• 1
  • 2
2018-03-22, 13:33
Medlem
frasselitos avatar
Jag blev frvnad att det inte fanns en trd om denna kortfilm som har 10miljoner views p youtube.
Hr har vi allts "Sweden Yes"-memet omedvetet(?) filmatiserat i ngot som ska vara seris konst.
Personligen tycker jag det bara r dekadent.
Filmen: https://www.youtube.com/watch?v=ajroHroBy1Q

Huvudpersonerna spelas av Charlotta kerblom och Eddie Razaz. En svensk och en arab/afghan.
Citat:
Linda r i medelldern och jobbar sedan mnga r p en gruppbostad dr hon dagarna i nda finns till fr de boende och deras problem. En dag flyttar Daniel in och vcker Lindas sexualitet till liv. Introduktion till ett gruppboende r p mnga stt en naken film om lngtan och ensamhet.

Filmen brjar med citatet:
Citat:
"I relationen gentemot hyresgsten r varken parterna eller frutsttningarna jmlika. Det handlar mera om att ge n att ta, ven om gensvaret kan vara stimulerande." - (Ur "Allmnna direktiv - Vrbydals gruppbostad 2014")
Man kan jmfra det med hur vissa ser p huset Sverige och dess invnare som ska ge till bidragsturisterna.

Minut 16.30 i filmen s fr man d se nr stdpersonen Linda suger av afghanbarnet. Det handlar ju om att "ge mer n att ta"...

Filmen r skapad av en Niklas Holmgren och produktionsbolaget Silverosa AB. Det r inte lngskt att gissa att detta r skattefinansierat.

Att diskutera:
1. r det rimligt att skattebetalare ska betala fr sn hr filmatiserad invandringspropaganda? Alla dessa HVB-hem som vi skattebetalare betalar till "ensamkommande flyktingbarn" och till personalens utbildningar, r det rimligt att vi ska betala skatt till snt?

2. Stmmer det att vi ska ge mer n att ta frn vra gster till vrt land?

3. Behver vi invandring s att landets invnare inte knner sig s ensamma?
Citera
2018-03-23, 09:30
Medlem
Callebiltes avatar
Tja,

det r vl s det gr till p flyktingboendena runt om i landet. Massa batikhoror som suger arabkuk.

Tnk om Svenskarna kunde vakna och slnga ut packet. Bde dessa arga unga mn och vra landsfrrdande ktkrringar.

Vi kunde bygga ett jttebordell i Afrika dr de kan jobba. De fr s mycket svartingkuk som de vill och pengarna de tjnar kunde skickas till sverige fr att betala av p vad deras bordellverksamhet hr i sverige kostat oss skattebetalare.
Citera
2018-03-23, 12:49
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
J
Man kan jmfra det med hur vissa ser p huset Sverige och dess invnare som ska ge till bidragsturisterna.

Att diskutera:
1. r det rimligt att skattebetalare ska betala fr sn hr filmatiserad invandringspropaganda? Alla dessa HVB-hem som vi skattebetalare betalar till "ensamkommande flyktingbarn" och till personalens utbildningar, r det rimligt att vi ska betala skatt till snt?

2. Stmmer det att vi ska ge mer n att ta frn vra gster till vrt land?

3. Behver vi invandring s att landets invnare inte knner sig s ensamma?

1, Han frestller inte ett ensamkommande barn eller ens flykting. Kunde lika grna varigt en vit skdis. Eller tror du att alla med ett utlndskt utsende r flyktingar Sen framkommer det inte att staten har finansierat filmen.
2. Ja det lter som en bra filosofi.
3. Invandring har inget med att folk knner sig ensamma.
Citera
2018-03-23, 13:20
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
1, Han frestller inte ett ensamkommande barn eller ens flykting. Kunde lika grna varigt en vit skdis. Eller tror du att alla med ett utlndskt utsende r flyktingar Sen framkommer det inte att staten har finansierat filmen.
2. Ja det lter som en bra filosofi.
3. Invandring har inget med att folk knner sig ensamma.
1. Det r en arab, regissren vill sga oss ngot med detta vare sig du vill eller ej.
Det framkommer visst att denna film har producerats med std av Svenska Filminstitutet (myndighet) samt ABF (fr bidrag av staten), kolla p eftertexterna minut 27.00

