2018-03-22, 22:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man måste säga att det här ett spännande gäng, Stockholms Försvarsskytteförening

Med bland annat Carl-Gustav Östling, Anti Avsan, Claes Djurfeldt, Ulf Helin,Major Ingvar Grundborg ,
Per Arvidsson och Sonny Björk.

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/

"Ulf Helin hade normalt sätt en tjänst som ordinarie polis i piket 3230 men hade just den här kvällen ansökt om att få inre tjänst vid polisens Sambandscentral och var den personen som blev den som ansvarade för att skicka ut först områdeslarmet och sedan allanropet till polisbilarna i området runt mordet. När anropet skickades ut är oklart, tog förmodligen ca två minuter, men det var inte tillräckligt snabbt är det konstaterat genom polisens egen internutredning av kvällen."

"• Per Arvidsson var den siste (?) som besöker Östling i dennes bostad vid 20.00-tiden mordkvällen. Arvidsson är anställd vid Försvarets Materielverk och delar Östlings intresse för vapen. Som FMV:s vapenupphandlare har Arvidsson gett Östlings firma Strateg Protector stora order efter mordet. Inkallades som vapenkunnig konsult av Stockholmspolisen för att på söndagen efter mordet bestämma kaliber och annat på mordkulorna.

• Sonny Björk var kriminalkommissarie och brottsplatsutredare. Han kontrakteras som vapenexpert i Palmeutredningen. Det är han som skall granska mordkulorna. Mordkulor som den rutinerade brottsplatsundersökaren Moberg inom Stockholmspolisens mordkommission inte fann trots att han ”dammsög” rubbet inom den alltför begränsade mordplatsen.

Men en kula hittades dagen efter av en privatperson, just där Moberg gjort sin ”dammsugning” för att hamna i händerna på Björk."

"VIKTIGT ANGÅENDE SKYTTEKLUBBEN ÄR ATT DET FINNS TVÅ LISTOR PÅ MEDLEMMAR.
Den första, som hittades hemma vid Tullkriminalens husrannsakan hemma hos CGÖ med åtta medlemmar är daterad till 870731 och den andra med 18 medlemmar är en officiell lista daterad till 891231. Om skytteföreningen fanns 1986 vid tiden för mordet vet vi faktiskt inte och det måste påpekas. Allt som handlar om polisers eventuella inblandning handhar INTE PU utan det gör SÄPO och under ledning av byråchefen PG Näss fram till April 1988 när Ölvebro tar vid då PU själv får ansvara för tips mot Poliser.

skottet genom OP gick i åtta graders vinkel från höger till vänster samt nio graders nedåtgående vinkel. Detta gör gällande att det rör sig om en högerhänt skytt då det även passar bra med där Olof-kulan upphittas."

grundborg satt och såg till att ingen avlyssnade radiotrafiken i sthlm

aa sågs vid mordplatsen

djuris hade sin felparkerade bil och befann sig själv i mördarens flyktväg, och sedan nästan först på mordplatsen. Såg till att valaffisch med OP blev överkörd av bandvagn. Köpte massor av Porchar sen.

(helin kompis med avlidna polisman G på facebook som tyckte att skjuta folk var som knark.)
Citera
2018-03-22, 23:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte om de referade till "gamla" provskjutningar eller om man gjort några närmare nutid.
Jag tror inte Östling kunde bli inblandad i provskjutningarna, de verkar ha gjorts av SKL.
Men som vanligt är inget glasklart.
Här finns lite mer funderingar kring detta tema
Bland annat med Per Arvidsson och Vincent Lange

http://www.politiskamord.com/p3mordvapnet.html

OBS! Jag gör själv ingen värdering av vad som är rätt eller fel, varje person får göra sin egen bedömning kring materialet.

"Vid en ytlig betraktelse förefaller en Magnumrevolver vara ett olämpligt vapen för att utföra denna typ av lönnmord. Ett skott som avlossas med ett sådant mycket kraftfullt handeldvapen ger dels upphov till en mycket kraftig rekyl och dels till en mycket öronbedövande smäll, att man gör bäst i att hålla i med båda händerna och använda sig av hörselskydd för att skydda sina trumhinnor.

Det hör till bilden att inget av vittnena har uppfattat de två kort efter varandra avfyrade skotten som särskilt kraftiga. Lisbet Palme sa t ex att hon tyckte att det lät som "smällare".

"Under mordnatten gjordes en första brottsplatsundersökning på och omkring mordplatsen. Denna timslånga undersökning inleddes kl 01.10, nästan två timmar efter mordet och utfördes av kriminalinspektörna Börje Moberg och Torsten Kviberg. Börje Moberg, som efter 20 år på den tekniska roteln fått rykte om sig att vara en av Sveriges skickligaste brottsplatsundersökare, ledde arbetet. Inga kulor hittades överhuvudtaget.

När det hade ljusnat något fortsatte man under 7 timmar att mycket noggrant undersöka mordplatsområdet tvärs över Sveavägen med hjälp av bl a metalldetektorer. Man delade upp området i rutor som i sin tur genomsöktes minutiöst. Man påträffade bl a en knapp från Olof Palmes skjorta. Moberg är av den bestämda uppfattningen att det vid det tillfället inte kunde ha funnits någon kula på platsen. Därför blev han minst sagt förvånad när han fick reda på att en privatperson den 2 mars - hela 37 timmar efter mordet - hittat en kula, endast ett par steg från själva den plats där statsministern stupade i gatan, där man alltså varit och letat utan att kunna finna minsta spår av någon kula. "

I åsikten om att kulorna är fel hart jag sällskap med ett dussin ytterst meriterade experter. 50-miljonersfrågan är varför'?
Citera
2018-03-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asromacalcio
Jo, jag har sett detta tidigare. Känns som om att det blir svårt att få fram konkreta bevis. Att någon börjar släppa info/desinfo lite försiktigt efter 30år är ju en bra början.

