2018-03-22, 11:03
Medlem
PhDSalanders avatar
Rekommenderar att köra BT.dk och Ekstrabladet parallellt.

På ekstrabladet avstod de ifrån många av de detaljer ur obduktionen som rörde underlivet som BT i sin tur skrev ut.
Citera
2018-03-22, 11:06
Medlem
Neeej:

Anklageren læser nu op fra endnu en rapport. De omhandler nogle læsioner på hagen og halsen, som er givet i levende live.
'De kan være opstået ved mulig fiksering', står der blandt andet.
- Kan du uddybe, spørger anklageren.
- De var meget karakteristiske og vi mener, at der har været en genstand, der har trykket på det område, siger retsmedicineren.

Kan det være et bælte?
- Ja, det kunne det, siger retsmedicineren.
Citera
2018-03-22, 11:09
Medlem
PhDSalanders avatar
och ansiktstortyr

Af tegn på vold muligt opstået efter døden er der læsioner ved øjne og næse.
- Kan du uddybe om de også kan være opstået umiddelbart før døden?,spørger anklageren.
- Man kan ikke udelukke, at det kan være før døden, siger retsmedicineren.
Citera
2018-03-22, 11:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Det är mycket 'kan inte uteslutas', 'sannolikt', 'troligen' mfl inte så säkra angivelser nu. Ska försvaret höra vittnet efteråt nu, och i så fall, undrar vad hon kan göra av detta.
Citera
2018-03-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är mycket 'kan inte uteslutas', 'sannolikt', 'troligen' mfl inte så säkra angivelser nu. Ska försvaret höra vittnet efteråt nu, och i så fall, undrar vad hon kan göra av detta.

Ja vad ska Betina göra åt detta?

Vidnet bekræfter, at hun i en erklæring har svaret negativt på et spørgsmål fra Peter Madsens forsvarer under efterforskningen om, hvorvidt læsionerne kan være påført fire-seks timer efter Kim Walls død.
Citera
2018-03-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Slöseri med skattepengar? Av vem?

Ja, lite grann tror jag du inte vill se min poäng i det jag skriver, men som svar till dig: av alla som tvingas ha med det här att göra, från kustbevakningen när man började söka efter Kim, sökandet efter alla kroppsdelar i havet, bärgning av ubåt, all polisens hantering, förberedelser inför rättegång av åklagare och försvarare, rättsmedicinsk personal, utredning efter utredning, rättegången, vakter, häktespersonal och inte minst de 10.000 kr/dag (eller är det 30.000?) som det kommer att kosta att ha PM inspärrad i högriskfängelse resten av hans liv..
Men det är ju inte det som är min poäng. Jag vet att det måste få kosta, men å andra sidan - pengar växer inte på träd. De tas från någon och någonstans. Min poäng är att skattepengar måste huvudsakligen gå till att investera, investera i våra barn och i bra människor och i för samhället uppbyggande saker. Det kan inte fortgå på detta sätt, att hundratals eller tusentals miljoner läggs på grovt kriminella människor för att de ska garanteras en 100-procentig rättvisa när de själva gjort saker som egentligen kanske borde frånta dom rätten till de civiliserade tjänsterna av samhället, som samma samhälle bjuder på.
Min poäng är, och ett av mina förslag - i all ödmjukhet - är att man kanske skulle kunna börja med att titta på att höja straffet för styckning av människor, så att detta brott hamnar på samma straffskala som mord, - dels för att förekomma och förhindra att en människa såsom PM skulle kunna gå fri, bara för att man kanske inte kan fastställa dödsorsaken, men också för att dra ner på utgifterna på åklagarens utredningar. Det är vad jag tycker, det är allt.
Citera
2018-03-22, 11:21
Medlem
En grej som jag tycker är märklig är att man säger att man inte kan bevisa exakt hur Kim dog. Följde för några månader sedan dubbelmordet i Hallonbergen där en kvinna fick halsen avskuren. I protokollet från rättsmedicin beskrivs hur flera av snitten kan ha varit dödande och att offret förblödde. Det räckte som bevisning i det fallet. Undrar varför det är ett problem i detta fallet när våldet är så extremt grovt.
Citera
2018-03-22, 11:22
Medlem
PhDSalanders avatar
Der er en snitlæsion på halsen, som ifølge retsmedicinerne kan have relevans for en evt. dødsårsag.dCamilla Marie Nielsen
- For at samle op så forstår jeg, at en halsoverskæring kan være den mulige dødsårsag, spørger anklageren.
- Det er korrekt.
- Hvorfor kan i ikke komme med et 100 % svar?
- Det er fordi hovedet har ligget i vand og den mulige blodudtrædning, som kunne have været at finde, kan være forsvundet. Der udover har råd også besværliggjort vores konklusion.
- Kan I sige om det er mere eller mindre sandsynligt, at det er en halsoverskæring?
- Nej det kan vi ikke, siger retsmedicineren.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-03-22 kl. 11:24.
Citera
2018-03-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
En grej som jag tycker är märklig är att man säger att man inte kan bevisa exakt hur Kim dog. Följde för några månader sedan dubbelmordet i Hallonbergen där en kvinna fick halsen avskuren. I protokollet från rättsmedicin beskrivs hur flera av snitten kan ha varit dödande och att offret förblödde. Det räckte som bevisning i det fallet. Undrar varför det är ett problem i detta fallet när våldet är så extremt grovt.

