2018-03-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag förstår inte hur det ska fungera? När jag fick något via postNL för en månad sen, så var det en gul lapp på paketet, som lär innebära att om det kommit idag så hade det fastnat för momspålägg...

Så ser fram emot folk som beställt på det här sättet och fått det att fungera skriver här...

Tror lösningen blir att kineserna skickar gåvor "gift".
Enligt kimdah kommer PN inte ta någon hänsyn till detta, utan påföra "normal" avgift.
Om några månader när kineserna får tillbaka returerna, kommer det bli ett jävla liv.

PN bryter alltså internationella avtal, och vägrar godkänna märkningen "gift"!

Har förresten själv fått avgift redan på paket märkt som gåva, men tänker inte betala.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-24 kl. 10:40.
Citera
2018-03-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nej. det är kimdahl2002 som påstår det.Jag vill att han ska presentera källa på det, för jag håller det för otroligt.

Det är mycket gamla avtal från den tiden som Kina var ett fattigt u-land. För att få en fungerande postgång i Världen subventionerar de rika länderna så de fattigaste länderna betalar bara en bråkdel av kostnaderna. Kina är allt annat än ett fattigt land idag. Kina kommer att få betala mera men det är segdragna processer i och med att det är många länder inblandade och man måste komma överens.
Citera
2018-03-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Enligt kimdah kommer PN inte ta någon hänsyn till detta, utan påföra "normal" avgift.
Om några månader när kineserna får tillbaka returerna, kommer det bli ett jävla liv.

Det är per definition ingen gåva när det krävs ekonomiska motprestationer.
Citera
2018-03-24, 10:42
Medlem
Citat:

Om det är kimdah som sagt så, så är det lögn.
Ring eller maila Tullverket eller PostNord och fråga?

Postförsändelserna kommer sannolikt tids nog momsas i Sverige, om de inte är märkta som gåva.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nästa vecka kommer Tullverket att börja skicka ut brev till ca 35000 mottagare vars paket är märkta gåva eller där värdet på innehållet ifrågasätts. Mottagarna kan då välja att acceptera att betala moms och avgift eller att överklaga till Tullverket inom 30 dagar.
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Tror du även på detta (2018-03-09)?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-24 kl. 11:07.
Citera
2018-03-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det är per definition ingen gåva när det krävs ekonomiska motprestationer.

Alldeles riktigt, men vad har PN för bevis på detta då?

Alltså att ett paket märkt "gåva" inte skulle vara det?
Citera
2018-03-24, 10:45
Medlem
FN subventionerar kinesisk frakt, via världspostföreningen UPU. USA har samma problem med att kinesiska säljare kan skicka varor till amerikanska konsumenter med gratis frakt. I och med det system för porto och post som finns internationellt.

http://www.ehandel.se/Svensk-Handel-vill-ta-bort-Kinas-portofordel,8299.html

t
Citera
2018-03-24, 10:53
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt, men vad har PN för bevis på detta då?

Alltså att ett paket märkt "gåva" inte skulle vara det?

Alla vet att dessa försändelser märkta gift inte är någon gåva. Av alla försändelser som kommer från Kina varje dag märkta gift torde man enkelt kunna räkna äkta gåvor på ena handens fingrar. Misstänker man att gåvan är felmärkt bör det väl rimligen ligga på mottagaren att bevisa att det är en gåva. PN har inte rätt att öppna försändelser däremot Tullverket. Jag skulle bli extremt förvånad om det i längden är en framkomlig väg att märka paketen med gift. Jag är tämligen övertygad om att Kina-handeln kommer att fortsätta men det kommer att ta lite tid innan nya rutiner med transitländer i EU är på plats. Folk får ha lite tålamod.
Citera
2018-03-24, 11:01
Medlem
Citat:
Alla vet att dessa försändelser märkta gift inte är någon gåva. Av alla försändelser som kommer från Kina varje dag märkta gift torde man enkelt kunna räkna äkta gåvor på ena handens fingrar. Misstänker man att gåvan är felmärkt bör det väl rimligen ligga på mottagaren att bevisa att det är en gåva. PN har inte rätt att öppna försändelser däremot Tullverket. Jag skulle bli extremt förvånad om det i längden är en framkomlig väg att märka paketen med gift. Jag är tämligen övertygad om att Kina-handeln kommer att fortsätta men det kommer att ta lite tid innan nya rutiner med transitländer i EU är på plats. Folk får ha lite tålamod.
PostNords kommunikationsdirektör:
"- Vi har ingen möjlighet att ifrågasätta märkningen, eller att öppna paketen för att titta vad som är i dem. Det är det bara Tullverket som kan göra. Det som står på paketet måste vi hantera som korrekt information."
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-nya-Kinaavgiften,11974.html
Citera
2018-03-24, 11:04
Medlem
Citat:

Och jag skulle bli extremt förvånad om detta hafsverk, som tydligen beordrats av en oduglig och inkompetent regering skulle hålla i längden!
Citera
2018-03-24, 11:08
Medlem
Citat:
Och jag skulle bli extremt förvånad om detta hafsverk, som tydligen beordrats av en oduglig och inkompetent regering skulle hålla i längden!

Det är väl 2021 som det blir moms från första kronan inom hela EU.
Citera
2018-03-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
PostNords kommunikationsdirektör:
"- Vi har ingen möjlighet att ifrågasätta märkningen, eller att öppna paketen för att titta vad som är i dem. Det är det bara Tullverket som kan göra. Det som står på paketet måste vi hantera som korrekt information."
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-nya-Kinaavgiften,11974.html

Jag är fullkomligt övertygad om att man tvingas backa från det uttalandet om det börjar komma 100 000 försändelser varje dygn märkta gift.
Citera
2018-03-24, 11:15
Medlem
Citat:
Jag är fullkomligt övertygad om att man tvingas backa från det uttalandet om det börjar komma 100 000 försändelser varje dygn märkta gift.
Jag skulle önska att det blev så att det kommer "100 000 försändelser varje dygn märkta gift". Systemet med momsning skulle gå i härdsmälta - politikerna måste se till att folket upplever det hela som legitimt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in