2018-03-21, 16:42
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
tror du verkligen att maud löser ut försändelserna

t
Nej Maud kommer få en ofrankerad försändelse i sin brevlåda där hon beläggs med att betala porto(+avgift för att det är ofrankerat?). Lantbrevbärare brukar köra ut försändelser som går ner i en brevlåda och jag tror en påse hundskit även går ner i ett brevinkast på en ytterdörr om man plattar till det lite snyggt.

Eftersom Maud är en miljömedveten politiker så kan man räkna med att hon tar rätt på skiten och kanske ägnar en tanke åt en mindre nöjd skattebetalare. En skattebetalare som hon blåst med Noun och PostNord affären som bara berikade judarna på Rothschild.
Citera
2018-03-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ringer du får du sitta i kö 8 timmar, skicka in dina kolli-id på betalsidan så får du svar och behöver inte tröttna på att höra "du är nu 726 i kön" ---pip--- "du är nu 725 i kön" ---pip--- "du är nu 724 i kön" osv.......

Haha jag hade tyvärr inget val! Jag åker imorgon och behövde få svar fort! Men det löste sig
Citera
2018-03-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nej Maud kommer få en ofrankerad försändelse i sin brevlåda där hon beläggs med att betala porto(+avgift för att det är ofrankerat?). Lantbrevbärare brukar köra ut försändelser som går ner i en brevlåda och jag tror en påse hundskit även går ner i ett brevinkast på en ytterdörr om man plattar till det lite snyggt.

Eftersom Maud är en miljömedveten politiker så kan man räkna med att hon tar rätt på skiten och kanske ägnar en tanke åt en mindre nöjd skattebetalare. En skattebetalare som hon blåst med Noun och PostNord affären som bara berikade judarna på Rothschild.

nej hon kommer inte att få en ofrankerad försändelse i sin brevlåda,

Om avsändare saknas får mottagaren betala. I det fallet är avgiften det felande portot plus 14 kr i expeditionsavgift.

Du som mottagare får ett meddelande, en talong om att försändelsen är otillräckligt frankerad och att brevet saknar uppgifter om avsändare.

För att få brevet utdelat måste portot och en administrationsavgift betalas.

Belopp och hur du betalar står på talongen.

men jag håller med om att hon har varit den minister som kostat skattebetalarna mest pengar
hon var även lite girig hon tog ut lön från partiet och sin ministerlön samtidigt
när Fälldin var minister så avstod han lönen från partiet
t
Citera
2018-03-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie

Det finns en lag med namnet: "Lag (1990:291) om obeställbara postförsändelser"
"3. den har återsänts till postverket av en utländsk postförvaltning."
"7 § En öppnad försändelse som inte har kunnat lämnas ut tillfaller staten vid förvaringstidens utgång....Annan egendom än pengar och frimärken skall säljas"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1990291-om-obestallbara-postforsandelser_sfs-1990-291

Kan Kina tänkas ha en liknande lag?

Edit: Lagen är upphävd, text om obeställbara postförsändelser har tillförts Postlagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-19931684_sfs-1993-1684
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 17:17.
Citera
2018-03-21, 17:13
Medlem
TLDR Hur undviker jag postens avgift på 75 kr per paket?

Kan man betala momsen i förskott och slippa extra avgiften på 75 kr?

Det finns en tråd, men den är på 430 sidor utan sammanfattning. Det är inte rimligt att en användare ska behöva läsa igenom den för att hitta svar
Citera
2018-03-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Danmark levererar man till.
Finland levererar man till.
Norge levererar man till.
Island levererar man till.

Men man leverar inte till Sverige. Varför inte?

Har under 5-6 år beställt flera hundra gånger från Kina, men aldrig innan råkat ut för något meddelande "Does not ship to Sweden".
Är helt säker på att detta kommit efter de nya reglerna i Sverige.
Vore intressant om någon tidning gjorde en lite mera övergripande undersökning i frågan, med frågor till bl.a. de kinesiska säljarna.

Vet inte om man kanske kan kontakta kinesiska ambassaden, som väl känner någon journalist i Kina som gör ett reportage?
Likt Sveriges UD som uppmanade en ryss-kritisk svensk journalist skriva om en ryss-kritisk ukrainska på besök i Sverige.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-21 kl. 17:21.
Citera
2018-03-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srodjan
Kan man betala momsen i förskott och slippa extra avgiften på 75 kr?

Det finns en tråd, men den är på 430 sidor utan sammanfattning. Det är inte rimligt att en användare ska behöva läsa igenom den för att hitta svar

Det går inte. Möjligtvis om de skickar om gift så kan du eventuellt bestrida den, men troligtvis går det inte.
Citera
2018-03-21, 17:24
Medlem
mina3grabbars avatar
[quote=Hultabultan|63564678]
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Tog några exempel på grejer beställt på sistone.

https://www.ebay.com/itm/E27-5W-7W-9W-LED-PIR-Motion-Sensor-Auto-Energy-Saving-Light-Lamp-Bulb-Infrared/292021669593?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=591 015502217&_trksid=p2060353.m2749.l2649
https://www.ebay.com/itm/Unisex-Rimmed-Reading-Eye-Glasses-Eyeglasses-Spectacle-With-LED-Light-For-Older/222675757313?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=521 528989856&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Den här säljaren hade inget emot att jag handlade där så sent som för en månad sedan.
ebay.co.uk: eBay item number:371058276946
Jag har 3 säljare till som lagt till Sverige för bata ett par veckor sedan.
Citera
2018-03-21, 17:24
Medlem
Det är ett sådant udda system.

