2018-03-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Nu vet vi utgången, alla fyra borta och det är hemskt på alla vis. Jag vill pröva en tanke som jag föreställer mig hade varit ännu värre - att en i familjen hade överlevt! Övergiven och sörjande och ingen att dela det med. 😰
Kanske en av barnen, M*a som inte var så sjuk? Hade hon velat det? Det är ta mig tusan inte lätt alla gånger. Det är bara när man får tala om hur andra borde ha gjort som det är enkelt.
Citera
2018-03-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ja. Det är mycket konstigt att satsa så mycket energi på jobbet som en professur innebär. Att söka det när familjen mår så dåligt. Och är sjuka. Ingen av döttrarna klarar av vanlig skolgång. Det låter inte riktigt sunt. Det hade däremot varit mer normalt att arbeta 50% ett tag och ta hand om familjen. Pengar kan inte behöva betyda allt. Han har väl haft en hög lön i många år innan. Och borde ha sparat en del. Och om ekonomin var dålig så kunde han kanske jobba 75%. Det gör en del ensamstående mammor för sina barns skull De klarar av det. .

Jag har också tänkt i de banorna. Om man har två barn som är så fruktansvärt svårt sjuka att man inte ser någon framtid för dem - hur mycket hjälper det då att gå ner i arbetstid tio procent? Det blir ju ungefär som att sätta ett plåster på en cancerknöl. Och varför ens söka en professur om läget är så förtvivlat där hemma?

Kanske ska man inte bara stirra sig blind på det som hände kring jul - det som bara var droppen som fick bägaren att rinna över. Kanske behöver man backa bandet och se vad det var som långt tidigare hade fyllt bägaren, och hur familjen handskades med en livssituation som blev gradvis svårare och svårare.

Varför lyckades de inte göra någonting konstruktivt innan de kommit till den yttersta branten när de inte såg någon annan utväg än döden? Varför lät man det gå så långt? För de kan ju inte plötsligt ha kommit på att det inte fanns någon livskvalitet?

Och jag kan förstå om man från början tror att hemundervisning skulle kunna vara en lösning för ett barn, och att man under ca en termin tänker att "snart blir det bättre, snart vänder det" - och att man vill avvakta och se, och kämpar på med mycket tålamod. Och att man tänker att "nog ska vi klara av det här inom familjen, utan assistenter/personal här hemma, vi fixar det."

Men när det gått, låt säga en termin, och ingenting blivit bättre, borde man inte tänka om då? Och önska/kräva/ordna mer hjälp?
Citera
2018-03-22, 22:36
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har också tänkt i de banorna. Om man har två barn som är så fruktansvärt svårt sjuka att man inte ser någon framtid för dem - hur mycket hjälper det då att gå ner i arbetstid tio procent? Det blir ju ungefär som att sätta ett plåster på en cancerknöl. Och varför ens söka en professur om läget är så förtvivlat där hemma?

Kanske ska man inte bara stirra sig blind på det som hände kring jul - det som bara var droppen som fick bägaren att rinna över. Kanske behöver man backa bandet och se vad det var som långt tidigare hade fyllt bägaren, och hur familjen handskades med en livssituation som blev gradvis svårare och svårare.

Varför lyckades de inte göra någonting konstruktivt innan de kommit till den yttersta branten när de inte såg någon annan utväg än döden? Varför lät man det gå så långt? För de kan ju inte plötsligt ha kommit på att det inte fanns någon livskvalitet?

Och jag kan förstå om man från början tror att hemundervisning skulle kunna vara en lösning för ett barn, och att man under ca en termin tänker att "snart blir det bättre, snart vänder det" - och att man vill avvakta och se, och kämpar på med mycket tålamod. Och att man tänker att "nog ska vi klara av det här inom familjen, utan assistenter/personal här hemma, vi fixar det."

Men när det gått, låt säga en termin, och ingenting blivit bättre, borde man inte tänka om då? Och önska/kräva/ordna mer hjälp?
Ja. Jag tycker ju att papppans strävan uppåt är mycket märklig i det här fallet. Och skickar en konstig signal till sina barn och fru. Det är helt klart att det blivit för mycket någonstans.
Citera
2018-03-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det har, i tråden, inte kommit fram några säkra uppgifter alls om barnens hälsotillstånd. En del medecinmän i tråden har ju förklarat dem kärnfriska! Men om deras framtidsutsikter verkligen var dystra?

Jag nämnde vare sig ME eller annan sjukdom, jag skrev
"Ponera att barnens (ännu dold i dunkel) sjukdom verkligen var elakartad med (förr eller senare) dödlig utgång. Hade du kunnat föreställa er ett mått av barmhärtighet i ett sådant fall?"

Utgå ifrån den frågeställningen. Barnen kanske hade sjukdom X, med väldigt dålig prognos, innefattande ett plågsamt slut. Hade det varit en förmildrande omständighet?
...och Jazz, din sista mening verkar vara din uttolkning av vad? helt egen teori? Har du grund för ditt påstående att H och O dödat barnen, för att de ansåg att ungarna inte förtjänade att leva?

