2018-03-22, 06:59
  #18277
Medlem
Det är helt sjukt vilka pensionärstidningar kvällspressen blivit numera. Man ser iofs inte löpsedlarna så ofta längre men ett ställe har dem som jag brukar passera på dagarna. Igår var det något om urinläckage och för några dagar sedan om missade pensionspengar. Det är inte direkt medelsvenssons problem och hjärtefrågor vi talar om.
Citera
2018-03-22, 07:47
  #18278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Det är helt sjukt vilka pensionärstidningar kvällspressen blivit numera. Man ser iofs inte löpsedlarna så ofta längre men ett ställe har dem som jag brukar passera på dagarna. Igår var det något om urinläckage och för några dagar sedan om missade pensionspengar. Det är inte direkt medelsvenssons problem och hjärtefrågor vi talar om.


Ja, det är väl bara 75+ som köper den, alla andra har dator eller Ipad. Intressant iaktagelse dock.
Kan ju inte röra sig om mer än 5 år i så fall innan det är borta totalt, den lilla kvarvarande potentiella läsarskaran faller väl med drygt 10% om året
Citera
2018-03-22, 10:21
  #18279
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Det är helt sjukt vilka pensionärstidningar kvällspressen blivit numera. Man ser iofs inte löpsedlarna så ofta längre men ett ställe har dem som jag brukar passera på dagarna. Igår var det något om urinläckage och för några dagar sedan om missade pensionspengar. Det är inte direkt medelsvenssons problem och hjärtefrågor vi talar om.

Ändå blåser kvällspressen upp sig som en ballong och försöker låtsas att de är en maktfaktor fortfarande. Trots att de bara är snabbt krympande pensionärstidningar. Vad ligger Våldtäktsbladets pappersupplaga på nu? Under 50 000?

Trots det verkar vissa fortfarande tycka att dessa tidningar är något att bry sig om. Helt obegripligt att en del aktörer t ex Google verkar lyssna när en så här liten aktör grinar och bräker. Jag antar att det är en gammal tradition att man inbillar sig att tidningarna har makt. Som inte har släppt ännu hos många.

Tidpunkten där även den stora massa börjar ropa att kejsaren är naken borde väl börja närma sig?
Citera
2018-03-22, 10:40
  #18280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Det är helt sjukt vilka pensionärstidningar kvällspressen blivit numera. Man ser iofs inte löpsedlarna så ofta längre men ett ställe har dem som jag brukar passera på dagarna. Igår var det något om urinläckage och för några dagar sedan om missade pensionspengar. Det är inte direkt medelsvenssons problem och hjärtefrågor vi talar om.
"Var fjärde väljare är pensionär"

Kruxet för kvällstidningarna är ju att morgondagens pensionärer redan slutat läsa tramset innan de gått i pension.

Annars hade affärsidén med en renodlad pensionärsexpressen varit ganska bra!
Citera
2018-03-22, 13:32
  #18281
Medlem
Förtroendebarometern för 2018 är ute. SVT sjunker från 60 till 58 %.

http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2018/03/Presentation-fortroendebarometern_2018.pdf
Citera
2018-03-22, 14:18
  #18282
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamasia
Förtroendebarometern för 2018 är ute. SVT sjunker från 60 till 58 %.

http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2018/03/Presentation-fortroendebarometern_2018.pdf
Intressant. Man låg på 75% så sent som 2010 och nu alltså 58%.
Tv4 från 48% till 28% på 10 år.

Flashback noterar 7% vilket åtminstone är högre än Twitter.
Citera
2018-03-22, 17:31
  #18283
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
ETC:s TS-upplaga är nere i 5 300 ex.
Enligt ORVESTO Konsument | Kantar Sifo är räckvidden 59 000.

Sid 40:
https://ts.se/media/1234/upplage_rackviddsutveckling2008_2017pdf.pdf

59 000 / 5 300 = 11,132075

För att räckvidden ska stämma krävs det att varje tidning i genomsnitt läses av drygt 11 personer...

