2018-03-22, 10:19
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du menar Oves gigantiska nätverk? Man kan lika gärna påstå att någon skickade ut Bergling eller vem som helst i sådant fall och med en sådan omfattande konspiration utan läckor är man nog chanslösa i sådant fall att ens komma nära.
Utmärkande för konspirationer är att ingen utifrån någonsin kan finna bevis och döma i saken. Det krävs militärt maktövertagande för att kunna styra över fenomenet bland folk. Det spelar ingen roll hur stark ideologi, nationell eller social sammanhållning som gäller i övrigt. För att förstå det obeskrivliga måste man själv ha upplevt det inifrån och på alla nivåer varit omringad av falska välviljor förnekade hos varje motspelare.
Bergling genomskådade det fega falskspelet mellan hemlig polis och militär i Sverige medan både GRU och CIA åtminstone kunde uppträda som hedersmän gentemot varandra. NATO däremot kunde i detta läge efter all sin psykologiska krigföring genom media, vapenhot med handelskrig och ekonomisk utpressning i övrigt ta kontrollen över en lika aningslös som demokratisk neutral rättsstat utan att någon vågar reagera.
Citera
2018-03-22, 11:33
Medlem
ben-varfors avatar
När det gäller professor H eller P så finns en del små
skillnader mellan boken och Fokus-artikeln. I artikeln
sägs att professor H regelmässigt besökte Sverige och det
får väl tolkas som att han inte var på något sätt
stationerad här. Umgänget med den amerikanske professorn
torde väl ha ägt rum under de regelmässiga besöken.

https://www.fokus.se/2011/09/spionjagaren-som-kom-hem-till-kylan/

"– Däremot hade jag blivit ombedd att göra en förteckning av CIA:s alla
agenter i Sverige. Det var på ett möte mellan Olof Palme, Carl Persson
och mig. Efteråt var Calle ytterst bekymrad. »Lugn«, sa jag, »det här
ska jag fixa.« Jag gjorde en förteckning över alla utländska agenter
i Sverige, alltså inte bara CIA utan Mossad, MI6, tyska författningsskyddet,
KGB och alla andra, men jag angav bara antalet agenter från varje land.
Inga namn. Jag skrev att medan västagenterna enbart arbetade mot tredje
land i Sverige arbetade östländernas agenter i huvudsak mot svenska intressen.

– Jag tog också upp ett specialfall, en professor H, amerikan, som
regelmässigt besökte Sverige och som sedan sin studietid var värvad
av CIA, och sedan hade värvats av KGB. Ingen kunde missförstå min poäng.
Jag lämnade över listan till Olof Palme, han läste igenom den medan jag
satt kvar och jag såg hur hans käkar började arbeta. Till slut kastade
han listan i bordet och förklarade att mötet var avslutat. Jag visste
att han kände denne professor H, umgicks med honom."
Citera
2018-03-22, 12:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Statsministermordet 1986 var ett medvetet återskapande av kungamordet 1792, mordet på kung Gustav III
Sättet statministeren mördades på är identisk med mordet på kung Gustav III. Handen lades på kungens/statsministerens axel innan skottet avlossades på nära håll mot kungens/statsministerens rygg
Jag tror även mördaren sa "Bonjour, beau masque"
Vad som är slump eller medvetet sammanträffande är svårt att bedöma men alla förvarningar tillsammans tyder ändå på ett medvetet samordnande för någon slags plan. Samma dygn sändes en radioteater om mordet på GIII, Bror Perä får ett kåseri publicerat om Lelle Olof blir skjuten osv. Så nog kan man undra varifrån all inspiration kom. Parallellerna till förra statskuppen mot GIII kan dras på många sätt. Det var då vi som nation förlorade vår heder mot ryssen och samma sak hände väl nu igen medan en annan västmakt tog hem spelet.
Citera
2018-03-22, 12:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Statsministermordet 1986 var ett medvetet återskapande av kungamordet 1792, mordet på kung Gustav III Sättet statministeren mördades på är identisk med mordet på kung Gustav III. Handen lades på kungens/statsministerens axel innan skottet avlossades på nära håll mot kungens/statsministerens rygg Jag tror även mördaren sa "Bonjour, beau masque"
Vad som är slump eller medvetet sammanträffande är svårt att bedöma men alla förvarningar tillsammans tyder ändå på ett medvetet samordnande för någon slags plan. Samma dygn sändes en radioteater om mordet på GIII, Bror Perä får ett kåseri publicerat om Lelle Olof blir skjuten osv. Så nog kan man undra varifrån all inspiration kom. Parallellerna till förra statskuppen mot GIII kan dras på många sätt. Det var då vi som nation förlorade vår heder mot ryssen och samma sak hände väl nu igen medan en annan västmakt tog hem spelet.
Ja radioteatert om mordet på kung Gustav III åtta timmar innan GM:s återskapande av kungamordet på Sveavägen, är en av flera konstiga sammanträffanden i saken. Jag ser på det som "wake up calls" eller "tecken" för att fånga vår uppmärksamhet. Men inte som en del av indiciebilden och motivbilden.

