• 1
  • 2
2018-03-22, 13:33
Jag blev förvånad att det inte fanns en tråd om denna kortfilm som har 10miljoner views på youtube.
Här har vi alltså "Sweden Yes"-memet omedvetet(?) filmatiserat i något som ska vara seriös konst.
Personligen tycker jag det bara är dekadent.
Filmen: https://www.youtube.com/watch?v=ajroHroBy1Q

Huvudpersonerna spelas av Charlotta Åkerblom och Eddie Razaz. En svensk och en arab/afghan.
Citat:
Linda är i medelåldern och jobbar sedan många år på en gruppbostad där hon dagarna i ända finns till för de boende och deras problem. En dag flyttar Daniel in och väcker Lindas sexualitet till liv. Introduktion till ett gruppboende är på många sätt en naken film om längtan och ensamhet.

Filmen börjar med citatet:
Citat:
"I relationen gentemot hyresgästen är varken parterna eller förutsättningarna jämlika. Det handlar mera om att ge än att ta, även om gensvaret kan vara stimulerande." - (Ur "Allmänna direktiv - Vårbydals gruppbostad 2014")
Man kan jämföra det med hur vissa ser på huset Sverige och dess invånare som ska ge till bidragsturisterna.

Minut 16.30 i filmen så får man då se när stödpersonen Linda suger av afghanbarnet. Det handlar ju om att "ge mer än att ta"...

Filmen är skapad av en Niklas Holmgren och produktionsbolaget Silverosa AB. Det är inte långsökt att gissa att detta är skattefinansierat.

Att diskutera:
1. Är det rimligt att skattebetalare ska betala för sån här filmatiserad invandringspropaganda? Alla dessa HVB-hem som vi skattebetalare betalar till "ensamkommande flyktingbarn" och till personalens utbildningar, är det rimligt att vi ska betala skatt till sånt?

2. Stämmer det att vi ska ge mer än att ta från våra gäster till vårt land?

3. Behöver vi invandring så att landets invånare inte känner sig så ensamma?
Citera
2018-03-23, 09:30
Medlem
Callebiltes avatar
Tja,

det är väl så det går till på flyktingboendena runt om i landet. Massa batikhoror som suger arabkuk.

Tänk om Svenskarna kunde vakna och slänga ut packet. Både dessa arga unga män och våra landsförrädande kåtkärringar.

Vi kunde bygga ett jättebordell i Afrika där de kan jobba. De får så mycket svartingkuk som de vill och pengarna de tjänar kunde skickas till sverige för att betala av på vad deras bordellverksamhet här i sverige kostat oss skattebetalare.
Citera
2018-03-23, 12:49
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
J
Man kan jämföra det med hur vissa ser på huset Sverige och dess invånare som ska ge till bidragsturisterna.

Att diskutera:
1. Är det rimligt att skattebetalare ska betala för sån här filmatiserad invandringspropaganda? Alla dessa HVB-hem som vi skattebetalare betalar till "ensamkommande flyktingbarn" och till personalens utbildningar, är det rimligt att vi ska betala skatt till sånt?

2. Stämmer det att vi ska ge mer än att ta från våra gäster till vårt land?

3. Behöver vi invandring så att landets invånare inte känner sig så ensamma?

1, Han föreställer inte ett ensamkommande barn eller ens flykting. Kunde lika gärna varigt en vit skådis. Eller tror du att alla med ett utländskt utsende är flyktingar Sen framkommer det inte att staten har finansierat filmen.
2. Ja det låter som en bra filosofi.
3. Invandring har inget med att folk känner sig ensamma.
Citera
2018-03-23, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
1, Han föreställer inte ett ensamkommande barn eller ens flykting. Kunde lika gärna varigt en vit skådis. Eller tror du att alla med ett utländskt utsende är flyktingar Sen framkommer det inte att staten har finansierat filmen.
2. Ja det låter som en bra filosofi.
3. Invandring har inget med att folk känner sig ensamma.
1. Det är en arab, regissören vill säga oss något med detta vare sig du vill eller ej.
Det framkommer visst att denna film har producerats med stöd av Svenska Filminstitutet (myndighet) samt ABF (får bidrag av staten), kolla på eftertexterna minut 27.00

