2017-11-19, 16:31
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Du glömmer annonsintäkterna i papperstidningen. Det är intäkter som försvinner när papperstidningen försvinner.

SF till exempel kommer inte publicera bioprogrammet på kvällstidningarnas hemsidor.

Ovan i tråden visades att minskningen i annonintäkter är påtaglig för kvällstidningarna och att nätet inte på långa vägar kompenserar för detta.

Räkna tex DNs dödsannonser som kostar 5000Kr styck.

Ingen kommer betala dn.se 5000 för en dödsannons på nätet, här talar vi om tiotals miljoner per år!

LL

Det är nästan samma siffror på vilket liten lokaltidning som helst. 3-4 tusen kostar det tydligen senast jag kollade. Jag trodde i min enfald att dödsannonser var i stort sett gratis. Stora intäkter blir det om man tar lika mycket betalt för förlovas/giftas/födelsedagar osv. Nu vet jag inte vad det kostar, men gratis är det knappast.

Uppvaktning undanbedes? Tar dom betalt för det?
Citera
2017-11-19, 16:36
Medlem
LagomLats avatar
Det ironiska är att det i princip är bland personerna i dödsannonserna som DN haft sina trognaste prenumeramter.

LL
Citera
2017-11-19, 16:42
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja en vacker dag så kommer det kanske ett brev där det står något i stil med att butiken säljer för lite och att man därför upphör med distributionen till nämnda butik.

Men å andra sidan så åker ju distributionsbilen ändå förbi varje dag då det är andra butiker i närheten.

Dom lär nog försöka prångla ut lösnummer på så många platser som möjligt så länge det bara går.

Först vill jag tacka för att du ger lite input från "verkligheten", det ger ett klart mervärde till tråden.

Min gissning är att ifall kvällstidningarna skulle göra allvar av att vägra distribuera tidningar till försäljningsställen som säljer för få ex så skulle det göra ett märkbart hack i den totala upplagan. Som redan är låg. Jag tror ,precis som du påpekar, att du kommer att fortsätta få tidningar tills du själv tackar nej.
Citera
2017-11-19, 22:19
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det ironiska är att det i princip är bland personerna i dödsannonserna som DN haft sina trognaste prenumeramter.

LL

Tidningarna borde följaktligen sänka priserna på dödsannonser, inte minst pga minskade upplagor. Men speciellt för att hedra alla gamla fd prenumeranter som lusläst andras dödsannonser till döddagar trots att de finns på nätet.
Citera
2017-11-20, 02:48
Medlem
constants avatar
För trettio(?) år sedan gav östgötska lokaltidningen Corren ut en bok om Facit i Åtvidaberg, hur det företaget totalt missade framtiden och att anpassa sig.

Tror det var journalisten Bertil Torekull som skrev, kanske han då var chefredaktör på tidningen.

Kanske ägarna skulle läst den boken?

Edit: Torekull verkar vara oskyldig. Essensen av mitt inlägg är dock detsamma. Corren ger ut en bok om ett företag som så totalt missar marknaden, för att några decennier senare själva hamna i fällan.
Senast redigerad av constant 2017-11-20 kl. 02:57.
Citera
2017-11-20, 03:09
Medlem
constants avatar
Citat:
För 18-20 år sedan så sålde jag i min bensinstationsbutik ungefär 50-60 stycken kvällstidningar (Aftonbladet och Expressen) per dag.

Nu går det åt typ 5-7 stycken varje dag, vissa dagar färre än så.

Funderar starkt på att sluta sälja skiten.

Förstår personligen inte alls hur man kan välja att betala pengar för skräpet.
Antagligen ett stort hopp till att inte ens sälja, men när någon kedja verkligen vågar ta steget, när de ser att det inte är lönsamt, då lär det gå undan.

Kanske ICA kör på ett år till, sedan finns inte några kvällstidningar i deras ordinarie sortiment?
Citera
2017-11-20, 03:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Nä jag vet inte varför jag envisas med att sälja skiten.
Snart händer det, kedjorna inser att de kan använda attraktiva ytor till produkter som säljer mer och med högre marginal.
Citera
2017-11-20, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Först vill jag tacka för att du ger lite input från "verkligheten", det ger ett klart mervärde till tråden.

