Hur kan ni vara så säkra på att familjen var älskad?
Jag är en av dem som tror att OH var ensam GM. En karriärist som såg sig bromsad, av sin familj. Som blev störd på sitt andningshål, men som också blivit medveten om sina begränsningar, svagheter. Dessa kan ha projicerats på familjen, som ursäkt för brister på arbetet. En narcissist? Narcissister är ju underbara människor där de vill upprätthålla den fasaden, tills man känner till svagheterna. Var det någon som "kliade" OH lite extra i andningshålet? Någon som briljerade parallellt?
HB var den som anpassade sig mest till omständigheterna. Medberoende till OH? För friden?
Hur blev omständigheterna till?
Två smarta människor från den finare samhällsklassen som slår sina påsar ihop och föder två avkommor av denna perfekta genuppsättning för framtida erövringar. Men något gick fel på vägen och stjärnglansen vill inte spridas omkring barnen. Jag tror mycket av lyckan var en fasad och ju mer som gick emot, desto tydligare blev det avvikande. HB tror jag, accepterade "fakta", men OH tror jag var ständigt plågad av friktionen. Belöningar och bestraffningar fungerade inte längre, dessutom skolor som ville ta tillbaka barnen till skolvärlden. Detta blev för mycket för OH. Hans fasad rämnade. Han var attackerad från två håll. Passionen blev till hat, men han höll fasaden utåt och fabricerade ett gemensamt självmordsbrev för att rentvå sig själv. Rädda sitt ansikte innan avslöjandet om hans tillkortakommanden på konferensen. Tror jag.
Den narcissistiska föräldern…
…kräver att barnet ska behandla föräldern som om föräldern hade varit den perfekta mamma eller pappa som föräldern önskar att hon vore. En narcissistisk förälder kräver också, av barnet, att han ska visa upp denna perfekta bild av föräldern (och av familjen) för omvärlden.
Exempelvis ska barnet ha en speciell fritidsaktivitet, eller bete sig på ett visst sätt eller ha vissa kläder, som föräldern tror ska väcka andra vuxnas avund, eller beundran. Föräldern ser barnet som en förlängning av sitt eget jag, och inte som en egen liten individ med egna behov, tankar och intressen. De övergrepp, och den emotionella, eller fysiska misshandel som barnet får utstå, pågår bakom stängda dörrar, och få utanför familjen vet hur barnet egentligen har det hemma. Barnet självt har ju blivit lärt att visa upp en yta som inte stämmer.
Föräldern är mycket kontrollerande på vissa sätt, men negligerar barnet helt på andra sätt. Det förväntas att barnet automatiskt ska svara upp mot förälderns behov, och gör inte barnet det, blir barnet straffat på olika sätt, exempelvis med fysisk misshandel, med försök att ge barnet dåligt samvete, med utfrysning av barnet och med kritik (fula ord, hånfullhet). En narcissistisk förälder lägger ner extremt mycket energi på att tvinga andra människor – och allra helst deras egna barn – att ”lyda”, att uppfylla narcissistens behov och att andra människor ska erkänna att narcissisten ”har rätt”.
http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vuxna-barn-till-narcissistiska-foraldrar/