Rätt pusselbitar, tiden som passerat och identifiering av de svaga länkarna... nej jag tror att i nuläget där blindskären som marknadsförs fruktlöst igen är stänga och man hittat rätt "avsnitt" kan det gå smidigare än man kan föreställa sig att lägga pusslet och under den pressen är det till och med möjligt att det kommer ett erkännande och passiva beskyddare kan börja tala.. Se bara på Nässen och hur han slår ifrån sig.. och plötsligt talar om saker som ingen hört förut.
Citera
2018-03-22, 23:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Bernt Carlsson berättar om inbrott i London:

Sitting in the umpteenth airport departure lounge that month, Bernt whispered breathlessly about the break-in at the squalid little apartment in London he rarely saw. 'They messed things up and pawed through my papers. Then just to make sure I knew it wasn't a simple burglary they piled my money in the centre of the living-room rug.'

"South African goons were active in London at the time, and some had a bizarre sense of humour. 'But don't talk about it, and I'm not going to report it. That would just give the bastards their little victory'."

Bernt Carlsson hade hemlig nära kontakt med Stasi och KGB vilket Oleg Gordijevskij berättar i denna intervju.

https://m.youtube.com/watch?v=7D4VbFU0OJA

Birgitta Almgren är en annan som hade en del om BC och hans östkontakter.

https://albertveli.wordpress.com/2011/11/14/mysteriet-bernt-carlsson/
Citera
2018-03-22, 23:13
Medlem
Citat:
Jovans kludd är ju förskjuten på den ena dokumentet (typisk för en förfalskning).

Det låter vi experter uttala sig om och jag är 100% säker på att den expert inte skulle dra sådana slutsatser så svepande. Det är nog din förkärlek för konspirationsteoretiskernas bakgårdar som spelar dig spratt.
Citera
2018-03-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Frågan var vad vederbörande som påstår sig veta att t ex CA-spåret inte är aktuellt har för belägg.

Att man avskrev det så snabbt och att allt den som påstod sig ha kontakt med PU i det ärendet påstod skulle hända inte hände. Att de inte visar sina kort från utredarnas sida förstår jag fullkomligt. Utredning såväl som förhör handlar inte om att dela med sig av information i onödan utan att samla in information.
Citera
2018-03-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
PU sa att det är vapnet CA hade de är intresserade av.

De sa att de var intresserade av att få identiteten på Arlandamännen också trots att de visste att det inte var Sydafrikaner. TRODDE JAG FÖRKLARAT HUR DE TÄNKER OCH YTTRAR SIG...
Citera
2018-03-22, 23:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det låter vi experter uttala sig om och jag är 100% säker på att den expert inte skulle dra sådana slutsatser så svepande. Det är nog din förkärlek för konspirationsteoretiskernas bakgårdar som spelar dig spratt.

Se på slängen som går ned över det maskinskrivna namnet.

BTW- just idag är jag så godmodig att jag erkänner min för kärlek för konspirationsteoretiskernas bakgårdar .
Citera
2018-03-22, 23:30
Medlem
Citat:
I åsikten om att kulorna är fel hart jag sällskap med ett dussin ytterst meriterade experter. 50-miljonersfrågan är varför'?

Och dessa meriterade experter som ingen har hört talas om är???? Det räcker med 10 av de 12 du anger med korta CV. Hittills har jag bara sedan CP rättegången hört amatörer med hybris hitta på sådana saker med vidhängande otänkbara scenarion.

Med tanke på skadorna och kulornas positioner och skick är det hart när omöjligt att replikera det även med tillgång till en detaljerad obduktion. Man skulle behöva 1000tals försök och noggranna undersökningar för att reproducera det med full tillgång till hela den tekniska undersökningen i övrigt för att ha en chans att få till det.

Att tillverka dem före eller i samband med mordet är helt omöjligt.
Citera
2018-03-22, 23:35
Medlem
Citat:
Se på slängen som går ned över det maskinskrivna namnet.

BTW- just idag är jag så godmodig att jag erkänner min för kärlek för konspirationsteoretiskernas bakgårdar .

Ja och förmodligen skulle en riktig expert häpna lika mycket över dina konspiratioiskt amatörmässiga slutsatser som de experter som läste teorierna att 911 var kontrolllerad sprängning med jättelika 3 d projektioner av flygplan inför hundratusen ögonvittnen.
Citera
2018-03-23, 00:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Får vi se den?

Jag begärde ut dem för att få slut på tjafset om "Lisbet"-bilden, och i hopp om att det fanns fler bilder på dessa personer. Vilket det gjorde. Dock blir man inte klokare på vilka de är då de är fotade bakifrån.
Men, det är en bra kvalitativ bild och på denna ser man att en av männen måste vara den som sitter i polisens högra framsätet på "Lisbet"-bilden.
Då kvinnan förefaller ha bråttom verkar männen se avslappnade ut.
Citera
2018-03-23, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag begärde ut dem för att få slut på tjafset om "Lisbet"-bilden, och i hopp om att det fanns fler bilder på dessa personer. Vilket det gjorde. Dock blir man inte klokare på vilka de är då de är fotade bakifrån.
Men, det är en bra kvalitativ bild och på denna ser man att en av männen måste vara den som sitter i polisens högra framsätet på "Lisbet"-bilden.
Då kvinnan förefaller ha bråttom verkar männen se avslappnade ut.
Kan du se reg nr och/eller polisbilsnummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in