Min gissning är att ifall kvällstidningarna skulle göra allvar av att vägra distribuera tidningar till försäljningsställen som säljer för få ex så skulle det göra ett märkbart hack i den totala upplagan. Som redan är låg. Jag tror ,precis som du påpekar, att du kommer att fortsätta få tidningar tills du själv tackar nej.

Ja det var ju roligt i intervjun med Olsen i ekots lördagsintervju där dalkullan gled nåt så i h-e när hon fick frågan upprepade gånger om hur länge tidningen skall distrubieras analogt.

Monica Saarinen: Är det 4-5 år vi pratar om, eller?
Olsen: Njaaeaa, just nu ser vi enbart papperstidningen som en extrabonus för våra trogna läsare. Är inget vi satsar på, vi är framledes sveriges primära digitala plattform. Hon körde det som ett mantra.

Blir väl som CD-skivan, finns kvar i periferin men ingen bryr sig.
Citera
2017-11-20, 10:41
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Monica Saarinen: Är det 4-5 år vi pratar om, eller?
Olsen: Njaaeaa, just nu ser vi enbart papperstidningen som en extrabonus för våra trogna läsare. Är inget vi satsar på, vi är framledes sveriges primära digitala plattform. Hon körde det som ett mantra.
Det är ju också lite av deras problem. De är en "stor" papperstidning av hävd och vana och det är det som gör att folk besöker deras webb. Det är ju inte direkt så att deras webb på något sätt är bra utan den är som Blocket. Rätt kass men lever på att den är störst. Om Aftonbladet lägger ner sitt papper så blir de bara en nyhetssajt på nätet och då har de en helt annan konkurrens.
Citera
2017-11-20, 11:54
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Snart händer det, kedjorna inser att de kan använda attraktiva ytor till produkter som säljer mer och med högre marginal.
Det händer redan. Här i Trollhättan står det Nocco vid kassan där kvällstidningarna brukade stå. Kvällsttidningsstället har flyttats till ett undanskymt hörn en bit bort.
Citera
2017-11-20, 13:08
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
För trettio(?) år sedan gav östgötska lokaltidningen Corren ut en bok om Facit i Åtvidaberg, hur det företaget totalt missade framtiden och att anpassa sig.

Tror det var journalisten Bertil Torekull som skrev, kanske han då var chefredaktör på tidningen.

Kanske ägarna skulle läst den boken?

Edit: Torekull verkar vara oskyldig. Essensen av mitt inlägg är dock detsamma. Corren ger ut en bok om ett företag som så totalt missar marknaden, för att några decennier senare själva hamna i fällan.
Facit sålde elektroniska miniräknare, så de "missade" inte marknaden. Problemet var att kostnaderna var för höga i Sverige så miniräknarna utvecklades och tillverkades i Japan av Sharp. Facit hade global ensamrätt på att sälja Sharps miniräknare utanför Japan. I längden höll det inte, utan Sharp började sälja sina miniräknare själva. Därmed gick Facit i konkurs.

Det närmaste man kan komma Sharp i medievärlden är väl personer som blivit kända genom gammelmedia, men som pga åsiktskorridoren blivit fristående bloggare och som nu får sin försörjning av crowden. Katerina Janouch till exempel.
Citera
2017-11-20, 13:34
Medlem
Olsson Olsén borde inte uttala sig så föraktfullt mot en produkt som faktiskt bekostar en stor del av den digitala satsningen. Digitalt först i all ära, men sajterna drar inte in de intäkter som prognosticerats av överdrivet optimistiska ekonomichefer.
Man talar om si och så många procents tapp på pappret men i gengäld minst lika många procents uppgång för digitala intäkter. Mer intressant vore givetvis om dom pratade kronor och ören i stället för procent. Man betalar som bekant inga fakturor med procent eller räckviddstal.
Men för all del - se till att folk slutar köpa papperstidningarna så får dom se vart det barkar. Vägen är redan utstakad, det är bara tidsaxeln som är lite osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in