2018-03-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Narcissisterna på sc vill mao ha de svaga själarna för sig själva.
mmmm
Tom Cruise, John Travolta ... (jag kan inte räkna dem alla)
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-21 kl. 12:59.
Citera
2018-03-21, 13:04
Avslutad
Orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara höra om det har kommit fram något nytt? Väldigt tyst om detta i media. Har familjen begravts?
Citera
2018-03-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Äntligen lite mer information om detta i media och från polisen! Det öppnar för att vi på sikt får veta mer.

Jag fastnade bla för detta:
"Stefan Svensson gör dock ett undantag utan att gå in på vilket rykte det handlar om.

– Det stämmer inte att Anticimex varit i villan, säger han."
Det här med Anticimex väcker mitt intresse trots att de inte varit där.
Jag spekulerar att en saneringsfirma kan ha varit i villan. Det blir en kvarterssanning att det var Anticimex och på en för snävt ställd fråga om Anticimex varit där svarar polisen listigt nej.
En saneringsfirma tar man in om något är förorenat och vad skulle kunna förorena på brottsplatsen? Jag tänker blod eller kräkningar framför allt.

Medicinerna som nämns, propavane och imovane, hur stor är risken att man dör av dem enbart? Är man däremot sänkt av dem är man lättare offer för vidare behandling, mekanisk (strypning/skärning) eller kemisk (fentanylplåster/injektion). Jag utesluter inte att det gått till i den ordningen. Vilket av alternativen är svårt att säga. Kanske till och med båda har använts? Och en saneringsfirma kan behövas oavsett alternativ.
Spekulation alltihop efter vad jag har läst.
Citera
2018-03-21, 13:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
mmmm
Tom Cruise, John Travolta ... (jag kan inte räkna dem alla)

De torde väl räknas till narcissiterna, då...

Som ska få andra att somatisera...?

Vad är relationen mellan narcissism och somatisering?

Det är inget fel på mig, det är fel på dig...
Citera
2018-03-21, 13:30
Medlem
Vestonhalls avatar
Det är konstigt att diagnosen ME, ligger som grund för barnens hemundervisning .

Lyssnade på "efter 10 Med Malou," idag där en kvinna som har denna sjukdom fick kämpa åratal för att få diagnosen erkänd. Ingen trodde på henne. Men barnen i Bjärnum fick diagnosen illakvickt med tillhörande prognos.
Märkligt är också att hemskolan pågick flera dagar i veckan. Har man ME verkar krafterna köras slut fort och det kunde behövas flera dagar för återhämtning. Jag tror något annat spökade i föräldrarnas hjärnor.
Citera
2018-03-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är mer vetenskapligt att förlita sig på all fakta snarare än att bara plocka ut det fragment som stärker ens egen hypotes. Sen spelar det iofs ingen roll hur mycket fakta det finns till handa om man inte ens vill förstå. Det är oerhört märkligt att man inte kan konstatera att föräldrarna uttryckte ett motiv till sina handlingar utan att man för den skull ska tvingas försvara handlingarna.

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/

Du kan knappast läst vad du länkar till eller kallar du det vetenskaplig fakta? Det en journalist på en nättidning skriver om aktuella händelser och bland annat Bjärred-fallet.

Men det finns faktiskt flera vetenskapliga studier om familicide, och statistik.

95% av familicide, där föräldern tar livet av sig, begås av fadern (Wilson et al, 1995)
100% av familicide, där båda föräldrarna hittas döda, begås av fadern (Liem and Koenraadt, 2007)

Om du vill läsa de studierna så blir du besviken om du tror på altruism som motiv.
Citera
2018-03-21, 14:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mycket kloka och sansade inlägg båda två.
Kan vi nu inte dra ett streck över detta, att det skulle kunna röra sig om "altruistiska barmhärtighetsmord"?
Jag betvivlar dock det, då mördarkramarna fortsätter mala på med sina ogenomtänkta inlägg dag efter dag.

Varför skulle det inte kunna röra sej om barmhärtighetsmord? Är tanken för obehaglig och otänkbar? Ur föräldrarnas synvinkel så var det förmodligen så och det är väl det man måste utgå ifrån för ”att förstå” vad som hände. Annars kan man ju fantisera och spekulera hur som helst om saker som inte har med detta att göra men det leder väl inte till någon mer trovärdig riktning. Eller känns tanken att Oskar plötsligt blev galen och dödade alla bättre än att föräldrarna upplevde att de alla hade det bättre som döda? Visst är det obehagligt och hemskt men det var förmodligen så föräldrarnas slutsats blev.(det betyder inte att jag tycker det var rätt beslut)
Citera
2018-03-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tack för bra och klargörande inlägg. Håller med om att gåtan kretsar kring att båda flickorna hölls hemma och att båda blev sjuka dessutom, i ungefär samma ålder.