Rättsläkaren sa väl i början att det är svårt då kroppen legat i vatten en tid.
Citera
2018-03-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100

Det krävs ingen dödsorsak för att dömas för mord i Danmark. Finns fall där man dömt till mord utan att ens ha kropparna.
Citera
2018-03-22, 11:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JxcoCo
Ja, lite grann tror jag du inte vill se min poäng i det jag skriver, men som svar till dig: av alla som tvingas ha med det här att göra, från kustbevakningen när man började söka efter Kim, sökandet efter alla kroppsdelar i havet, bärgning av ubåt, all polisens hantering, förberedelser inför rättegång av åklagare och försvarare, rättsmedicinsk personal, utredning efter utredning, rättegången, vakter, häktespersonal och inte minst de 10.000 kr/dag (eller är det 30.000?) som det kommer att kosta att ha PM inspärrad i högriskfängelse resten av hans liv..
Men det är ju inte det som är min poäng. Jag vet att det måste få kosta, men å andra sidan - pengar växer inte på träd. De tas från någon och någonstans. Min poäng är att skattepengar måste huvudsakligen gå till att investera, investera i våra barn och i bra människor och i för samhället uppbyggande saker. Det kan inte fortgå på detta sätt, att hundratals eller tusentals miljoner läggs på grovt kriminella människor för att de ska garanteras en 100-procentig rättvisa när de själva gjort saker som egentligen kanske borde frånta dom rätten till de civiliserade tjänsterna av samhället, som samma samhälle bjuder på.
Min poäng är, och ett av mina förslag - i all ödmjukhet - är att man kanske skulle kunna börja med att titta på att höja straffet för styckning av människor, så att detta brott hamnar på samma straffskala som mord, - dels för att förekomma och förhindra att en människa såsom PM skulle kunna gå fri, bara för att man kanske inte kan fastställa dödsorsaken, men också för att dra ner på utgifterna på åklagarens utredningar. Det är vad jag tycker, det är allt.

Höjda straff för griftefridsbrott opponerar jag mig inte emot.

Men den enda som slösat med skattepengar här är ju gärningsmannen, dvs Madsen. En rättstat ska inte snåla med utredningsresurser i ett sånt här brott. Just såna här brott hör ju inte heller till vanligheterna så de kostnaderna är om än stora så begränsade. Dessutom menar jag att i en civiliserad stat så har även den misstänkte och även GM rättigheter.
Citera
2018-03-22, 11:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Neeej:

Anklageren læser nu op fra endnu en rapport. De omhandler nogle læsioner på hagen og halsen, som er givet i levende live.
'De kan være opstået ved mulig fiksering', står der blandt andet.
- Kan du uddybe, spørger anklageren.
- De var meget karakteristiske og vi mener, at der har været en genstand, der har trykket på det område, siger retsmedicineren.

Kan det være et bælte?
- Ja, det kunne det, siger retsmedicineren.
Ja, obehaglig läsning om tryckskador som indikerar fastbindning. Men förväntat...

Nu kommer resten:
Citat:
Anklageren er i gang med at udspørge vidnet om nogle misfarvninger og trykmærker, der blev fundet på Kim Walls afskårne ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in