Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Klart att det knappast går att hitta en massa seriösa teknikpraktikanter som är intresserade av att prata sex och våld med sin praktikhandledare så funderingen är om det inte var frågan om praktik utan snarare sysselsättning eller arbetsträning för människor med diverse problematik. Jag har väldigt svårt att tänka mig att välfungerande människor skulle vilja höra en massa prat om sex, våld och död på arbetsplatsen.
Praktikanter med diverse problematik? Icke välfungerande? Troligen arbetsträning?
Utan att ha nån aning om praktikanternas psyke eller läggning så finner jag din reflektion mycket märklig. Det är unga ingenjörstuderande som skolor sänt ut till hangaren. De har fått en handlare - allt enligt regelverket.
Utan att ens fundera så värst tror jag att de har ett extremt intresse för just raketer som är äkta och genuint. De hamnar dock hos - med facit i hand - hos en av Danmarks mest perversa personer.
Då finns det ett val. Antingen vänder sig man till sin skola och avslutar studierna med omedelbar verkan och får inte se en raket eller ubåt mer än i skolböckerna.
Eller så biter man ihop gällande den absurda ledaren på RML. Jag undrar om ens de är fullt medvetna om att detta är
grova sextrakasserier på arbetsplatsen.
Som ung tjej mötte jag (tyvärr) detta ofta men tänkte gubbjävel, ditt äckel eller snuskgubbe. Motsvarande ordval idag är ditt jävla pervo och jag tror tyvärr detta förekommer lika frekvent idag som när jag var tonåring - och jag hoppas varenda en anmäler sådan depraverade vuxna människor som ska ses vara ett föredöme, en mentor in i vuxet arbetsliv.
Det är mkt bra att de orkar medverka i rätten och jag hoppas de går i terapi allihop och får det stöd de behöver - pga chocken att ha praktiserat sida vid sida med en sexualsadistisk mördare, kanske gjort utflykter i aktuell ubåt. Det lär väcka en hel del tankar retroaktivt.
CM uttalar sig direkt efter händelsen, allting är ovisst den 15 augusti. Han nämner även aktuella praktikanter:
"RML har to udenlandske ingeniørstuderende og to danske maskinmesterstuderende. De to udenlandske studerende afslutter deres projekt i næste uge og rejser hjem, så situationen får ingen betydning for dem.
De to maskinmesterstuderende er en anden sag. Der er lavet en plan A og en plan B for dem, hvis situationen trækker ud, således at de ikke risikerer at komme i klemme.
»De har også selv taget kontakt til deres uddannelsessteder, så de er bekendt med situationen. Og som udgangspunkt er der stadig opgaver til de to maskinmesterstuderende, så de kan køre videre,« siger Christoffer Meyer.
https://ing.dk/artikel/status-rumlaboratoriet-naeppe-nogen-launch-aar-203011