Undrar om obduktionen skulle kunna visa på att de faktiskt led av någon sjukdom som vården inte hittade medan de var i livet?

Man kan hoppas att de en sådan här gång, när flickornas sjukdom är motivet till fyra döda, kan bekräfta eller utesluta även sjukdomar.

Det är RMV som obducerar och analyserar t.ex substanser i blodet och de har säkert redan svaret på det mesta. Även när de dog kan jag tycka men förmodar att de vill stämma av det med vad NFC får fram av brottsplatsundersökningens analyser, när de kommer...
Citera
2018-03-21, 14:37
Medlem
Citat:

Jamenvisst är det fel på mig!
I stand corrected!
Jag skulle dra till med något på "kroppslig" och så blev det så tokigt.
Men det har du redan insett!
Citera
2018-03-21, 14:43
Medlem
Citat:

Läx- och läsförhör?
I värsta fall kan jag ju alltid goggla.
Men narcissister är de kanske, scientologernas portalfigurer för några. Och skräckexempel för andra.
Värper guldägg gör de ... Den typen av framgång kanske lockar, vad vet jag?
Citera
2018-03-21, 14:53
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hur kan ni vara så säkra på att familjen var älskad?
Jag är en av dem som tror att OH var ensam GM. En karriärist som såg sig bromsad, av sin familj. Som blev störd på sitt andningshål, men som också blivit medveten om sina begränsningar, svagheter. Dessa kan ha projicerats på familjen, som ursäkt för brister på arbetet. En narcissist? Narcissister är ju underbara människor där de vill upprätthålla den fasaden, tills man känner till svagheterna. Var det någon som "kliade" OH lite extra i andningshålet? Någon som briljerade parallellt?
HB var den som anpassade sig mest till omständigheterna. Medberoende till OH? För friden?
Hur blev omständigheterna till?
Två smarta människor från den finare samhällsklassen som slår sina påsar ihop och föder två avkommor av denna perfekta genuppsättning för framtida erövringar. Men något gick fel på vägen och stjärnglansen vill inte spridas omkring barnen. Jag tror mycket av lyckan var en fasad och ju mer som gick emot, desto tydligare blev det avvikande. HB tror jag, accepterade "fakta", men OH tror jag var ständigt plågad av friktionen. Belöningar och bestraffningar fungerade inte längre, dessutom skolor som ville ta tillbaka barnen till skolvärlden. Detta blev för mycket för OH. Hans fasad rämnade. Han var attackerad från två håll. Passionen blev till hat, men han höll fasaden utåt och fabricerade ett gemensamt självmordsbrev för att rentvå sig själv. Rädda sitt ansikte innan avslöjandet om hans tillkortakommanden på konferensen. Tror jag.

Den narcissistiska föräldern…
…kräver att barnet ska behandla föräldern som om föräldern hade varit den perfekta mamma eller pappa som föräldern önskar att hon vore. En narcissistisk förälder kräver också, av barnet, att han ska visa upp denna perfekta bild av föräldern (och av familjen) för omvärlden.

Exempelvis ska barnet ha en speciell fritidsaktivitet, eller bete sig på ett visst sätt eller ha vissa kläder, som föräldern tror ska väcka andra vuxnas avund, eller beundran. Föräldern ser barnet som en förlängning av sitt eget jag, och inte som en egen liten individ med egna behov, tankar och intressen. De övergrepp, och den emotionella, eller fysiska misshandel som barnet får utstå, pågår bakom stängda dörrar, och få utanför familjen vet hur barnet egentligen har det hemma. Barnet självt har ju blivit lärt att visa upp en yta som inte stämmer.

Föräldern är mycket kontrollerande på vissa sätt, men negligerar barnet helt på andra sätt. Det förväntas att barnet automatiskt ska svara upp mot förälderns behov, och gör inte barnet det, blir barnet straffat på olika sätt, exempelvis med fysisk misshandel, med försök att ge barnet dåligt samvete, med utfrysning av barnet och med kritik (fula ord, hånfullhet). En narcissistisk förälder lägger ner extremt mycket energi på att tvinga andra människor – och allra helst deras egna barn – att ”lyda”, att uppfylla narcissistens behov och att andra människor ska erkänna att narcissisten ”har rätt”.

http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vuxna-barn-till-narcissistiska-foraldrar/
Citera
2018-03-21, 14:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Läx- och läsförhör?
I värsta fall kan jag ju alltid goggla.
Men narcissister är de kanske, scientologernas portalfigurer för några. Och skräckexempel för andra.
Värper guldägg gör de ... Den typen av framgång kanske lockar, vad vet jag?

Vem måste spegla sig, för att ingen förstår denne -- så väl som denne förstår sig själv?

En egocentriker kan vara både narcissist och den svagare själen i samma person. För att det råder brist på okomplicerad självbekräftelse.

Händer alla, men somliga mer än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in