Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Olycka (självmord) vid Helenelund.
Tågtrafiken stoppad mellan sthlm-uppsala...
Om någon är intresserad av en passagerares betraktelser så kan jag inflika att efter att ha frågat kring denna incident fick jag ett PM, klistrar in detta — orört — här nedan:
Citat:
Hej, du får klistra in detta i tråden om du vill och säga att du fick meddelandet från en annan användare. I annat fall kändes det bra att skriva av sig lite:
Jag satt på tåget. Varken hörde eller kände någon duns, utan tåget bara saktade ner och dom sa i högtalarna att det skett en olycka och att vi måste invänta räddningstjänst och polis. Hände inget på ett tag men sedan hördes sirener i ca 10 sek, sedan tyst.
Jag tror personen avled tvärt och att den saken var uppenbar, för när delar av räddningspersonalen kom så gick dom ganska stillsamt förbi utanför fönstret. En tågvärd gick genom vagnarna och förklarade att någon blivit påkörd. En dumkärring i 55-årsåldern frågade direkt hur länge vi blir stående och tågvärden förstod inte frågan först. När frågan upprepades så svarade värden ganska kort någonting om att polisen måste få göra sitt jobb och sa en halv mening om tågets kondition (tolkade det som att det rörde sig om rengöring) ursäktade sig, sa att hon är väldigt upprörd och gick vidare innan hon hann börja gråta.
Vi stod stilla i minst 90 minuter. Vid ett tillfälle gick en tågvärd genom gången följd av en annan kvinna mot tågets främre del. Tänkte först att det kunde vara psykolog/psykvård för föraren, men visade sig senare vara dennes replacement.
Kärringen som satt framför mig och hennes man var de mest nyfikna i vagnen som reste sig upp och tittade ut genom fönstret varje gång polis och brandmän passerade utanför, men dom verkade inte mentalt kapabla att sätta ihop pusselbitarna. Dom fattade inte vilken tragedi dom befann sig i, alternativt intalade sig själva att saker förhöll sig annorlunda, som försvarsmekanism.
Efter ett tag upprepades vad som hänt i högtalarna och att vi skulle rulla snart igen. När jag senare gick av vid Arlanda så tittade jag på tågets främre del. Inget rött syntes, men visste man vad man tittade efter så kunde man se en ordentlig, bred och utsträckt missfärgning av tågets nos. Såg ut att ha varit en väldigt brutal kollision. Tack och lov troligen en snabb, smärtfri död för den stackars människan. Jag blev verkligen illa berörd när alla bitar fallit på plats.