Varför skickar man inte ut varan som vanligt och fakturerar momsen?
Citera
2018-03-21, 17:57
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srodjan
Det är ett sådant udda system.

Varför skickar man inte ut varan som vanligt och fakturerar momsen?

Förmodligen för att man inte ska kunna påstå i efterhand att man inte har någon aning om vem som skickat paketet, varför man fått paketet eller om man öht fått paketet eller liknande för att komma undan momsen antar jag.
Citera
2018-03-21, 18:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det betyder att lagen gäller för versamheten.
""... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-20101045_sfs-2010-1045#K1

Man får inte eftersöka eller använda sig av informationen, otillbörligt.
Jag kan tänka mig att inte du har någon utbildning i sekretess.

Fundera hur det fungerar inom sjukvård, så kanske polletten trillar ner.

Notera: "utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta"

Du gillar att förminska andra eller hur?
Uttryck som "så kanske polletten trillar ner.", är helt onödiga i en diskussion, speciellt när du redan har lagt fram dina argument för din sak. Det gör bara att du ser ut som en mobbare och hade slut på ytterligare argument för din sak.

Jag har inte sagt att postslagen inte skulle gälla för en postoperatör däremot så ligger tystnadsplikten som ett skyddande lager runt om personalen som hanterar informationen om försändelserna. Flyttas den informationen utanför denna sfär så har ett sekretessbrott skett enligt tystnadsplikten, där har du rätt. Utnyttja har undermeningen att man som person på något vis skulle tjäna på att sprida informationen vidare eller använda den på ett sett som skadar personen som informationen tillhör eller använda denna på ett sett som inte tillhör hanteringens art. Att man hanterar informationen tillsammans med andra som också lyder under tystnadsplikt betyder inte att man automatiskt har röjt informationen. För att röja någon/något krävs en motpart som inte själv har tillgång eller tillåtelse att ta del av denna information.

Inom postverksamhet skulle det exempelvis vara att kolla upp en person som man inte har något försändelse till (och därmed inte har anledning att kolla upp denna för att göra sitt jobb) för att man är nyfiken (eget vinnande) eller tänker sprida vidare informationen. Sprida känslig information till utomstående som exempelvis skvallerpressen (mot ersättning/eller för att skada personen), som att person x fått försändelse y av företag z. Om företag z är inte moraliskt accepterad av samhället så skulle informationen möjligtvis skada person x:s anseende.

En maskin som sorterar post enligt mitt förlag, baserat på informationen som avsändaren angett och som bara postoperatörens personal har tillgång till inom verksamheten, skulle inte tolkas som otillbörlig användning i min mening. Skulle man sprida denna information till en extern part som inte har tillstånd att utföra postverksamhet skulle det däremot vara ett brott mot tystnadsplikten. Det är dessutom endast tullpersonal som får ifrågasätta om det verkligen är en gåva så flaggade försändelser skickas tillbaka till tullen enligt förslaget jag tog upp. Eller anser du att, om postoperatören misstänker att avsändaren angett falska uppgifter, att operatörer därmed skulle bryta mot tystnadsplikt om denna skickar försändelsen vidare till ansvarig myndighet för utredning? Eller är det själva hanteringen att matcha avsändare automatiskt som skickar många gåvor och flagga dessa (utan inblandning av en anställd) som du anser bryter mot avsändarens integritet?

Skulle jag jämföra med sjukvården så skulle det vara som att en sjuksköterska inte skulle kunna meddela doktorn att patient x som har sjukdom y är redo för undersökningen. Eller en doktor som inte får utnyttja informationen som denna fått från en magnetröntgenmaskin. Då skulle all verksamhet med sekretess avstanna helt. Däremot får inte doktorn skicka ut ett pressmeddelande om att personlighet x har diagnostiserats med hjälp av magnetröntgenmaskinen med sjukdom y utan att begå ett sekretessbrott.

Hoppas jag fick med allt jag ville ta upp och jag hoppas du har en trevligare framtoning i framtiden. Kommer du med bra argument om varför jag har fel eller har missuppfattat något får du gärna presentera dessa, så tar jag ställning till dem, detta var trots allt ett tankeexperiment om machine learning. Det är möjligt att vissa lagar kommer behöva uppdateras för att hänga med i framtiden. Exempelvis anger lagen endast "han" eller "hon" som kan bryta mot tystnadsplikt. Om maskinen bryter mot tystnadsplikten automatiskt utan inblandning av personal är det programmeraren som är ansvarig eller är det personen som inhandlat maskinen?
Citera
2018-03-21, 18:22
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det har man ju gjort genom att se genom fingrarna på paket med Signed Date före den 16/2 däremot så är det omöjligt att tillgodose alla där varor varit restnoterade i månader och skickats efter införandet. Hur skulle pn kunna veta när man lagt en beställning?

Ren lögn, har varit i kontakt flera gånger med det argumentet, och dom har sagt varje gång att det spelar ingen roll när varan är skickat, det ända dom kollar är ankomstdatum till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in