2018-03-23, 09:27
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Konstaterar bara att ingen av de du hänvisar till gjort en fullständig undersökning av helheten, flera har inte ballistisk och kriminalteknisk kompetens. De tror och har inte baserar sig på det snarare än på faktiska vetenskapliga undersökningar.
Sammelsurium av lösryckta citat är samma bevis truthers brukar presentera kring terrorattentat mm.

Med andra ord är det bullshit från början till slut samt omvänd bevisning som vanligt.

Bevisbördan ligger på den som på ytliga grunder avfärdar kulorna som falska.

Jag utmanar vem som helst att tiilverka två falska kulor som skall stämma med två skott jag avlossar mot ett griskadaver.

De flesta förstår att det är 1000 ggr värre än att få drömvinsten på lotto på ett försök. Millimetrars avvikelse i vinkel och träffpunkt kan ge väldigt olika utfall.

Men flera som listas är ju insatta i utredningen.

Vill tillägga att jag inte har kunskapen att avfärda eller bekräfta kulornas äkthet.

Dock anser jag att avfärdandet som presenterades i inlägget är allt för svepande och innehåller direkta felaktigheter för avskrivandet.
Citera
2018-03-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Att tillverka dem före eller i samband med mordet är helt omöjligt.
Detta är naturligtvis ren medveten vilseledande fantasi sida från din sida, det vet både du och jag ,naturligtvis går det att skicka kulor i ballistic gel vilket verkar ha skett under mordnatten av CGÖ

CV får du googla upp själv:

-W. Lange anses vara en av landets absolut bästa kriminaltekniker: uttryckte åsikten starkt i många år efter mordet att kulorna var planterade, mulmade sedan om påtryckningar och backade, men på gamla dar sa han samma sak - "Kulorna är rena bluffen!" Jag har blivit övertygad om att de är utlagda för att vilseleda spaningarna, säger han till en förmodligen förvånad intervjuareLange var helt övertygad om att kulorna inte var de som dödade Olof Palme och skottskadade hans fru.Vincent Lange hade arbetat i USA på 60-70 talet där han inte såg skottskador varje dag men i det närmaste varannan. Ingen annan svensk har/hade en sådan erfarenhet som Lange att bedöma skador eller kulor..-Jag ifrågasätter starkt att kulorna som anträffades efterPalme-mordet verkligen är de kulor som dödadeOlof Palme och skadede hans fru.Kulorna har inte gått mot några väggar - då hade de mycket riktigt blivit mer deformerade, säger Lange http://runeberg.org/palmenytt/1996/0184.html

-Hans Holmer skriver att det egentligen är osannolikt att det är rätt kulor men eftersom han inte hittar motiv för förfalskning så avfärdar han utplanteringen

Kriminalkommisarie Rune Bladh

-LGWP säger att om de är de rätta kulorna är de dit-sparkade en längre sträcka vilket ju är osannolikt men enda förklaringen. "OM INTE Det handlar om en annan kula som Leif GW Persson fått skickad till sig av en tipsare. Det är en revolverpatron av typen 357 Magnum Winchester Western metal piercing, en likadan kula som användes när dåvarande statsminister Olof Palme blev mördad 1986.Leif GW Persson tycker kulan är så pass spännande att han har skickat den till Palmegruppen, den särskilda grupp som arbetar med utredningen om mordet.
– Den sticker ut på något sätt, säger Leif GW Persson i programmet.
”Det här måste vi gå till botten med”
Även Palmegruppen har blivit väldigt intresserade av kulan och skickat den vidare för analys.

-KrimK Börje Moberg http://runeberg.org/palmenytt/1994/0189.html Börje Moberg som var en av mordplatsutredarna, uttalade sig i en Polistidning och sa: "Det är omöjligt att vi inte skulle ha hittat kulan om den legat där på natten vid mordet. Vi hittade bl a en knapp från Olof Palmes skjorta..."

KrimanK Mans Holmén

Milan Valverius profesoor MV undrar också om kulorna verkligen är de rätta, med tanke så att de inte alls tycks ha varit deformerade. Den ena kulan hittades på lördagsmorgonen och den andra på söndagen.