Och jag som tyckte att Aftonbladets manipulerade siffror tog priset
Citera
2018-03-22, 17:33
  #18284
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamasia
Förtroendebarometern för 2018 är ute. SVT sjunker från 60 till 58 %.

http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2018/03/Presentation-fortroendebarometern_2018.pdf

Mycket intressanta siffror.

SVT tappar stort hos både unga och gamla.

Aftonbladet och Expressen ligger kvar på bottennivåerna.
Citera
2018-03-22, 17:36
  #18285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Intressant. Man låg på 75% så sent som 2010 och nu alltså 58%.
Tv4 från 48% till 28% på 10 år.

Flashback noterar 7% vilket åtminstone är högre än Twitter.
Journalisterna hänvisar ju allt mer till Twitter exempelvis i samband med meetoo.
Inte så konstigt då att de tappar i förtroende när de hänvisar till hashtag rykten och hörsägner
Citera
2018-03-22, 21:25
  #18286
Medlem
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/facket-pa-aftonbladet-oro-over-arbetsbordan-6905505

Citat:
Facket på Aftonbladet: "Oro över arbetsbördan"
Nio tjänster ska kapas på Aftonbladets printavdelning – kritiska röster har höjts kring hur medarbetarna ska klara av att göra en lika bra produkt som tidigare.

Enligt uppgifter till Dagens Media ska nattredigerarna gå från sex till två anställda medan nöjet minskar från två till en redigerare. Förändringarna på Aftonbladet ska ha väckt stor upprördhet och oro bland medarbetarna.

Citera
2018-03-23, 00:44
  #18287
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/facket-pa-aftonbladet-oro-over-arbetsbordan-6905505



Nattredaktionen är kvällstidningens.hjärta. Det var där som tidningen skapades och fylldes med det absolut senaste ur nattens och morgonens nyheter.
Nu kommer printupplagan att bli lika efter sin tid som en mossig morgontidning. Fast de.stackare som fortfarande köper är väl ändå så.förvirrade att de inte märker något.
Citera
2018-03-23, 02:12
  #18288
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Det är helt sjukt vilka pensionärstidningar kvällspressen blivit numera. Man ser iofs inte löpsedlarna så ofta längre men ett ställe har dem som jag brukar passera på dagarna. Igår var det något om urinläckage och för några dagar sedan om missade pensionspengar. Det är inte direkt medelsvenssons problem och hjärtefrågor vi talar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Ja, det är väl bara 75+ som köper den, alla andra har dator eller Ipad. Intressant iaktagelse dock.
Kan ju inte röra sig om mer än 5 år i så fall innan det är borta totalt, den lilla kvarvarande potentiella läsarskaran faller väl med drygt 10% om året

Jag har talat med flera olika handlare om detta. Det har varit handlare som sålt tidningar i många år, ibland i flera decenier. De har mycket riktigt bekräftat bilden av att det främst är pensionärer som köper kvällstidningarna, men även bland dessa har försäljningen sjunkit kraftigt under senare år. Fler och fler äldre tycks läsa nyheterna på nätet idag.

När jag frågat handlarna har de sagt att de nog inte sålt en endaste kvällstidning till någon under 40-50 år de senaste åren. Däremot finns det tydligen endel i åldern sådär 50-70 år som fortfarande köper dem ibland, oftast är det tydligen någon bilaga som t.ex. TV-bilagan eller korsorden de är ute efter. Eller sporten, för de som gillar att spela på hästar eller fotboll som ibland köper en tidning.

De handlare jag talat med har t.o.m. övervägt att sluta sälja kvällstidningarna p.g.a. den låga omsättningen. Men fortsätter ändå, mer som service till sina gamla trogna kunder än p.g.a. av de få kronor de tjänar på detta. Men de beskriver det inte som OM de skall sluta med det, utan snarare NÄR de skall sluta sälja dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in