Citat:
Ursprungligen postat av
--..--
Det är helt sjukt vilka pensionärstidningar kvällspressen blivit numera. Man ser iofs inte löpsedlarna så ofta längre men ett ställe har dem som jag brukar passera på dagarna. Igår var det något om urinläckage och för några dagar sedan om missade pensionspengar. Det är inte direkt medelsvenssons problem och hjärtefrågor vi talar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lokitoki
Ja, det är väl bara 75+ som köper den, alla andra har dator eller Ipad. Intressant iaktagelse dock.
Kan ju inte röra sig om mer än 5 år i så fall innan det är borta totalt, den lilla kvarvarande potentiella läsarskaran faller väl med drygt 10% om året
Jag har talat med flera olika handlare om detta. Det har varit handlare som sålt tidningar i många år, ibland i flera decenier. De har mycket riktigt bekräftat bilden av att det främst är pensionärer som köper kvällstidningarna, men även bland dessa har försäljningen sjunkit kraftigt under senare år. Fler och fler äldre tycks läsa nyheterna på nätet idag.
När jag frågat handlarna har de sagt att de nog inte sålt en endaste kvällstidning till någon under 40-50 år de senaste åren. Däremot finns det tydligen endel i åldern sådär 50-70 år som fortfarande köper dem ibland, oftast är det tydligen någon bilaga som t.ex. TV-bilagan eller korsorden de är ute efter. Eller sporten, för de som gillar att spela på hästar eller fotboll som ibland köper en tidning.
De handlare jag talat med har t.o.m. övervägt att sluta sälja kvällstidningarna p.g.a. den låga omsättningen. Men fortsätter ändå, mer som service till sina gamla trogna kunder än p.g.a. av de få kronor de tjänar på detta. Men de beskriver det inte som OM de skall sluta med det, utan snarare NÄR de skall sluta sälja dem.