2018-03-23, 22:35
  #5473
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vi ser redan resultatet av testet, massor av säljare på t.ex. eBay vägrar skicka något alls, Does not ship to Sweden .
Vilka säljare då? Har inte sett något.
Citera
2018-03-23, 22:44
  #5474
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag har fått ett kravbrev från PostMord, 75,33 kr. Det är alltså 33 öre moms och 75 spänn hanteringsavgift. Stor risk att jag kommer att betala in det för nånting som är mindre värt än en femma...
Citera
2018-03-23, 23:21
  #5475
Medlem
Jag köper oftast maskinverktyg typ gängtappar, fräsar, svarvstål osv.. som är enormt mycket billigare att ta hem från kina via ebay. Ett exempel, 1st maskingängtapp M6 x 0.5 kostar att köpa från handlare hemma 300 spänn i handen. 5st tappar från kineserna kostar totalt 150-200 med frakt, tar typ 5-6v innan dom dimper ner i lådan. Men det kan jag stå ut med. Jag köper ändå fast postnord (staten) gamar åt sig en hundring. Dom får nog safta till rejält innan jag slutar handla med dom svinpriserna som det är här. Frågan är hur lång tid det tar från att man har betalt till dom delar ut, det har snart gått en vecka men dom har inte delat ut det ännu. Jävligt iriterande.
Citera
2018-03-23, 23:22
  #5476
Medlem
kickikotts avatar
Ja, tyvärr. Och ännu sämre utsikter att få med eBay, som jag tycker vore det viktiga för egen del.

Så ja, att en massa kreti och pleti började köpa KrimsKrams i överflöd från Wish senaste året har alltså lett till att vi som köpt lite enstaka specialprylar från eBay, Ali eller DX, nu har det väldigt kärvt, medan KrimsKrams Tanterna snart är igång igen (om än med 25% högre pris)
Känns lite surt faktiskt...tror aldrig jag kommer handla från Wish

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Wish verkar ha ett "tajtare " förhållande med sina säljare och att man betalar via Klarna gör nog att det är lättare att få med alla på skuta så att säga, hoppas att Aliexpress hänger på ,men jag tror inte det finns samma incitament för det som det finns på Wish
Citera
2018-03-23, 23:31
  #5477
Medlem
kickikotts avatar
Har handlat från många länder altsedan mitten av åttiotalet, och hunnit med att uppleva att vi gick med i EU, vilket var en klar förbättring för tex prylar från GB och Tyskland. (På den tiden var det klart besvärligare att betala dock) Man fick beställa Bank-Checkar eller skicka kontanter...
Sen har det blivit smidigare och smidigare genom åren. Har givetvis betalt Tull och Moms ett antal gånger men förr kunde man tom. prata med Tullverket (går inte numera i praktiken).

Men för bara tio år sedan var det ovanligt att folk handlade utanför Sverige.
Citera
2018-03-23, 23:40
  #5478
Medlem
Gå in på Ikea och titta på vad allt småskit dom säljer är tillverkat, det sitter en liten lapp med "Made in PRC" på 90% av sortimentet.
Citera
2018-03-24, 00:06
  #5479
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Ja, tyvärr. Och ännu sämre utsikter att få med eBay, som jag tycker vore det viktiga för egen del.

Så ja, att en massa kreti och pleti började köpa KrimsKrams i överflöd från Wish senaste året har alltså lett till att vi som köpt lite enstaka specialprylar från eBay, Ali eller DX, nu har det väldigt kärvt, medan KrimsKrams Tanterna snart är igång igen (om än med 25% högre pris)
Känns lite surt faktiskt...tror aldrig jag kommer handla från Wish

Jag har inte handlat på Wish än så länge, bara reggat mig. De känns väldigt påträngande.

När jag handlade på DX senast fick jag allt utom batterier packat i samma paket. Det tog lite tid innan de fick ihop allt. En produkt var tillfälligt slut. Jag skulle egentligen handlat för en större summa för att slå ut avgifterna på fler grejer, men jag var lite osäker nu hur de skulle göra.

Man måste bocka ur att man vill ha det som finns tillgängligt först. Då sampackar de. Stor fördel gentemot Ebay och Ali, men DX har naturligtvis inte samma breda sortiment. På många saker erbjuder Ebay något billigare alternativ.