Nej, jag tycker det är fel att mörda döttrarna, vare sig de hade en dålig prognos el plågsamt slut. Nu finns det ju så mycket mediciner som hjälper en vid palliativ vård o samtidigt kan ALLA som vill ta farväl göra det.
Citera
2018-03-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Eftersom de dödade dem tyckte de ju uppenbart att de inte förtjänade att leva mer.

Eller så tyckte de, att det var skonsammare för dem att stilla somna in, istället för att låta dem genomlida en utdragen plågsam väg mot samma ändstation, orsakat den eventuella sjukdom som ingen i denna tråd vet ett jävla skit om.
Citera
2018-03-22, 22:46
Medlem
Citat:

Bra frågor. Se punkt 3. Verkar inte har funnits någon alternativ lösning för gm.

Ur ”8 Characteristics of Family Annihilators”

”1. He's not losing a job, he's losing his ability to keep up the lifestyle:
2. A sudden, temporary, but unshakable realization that there is no way out of this. "This is the end of me," "it's over," "I'm dead," etc.
3. While anyone can see how severe the problem is, no one else sees the problem as insurmountable-- except him. "Why didn't he just...?"”
Citera
2018-03-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ja. Jag tycker ju att papppans strävan uppåt är mycket märklig i det här fallet. Och skickar en konstig signal till sina barn och fru. Det är helt klart att det blivit för mycket någonstans.

Ja, och det försatte ju mamman i en extremt svår situation. Medan maken gjorde karriär blev hon ju ganska ensam om den svåra situationen med barnens sjukdom.

Och att stänga in två sjuka barn i ett hus tillsammans med en olycklig förälder, är ju att själv skapa en ohållbar situation. Varför planerar man sitt liv så? Och varför ändrar man sig inte och planerar på ett annat sätt, när man märker att det verkligen håller på att bli riktigt ohållbart?

Visst var familjen hårt drabbad av livet - de fick ett hårt öde. Men man kan ju även själv påverka sitt öde. Vad var det som fick föräldrarna att avstå från att försöka göra någon förändring - exempelvis genom att ordna mer hjälp?
Citera
2018-03-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, så är det. Det tog mig 15 år att få rätt diagnos, innan var det fibromyalgi m.m.
5 år för MS diagnos trots att jag förstod det dag 1. "Vill vill ju inte vara budbärare, för det finns folk som bara får ett MS skov" sa läkaren när jag låg helt förlamad.
Citera
2018-03-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bra frågor. Se punkt 3. Verkar inte har funnits någon alternativ lösning för gm.

Ur ”8 Characteristics of Family Annihilators”

”1. He's not losing a job, he's losing his ability to keep up the lifestyle:
2. A sudden, temporary, but unshakable realization that there is no way out of this. "This is the end of me," "it's over," "I'm dead," etc.
3. While anyone can see how severe the problem is, no one else sees the problem as insurmountable-- except him. "Why didn't he just...?"”

Och just därför är det bra om man inte är så ensam med sina problem, utan har hjälpande och stödjande kontakter.
Citera
2018-03-22, 23:01
Medlem
Citat:
...
...

Det kan väl komma väldigt plötsligt. Ett väldigt illavarslande besked från sjukvården t.ex.
Citera
2018-03-22, 23:17
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ja, och det försatte ju mamman i en extremt svår situation. Medan maken gjorde karriär blev hon ju ganska ensam om den svåra situationen med barnens sjukdom.

Och att stänga in två sjuka barn i ett hus tillsammans med en olycklig förälder, är ju att själv skapa en ohållbar situation. Varför planerar man sitt liv så? Och varför ändrar man sig inte och planerar på ett annat sätt, när man märker att det verkligen håller på att bli riktigt ohållbart?

Visst var familjen hårt drabbad av livet - de fick ett hårt öde. Men man kan ju även själv påverka sitt öde. Vad var det som fick föräldrarna att avstå från att försöka göra någon förändring - exempelvis genom att ordna mer hjälp?
Det där är mycket märkligt. Jag kan inte förstå att man väljer att satsa så mycket på jobbet. Jag menar. Han har säkert inte lämnat sitt arbete när han kommit hem efter jobbet. Utan fortsätter hemma på kväll och helger. Det krävs nog när man siktar mot en professur. Jag antar det i alla fall. Jobbet blir en hobby med. Han måste ju bevisa att han är värd den professur som han vill ha. Jag får inte alls ihop det med en så sjuk familj.
Citera
2018-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
Det där är mycket märkligt. Jag kan inte förstå att man väljer att satsa så mycket på jobbet. Jag menar. Han har säkert inte lämnat sitt arbete när han kommit hem efter jobbet. Utan fortsätter hemma på kväll och helger. Det krävs nog när man siktar mot en professur. Jag antar det i alla fall. Jobbet blir en hobby med. Han måste ju bevisa att han är värd den professur som han vill ha. Jag får inte alls ihop det med en så sjuk familj.

Jag vet att det har diskuterats tidigare men om OH var narcissist förklarar det en hel del om hans udda tänkande och agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in