PS: Rent teoretiskt är det möjligt att GM hörde radioteatert och upplevde det som ett signal (grönt ljus) till hans redan förutbestämda plan
Senast redigerad av 299792458 2018-03-22 kl. 12:49.
Citera
2018-03-22, 12:36
Medlem
Om tio år går KP i pension.
Då tror jag man lägger ner PU.
Att KP gått ut brett i media nu tror jag är ren ”damage control” för att lugna svenska folket efter Uppdrag gransknings avslöjanden.
Citera
2018-03-22, 12:39
Medlem
Citat:
Jo men det är minimala chans att det avsatts spår. Däremot är motsatsen möjlig dvs att OPs dna hamnat på Vapen och Gm.

Fast jag tror att GM både tvättat och slängt sina kläder efter 32 år.
Vapnet kanske ligger på havsbotten och är helt rent på DNA vid det här laget.
Citera
2018-03-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Om man jämför dem [de två versionerna av obduktionsprotokollet] ser man lätt att namnteckningarna på den maskade versionen och på den kompletta inte är identiska. Jag tror spontant inte att namnteckningarna är förfalskade men det är uppenbarligen två olika dokument, vad kan det bero på? Hur många obduktionsprotokoll finns det?

Det går att jämföra dokumenten här
http://www.itdemokrati.nu/page23.html

Jag fick precis det här svaret från Rättsmedicinalverket, jag har tagit bort båda våra namn bara:

Citat:
Hej!

Det finns endast ett original av en obduktionsrapport och var så även på 80-talet.

Mvh

PRA

Enhetschef, Överläkare, rättsmedicinska enheten i Stockholm
Citera
2018-03-22, 13:14
Medlem
Citat:

Jag fick precis det här svaret från Rättsmedicinalverket, jag har tagit bort båda våra namn bara:

Samma svar har jag fått av samma person vilket ju är en sensation i det här fallet...

Kanske något för media...
Citera
2018-03-22, 13:52
Medlem
Citat:

Om man jämför namnteckningarna och dessutom tar in dem från det preliminära utlåtandet som finns med som bilaga i Remstams fullständiga version så sticker JR:s namnteckning ut som väldigt inkonsekvent. De andra namnteckningarna är relativt konsekvent skrivna förutom att MV skriver sitt M väldigt mjukt i den fullständiga rapporten men kantigt i den maskade och i utlåtandet, det vore intressant att jämföra hans namnteckning över tid, kan de vara skrivna vid olika tillfällen?

Den som verkligen sticker ut är som sagt JR:s namnteckning som är väldigt inkonsekvent och inte ser ut att vara skriven av samma person. Jag får nästan för mig att namnteckningen i den fullständiga versionen är skriven från höger till vänster (är det någon som kan sådant här?) I den maskade är den tydligt skriven från vänster, ser ut som att man satt pennan till pappret och sedan tänkt till innan man börjat. Ser man sedan till hans namnteckning i utlåtandet längst ner i det omaskade dokumentet så undrar man vad som hände? Han har bara skrivit sitt efternamn, och knappt det; strecket som gör den första krumeluren till ett R saknas. Det skulle kunna förklaras av att utrymmet tog slut ifall han skriver från höger till vänster men varför har den versionen tydliga öglor när de andra inte har det?
Citera
2018-03-22, 13:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Samma svar har jag fått av samma person vilket ju är en sensation i det här fallet...
Kanske något för media...
Att det finns något som ansvariga försöker dölja kan vi väl ändå säkert utgå från. Frågan är varför inte ens den enklaste frågan om spår eller skador på händerna av något slag kan klargöras. När det gällde Anna Lindh redovisades öppet varenda liten skråma som man ändå visste inte hade med överfallet att göra samtidigt som ingen vettig människa kunde se de verkliga skadorna som orsakade av en enkel morakniv. Inte ens då behövde någon ansvarig komma med förklaring. Frågan som du och jag ältat kring tidigare gällde vad Kari Ormstad påpekade för Sonny Björk om den trumpetformade sårkanalen typisk för gevärskula som ingen velat förklara vidare.
Citera
2018-03-22, 13:56
Medlem
Citat:
Sorry... inte ens det..

Är man påläst om CA vet man att PU och ngr initierade där länge haft detta som
ett spår man vill gå vidare med; och då är det vapnet man är intresserade av.
Är nog ett av spåren Christer Peterson menade i Veckans Brott. Det andra kan vara
WT observationerna...
Citera
2018-03-22, 14:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Är man påläst om CA vet man att PU och ngr initierade där länge haft detta som
ett spår man vill gå vidare med; och då är det vapnet man är intresserade av.
Är nog ett av spåren Christer Peterson menade i Veckans Brott. Det andra kan vara
WT observationerna...
Varför har man släppt intresset för CA som GM menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in