-Försvarets forksningsanstalt Svensson önskar veta hur kulorna har kommit till
[den osannolika platsen] platsen. Han [Svensson] kräver att Holmér arrangerar en provskjutning. Men denne vägrar. Därför beordrar chefsåklagare Svensson, mot Holmérs vilja, försvarets forskningsanstalt, FOA, att utföra provskjutningen. Denna ger vid handen: minst en av kulorna måste ha legat någon helt annanstans.

-KG Svensson se ovan

KrimK Stellan Åkerbring https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16177750.ab "Och de där kulorna som man sa sig ha hittat i rännstenen, det tror jag inte är de kulorna. De tror jag kan vara planterade."

-KrimK Torsten Kviberg

- Bundeskriminalamt konstaterar att kulorna inte kan ha varit i beröring med mänsklig kropp

-Åke Åbring sektionsföreståndare SKL beläggningen på kulorna inte förenlig med mordkulor

-Professor Mikael Jensen Naturhistoriska Riksmuséet

-Professor Torbjörn Skiöld Naturhistoriska Riksmuséet

-Docent Ingvar Kopp SKL

-Parlamentarikerkommissionens ledamot RL Jörn Svensson Det är nämligen helt uppenbart, och har varit uppenbart från början och måste ha varit väl känt av polisen själv att det inte är de här kulorna

-RPS konstaterar att kulorna inte rört människokropp

-Anonym expert Kriminolog personlig korrespondens Nu börjar det pratas om att kulorna som hittades på Sveavägen inte är de kulor som bl a gick genom OP:s kropp, kulorna är alldeles för oskadade och det fanns inga spår på kulorna efter något mänskligt material.

-Anonym sakkunnig tipsare (Christer Niklasson) Avsan hade uppgiften att plantera nya kulor 0600[!]

-KriminK Michael Lundh Och de där kulorna som man sa sig ha hittat i rännstenen, det tror jag inte är de kulorna. De tror jag är planterade. Anledningen varför man gjort så vet jag inte.

-Docent kriminalteknikMånga tror att dom var dit planterade dagen efter eftersom man inte hittade kulorna under natten trots att man var där och dammsög.

-Wollie Wolmarans FBIEn kula som krossar offrets ryggrad och bröstben, och lämnar ett större utgångshål än ingångshål, måste uppvisa större skador än de båda upphittade kulorna har.Även andra tekniska argument gör att Wolmarans klart deklarerar:"De båda kulorna, benämnda Q2 och Q3 av FBI, som hittades på Sveavägen, är inte de kulor som dödade Mr P och precis missade Mrs P.https://www.dn.se/nyheter/sverige/fel-kulor-pa-mordplatsen/

-Anders Lexne S&W-expertde upphittade kulorna är för oskadade för att kunna ha hittats så nära mordplatsen

-Sydafrikansk kriminalteknisk professorDen sydafrikanska undersökningsgruppen har anlitat en erfaren kriminaltekniker slutsatsen är - De båda kulorna, som hittades på Sveavägen, är inte de kulor som dödade OP

-Generalagent S&WAtt hitta så pass odeformerade kulor så här nära mordplatsen är fullständigt osannolikt, i alla fall den som hittades vid pelaren bara några meter från mordplatsen

- Robert Ressler FBI Ingen av kulorna som upphittats kan ha gått igenom Mr Ps kropp

The bullets could be fake

- With regard to the bullets found in the street, I do not think they are the right bullets. I suspect they are deliberately brought there. I do not know why.

Kula nr 2 ligger endast ett par
steg från brottsplatsen, men Moberg & co skulle
inte ha hittat den!?

Detta talar för en konspiration,
hävdar Lange.
-De har med all sannolikt
planterats ut.”

Stackars Holmér och de andra letar efter fel mordvapen

jag var tveksam på om kulorna var de rätta

Av den tekniska rapporten framgår att man inte ens med säkerhet kan säga att de skjutits i samma vapen pga små avvikelser

1, kulan närmast mordplatsen borde hittats tidigare eftersom man sökte där en gång utan att hitta något.

2, kulorna var för oskadade och rena från rester från fibrer etc för att kunna ha avlossats på platsen med angivet vapen.

3, kulorna ligger "fel" i förhållande till händelseförlopp (borde finnas längre bort/på andra platser)

4, avvikelser mellan kulor (ej klart att de ens kommer från samma vapen)

Nu börjar det pratas om att kulorna som hittades på Sveavägen inte är de kulor som bl a gick genom OP:s kropp, kulorna är alldeles för oskadade och det fanns inga spår på kulorna efter något mänskligt material.
Polisens brottsplatsundersökare säger att kulorna inte fanns där när dom undersökte platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Följande stycke om polisman H hämtat ur GK.

