Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Gräver man lite så framgår det nog att det inte var säte för någon konspiration vilket inte hindar att någon av de aktiva skyttarna kan vara intressant ur andra sammanhang av rena kompetensskäl. Märkligt tycker jag att Sonny som inte "visste om" att man kan ganska enkelt göra om en 38a till 357 när faktiskt CGÖ hade en sådan. Tror att Sonny kan ha gjort några fler missar som förhoppningsvis nuvarande PU har omanalyserat som kan ge nya anfallsvinklar.

Tyvärr är det lätt att dra förhastade slutsatser om man har en förutfattad mening och att bygga en teori på lös grund.
Minns detta från något gammalt Striptease eller norra magasinet.
Borgnäs var det hursomhelst.

De spände fast trumman i ett skruvstycke och borrade upp patronläget med m en vanlig borrmaskin eller pelarborr. Kanske svårare än det såg ut.

Det var också relativt enkelt att modifiera en patron som sedan
gick att skjuta från en 38 special.

Sonnys inställning var vill jag minnas att det knappast var troligt att man sysslade med sådant i Christer Petterssons kretsar och därför i praktiken otänkbart (!)

Vad hände med Östlings modifierade revolver?
Har missat detta.

En livvakt glömde en S & W 357 på en buss en vecka före mordet. Vad vet man om det vapnet?
Citera
2018-03-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Leffe GW hos Malou i förmiddags:

Redan i bilen från Vasaloppet så påstår ju Hans Holmér att han hade suttit där och funderat över detta, denna spaning som han strax skulle ta över, han hade då redan på vägen från Mora till Stockholm kommit på 32 olika motiv.

"Påstår" var det ja. Undrar om Leffe tror på Holmérs alibi. Vad tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=4SsetL235uU#t=2m55s

Du misstolkar o tar det ur sitt sammanhang. GW pratade om att man inte skulle tänka ut i förväg varför ett brott begåtts o att vissa gör så.
Citera
2018-03-14, 19:38
Medlem
p.norths avatar
Polis B.P hade väl glömt sin pickadolme i bilen?
Citera
2018-03-14, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Du misstolkar o tar det ur sitt sammanhang. GW pratade om att man inte skulle tänka ut i förväg varför ett brott begåtts o att vissa gör så.

Du tror inte jag fattar det själv eller? Däremot vet vi ju att GW ofta uttrycker sig ganska försiktigt med olika antydningar som pekar åt en viss riktning.
Citera
2018-03-14, 20:06
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Stämmer detta som Sven Aner säger så vet LGWP att HH ej var i Borlänge.

Vet inte riktigt vad jag ska tro här. GW har väl aldrig varit direkt förtjust i Anér? Kan inte se varför han skulle ringa upp honom och avslöja en sak av den magnituden för att sedan bara neka till att han ens ringt. För att han ville hjälpa honom på traven lite och knuffa honom i rätt riktning? Varför då? Känner de ens varandra mer än från tv? Kan å andra sidan heller inte se varför Anér skulle hitta på och jag tycker inte han verkar vara den som ägnar sig åt mytomani. Kan han ha blivit utsatt för ett skämt? Nja, GW:s röst är nog inte lätt att imitera.

Däremot tror jag att GW mycket väl vet att Holmér inte var i Borlänge.
Citera
2018-03-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Vet inte riktigt vad jag ska tro här. GW har väl aldrig varit direkt förtjust i Anér? Kan inte se varför han skulle ringa upp honom och avslöja en sak av den magnituden för att sedan bara neka till att han ens ringt. För att han ville hjälpa honom på traven lite och knuffa honom i rätt riktning? Varför då? Känner de ens varandra mer än från tv? Kan å andra sidan heller inte se varför Anér skulle hitta på och jag tycker inte han verkar vara den som ägnar sig åt mytomani. Kan han ha blivit utsatt för ett skämt? Nja, GW:s röst är nog inte lätt att imitera.

Däremot tror jag att GW mycket väl vet att Holmér inte var i Borlänge.

Tyvärr kan jag väl tänka mig att Aner kan ha drömt det. Dessutom skulle nog inte Leif GW berätta det även om han visste något precis som han håller inne med annat han vet.
Citera
2018-03-14, 20:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, det är även min tanke. Krävs övernaturligt starka nerver för att delta i ett mord på en statsminister samtidigt som man är så pass exponerad.

Fast jag får lite samma känsla här med CGÖ. Umgås med topparna inom PU och är även han hyfsat exponerad?

Ja, jag tror mer på att de hade fuffens för sig i anslutning till OP den kvällen. Lekte kuppövning, eller bara övervakade honom och att de verkliga mördarna piggy backed hela operationen som täckmantel samt även garanti att den kommande utredningen skulle sky spåret som pesten.

Jämför lite med mordet på JFK här.
Kan så vara, men CGÖ har väldigt mycket emot sig, hans kontakter med sydafrika är också viktiga.
CGÖ försvann ju utomlands relativt snart. Kanske fixade han bara vapen. Helt klart är att ingen av poliserna som råkade vara runt mordplatsen blev särskilt ledsna över MOP. Tvärt om råkar de värsta palmehatarna stå med piketbilen med utsikt över mordplatsen just när skotten faller eller komma ramlande för att de tankat i närheten. Trots att man borde vara någon annanstans.
Citera
2018-03-14, 20:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Polis B.P hade väl glömt sin pickadolme i bilen?
yepp, läs gärna GK
Senast redigerad av heheho 2018-03-14 kl. 21:11.
Citera
2018-03-14, 20:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Gräver man lite så framgår det nog att det inte var säte för någon konspiration vilket inte hindar att någon av de aktiva skyttarna kan vara intressant ur andra sammanhang av rena kompetensskäl. Märkligt tycker jag att Sonny som inte "visste om" att man kan ganska enkelt göra om en 38a till 357 när faktiskt CGÖ hade en sådan. Tror att Sonny kan ha gjort några fler missar som förhoppningsvis nuvarande PU har omanalyserat som kan ge nya anfallsvinklar.

Tyvärr är det lätt att dra förhastade slutsatser om man har en förutfattad mening och att bygga en teori på lös grund.

Vi bör inte glömma den förstörda pipan, sånt är alltid extra intressant.
Citera
2018-03-14, 20:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I november 1996:

https://tidningar.kb.se/?q=%22lennart%20hagman%22%20jordbrukskassan&from=1 996-01-01&to=1996-12-31

extra tack!, har letat och letat efter den uppgiften!
Citera
2018-03-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vi bör inte glömma den förstörda pipan, sånt är alltid extra intressant.

Nej det finns en massa lösa bitar. Säkert är wt personerna intressanta nycklar. DF:s märkliga berättelse med förklaring till wt-iakttagelser som inte vad han säger offentligt ändå kan vara grund för iakttagelserna och än mindre för iakttagelserna som redovisas i Säpos pm är centrala och desinformationen fortsätter att omge dem.
Citera
2018-03-14, 20:50
En sak jag tänkt mycket på är hur vanligt det egentligen var att Palme rörde sig ute i offentligheten utan livvaktsskydd? Han kan väl inte ha varit naiv, han visste ju att många hatade honom och måste väl ha varit medveten om hotbilden och därmed blir det ju ganska intressant att han nu avsade sig livvakterna just den dagen han blev mördad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in