2. Varfr?

3. Filmens budskap verkar vara att vi behver knna nrhet och det fr vi genom att ppna vra hjrtan till "gster", enligt filmen.
Citera
2018-03-23, 13:41
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
1. Det r en arab, regissren vill sga oss ngot med detta vare sig du vill eller ej.
Det framkommer visst att denna film har producerats med std av Svenska Filminstitutet (myndighet) samt ABF (fr bidrag av staten), kolla p eftertexterna minut 27.00

2. Varfr?

3. Filmens budskap verkar vara att vi behver knna nrhet och det fr vi genom att ppna vra hjrtan till "gster", enligt filmen.

1. Vad har det med saken att gra om han r Arab? Det finns flera hundratusen araber i Sverige. Det r inget flyktingboende och han pratar perfekt svenska knappast ngon flykting!

2. Det r min personliga sikt behver inte frklara mig fr dig

3. Jag svarade p hans frga, det har inget med den filmen att gr?
Citera
2018-03-23, 13:46
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
1. Vad har det med saken att gra om han r Arab? Det finns flera hundratusen araber i Sverige. Det r inget flyktingboende och han pratar perfekt svenska knappast ngon flykting!

2. Det r min personliga sikt behver inte frklara mig fr dig

3. Jag svarade p hans frga, det har inget med den filmen att gr?
1. Det r propaganda. Det r "Yes Sweden"-memet bevisat.

2. Vad gr du p ett diskussionsforum om du inte ens kan frklara dig sjlv?

3. Jo det har med filmen att gra. Eftersom filmens budskap r att vi ska ge mer n att ta till vra gster samt att det r en film om ensamhet och lngtan till nrhet s gr det att tolka som att vi behver invandring eftersom vi behver knna nrhet. r det ett rimligt skl till att ha invandring?
Citera
2018-03-23, 14:20
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
1. Det r propaganda. Det r "Yes Sweden"-memet bevisat.

2. Vad gr du p ett diskussionsforum om du inte ens kan frklara dig sjlv?

3. Jo det har med filmen att gra. Eftersom filmens budskap r att vi ska ge mer n att ta till vra gster samt att det r en film om ensamhet och lngtan till nrhet s gr det att tolka som att vi behver invandring eftersom vi behver knna nrhet. r det ett rimligt skl till att ha invandring?

1. Vet inte vad yes Sweden memen handlar om men bara fr att skdisen inte r etniskt svensk s r det inte propagand. Vi har mnga frn mellanstern hr s du borde vnja dig att inte alla r blond och blgda p tvn. Det framgr ocks klart och tydligt att han inte r en flykting
2. Anser inte att det r ngot att frklara i det fallet. Jag sa vad jag tyckte p en frga, ser inge pong att utveckla ett s enkelt svar. Vad r det som du inte frstr som du vill ha en frklaring p?
3. Jo det kanske r ett budskap i filmen men hans frga ld Behver vi invandring s att landets invnare inte knner sig s ensamma? och jag svarade p det?
Citera
2018-03-23, 14:28
Medlem
JagSerUfos avatar
[quote=frasselito|63581815]1. Det r propaganda. Det r "Yes Sweden"-memet bevisat.