Hittade den här infon:

Citat:
Can I choose to ship the available items first?

Yes. The defaulted choice is "Ship the available items first" on the checkout page. If you keep it, the available items will be shipped out first.

However, if you cancel the hook symbol before "Ship the available items first", your order will be sent only when all items are available.

__________________
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-24 kl. 00:09.
Citera
2018-03-24, 00:48
  #5480
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har inte handlat på Wish än så länge, bara reggat mig. De känns väldigt påträngande.

När jag handlade på DX senast fick jag allt utom batterier packat i samma paket. Det tog lite tid innan de fick ihop allt. En produkt var tillfälligt slut. Jag skulle egentligen handlat för en större summa för att slå ut avgifterna på fler grejer, men jag var lite osäker nu hur de skulle göra.

Man måste bocka ur att man vill ha det som finns tillgängligt först. Då sampackar de. Stor fördel gentemot Ebay och Ali, men DX har naturligtvis inte samma breda sortiment. På många saker erbjuder Ebay något billigare alternativ.

Hittade den här infon:

Måste tacka dig för det, hade glömt bort totalt att DX hade ett sådant alternativ. Handlar mycket elektronik och skit från banggood.com / gearbest som inte finns tillgängligt här. Nu har jag för mig att DX sortiment och priser inte är lika bra samt att jag inte har 5 miljoner rabatt poäng där men bättre än att betala 1,5x priset + frakt från England iaf...
Citera
2018-03-24, 00:50
  #5481
Medlem
Zot^s avatar
Nej du behöver inte betala avgiften, iaf var det så för ett år sedan när jag pratade med dem i kundtjänst.

Sitter själv med en faktura som jag inte tänker betala, 158kr i moms och postnord avgift för kardborrband för 20kr, vilket jävla skämt...
Citera
2018-03-24, 03:21
  #5482
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Sen får man komma ihåg att dessa avgifter kom på tavlan en bra lång stund innan Trump började med sitt snack om tullavgifter mot Kina. Jäkla Löfven som startade handelskriget!
Citera
2018-03-24, 06:36
  #5483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vi ser redan resultatet av testet, massor av säljare på t.ex. eBay vägrar skicka något alls, Does not ship to Sweden .

Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Vilka säljare då? Har inte sett något.

Påstår inte att alla säljare (än) vägrar skicka till Sverige!
Men någon(ra) måste ju vara först.

https://www.ebay.com/itm/Unisex-Rimmed-Reading-Eye-Glasses-Eyeglasses-Spectacle-With-LED-Light-For-Older/222675757313?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=521 528989856&_trksid=p2060353.m2749.l2649
https://www.ebay.com/itm/Super-Tube-Adhesive-Glue-Shoe-Repair-1PCS-Leather-Rubber-Strong-Bond-Fast-0306/192259602865?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2060353.m2749.l2649
Citera
2018-03-24, 07:18
  #5484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skicka in du måste skämta du måste personligen lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html

Jag har jobbat på en firma som sysslade med import.

Vid större försändelser som som jag själv hämtade med lastbil på Arlanda, Värtahamnen, Malmöterminalen eller Kasturp lufthamn så har jag som du säger tulldeklarerat personligen på plats på tullverkets kontor.

Vid små skitsaker för någon hundralapp som skickas hela vägen hem till brevlådan har all klarering alltid skett brevledes hemifrån.

Tullverket har aldrig klagat på att jag har lämnat in blankett+kvitto genom att skicka dem i brev de gånger jag har behövt göra detta.

Jag har inte skickat något nyligen, så jag kan inte svära på om de har slutat ta emot brev på tullverket precis nu.

Lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition. På tullklareringsexpeditionen behöver du även visa upp dokument som styrker ditt köp (till exempel ett kvitto) och en utskriven kopia av bilden eller textfilen med innehållet i CN22/23-etiketten som du har fått av Postnord.


Du har fortfarande inte föklarat ditt påstående att svenska staten skickar stora summor till China Post för att suvbventionera deras verksamhet.

Nu handlar det ju inte om PN alls utan China Post som vi skickar våra skattepengar till så dom kan subventionera frakten till oss...
__________________
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-24 kl. 07:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in