Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Jo, om det var så att han ställde jobb mot barn och hela den framtida karriären så är en person med mycket stor makt i kulturstockholm faktiskt kapabel till detta, indirekt. På samma sätt som skriverierna ingav fruktan i BF, så ingav han fruktan i den lilla medarbetaren utan makt. Egenmakt har var och en, men den kan hela tiden utmanas. Anser du även att självmordet var ett totalt egenansvar, så för all del. Jag håller inte helt med. Alla påverkar vi andra och det gäller att vara varsam med andra, om man kan, och man har makt.
Att skada andra medvetet är människor tyvärr kapabla till.
Nej. Jag kan aldrig hålla med dig på den här punkten.
Väldigt många kvinnor har varit i sitsen att graviditeten har ”passat dåligt” just då när det väl blev ett faktum. Antingen jobbmässigt, relationsmässigt, pågående studier, boendesituationen etc. Men man kan aldrig lägga skulden på någon annan och påstå att det var ”partnern” eller ”jobbet” eller ”den sociala situatioen” som ”TVINGADE” en till en abort.
Jag är inte abortmotståndare. Jag är motståndare mot det att man lägga skulden på andra och inte tar sitt egna ansvar. Det är fegt.
BF kan mycket väl ha kunnat påpeka för den gravida kvinnan att rollen passar dåligt med en graviditet och att hon dessutom riskerade att inte få fortsatt kontrakt på teatern om hon blev mammaledig.
Ändå är det kvinnans val. Ingen annans. Och kvinnan i fråga har säkert kunnat lista ut allt ovanstående redan på egen hand. Det är liksom inte ett ”hot” utan en beskrivning av verkligheten.
Exempelvis en ballerina som blir gravid VET hur framtiden ser ut.. Det vore ändå orättvis att lägga skulden om detta på operachefen.
Sen kan BF ha varit jävlig som chef på många andra sätt, men just i detta fall anser jag att man inte kan lägga skulden på hans axlar.