Det mste vara vldigt jobbigt fr dig att vara s lttkrnkt att s fort du ser en utlnning i media s kopplar du det direkt till propaganda. Vi har typ 10% invandrare hr i landet s av och till kommer du se dom i reklamer eller filmer/serier.
Citera
2018-03-23, 14:35
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
1. Vet inte vad yes Sweden memen handlar om men bara fr att skdisen inte r etniskt svensk s r det inte propagand. Vi har mnga frn mellanstern hr s du borde vnja dig att inte alla r blond och blgda p tvn. Det framgr ocks klart och tydligt att han inte r en flykting
2. Anser inte att det r ngot att frklara i det fallet. Jag sa vad jag tyckte p en frga, ser inge pong att utveckla ett s enkelt svar. Vad r det som du inte frstr som du vill ha en frklaring p?
3. Jo det kanske r ett budskap i filmen men hans frga ld Behver vi invandring s att landets invnare inte knner sig s ensamma? och jag svarade p det?
1. http://knowyourmeme.com/memes/sweden-yes
https://youtu.be/T2LHT8Z9rt4
Sweden yes r hur Sverige sjlvmant genom massinvandringen ppnar upp sitt samhlle och kultur fr hela vrlden att glufsa i sig och frinta.

Sna hr filmer r del av den propagandan som vill frinta Sverige.

2. Du och din familj bor i ett hus. Det kommer tv mnniskor fr att bo i huset. Du anser allts att du och din familj ska frsrja dessa tv utan att f ngon hjlp tillbaka. Hur r det rimligt?

3. Varfr tycker du att vi behlver invandring? Vad r det intrinsikalt vrdefulla med mngkultur och massinvandring till nordligaste norr?
Citera
2018-03-23, 14:38
Moderator
Meijis avatar
A propos din stndpunkt, att den befintliga befolkningen "ska ge mer n att ta" frn dem, som migrerar till Sverige. Du skriver:

Citat:
Anser inte att det r ngot att frklara i det fallet. Jag sa vad jag tyckte p en frga, ser inge pong att utveckla ett s enkelt svar. Vad r det som du inte frstr som du vill ha en frklaring p?

Du "tycker"... innebr det, att du inte har tnkt igenom varfr du "tycker" som du gr...?

Det vanliga r, att man efterstrvar win-win i en relation. F mnniskor uppskattar att bli utnyttjade - och det r ju knappast en vuxen relation att vara en drrmatta fr ngon annan person.

S varfr fresprkar du en *assymetrisk* relation?

Varfr r det sjlvklart (?) fr dig, att den befintliga befolkningen ska utnyttjas och utsugas?
Citera
2018-03-23, 14:49
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
A propos din stndpunkt, att den befintliga befolkningen "ska ge mer n att ta" frn dem, som migrerar till Sverige. Du skriver:

Du "tycker"... innebr det, att du inte har tnkt igenom varfr du "tycker" som du gr...?

Det vanliga r, att man efterstrvar win-win i en relation. F mnniskor uppskattar att bli utnyttjade - och det r ju knappast en vuxen relation att vara en drrmatta fr ngon annan person.

S varfr fresprkar du en *assymetrisk* relation?

Varfr r det sjlvklart (?) fr dig, att den befintliga befolkningen ska utnyttjas och utsugas?
Dom kommer frn krig och r i en utsatt situation drfr tycker jag att man kan ge mer n man tar vi starka stller upp fr dom svaga. Handlar inte om att utnyttjas.
Citera
2018-03-23, 14:53
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
1. http://knowyourmeme.com/memes/sweden-yes
https://youtu.be/T2LHT8Z9rt4
Sweden yes r hur Sverige sjlvmant genom massinvandringen ppnar upp sitt samhlle och kultur fr hela vrlden att glufsa i sig och frinta.

Sna hr filmer r del av den propagandan som vill frinta Sverige.

2. Du och din familj bor i ett hus. Det kommer tv mnniskor fr att bo i huset. Du anser allts att du och din familj ska frsrja dessa tv utan att f ngon hjlp tillbaka. Hur r det rimligt?

3. Varfr tycker du att vi behlver invandring? Vad r det intrinsikalt vrdefulla med mngkultur och massinvandring till nordligaste norr?
2. Sa inte att man bara skulle ge utan att f ngot tillbaka utan ge mer n man tar Tycker det r rtt att dom starka hjlper dom svaga.
3. Det r en stor frga att svara p men vi fr ju mer folk som arbetar och betalar skatt bla. Sen s hjlper vi folk som flyr krig med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in