2018-03-23, 18:00
Medlem
Ibland överträffar verkligheten dikten.

Det kanske är möjligt att en situation uppstår, där två föräldrar samtidigt bara vill dö. En situation där ingen av dem vill söka hjälp och ta upp kampen med och för livet. Och då dessa föräldrar anser att det är mer skonsamt för barnen att också försvinna än att stanna kvar utan föräldrar.

Ok, Någon gång kanske detta kan inträffa.

Det intressanta nu blir att eventuellt få ta del av skolornas granskningar (om man nu får det) och se om det finns lärdomar att dra, angående rutiner för barn i farozonen (barn som riskerar att fara riktigt illa - inte specifikt barn som riskerar att dödas av föräldrar, eftersom det är så pass ovanligt).
Citera
2018-03-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hm! Du bekräftar en teori ganska väl här. Sjuka handlingar kan resultera i ond, bråd död. Kanske flickorna försökte få sista ordet?

Incestoffer får sällan veta att andra varit med om samma sak, trots att de kan ha tränat för samma ungdomstränare, men när en berättar, så faller allt. Kan det vara så att någon dotter en dag berättade att något var fel? Dotter 2 berättade att även hon utsatts. HB får veta. Totalt mörker i familjen, mest för OH, men även för HB.

Du behöver inte citera mig mer i dina incestfantasiinlägg. Jag vill helst inte bli förknippad med något som du skriver eftersom du inte klarar av att se objektivt på familjetragedin. Det är så otroligt synd om hela familjen som skulle drabbas så svårt av sjukdom att dom inte orkade leva vidare. Så oerhört ledsamt och sorgligt alltihop. Jag hoppas att dom kommer till Nangiala tillsammans och att professor Oskar kan köpa varsin häst till frun och barnen så dom kan roa sig så som dom skulle ha gjort om deras liv på jorden inte hade blivit så svårt och meningslöst på grund av sjukdomen.
Citera
2018-03-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du behöver inte citera mig mer i dina incestfantasiinlägg. Jag vill helst inte bli förknippad med något som du skriver eftersom du inte klarar av att se objektivt på familjetragedin. Det är så otroligt synd om hela familjen som skulle drabbas så svårt av sjukdom att dom inte orkade leva vidare. Så oerhört ledsamt och sorgligt alltihop. Jag hoppas att dom kommer till Nangiala tillsammans och att professor Oskar kan köpa varsin häst till frun och barnen så dom kan roa sig så som dom skulle ha gjort om deras liv på jorden inte hade blivit så svårt och meningslöst på grund av sjukdomen.
Varför vänder du dig så mycket mot eventuell incest?

Sådant förekommer, i både "finare" familjer och i familjer med med låg social status.

Precis som drogmissbruk, eller alkoholmissbruk finns både i välbärgade områden, och i socialt utsatta områden.

Det är inte bara för att jävlas, som arbetsgivare inom t.ex. Investment Banking, drogtestar sina medarbetare.

Incest, eller andra former av övergrepp, är ofta "ärftligt", i så måtto, att den som utsatts för övergrepp som barn/ung, inte sällan blir förövare som vuxen.

Drog- och alkoholmissbruk i välbärgade miljöer, hanteras annorlunda av familj, släkt och andra närstående, och det tar lång tid, om det någonsin sker, innan missbrukaren från den välbärgade miljön hamnar i annan kriminalitet än själva brukandet.

De hamnar sällan på gatan.
Citera
2018-03-23, 19:05
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag inte vill bli förknippad med era incestfantasiinlägg eftersom dom inte har något med tråden att göra. Det handlar om en hemsk familjetragedi med sjukdom och sorg. Det är tillräcklig synd om den drabbade familjen och deras anhöriga utan er smutkastning. Må dom få ro och vila i frid fria från sjukdomar och elände.
Då provar jag igen:

Varför, menar du att just den här familjen, skulle vara helt exkluderad från ens misstanken att det skulle kunna förekomma något av: incest, fysiska/psykologiska övergrepp (mot barn och/eller make), eller missbruk?

Dessa tre företeelser (en enstaka eller i kombination), brukar kunna ge ganska rejäla symtom på inblandade barn, t.ex. utåtagerande, depression, ångest, ätstörningar, "trötthetssyndrom", självskadebeteende...

