2018-03-22, 11:17
Medlem
Hur fruktansvärd ska man föreställa sig detta? Föräldrarna som pratar med sina barn om detta innan.

Jag kan absolut inte föreställa mig att det kan ha varit så grymt. Varför ska vi här överhuvudtaget anta här att de hade obotlig ME? Och att allt var så natt svart för barnen???

Det är inga fina samtal som sker i så fall. Ångest. Jag kan inte komma på något annat. Eller i fall av sekter: hjärntvättade. Men jag går utifrån att barnen inte visste.

”According to Joe Sharkey’s [1990] account, at some point in those final weeks, John [gm] sat his children down and told them to prepare to die. He asked them whether they preferred burial or cremation. From this point on, all three children perhaps understood he was going to try to kill them. Each child in his or her own way tried to communicate their plight to adults around them. None of them succeeded in doing so, although some of their teachers expressed major concerns about life in the List household. Patty, at age 16, told her drama teacher that her father intended to kill her.”

N Websdale p 210

Horribelt. Barn är aldrig med på det. De blir dödad därför att föräldrarna inte orkar, är grymma, sjuka eller vad som helst. Men att offren, barnen, ska vara med på att blir mördad??? Hur kan man anta det???
Citera
2018-03-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur fruktansvärd ska man föreställa sig detta? Föräldrarna som pratar med sina barn om detta innan.
Horribelt. Barn är aldrig med på det. De blir dödad därför att föräldrarna inte orkar, är grymma, sjuka eller vad som helst. Men att offren, barnen, ska vara med på att blir mördad??? Hur kan man anta det???
Man kan anta det av den anledningen att en handfull barn under 15 år tyvärr tar sitt liv varje år i Sverige.
Det är också anledningen till att media är ytterst återhållsam med att rapportera om barns självmord, risken att bli påverkad av att något väcker tanken ökar ju yngre man är.
Citera
2018-03-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Har så förtvivlat svårt att förstå att samtliga i familjen skall ha kommit överens om att den allra bästa lösningen var att avsluta livet för alla fyra. Okej, att föräldrarna gjort det, det kan jag köpa.

Men barnen, en 14-åring och en 11-åring?? Om än A och M var deppiga och ledsna på grund av sina egna sjukdomar och mammans ev cancer samt föräldrarnas ev depression och den förmodligen dystra stämningen i hemmet, men kan det verkligen vara möjligt att de har haft en dödsönskan och accepterat föräldrarnas beslut? Har de inte gråtit i den allra största förtvivlan och bett för sina liv. Usch, känns så hemskt att skriva detta och försöka sätta sig in i barnens situation.

Undrar bara vilka scener som utspelade sig i hemmet när det definitiva beslutet togs. Var det pappa O eller mamma H som sa: "Nu våra kära barn ska vi ha familjeråd, det brukar vi ju ha varje vecka. Men den hör veckan är det något väldigt allvarligt som vi måste diskutera och fatta beslut om."

Nej, hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag inte förstå. Måste ha funnits mängder av andra utvägar och möjligheter. Finns åtskilliga familjer med mycket svårt sjuka barn med dåliga framtidsutsikter, men dessa föräldrar kämpar och ger inte upp, de har ett rikt liv med många glädjeämnen trots svår sjukdom. Personliga assistenter som avlastar och hjälper till.

Tror inte heller alls att det var något gemensamt beslut. Det är alldeles för verklighetsfrånvänt. Att planera döden tillsammans med sina barn tror jag att till och med de mest känslolösa föräldrar skulle dra sig för.
Citera
2018-03-22, 14:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan anta det av den anledningen att en handfull barn under 15 år tyvärr tar sitt liv varje år i Sverige.
Det är också anledningen till att media är ytterst återhållsam med att rapportera om barns självmord, risken att bli påverkad av att något väcker tanken ökar ju yngre man är.

Dessa enskilda individer du blandar in nu tar varken med sig lillasyster eller familjens hund i döden.
Du resonerar så självklart att man tar död på allt levande och begravs samman husbonden, som man finner i gravar från ett annat årtusende. Så funkar det inte idag och speciellt barn är upplysta och medvetna om sina rättigheter och möjligheter. Finns inte på världskartan att dessa två barn ville, eller ens visste om att de skulle dö. Mördas. Det är fruktansvärt förmätet och egoistiskt att ta med sig andra i sin egen önskade död.
Citera
2018-03-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Dessa enskilda individer du blandar in nu tar varken med sig lillasyster eller familjens hund i döden.
Du resonerar så självklart att man tar död på allt levande och begravs samman husbonden, som man finner i gravar från ett annat årtusende. Så funkar det inte idag och speciellt barn är upplysta och medvetna om sina rättigheter och möjligheter. Finns inte på världskartan att dessa två barn ville, eller ens visste om att de skulle dö. Mördas. Det är fruktansvärt förmätet och egoistiskt att ta med sig andra i sin egen önskade död.

Jag har aldrig påstått att barn som tar sitt liv tar med sig någon annan. Bara att det tyvärr händer att barn tar självmord, det går liksom inte att låtsas som att det är en omöjlig tanke. Det finns nog egentligen ingenting som säger att det som hände initierades av någon specifik förälder, vare sig husbonde eller piga?
Citera
2018-03-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Nej, usch, håller med dig. De här flickorna hade ingen aning om att de inte skulle vakna dagen efter.

Håller även med dig vad du skrivit tidigare, att det är bara en skyldig. Kanske en narcissist som känner sig kränkt och förnedrad.

Ingen kommer i förlängningen acceptera att TVÅ föräldrar i samförstånd tar livet av sina barn. Om ett år, när alla som haft kontakt med familjen börjar berätta om sina iakttagelser, så skulle alla, ja 95% i alla fall, bara se föräldrarna som egoistiska barnamördare. Bättre att minnas en pappa som gick rakt in i väggen och skadade sig så svårt att hela familjen dog.

