13:34
Medlem
På Fejjan låter det som om postnord förhandlat med wish om momsen och inom 3-4veckor ska ta bort avgiften men men sista ordet är väl inte sagt än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in