Och skapar också en situation där till slut förövaren/den beroende, hamnar i en total återvändsgränd, som kan leda till mord/självmord.
Citera
2018-03-23, 19:23
Medlem
Det är två saker som jag lägger märka till (vet inte om det stämmer, men det är kanske någon som är bättre insatt i ekonomi och juridik).

OH hade en doktorand, projektet löpte ut 11 2017. Tror inte disputation ägde rum än. Projektet startade 2011. Rätta mig gärna om jag har fel. Namnet nämndes mycket tidigt i tråden. Inte en ända publikation? Ursäkta om jag interpreterar detta fel. Hans tidigare doktorand har disputerad och flera publikationer (under doktorandtiden). Så vad hände? Men man behöver kanske inga publikationer för den typ av avhandling? OH verkar ju vara duktig att publicera sig annars.

Jag kan inte knyta någon av OHs publikationer under 2017 till hans pågående forskningsprojekt. Men det är kanske inte konstig. Sådant bruka ta tid antar jag. Dessutom vet jag inte om jag interpreterade detta rätt.

Tänkte bara på att den sista tiden var inte rättvis och att Elli09 skrev att hans pågående projekt stressade honom en aning. Om jag förstod rätt.
Citera
2018-03-23, 19:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är så otroligt synd om hela familjen som skulle drabbas så svårt av sjukdom att dom inte orkade leva vidare. Så oerhört ledsamt och sorgligt alltihop. Jag hoppas att dom kommer till Nangiala tillsammans och att professor Oskar kan köpa varsin häst till frun och barnen så dom kan roa sig så som dom skulle ha gjort om deras liv på jorden inte hade blivit så svårt och meningslöst på grund av sjukdomen.

Citat:
Det handlar om en hemsk familjetragedi med sjukdom och sorg. Det är tillräcklig synd om den drabbade familjen och deras anhöriga utan er smutkastning. Må dom få ro och vila i frid fria från sjukdomar och elände.

Att det är synd om familjen i så avseende att det också var synd om Europa under andra världskriget är rimligt. Men - i det här fallet precis som under 2:a världskriget finns det förövare som valde sina handlingar och offer som aldrig fick välja eller uttala sig.
Inte ens i polisens referat om avskedsbrevet framkommer barnens egen vilja. Brevet är underskrivet av två - men det var fyra skrivkunniga som dog.

Det fetade, att det var sjukdom som svårt drabbade familjen och ledde fram till katastrofen - vet varken du eller någon annan här. Vi vet inte ens i vad eller hur sjuka barnen, eller föräldrarna, var.
Dessutom i landet Sverige med västerländsk avancerad - gratis - sjukvård och ett starkt socialt skyddsnät finns det ingen sjukdomssituation som är värre än döden. Vi har bot av mycket och lindring för annat, smärtlindring, träning och stöd.

Enbart en ung eller medelålders persons fysiska sjukdomssituation leder inte allena varken till suicid eller någon form av barmhärtighetsmord - det är extremt ovanligt.

Många brukar uttala sig med frågan om - vem vill egentligen bli hundra år gammal?
Ja varenda 99 årig vill det garanterat. Vi fungerar så, vi vill leva.
Att psykisk sjukdom kan ge sjuka självmordtankar förekommer tyvärr alltför ofta - men psykiskt friska människor tar helt enkelt inte livet av sig om det inte föreligger mycket starka omgivningsberoende skäl.

Att föräldrarna Henkow inte längre ville att barnen skulle leva vidare innehåller med mycket stor sannolikhet också andra komponenter än enbart barnens fysiska sjukdom. Det har om inte annat rent empiriskt historien visat. Föräldrar dödar helt enkelt inte sina sjuka barn i västvärlden - hur sjuka de än är. Föräldrar kämpar och slåss, till och med för barn med svår cancer gör föräldrar allt för att barnens sista tid ska bli bra.