Jag tror, tvärtemot flera andra, att den uteblivna professorstiteln haft en mycket stor betydelse för denna tragedi. Kanske att Oskar hade fått andra tankar om sig själv och sin familj om han hade fått sin professorstitel 2016. När han ändå fixat ett par miljoner från Söderbergstiftelsen.
Citera
2018-03-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej, usch, håller med dig. De här flickorna hade ingen aning om att de inte skulle vakna dagen efter.

Håller även med dig vad du skrivit tidigare, att det är bara en skyldig. Kanske en narcissist som känner sig kränkt och förnedrad.

Ingen kommer i förlängningen acceptera att TVÅ föräldrar i samförstånd tar livet av sina barn. Om ett år, när alla som haft kontakt med familjen börjar berätta om sina iakttagelser, så skulle alla, ja 95% i alla fall, bara se föräldrarna som egoistiska barnamördare. Bättre att minnas en pappa som gick rakt in i väggen och skadade sig så svårt att hela familjen dog.

Jag tror, tvärtemot flera andra, att den uteblivna professorstiteln haft en mycket stor betydelse för denna tragedi. Kanske att Oskar hade fått andra tankar om sig själv och sin familj om han hade fått sin professorstitel 2016. När han ändå fixat ett par miljoner från Söderbergstiftelsen.

Du tror inte att man kan ta självmord på grund av sjukdom men man kan mörda för att man inte blev professor. Jag tror för min del att det första alternativet är vanligare.
Citera
2018-03-22, 16:27
Medlem
Citat:
Du tror inte att man kan ta självmord på grund av sjukdom men man kan mörda för att man inte blev professor. Jag tror för min del att det första alternativet är vanligare.

Nu gör du så där igen, plockar lite här och där i inläggen. Helt ok att vi har olika åsikter.

För det första verkar inte du förstå att det finns olika grader av sjukdomar hos barn. Vi är några här som vet mera. År efter år kämpar många föräldrar som dessutom kan ha en ansträngd ekonomi. Ingen sund människa dödar trötta barn och allra minst gör de en gemensam plan. Slut på den diskussionen.

Ja, absolut, professuren som uteblev kan vara en bidragande orsak för någon som har tagit den för givet och har en viss personlighetstyp.
Citera
2018-03-22, 16:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nu gör du så där igen, plockar lite här och där i inläggen. Helt ok att vi har olika åsikter.

För det första verkar inte du förstå att det finns olika grader av sjukdomar hos barn. Vi är några här som vet mera. År efter år kämpar många föräldrar som dessutom kan ha en ansträngd ekonomi. Ingen sund människa dödar trötta barn och allra minst gör de en gemensam plan. Slut på den diskussionen.

Ja, absolut, professuren som uteblev kan vara en bidragande orsak för någon som har tagit den för givet och har en viss personlighetstyp.

Att många andra familjer kämpar år efter år dessutom med dålig ekonomi har inget med det här fallet att göra. De här föräldrarna ansåg tydligen att det här var det bästa alternativet för just dom. Att andra kämpar duktigt vidare hör inte hit. Sen tror även jag att deras psykiska tillstånd vid gärningen var dåligt. Om det istället vore så att Oskar plötsligt mördade hela familjen så borde det väl kunna konstateras vid en brottsplatsundersökning och obduktion.
Citera
2018-03-22, 16:43
Medlem
Citat:

Det är väl självklart att det finns olika grader av sjukdomar, det krävs ingen större expertis för att veta det. Det är väldigt svårt på ett anonymt forum att avgöra vem som vet mer och vem som vet mindre, men generellt så brukar det vara så att om man måste säga att man är en expert - så är man det inte (bara ett litet tips till er här som tror ett veta mera än alla andra).

Det är ett lite underligt resonemang att hävda att ingen sund människa dödar trötta barn, en sund människa dödar över huvudtaget inte, inte ens sig själv. Så om man försöker få ihop familjetragedin med en förutsättning att dom inblandade var sunda så är det nog dömt att misslyckas. Det är väl då man hamnar i funderingar på att det kan bero på en utebliven professuren. Men om man betänker hur många småbarnsföräldrar som inte är professorer men ändå klarar av att avhålla sig från mord så känns det som ett kallt spår.

Jag tänker nog inte sluta diskutera bara för att du vill det.
Citera
2018-03-22, 17:18
Medlem
Citat:
Det är väl självklart att det finns olika grader av sjukdomar, det krävs ingen större expertis för att veta det. Det är väldigt svårt på ett anonymt forum att avgöra vem som vet mer och vem som vet mindre, men generellt så brukar det vara så att om man måste säga att man är en expert - så är man det inte (bara ett litet tips till er här som tror ett veta mera än alla andra).

Det är ett lite underligt resonemang att hävda att ingen sund människa dödar trötta barn, en sund människa dödar över huvudtaget inte, inte ens sig själv. Så om man försöker få ihop familjetragedin med en förutsättning att dom inblandade var sunda så är det nog dömt att misslyckas. Det är väl då man hamnar i funderingar på att det kan bero på en utebliven professuren. Men om man betänker hur många småbarnsföräldrar som inte är professorer men ändå klarar av att avhålla sig från mord så känns det som ett kallt spår.

Jag tänker nog inte sluta diskutera bara för att du vill det.

Alla på FB har en egen agenda.
Absolut och naturligtvis, diskussionen är fri!
Citera
2018-03-22, 17:26
Medlem
Citat:
Alla på FB har en egen agenda.
Absolut och naturligtvis, diskussionen är fri!
Hur ska man tolka ditt val av "agenda"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in