Det hänvisas vidare till ännu ett uppslag, som gäller provskjutning.
Det framgår där att polisman H hade licens bl.a. för en Smith & Wesson .357 Magnum. Provskjutning av polisman H:s vapen begärdes i augusti 1993, till synes som ett led i provskjutningen av alla sådana vapen. I samband med provskjutningen hölls förhör enligt fastställt formulär angående vapnet m.m. Därav framgick att polisman H någon enstaka gång hade använt ammunition av typen Winchester .357 Metal Piercing. Patronerna, 3-4 st, hade han fått av Carl-Gustaf Östling.

Han uppgav okså vad han gjort på mordkvällen; han hade varit hemma med sin sambo.
I ett utlåtande från februari 1994 uttalade SKL att det inte iakttagits ågra överensstämmelser mellan provkulorna och mordkulorna, varvid d dock anmärktes att jämförelsen inte var meningsfull, eftersom PU vid provskjutningen inte använt rätt ammunition, dvs. sådan som förekom vid mordet. Två år efter detta besked, i mars 1996, kallades polisman H till ny provskjutning. En sådan genomfördes, nu med rätt kulor. I ett utlåtande från maj 1996 konstaterade SKL att inga överensstämmelser kunde iakttas

Det är inte att utan att man undrar om provskjutningen med Polisman Hs revolver har så stort bevisvärde om kulorna är utbytta?

Identiteten på Polisman H är fortfarande inte offentliggjord.
Senast redigerad av Utredaren 2018-03-23 kl. 09:39.
Citera
2018-03-23, 09:42
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vet du vem mannen vars ansikte dolts är?
Försökt leta har ett *(spekatakulärt)* Namn, (inte från MOP sida men från personens sida (senare känd politiker)
Citera
2018-03-23, 09:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Bevisbördan ligger på den som på ytliga grunder avfärdar kulorna som falska.
Jag utmanar vem som helst att tiilverka två falska kulor som skall stämma med två skott jag avlossar mot ett griskadaver......
Innan du ger dig in på värre osmakligheter så kom med minsta förklaring till varför den starkt deformerade verkliga mordkula som Belich hittade genast plockades undan och aldrig blev undersökt samtidigt som Belichs egna berättelse om var och hur hon hittade kulan förvrängdes till flera olika versioner.
Citera
2018-03-23, 09:49
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja och förmodligen skulle en riktig expert häpna lika mycket över dina konspiratioiskt amatörmässiga slutsatser som de experter som läste teorierna att 911 var kontrolllerad sprängning med jättelika 3 d projektioner av flygplan inför hundratusen ögonvittnen.
ojojojoj vad vi rasade i väg av i strawman-landet, lika överaskade som kanske som dina påståenden om att du deltog i vallningen på sveavägen.

Har BTW aldrig trott argumenterat eller påstått att några projektorer var inblandade i 9/11 -rent förtal, men sådant är du ju bekant med på mer än ett sätt, det gick ju inte så bra sist eller hur...