2. Varför?

3. Filmens budskap verkar vara att vi behöver känna närhet och det får vi genom att öppna våra hjärtan till "gäster", enligt filmen.
Citera
2018-03-23, 13:41
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
1. Det är en arab, regissören vill säga oss något med detta vare sig du vill eller ej.
Det framkommer visst att denna film har producerats med stöd av Svenska Filminstitutet (myndighet) samt ABF (får bidrag av staten), kolla på eftertexterna minut 27.00

2. Varför?

3. Filmens budskap verkar vara att vi behöver känna närhet och det får vi genom att öppna våra hjärtan till "gäster", enligt filmen.

1. Vad har det med saken att göra om han är Arab? Det finns flera hundratusen araber i Sverige. Det är inget flyktingboende och han pratar perfekt svenska knappast någon flykting!

2. Det är min personliga åsikt behöver inte förklara mig för dig

3. Jag svarade på hans fråga, det har inget med den filmen att gör?
Citera
2018-03-23, 13:46
Citat:
1. Vad har det med saken att göra om han är Arab? Det finns flera hundratusen araber i Sverige. Det är inget flyktingboende och han pratar perfekt svenska knappast någon flykting!

2. Det är min personliga åsikt behöver inte förklara mig för dig

3. Jag svarade på hans fråga, det har inget med den filmen att gör?
1. Det är propaganda. Det är "Yes Sweden"-memet bevisat.

2. Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte ens kan förklara dig själv?

3. Jo det har med filmen att göra. Eftersom filmens budskap är att vi ska ge mer än att ta till våra gäster samt att det är en film om ensamhet och längtan till närhet så går det att tolka som att vi behöver invandring eftersom vi behöver känna närhet. Är det ett rimligt skäl till att ha invandring?
Citera
2018-03-23, 14:20
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
1. Det är propaganda. Det är "Yes Sweden"-memet bevisat.

2. Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte ens kan förklara dig själv?

3. Jo det har med filmen att göra. Eftersom filmens budskap är att vi ska ge mer än att ta till våra gäster samt att det är en film om ensamhet och längtan till närhet så går det att tolka som att vi behöver invandring eftersom vi behöver känna närhet. Är det ett rimligt skäl till att ha invandring?

1. Vet inte vad yes Sweden memen handlar om men bara för att skådisen inte är etniskt svensk så är det inte propagand. Vi har många från mellanöstern här så du borde vänja dig att inte alla är blond och blåögda på tvn. Det framgår också klart och tydligt att han inte är en flykting
2. Anser inte att det är något att förklara i det fallet. Jag sa vad jag tyckte på en fråga, ser inge poäng att utveckla ett så enkelt svar. Vad är det som du inte förstår som du vill ha en förklaring på?
3. Jo det kanske är ett budskap i filmen men hans fråga löd Behöver vi invandring så att landets invånare inte känner sig så ensamma? och jag svarade på det?
Citera
2018-03-23, 14:28
Medlem
JagSerUfos avatar
[quote=frasselito|63581815]1. Det är propaganda. Det är "Yes Sweden"-memet bevisat.