Vad som mer kan finnas bakom föräldrarnas mord på sina döttrar vat vi inte. Men att idag tvärsäkert avfärda såväl SC-spåret, endast en förövare eller ens annat ljusskygg som kan ha pågått i villan, ex incest är nog inget som en förnuftig utredare men den lilla kunskap vi har idag skulle göra. Det är naivt.
Tills vi vet mer, om det någonsin kommer mer, är nog incest ett lika dåligt eller bra spår somnågot annat.
Citera
2018-03-23, 19:34
Bannlyst
Citat:

Jag står bakom N. Armstrong i precis vart enda ord han/hon skriver.
Incest, narcissism, psykopat mm ligger flera mil ifrån mina tankar och min tro på vad som har hänt och vad som föranledde detta hemska.
Diskutera gärna dom alternativen med varandra men jag vill absolut inte heller att man citerar mina inlägg med dom påhitten.
En trasig familj som fick drömmarna och livsglädjen krossad på grund av sjukdomar valde att istället möta döden.
Dom trodde på ett bättre liv på andra sidan, och dom gick dit som en familj.
Och i mina ögon så FÖRSTÅR jag det.
Jag tror att dom går tillsammans i solen med en glass i handen, lyckliga tillsammans.
Hanna och Oskar är glada igen och hon leker jaga med Agnes o Moa.
Ifrågasätt gärna min teori, tyck inte samma som jag, men citera nej inte med incest mm.
Ha en trevlig kväll alla, och skål på er.
Citera
2018-03-23, 20:38
Medlem
Citat:
Tycker inte du att det är tillräcklig synd om den drabbade familjen och deras anhöriga utan din ogrundade smutkastning om incest. Har du några som helst belägg för dina anklagelser? Annars är det bara falsk ryktesspridning av avlidna människor. Låt dom få ro och vila i frid fria från sjukdomar och elände.
Så, prova igen, försök att argumentera avseende din ståndpunkt:

Varför skulle just den här familjen vara en där vare sig incest, psykologisk eller fysisk misshandel, alkoholmissbruk eller droger skulle kunna förekomma?

Att tänka lite, och sedan argumentera för sin sak, gör gott för själen.

På vilket sätt skiljer den här familjen sig från mina grannar på Lidingö menar du, förutom att samtliga är döda i ett våldsbrott (mina grannar lever, men åtminstone ett av problemen ovan förekommer hos en av grannfamiljerna)?
Citera
2018-03-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ibland överträffar verkligheten dikten.

Det kanske är möjligt att en situation uppstår, där två föräldrar samtidigt bara vill dö. En situation där ingen av dem vill söka hjälp och ta upp kampen med och för livet. Och då dessa föräldrar anser att det är mer skonsamt för barnen att också försvinna än att stanna kvar utan föräldrar.

Ok, Någon gång kanske detta kan inträffa.

Det intressanta nu blir att eventuellt få ta del av skolornas granskningar (om man nu får det) och se om det finns lärdomar att dra, angående rutiner för barn i farozonen (barn som riskerar att fara riktigt illa - inte specifikt barn som riskerar att dödas av föräldrar, eftersom det är så pass ovanligt).

Absolut. Allt är möjligt. Vad som talar emot det är att det tycks ha varit ett visst mellanrum mellan dödsfallen. Det ska bli intressant att få veta hur lång tid det rör sig om.
Citera
2018-03-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är två saker som jag lägger märka till (vet inte om det stämmer, men det är kanske någon som är bättre insatt i ekonomi och juridik).

OH hade en doktorand, projektet löpte ut 11 2017. Tror inte disputation ägde rum än. Projektet startade 2011. Rätta mig gärna om jag har fel. Namnet nämndes mycket tidigt i tråden. Inte en ända publikation? Ursäkta om jag interpreterar detta fel. Hans tidigare doktorand har disputerad och flera publikationer (under doktorandtiden). Så vad hände? Men man behöver kanske inga publikationer för den typ av avhandling? OH verkar ju vara duktig att publicera sig annars.

Jag kan inte knyta någon av OHs publikationer under 2017 till hans pågående forskningsprojekt. Men det är kanske inte konstig. Sådant bruka ta tid antar jag. Dessutom vet jag inte om jag interpreterade detta rätt.

Tänkte bara på att den sista tiden var inte rättvis och att Elli09 skrev att hans pågående projekt stressade honom en aning. Om jag förstod rätt.

