Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
...
Tror du att det finns en möjlighet att hans försvar bröts ned av löpsedeln där han (felaktigt) påstås ha sextrakasserat?
Angående abortanklagelsen - så att tråden kan lämna det och gå vidare.
Nej jag tror inte att det löpet knäckte honom. I mitt tidigare inlägg pekar jag istället på att Sthlms Stadshus tog sin hand ifrån honom, det låter mer trovärdigt när det gäller en sådan person som BF var, och med de framtidsdrömmar han hade.
Jag vet inte vem och vilket tillfälle som åsyftas i ABs granskning, men jag känner personligen till ett liknande fall. Omkring 2004/2005 träffade jag en kollega från teatern som var mycket upprörd över en händelse och behövde ventilera den. Det rörde sig om en ung lovande skådespelerska som konfronterats av BF. De hade haft ett samtal utan några andra närvarande. BF visade sig veta att hon var gravid, förklarade att om hon tänkte föda barnet var hon inte välkommen tillbaka till teatern i framtiden.
Skådespelerskan tyckte att det var obehagligt att BF kände till hennes situation utan att hon själv fått berätta om den. Hon hade en korttidsanställning, förmodligen pjäskontrakt. Nu ställdes hon inför faktum: barnet eller en framtid inom sitt yrke. Det är helt naturligt att en ung lovande skådespelare uppfattar detta som ett hot och ultimatum. Och reagerar med chock.
Det normala borde ju vara att chefen gratulerar, säger att vi får hitta någon som kan ersätta dig i föreställningen och hitta en annan roll för dig då du är redo att komma tillbaka.
Den här historien visar att BF hade vad personalen kallade ”öron och ögon”, alltså informanter runt omkring på K/S. Bara det är obehagligt. Personal ska inte känna sig övervakade av hemliga informanter.
Samtalet visade tydligt att BF såg på det hela som ett personligt svek, han hade gett den unga förmågan en chans att visa vad hon kunde. Hon prioriterar istället sin chans till att få en familj framför karriären. Det uppfattar BF som otacksamt och framför allt som illojalt beteende, för det ska hon straffas.
Idag diskuteras det ju en hel del om att unga tar sin fertilitet för given och upptäcker att det inte alla gånger är så lätt att bli gravid som de trodde. I ljuset av detta blir ju det ultimatum skådespelerskan ställdes inför ännu grymmare.
Hon slutade, födde sitt barn och fick aldrig mer ett erbjudande på den teatern.
Hon hade satts upp på ”Svarta Listan”.
Jag vet inte om det är hon som är ABs vittne, men sannolikt finns det fler som ställts inför samma ultimatum.
Just detta att BF tog allt personligt, som ett svek mot honom, att han såg sig själv som Stockholms Stadsteater personifierad var ju ett stort problem som högre instanser borde gripit tag i.
Så AB hade ju rätt i sak, det var ett slags hot, men spetsade till formuleringarna på kvällstidningsvis.
Trakasserier av sexuell art från BF har jag faktiskt aldrig sett skymten av eller hört talas om.
Absolut inga sådana vibbar, vad jag vet. Att han skyddade s.k. stjärnor som ägnade sig åt dylikt är en annan sak.
Kan ni inte släppa BF och diverse snaskiga rykten nu och istället rikta in tråden på de ytterst ansvariga högre upp i hierarkin?