Du återkommer med amatörslängandet hela tiden och där undrar jag ju lite hur en outbildad rättshaverist och looser kan kalla en professor för amatör i vetenskapliga sammanhang. Man kanske skall ha åtminstone ett universitetspoäng för det att få delta i den debatten.
Citera
2018-03-23, 10:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om tio år går KP i pension.
Då tror jag man lägger ner PU.
Att KP gått ut brett i media nu tror jag är ren ”damage control” för att lugna svenska folket efter Uppdrag gransknings avslöjanden.
Ja detta är typiskt förfarande från militära mediaöverstyret. Det är t o m så att man brukar invänta rätt tidpunkt för det breda offentliggörandet. När Lillemor Östlin gett ut sin bok med avslöjandet ignorerades detta fullständigt och hon isolerades på nytt för att aldrig mer kunna bli trovärdig. Nu såg man plötsligt chansen att få allmänheten att tro på gamla tiders korrupta polis som orsak till mordet.
Citera
2018-03-23, 10:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Jag har nu veckorna sedan årsdagen plöjt igenom största delen av den här tråden. Otroligt intressant och insugande.....
Många av de galnaste teorierna kring mop har visst kretsat kring det tidigare hemligstämplade obduktionsprotokollet. Nu när det offentliggjorts inte bara i maskad version utan också i sin helhet tänkte jag först att vi kanske äntligen kan släppa några av de dummaste teorierna....
.....Jag tror spontant inte att namnteckningarna är förfalskade men det är uppenbarligen två olika dokument, vad kan det bero på? Hur många obduktionsprotokoll finns det?
Jag kan omöjligt vara den första som har sett det här men jag har inte hittat någon diskussion om det på nätet....
Av boboslackes reaktion här förstår jag att PU redan kommit på en elegant bortförklaring och att man nu vill förekomma mer initierade frågor om saken. Underligheter som så önskas bli uppförstorade i media vet man precis hur de skall dementeras och sedan glömmas bort i allmänhet eller att den som vågar ta upp saken igen genast blir avfärdad som paranoid rättshaverist.
Citera
2018-03-23, 11:01
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Fyi
Har grävt runt de namn som VG menar är CIA-gubbar, hittar inget som tyder på att de är CIA (säger dock inte mycket, hade varit intressantare om det varit motsatsen.)
VG var en rörande USA-fan som gjorde allt för att få ett green card. Han lät sig villigt utnyttjas. Tyvärr förstod han aldrig skillnaden mellan att vara agent för CIA eller Natomilitären som inte har någon som helst patriotisk heder eller äkta nationalkänsla. Detta blev hans öde precis som för Palme kan jag tänka. Sveket kom från samlat håll där man minst kunde ana även i Sverige.
Citera
2018-03-23, 11:11
Medlem
PeoFallmos avatar
I förhör med Nyberg och Gustavsson framgår att Nyberg har en blå täckjacka och mörka byxor på sig. De går in och tar ut pengar, G 300 kronor som hon sedan blir bestulen på.

De uppger att de går ut och talar med AB, men denne vill inte gå med, han följer efter i högst ett par meter då AB beslutar sig för att vänta.

N uppger att han inte minns om han mötte någon på väg norrut, de går på östra sidan till Rådmansgatan.

De har inte hört några skott, vilket tyder på att de hunnit iväg en bit.

De promenerar, enligt sig själva, fort.

G uppger att hon var berusad.
Citera
2018-03-23, 11:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Minst 4 tum? Baserat på vad? Är ingen expert men hur kan man få fram detta när ett skott avlossas på nära håll och sedan träffar mål, det andra någon meter plus innan det träffar kappan? Hur kan man komma fram till detta? Är det eventuella spår på kulorna som berättar hur lång pipa de färdats genom? Är absolut ingen expert, bara nyfiken?
Det finns många ännu ouppklarade motsägelser i denna utredning. Skjutavstånd brukar beräknas efter krutstänkområdets omfattning i förhållande till piplängden. För att förklara verkan i detta fall måste skottet ha varit från mycket nära håll men i så fall från kortare pipa än normal magnumrevolvers. Om detta samtidigt ska gå ihop med mordkulans verkan som tyder på spinnande ej tumlande kula så måste pipan ha varit betydligt längre. Om skotten dessutom skall ha kunnat komma från en och samma skytt och sedan inte visa säkra spår från ett och samma vapen ens så måste pipan ha varit avsågad till närmare 2" för de kulor som samlades in så som boboslacke en gång förklarade. Ett sådant vapen kan CGÖ mycket väl ha haft då han preparerade kulor att läggas ut men det kan omöjligt ha varit mordvapnet.
Citera
2018-03-23, 12:15
Medlem
Barbara Anns avatar
Anders Sundelins bok om Sverker Åström är nu ute, han var gäst i programmet Go'kväll igår.
https://www.svtplay.se/video/17406518/gokvall/go-kvall-tors-22-mars-gor-om-mig
Det börjar 4 minuter in i programmet.

Sundelin berättar lite om vad han fått fram om SÅ, mest om nazi-kopplingen och spionanklagelsen. Hoppas att han har något intressant att berätta om Palme i boken också.
Citera
2018-03-23, 12:16
Medlem
PeoFallmos avatar
På foto från Sabb ser man att det precis över ambulans 951 sitter en klocka på väggen. Tyvärr syns den inte på "Lisbet"-bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in