Gräv mer i det, intressant. OH förmådde inte sköta sitt jobb, han var hårt, hårt pressad. Absolut att alla kretsar kring att han inte länge kunde hålla ihop något och det hade pågått länge.

Var hans tjänst tidsbestämd eller villkorad? Jag börjar tro att den var det...

Jag skulle vilja dra en liknelse med fd. vd för stadsteatern som tog livet av sig. Han hade planerat att bli kulturpolitiker. När den dörren stängdes tog han livet av sig. Jag tror att en dörr stängdes för OH. Därför tog han livet av sig. Han skyllde på barnen. Han var narcissist... alla bitarna passar ihop tyvärr.

Limmet fäster ordentligt när kollegorna har dåligt samvete. Frågan är VAD som hände på hans jobb den senaste tiden?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-23 kl. 21:07.
Citera
2018-03-23, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Så, prova igen, försök att argumentera avseende din ståndpunkt:

Varför skulle just den här familjen vara en där vare sig incest, psykologisk eller fysisk misshandel, alkoholmissbruk eller droger skulle kunna förekomma?

Att tänka lite, och sedan argumentera för sin sak, gör gott för själen.

På vilket sätt skiljer den här familjen sig från mina grannar på Lidingö menar du, förutom att samtliga är döda i ett våldsbrott (mina grannar lever, men åtminstone ett av problemen ovan förekommer hos en av grannfamiljerna)?

Gör en orosanmälan till soc.
Så detta hemska inte händer igen.
Om du nu tror att Henkow/Brenton har den typen av problem som din granne har, så är det nog lite bråttom.
Eller vill du inte vara den jobbiga grannen som lägger sig i.
Citera
2018-03-23, 21:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ha ha ha ha.
Jag är långt ifrån lika bildad som många i denna tråden, så självklart hade jag inte en aning om Godwins lag.
Och för andra med lika låg bildningsnivå som jag, Låt mig presentera Godwins Lag:

Godwins lag (Godwin's law) är en skämtsam benämning på en observation som Mike Godwin gjorde när han följde diskussioner på Usenet (ett system för diskussion mellan datoranvändare). Längre diskussioner urartade konsekvent, oberoende av ämnet och hur sakliga de varit från början, och sannolikheten för personangrepp växte. Förr eller senare jämfördes någon eller någons ståndpunkt med något relaterat till Hitler eller nazister. I detta skede blir det omöjligt att föra tillbaka diskussionen på sakliga banor. Uttrycket kan också beteckna en netikettregel som avråder från att göra sådana jämförelser.

Att jämnföra med nazisterna i just detta fall är inte så fel som du tror, eftersom vi historiskt sett inte känner till så många andra fall av föräldrar som i samförstånd dödat sina barn och därefter suiciderat. Såvitt Bjärredsfallet har beskrivits i media matchas det bara av familjen Göbbels.

För den enskilde individen och dennes anhöriga är den egna döden tillräckligt stor, oavsett om några miljoner andra också dödas samtidigt. Det är så vi fungerar. För omgivningen är det värre med flera mord, men för var och ett av mordoffren är det stort nog oavsett hur många andra som dör.

Eftersom vi lyckligtvis inte har sett fall liknande Bjärred i modern tid, vore det onekligen intressant att få reda på mer fakta. Om det inte funnit ett samförstånd mellan föräldrarna utan endast en psykiskt sjuk förövare skulle detta stämma bättre med all statistik. Likaså om det finns sektinslag eller om familjen har okända lik i garderoben som i vart fall den ene föräldern vill dölja.

Det som hitintills framkommit går helt enkelt inte ihop, det skaver. Förklaringen i avskedsbrevet håller helt enkelt inte - barnen var inte döende. Det är möljligt att det hela är polisiärt uppklarat eftersom en eller flera förövare finns bland de döda. Men kriminologiskt sett är det dock fortfarande inte utrett varken varför, hur eller av vem.

Även kriminologi är en vetenskap som bidrar till brottsförebyggande åtgärder. Av någon hänsyn till offrens anhöriga, som i just detta fall är desamma som mördarnas anhöriga, kan man inte bara gömma undan det som har hänt. Det finns faktiskt två oskyldiga barn som mördats. Det är väldigt viktigt att inte glömma bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in