Det måste vara väldigt jobbigt för dig att vara så lättkränkt att så fort du ser en utälnning i media så kopplar du det direkt till propaganda. Vi har typ 10% invandrare här i landet så av och till kommer du se dom i reklamer eller filmer/serier.
Citera
2018-03-23, 14:35
Citat:
1. Vet inte vad yes Sweden memen handlar om men bara för att skådisen inte är etniskt svensk så är det inte propagand. Vi har många från mellanöstern här så du borde vänja dig att inte alla är blond och blåögda på tvn. Det framgår också klart och tydligt att han inte är en flykting
2. Anser inte att det är något att förklara i det fallet. Jag sa vad jag tyckte på en fråga, ser inge poäng att utveckla ett så enkelt svar. Vad är det som du inte förstår som du vill ha en förklaring på?
3. Jo det kanske är ett budskap i filmen men hans fråga löd Behöver vi invandring så att landets invånare inte känner sig så ensamma? och jag svarade på det?
1. http://knowyourmeme.com/memes/sweden-yes
https://youtu.be/T2LHT8Z9rt4
Sweden yes är hur Sverige självmant genom massinvandringen öppnar upp sitt samhälle och kultur för hela världen att glufsa i sig och förinta.

Såna här filmer är del av den propagandan som vill förinta Sverige.

2. Du och din familj bor i ett hus. Det kommer två människor för att bo i huset. Du anser alltså att du och din familj ska försörja dessa två utan att få någon hjälp tillbaka. Hur är det rimligt?

3. Varför tycker du att vi behlver invandring? Vad är det intrinsikalt värdefulla med mångkultur och massinvandring till nordligaste norr?
Citera
2018-03-23, 14:38
Moderator
Meijis avatar
A propos din ståndpunkt, att den befintliga befolkningen "ska ge mer än att ta" från dem, som migrerar till Sverige. Du skriver:

Citat:
Anser inte att det är något att förklara i det fallet. Jag sa vad jag tyckte på en fråga, ser inge poäng att utveckla ett så enkelt svar. Vad är det som du inte förstår som du vill ha en förklaring på?

Du "tycker"... innebär det, att du inte har tänkt igenom varför du "tycker" som du gör...?

Det vanliga är, att man eftersträvar win-win i en relation. Få människor uppskattar att bli utnyttjade - och det är ju knappast en vuxen relation att vara en dörrmatta för någon annan person.

Så varför förespråkar du en *assymetrisk* relation?

Varför är det självklart (?) för dig, att den befintliga befolkningen ska utnyttjas och utsugas?
Citera
2018-03-23, 14:49
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
A propos din ståndpunkt, att den befintliga befolkningen "ska ge mer än att ta" från dem, som migrerar till Sverige. Du skriver:

Du "tycker"... innebär det, att du inte har tänkt igenom varför du "tycker" som du gör...?

Det vanliga är, att man eftersträvar win-win i en relation. Få människor uppskattar att bli utnyttjade - och det är ju knappast en vuxen relation att vara en dörrmatta för någon annan person.

Så varför förespråkar du en *assymetrisk* relation?

Varför är det självklart (?) för dig, att den befintliga befolkningen ska utnyttjas och utsugas?
Dom kommer från krig och är i en utsatt situation därför tycker jag att man kan ge mer än man tar vi starka ställer upp för dom svaga. Handlar inte om att utnyttjas.
Citera
2018-03-23, 14:53
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
1. http://knowyourmeme.com/memes/sweden-yes
https://youtu.be/T2LHT8Z9rt4
Sweden yes är hur Sverige självmant genom massinvandringen öppnar upp sitt samhälle och kultur för hela världen att glufsa i sig och förinta.

Såna här filmer är del av den propagandan som vill förinta Sverige.

2. Du och din familj bor i ett hus. Det kommer två människor för att bo i huset. Du anser alltså att du och din familj ska försörja dessa två utan att få någon hjälp tillbaka. Hur är det rimligt?

3. Varför tycker du att vi behlver invandring? Vad är det intrinsikalt värdefulla med mångkultur och massinvandring till nordligaste norr?
2. Sa inte att man bara skulle ge utan att få något tillbaka utan ge mer än man tar Tycker det är rätt att dom starka hjälper dom svaga.
3. Det är en stor fråga att svara på men vi får ju mer folk som arbetar och betalar skatt bla. Sen så hjälper vi folk som flyr krig med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in