Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Slöseri med skattepengar? Av vem?
Ja, lite grann tror jag du inte vill se min poäng i det jag skriver, men som svar till dig: av alla som tvingas ha med det här att göra, från kustbevakningen när man började söka efter Kim, sökandet efter alla kroppsdelar i havet, bärgning av ubåt, all polisens hantering, förberedelser inför rättegång av åklagare och försvarare, rättsmedicinsk personal, utredning efter utredning, rättegången, vakter, häktespersonal och inte minst de 10.000 kr/dag (eller är det 30.000?) som det kommer att kosta att ha PM inspärrad i högriskfängelse resten av hans liv..
Men det är ju inte det som är min poäng. Jag vet att det måste få kosta, men å andra sidan - pengar växer inte på träd. De tas från någon och någonstans. Min poäng är att skattepengar måste huvudsakligen gå till att investera, investera i våra barn och i bra människor och i för samhället uppbyggande saker. Det kan inte fortgå på detta sätt, att hundratals eller tusentals miljoner läggs på grovt kriminella människor för att de ska garanteras en 100-procentig rättvisa när de själva gjort saker som egentligen kanske borde frånta dom rätten till de civiliserade tjänsterna av samhället, som samma samhälle bjuder på.
Min poäng är, och ett av mina förslag - i all ödmjukhet - är att man kanske skulle kunna börja med att titta på att höja straffet för styckning av människor, så att detta brott hamnar på samma straffskala som mord, - dels för att förekomma och förhindra att en människa såsom PM skulle kunna gå fri, bara för att man kanske inte kan fastställa dödsorsaken, men också för att dra ner på utgifterna på åklagarens utredningar. Det är vad jag tycker, det är allt.